Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2008, 00:49   #141
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Dat is dan weer een andere inperking van de vrije markt.
Koop eens een boekje: 'inleiding tot de vrije markt', wil je?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 00:49   #142
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Simpel: wie niet tekent zou geen opleiding krijgen.
Je hebt nog altijd een keuze om te tekenen of niet. Er wordt jou helemaal niets opgedrongen of opgelegd.

Citaat:
Dus perk je in de praktijk zowel de vrije markt als de vrijheid van onderwijs in.
Helemaal niet.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 00:50   #143
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Reclame & Research. Geef me eens 1 linkje of verwijzing naar een student die vanaf het begin van zijn informatica studie volledig gesponserd is door Microsoft.
Ahja, ik was het al vergeten. De overheid biedt géén oneerlijke concurrentie op het vlak van onderwijs.

Oké. Het openbaar vervoer kan niet door de vrije markt geregeld worden. Er is namelijk geen bewijs in België van privaat openbaar vervoer.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 4 januari 2008 om 00:50.
Oud 4 januari 2008, 00:52   #144
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Als het in de praktijk niet kan, scheelt er iets in de theorie.
Die 'kosten-analyse' lijkt me onzin. Enfin, nog maar eens uitleggen hoeveel belastingen er jaarlijks worden betaald.

150 miljard belastingen, in België alleen.

150 miljard belasting door die multinationals die de hele ondewijs-sector op zich gaan moeten nemen?

Stel dat ik de grote CEO van Coca Cola ben, waarom zou ik dan mijn geld steken in een investing van 4 jaar of langer als ik nog niet eens zeker ben dat die investering iets gaat opbrengen? Dan kan ik dat geld beter investeren in de aandelenmarkt of obligatiemarkt. Daar heb ik tenminste zekerheid op een bepaal rendement.
Oud 4 januari 2008, 00:55   #145
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Je hebt nog altijd een keuze om te tekenen of niet. Er wordt jou helemaal niets opgedrongen of opgelegd.
Toch wel, die clausule wordt je opgelegd doordat je geen keuze zou hebben als je hoger onderwijs wil genieten.

Een onaanvaardbare inperking van vrijheden, daar iedereen recht moet hebben op hoger onderwijs.
Citaat:
Helemaal niet.
Toch wel, want eenieder heeft recht op het onderwijs dat hij of zij kiest.

Die keuze afhankelijk maken van verbondenheid aan een bedrijf is onaanvaardbaar.

En als de markt volledig vrij moet zijn, dan ook hét belangrijkste segment van die markt: de handel in arbeid.

Gelukkig zal het echter nooit zover komen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 4 januari 2008 om 00:59.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 00:59   #146
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel, die clausule wordt je opgelegd doordat je geen keuze zou hebben als je hoger onderwijs wil genieten.
Jij bent volledig vrij in het maken van die keuze. Niets/niemand legt jou iets op.

Citaat:
Een onaanvaardbare inperking van vrijheden, daar iedereen recht moet hebben op hoger onderwijs.
Academisch onderwijs is geen basisrecht. Bijgevolg wordt er ook geen enkele vrijheid ingeperkt.
Oud 4 januari 2008, 01:04   #147
Geert C

Standaard

Citaat:
Jij bent volledig vrij in het maken van die keuze. Niets/niemand legt jou iets op.
Maar als je het niet aanvaardt dan krijg je noch hoger onderwijs, noch bepaalde jobs. In praktijk zou je dus niet "volledig vrij" zijn in het maken van die keuze. Je zou indirect toch gedwongen worden het te aanvaarden. En dat is onaanvaardbaar.

Citaat:
Academisch onderwijs is geen basisrecht. Bijgevolg wordt er ook geen enkele vrijheid ingeperkt.
Hoger onderwijs is een recht, erkend door het internationaal recht.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 4 januari 2008 om 01:06.
Oud 4 januari 2008, 01:08   #148
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar als je het niet aanvaardt dan krijg je noch hoger onderwijs, noch bepaalde jobs. In praktijk zou je dus niet "volledig vrij" zijn in het maken van die keuze. Je zou indirect toch gedwongen worden het te aanvaarden.
Je wordt door helemaal niets/niemand gedwongen Geert. De keuze ligt volledig bij jou. Dat er gevolgen verbonden zijn aan bepaalde keuzes kan je moeilijk iets nieuws noemen ..

Citaat:
Hoger onderwijs is een recht, erkend door het internationaal recht.
En is een recht op academisch onderwijs dan ook erkend door het internationaal recht? Want daar gaat het in deze thread immers om.
Oud 4 januari 2008, 01:10   #149
Geert C

Standaard

Citaat:
Je wordt door helemaal niets/niemand gedwongen Geert. De keuze ligt volledig bij jou. Dat er gevolgen verbonden zijn aan bepaalde keuzes kan je moeilijk iets nieuws noemen ..
Je geeft dus toe dat het een valse keuze zou zijn.

Citaat:
En is een recht op academisch onderwijs dan ook erkend door het internationaal recht? Want daar gaat het in deze thread immers om.
Uiteraard.
Oud 4 januari 2008, 01:11   #150
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

of hoe een toffe discussie compleet kribbig kan worden.
*zucht*
Oud 4 januari 2008, 01:12   #151
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

ik wil heftruck trug
Oud 4 januari 2008, 01:12   #152
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je geeft dus toe dat het een valse keuze zou zijn.
Er is niets, maar dan ook niets, vals aan die keuze. Het zelfs heel duidelijk en direct.

Citaat:
Uiteraard.
Zou je het betreffende artikel dan even kunnen quoten?
Oud 4 januari 2008, 01:13   #153
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
of hoe een toffe discussie compleet kribbig kan worden.
*zucht*
Oud 4 januari 2008, 01:16   #154
Groentje-18

Standaard

Citaat:

T'is bovendien wel interessant als je een studie volgt die je boeiend vindt, maar puur uit interesse zou ik toch geen 4 a 5 jaar studeren, zonder dat er bijvoorbeeld een diploma aan zou vasthangen.
Puur uit interesse studeert iedereen hoop ik levenslang, maar dan niet tegen deadlines zoals dat bij een diploma is. (Integendeel, ik studeer zelfs in verhouding denk ik meer als het niet onder dwang moet.)

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 4 januari 2008 om 01:16.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 01:17   #155
Geert C

Standaard

Citaat:
Er is niets, maar dan ook niets, vals aan die keuze. Het zelfs heel duidelijk en direct.
Kiezen tussen iets (onrechtvaardig) aanvaarden en niet de job krijgen of de opleiding volgen die je echt wil. Dat is geen vrije keuze. Vroeger waren er ook mensen die ervoor "kozen" om zichzelf in slavernij te verkopen omdat ze anders geen eten hadden.

Gelukkig is dit een non-issue. Geen enkele partij zal ooit de privatisering van het onderwijs in haar programma opnemen, toch niet als ze verkozen wil worden.

Laatst gewijzigd door Geert C : 4 januari 2008 om 01:19.
Oud 4 januari 2008, 01:19   #156
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kiezen tussen iets (onrechtvaardig) aanvaarden en niet de job krijgen of de opleiding volgen die je echt wil. Dat is geen vrije keuze.
Dat is simpelweg jouw persoonlijke interpretatie van die keuze. Dat verandert echter niets aan de vrijheid van die keuze. Je bent volledig vrij erin.

Citaat:
Vroeger waren er ook mensen die ervoor "kozen" om zichzelf in slavernij te verkopen omdat ze anders geen eten hadden.
En kregen die mensen dan ook zwart op wit de mogelijkheid om te kiezen of ze al dan niet in de slavernij werden geworpen?
Oud 4 januari 2008, 01:20   #157
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik wacht trouwens nog altijd op jouw bron/link dat academisch onderwijs een internationaal recht zou zijn.
Oud 4 januari 2008, 01:23   #158
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Dat is simpelweg jouw persoonlijke interpretatie van die keuze. Dat verandert echter niets aan de vrijheid van die keuze. Je bent volledig vrij erin.
Dus een gedwongen keuze is ook een vrije keuze omdat het ook een keuze is, zij het dan een fictieve? Ik begin de liberalistische principes stilaan te snappen.

Maar eigenlijk is dit off-topic, ik stel voor dat de liberalen en geïnteresseerden (weet ik veel tot welke strekking degenen die hier discussieren behoren) een eigen draadje oprichten waar ze discussieren over wat ze verstaan onder de door hen aanbeden vrijheid.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 4 januari 2008 om 01:25.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2008, 01:24   #159
Geert C

Standaard

Citaat:
Klopt, mijn mening is inderdaad dat je slechts over een schijnkeuze kan spreken in dergelijke gevallen.

Citaat:
En kregen die mensen dan ook zwart op wit de mogelijkheid om te kiezen of ze al dan niet in de slavernij werden geworpen?
Er zijn gevallen bekend van mensen die door de omstandigheden (niet door druk van derden) gedwongen werden (lees: "er vrij voor kozen") om zich in de slavernij te werpen.
Oud 4 januari 2008, 01:26   #160
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
150 miljard belasting door die multinationals die de hele ondewijs-sector op zich gaan moeten nemen?

Stel dat ik de grote CEO van Coca Cola ben, waarom zou ik dan mijn geld steken in een investing van 4 jaar of langer als ik nog niet eens zeker ben dat die investering iets gaat opbrengen? Dan kan ik dat geld beter investeren in de aandelenmarkt of obligatiemarkt. Daar heb ik tenminste zekerheid op een bepaal rendement.
Als onderwijs niet oplevert, is er al zeker géén enkele reden waarom de overheid onderwijs organiseert.

Vermits ik er van uit ga dat je vindt dat de overheid wél onderwijs moet garanderen, zal daar dus wel degelijk iets aan vast hangen.

(Ik zeg ook niet dat multi's het alleen moeten doen. Ze lijken me echter wel de drijvende krachten, al dan niet aangevuld met ander kapitaal.)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be