Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2008, 15:12   #141
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En wat gaan jullie dan doen nadat jullie afstuderen ? Op een middelbare school lesgeven ? Ambtenaar worden ? Dat zijn zowat de enigste opties als je van het slechte Engels wilt wegblijven....
ik heb helemaal niets tegen Engels, ik heb iets tegen een onmogelijkheid tot hoger onderwijs in de volkstaal.
Rogge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 15:13   #142
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogge Bekijk bericht
is dat geen academisch onderwijs misschien?
Nee, alleen opleidingen waarbij men minimum 5000 euro netto per maand verdient, zijn voor de heer Tavek volwaardige academische opleidingen.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 15:27   #143
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Nee, alleen opleidingen waarbij men minimum 5000 euro netto per maand verdient, zijn voor de heer Tavek volwaardige academische opleidingen.
Leg me geen woorden in de mond aub.

Het feit blijft dat de realiteit nu eenmaal aan het evolueren is naar het Engels als de voertaal in het hoger onderwijs en onderzoek. Als je allemaal in verschillende talen gaat werken, gooi je weer barrieres op, op vakgebieden waar je juist intensief moet samenwerken. Je moet studenten, docenten en onderzoekers uitwisselen om zo tot nieuwe inzichten en samenwerkingsverbanden te komen. Wat 1 universiteit niet kan, kan de andere misschien wel, en vice versa.

En aub, laat alle informatie beschikbaar zijn in een standaard formaat en taal, om het makkellijk te maken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 15:40   #144
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

ik vind toch dat je ook de mogelijkheid moet hebben om in je eigen taal te studeren. Ik zou het alletwee voorzien, en mensen zelf de keuze laten maken. je kan mensen toch niet verbieden les te krijgen in hun eigen taal... en misschien hebben ze inderdaad meer voordeel bij, maar laat de keuze dan aan henzelf.
Oud 15 januari 2008, 15:44   #145
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
ik vind toch dat je ook de mogelijkheid moet hebben om in je eigen taal te studeren. Ik zou het alletwee voorzien, en mensen zelf de keuze laten maken. je kan mensen toch niet verbieden les te krijgen in hun eigen taal... en misschien hebben ze inderdaad meer voordeel bij, maar laat de keuze dan aan henzelf.
Waarom niet combineren en een aantal lessen in het Engels geven?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 15:49   #146
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Leg me geen woorden in de mond aub.
Ik leg u geen woorden in de mond, ik kaart enkel uw mentaliteit aan die u hier al enkele pagina's lang ten toon spreidt.

Citaat:
Het feit blijft dat de realiteit nu eenmaal aan het evolueren is naar het Engels als de voertaal in het hoger onderwijs en onderzoek. Als je allemaal in verschillende talen gaat werken, gooi je weer barrieres op, op vakgebieden waar je juist intensief moet samenwerken. Je moet studenten, docenten en onderzoekers uitwisselen om zo tot nieuwe inzichten en samenwerkingsverbanden te komen. Wat 1 universiteit niet kan, kan de andere misschien wel, en vice versa.
Nogmaals: natuurlijk moet er uitwisseling zijn tussen universiteiten onderling, maar dit moet met respect voor de nationale talen en culturen gebeuren. Eén taal opdringen is onverantwoord, mede omdat het zo schadelijk is voor diegenen die deze taal niet als moedertaal hebben (zoals al vaak gezegd in deze thread).

Citaat:
En aub, laat alle informatie beschikbaar zijn in een standaard formaat en taal, om het makkellijk te maken.
Welnu, ik stel voor om al meteen het Chinees in te voeren als wetenschappelijke standaardtaal. Dat wordt binnen ettelijke jaren toch de belangrijkste taal der wereld. Akkoord?
Oud 15 januari 2008, 15:51   #147
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
maar dit moet met respect voor de nationale talen en culturen gebeuren.
Als jij nu eens gewoon mensen met hun eigen eigendom (cfr. universiteit) laat doen en jezelf rustig een universiteit opricht, waar jij jouw ding kan doen?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 16:08   #148
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik leg u geen woorden in de mond, ik kaart enkel uw mentaliteit aan die u hier al enkele pagina's lang ten toon spreidt.
En wat is daar verkeerd aan ? Studenten die een internationale stage achter de rug hebben, zijn veel aantrekkelijker voor een werkgever dan eentje die dat niet heeft gedaan. Dat is nu eenmaal een feit. Een student die vloeiend Engels kan spreken, en ook het vakjargon in die taal kent, is nog aantrekkelijker omdat dat tot optimale communicatie leidt. Een studie in het Engels is de beste garantie op goede kennis van die taal, zeker in het vakgebied. En dat zijn dingen waar studenten wel degelijk van wakker liggen, hun kansen op de arbeidsmarkt.

Citaat:
Nogmaals: natuurlijk moet er uitwisseling zijn tussen universiteiten onderling, maar dit moet met respect voor de nationale talen en culturen gebeuren. Eén taal opdringen is onverantwoord, mede omdat het zo schadelijk is voor diegenen die deze taal niet als moedertaal hebben (zoals al vaak gezegd in deze thread).
Dat is aan de universiteiten zelf om te bepalen. Als zij cultuur hoog in het vaandel dragen (KU Leuven) moeten ze dat ook zo doen. Doen ze dat niet (de technische universiteiten in NL) dan mogen die ook hun gang gaan.

Citaat:
Welnu, ik stel voor om al meteen het Chinees in te voeren als wetenschappelijke standaardtaal. Dat wordt binnen ettelijke jaren toch de belangrijkste taal der wereld. Akkoord?
Maar niet de belangrijkste taal in de wetenschap of de techniek.
Oud 15 januari 2008, 16:12   #149
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Als jij nu eens gewoon mensen met hun eigen eigendom (cfr. universiteit) laat doen en jezelf rustig een universiteit opricht, waar jij jouw ding kan doen?
Neen, sorry, ik ben geen libertarist. Dat dogmatisch gedoe met "eigendom" altijd. Ik ben er niet van op de hoogte wie de formele eigenaar is van bv. de KU Leuven (indien u wel, gelieve het te vermelden), maar wat mij betreft dient zo'n instelling ten dienste van de gemeenschap te staan.
Oud 15 januari 2008, 16:15   #150
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, sorry, ik ben geen libertarist. Dat dogmatisch gedoe met "eigendom" altijd. Ik ben er niet van op de hoogte wie de formele eigenaar is van bv. de KU Leuven (indien u wel, gelieve het te vermelden), maar wat mij betreft dient zo'n instelling ten dienste van de gemeenschap te staan.
Vergeet niet dat de gemeenschap niet samengesteld is uit volksnationalisten, maar vooral uit mensen die het beste willen voor hun kinderen die daar gaan studeren.
Oud 15 januari 2008, 16:19   #151
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En wat is daar verkeerd aan ? Studenten die een internationale stage achter de rug hebben, zijn veel aantrekkelijker voor een werkgever dan eentje die dat niet heeft gedaan. Dat is nu eenmaal een feit. Een student die vloeiend Engels kan spreken, en ook het vakjargon in die taal kent, is nog aantrekkelijker omdat dat tot optimale communicatie leidt. Een studie in het Engels is de beste garantie op goede kennis van die taal, zeker in het vakgebied. En dat zijn dingen waar studenten wel degelijk van wakker liggen, hun kansen op de arbeidsmarkt.
Nogmaals, de meeste studenten willen echt niet naar het buitenland verkassen omdat dat hen wat meer zal opbrengen, hoor. In uw elitair wereldje misschien wel, maar over het algemeen gezien niet.

Citaat:
Dat is aan de universiteiten zelf om te bepalen. Als zij cultuur hoog in het vaandel dragen (KU Leuven) moeten ze dat ook zo doen. Doen ze dat niet (de technische universiteiten in NL) dan mogen die ook hun gang gaan.
Nu, met de kleine nuance dat het de overheden moeten zijn die grotendeels het taalgebruik in het onderwijs bepalen, ben ik er inderdaad voorstander van dat de Vlaamse universiteiten cultuur hoog in het vaandel blijven houden. Geen Engels als voertaal dus.

Citaat:
Maar niet de belangrijkste taal in de wetenschap of de techniek.
Daarnet pleitte u er nog voor om in alle richtingen het Engels als lingua franca in te stellen, en nu zegt u dat het enkel de belangrijkste taal is in de wetenschap en de techniek? Ik begin me vragen te stellen.
Oud 15 januari 2008, 16:20   #152
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vergeet niet dat de gemeenschap niet samengesteld is uit volksnationalisten, maar vooral uit mensen die het beste willen voor hun kinderen die daar gaan studeren.
Oh, ik wil best wel eens een referendum laten houden om te zien wat de Vlaming denkt van het Engels als algemene voertaal in de universiteiten, hoor.
Oud 15 januari 2008, 16:22   #153
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oh, ik wil best wel eens een referendum laten houden om te zien wat de Vlaming denkt van het Engels als algemene voertaal in de universiteiten, hoor.
De universiteit moet hierover in alle onafhankelijkheid kunnen beslissen.
Oud 15 januari 2008, 16:28   #154
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, academische vrijheid is niet absoluut. Vrijheid mag en moet bestaan, binnen bepaalde grenzen. Welke taal de voertaal is, dat is één van die grenzen.
Oud 15 januari 2008, 16:30   #155
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en hogescholen? mensen uit TSO en BSO met een slechte talenkennis, waar kunnen die nog terecht als ze hun lessen of cursussen niet meer begrijpen? niet studeren dan maar?

met de onmogelijkheid op hoger onderwijs in de volkstaal creëer je ongelijkheid. Dat was zo toen de academische wereld enkel Latijn of Frans sprak, en dat zal zo zijn als men er Engels spreekt.
Oud 15 januari 2008, 16:35   #156
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, academische vrijheid is niet absoluut. Vrijheid mag en moet bestaan, binnen bepaalde grenzen. Welke taal de voertaal is, dat is één van die grenzen.

Wel ik denk dat we hier einde disucussie hebben. De overheid heeft niks te zoeken binnen een universiteit.
Oud 15 januari 2008, 16:37   #157
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
en hogescholen? mensen uit TSO en BSO met een slechte talenkennis, waar kunnen die nog terecht als ze hun lessen of cursussen niet meer begrijpen? niet studeren dan maar?

met de onmogelijkheid op hoger onderwijs in de volkstaal creëer je ongelijkheid. Dat was zo toen de academische wereld enkel Latijn of Frans sprak, en dat zal zo zijn als men er Engels spreekt.

Ik heb het over academisch onderwijs voor mensen met een hoge intelligentie.
Oud 15 januari 2008, 16:38   #158
Rogge
Parlementslid

Rogge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het over academisch onderwijs voor mensen met een hoge intelligentie.
gevolg: drempel wordt hoger om te studeren aan een universiteit => gemiddelde opleiding is van mindere kwaliteit, en universiteiten worden een soort elitescholen.
Oud 15 januari 2008, 16:40   #159
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik vind dat jouw arbeid ook ten dienste moet staan van de gemeenschap.
Collectiviseren dan maar.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 15 januari 2008, 16:41   #160
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
gevolg: drempel wordt hoger om te studeren aan een universiteit => gemiddelde opleiding is van mindere kwaliteit, en universiteiten worden een soort elitescholen.
Als je niet eentje van het VSB was, had ik nog geprobeerd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be