Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2008, 13:43   #141
Ramón Gitannes
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ik ben zionist. Van mij mogen de joden een land hebben. Maar dat land moet zich dan wel een beetje aan de internatinale regels houden.
Mensen gaan uitschelden voor nazi en antisemiet omdat ze de misdaden van Israel en sommige eigenschappen vh joodse volk op de korrel nemen is een achterhaald en doorzichtig afweermechanisme, daar zit roest op, ge moet dat vervangen. Napoleon zei dat ge niet te lang met dezelfde vijand moogt vechten omdat ge hem zo al uw trukskes aanleert.
Ramón Gitannes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 14:02   #142
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Nergens staat er dat Joden heel Palestina mogen bezitten, indien dit toch zo is zou ik graag een verwijzing naar een relevante brong onder ogen krijgen.
Palestijnen spreken Arabisch, maar Engelsen, Australiërs, Jamaicanen en Amerikanen spreken ook Engels, allemaal een volk? (om het nog niet eens over Vlamingen en Holllanders te hebben)
Trouwens de Engelsen zelf waren tegen verdere kolonisatie van Palestina door Joden, daarom dat de Joden een guerilla-oorlog (tegenwoordig zou men het terrorisme noemen) begonnen zijn tegen de Engelsen.
Nee, want die volken spreken van oorsprong lang niet allemaal Engels en Amerikanen en in mindere mate Australiers zijn een mix van allerlei volken. Ik ben voor een Groot-Nederland, dus ik beschouw Vlamingen als Nederlanders ten zuiden van de staatsgrens...Joden pleegden inderdaad aanslagen, omdat de Engelsen immigratiebeperkingen oplegden, tegenstrijdig met de ballfour-verklaring. Overigens pleegden ook de Arabieren aanslagen, omdat zij tegen de immigratie van Joden waren.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 14:41   #143
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Nee, want die volken spreken van oorsprong lang niet allemaal Engels en Amerikanen en in mindere mate Australiers zijn een mix van allerlei volken. Ik ben voor een Groot-Nederland, dus ik beschouw Vlamingen als Nederlanders ten zuiden van de staatsgrens...Joden pleegden inderdaad aanslagen, omdat de Engelsen immigratiebeperkingen oplegden, tegenstrijdig met de ballfour-verklaring. Overigens pleegden ook de Arabieren aanslagen, omdat zij tegen de immigratie van Joden waren.
Ook Palestijnen zijn een mix van allerlei volkeren, ze zijn heus niet alleen afstammelingen van Arabische bedoeïnen. In Palestina woonden er ook mensen VOOR de Arabische invasie (die meestal christelijk waren, maar waarvan de meesten later zich bekeerden), waarvan de Palestijnen grotendeels afstammen. Vlamingen en Nederlanders hetzelfde volk?
Sodemieter op jochie je bent hartstikke mesjogge
Gelukkig niet... Ik denk trouwens niet dat je daar in Vlaanderen zoveel voorstanders van zult vinden... zelfs in de kwestie Israel-Palestina zijn ze verdeeld, veel Nederlanders steunen Israel, de meeste Vlamingen (en flaminganten overigens) hebben meer sympathie voor de Palestijnen. Ik hoop alvast niet dat in jouw groot-Nederland de Vlamingen zullen behandeld worden als de Palestijnen in Israel...

De Engelsen hadden zelf de Balfour-verklaring geschreven, en wisten dus heel goed wat die betekende, er stond nooit in dat heel Palestina Joods moest worden. In dat opzicht waren de Palestijnse aanslagen eigenlijk gerechtvaardigd, de Palestijnen streden voor onafhankelijkheid van de kolonisator en tegen de kolonisatie van hun land door een ander volk. Natuurlijk wordt dit door zionisten als terrorisme beschouwd, terwijl hun eigen aanslagen als vrijheidsstrijd worden beschouwd. Zo zie je maar... what's in a name...

Laatst gewijzigd door tomm : 20 januari 2008 om 14:47.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 14:51   #144
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
In dat zeldzame interview in het Nederlands met Hergé verwees hij naar de situatie in Palestina, en ik schrok ervan dat hij gewoon Irgun en consoorten als "terroristen" omschreef. Raar hoe de kijk op de geschiedenis kan veranderen.
Wat propaganda en machtige vrienden al niet kunnen doen... maar in de Arabische en moslimwereld wordt Israel nog steeds gezien als een creatie van terroristen en moordenaars.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 15:29   #145
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Ik snap eigenlijk niet waar dat verhaal vandaan komt dat Palestijnen Transjordaniërs zijn die eruit getrapt zijn?
Waarover hebben jullie het?
Oud 20 januari 2008, 15:35   #146
bruut geweld
Minister-President

bruut geweld's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
landpikkerij en etnische zuivering ten behoeve diegene die volgens de torah uitverkoren zijn via hun bloed, tiens

ge weet wel, wij hebben hier zo'n zeventig jaar geleden ook zo'n blut und boden & lebensraum theorie gehad. Maar die is hééél slecht .
alleen als torah consoorten dat doen, is het goed.
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 15:50   #147
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld Bekijk bericht
landpikkerij en etnische zuivering ten behoeve diegene die volgens de torah uitverkoren zijn via hun bloed, tiens

ge weet wel, wij hebben hier zo'n zeventig jaar geleden ook zo'n blut und boden & lebensraum theorie gehad. Maar die is hééél slecht .
alleen als torah consoorten dat doen, is het goed.
Maar ernstig, waarover hebben ze het?
Oud 20 januari 2008, 16:41   #148
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ramón Gitannes Bekijk bericht
Ik ben zionist. Van mij mogen de joden een land hebben. Maar dat land moet zich dan wel een beetje aan de internatinale regels houden.
Mensen gaan uitschelden voor nazi en antisemiet omdat ze de misdaden van Israel en sommige eigenschappen vh joodse volk op de korrel nemen is een achterhaald en doorzichtig afweermechanisme, daar zit roest op, ge moet dat vervangen. Napoleon zei dat ge niet te lang met dezelfde vijand moogt vechten omdat ge hem zo al uw trukskes aanleert.
Aangenaam kennismaking !
Oud 20 januari 2008, 16:48   #149
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik snap eigenlijk niet waar dat verhaal vandaan komt dat Palestijnen Transjordaniërs zijn die eruit getrapt zijn?
Het is geen verhaal. Zoek eens 'zwarte september' op in wikipedia.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 16:55   #150
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Gelukkig niet... Ik denk trouwens niet dat je daar in Vlaanderen zoveel voorstanders van zult vinden... zelfs in de kwestie Israel-Palestina zijn ze verdeeld, veel Nederlanders steunen Israel, de meeste Vlamingen (en flaminganten overigens) hebben meer sympathie voor de Palestijnen.
Dat komt voornamelijk door de berichtgeving over het Midden-Oosten. De Belgische media hebben jarenlang de Franse media gevolgd, die uit een verdoken antisemitisme maar in ieder geval zware economische belangen in de arabische wereld steeds de kant van de arabieren heeft gekozen. Van objectieve berichtgeving hierover was jarenlang geen sprake.
En voordat we weer in die discussie terechtkomen: Kijk eens naar de wereldranglijst van persvrijheid en welke plaats Nederland, respectievelijk België hierop innemen.

En dat Vlamingen meer sympathie zouden hebben voor Palestijnen betwijfel ik. Daarbij, de strijd van de Vlamingen vertoont meer overeenkomsten met die van het Joodse volk dan met de Palestijnen.
Oud 20 januari 2008, 17:00   #151
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het is geen verhaal. Zoek eens 'zwarte september' op in wikipedia.
Zwarte September bewijst toch juist dat Palestijnen geen Jordaniërs zijn, aangezien dit een strijd tussen Jordaanse troepen en de PLO was?
De Jordaanse koning Hoessein heeft nooit om de belangen van de Palestijen gegeven. En de Palestijnen hebben nooit het Jordaanse koningshuis gerespecteerd (en waarom zouden ze?)

Dus, voor mij is Zwarte September juist het ultieme bewijs dat Palestijnen en Jordaniërs twee duidelijk verschillende volkeren zijn, met duidelijk verschillende belangen.
Oud 20 januari 2008, 17:04   #152
bruut geweld
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat komt voornamelijk door de berichtgeving over het Midden-Oosten. De Belgische media hebben jarenlang de Franse media gevolgd, die uit een verdoken antisemitisme .

ze hebben het nog niet door dat het "jij bent antisemiet, dus nu moet je maar zwijgen voor mijn uitverkoren leugens"truukje allang uitgewerkt is.

de Vn resoluties zijn zéér duidelijk. Israel is de agressor en oorzaak !

Citaat:
En dat Vlamingen meer sympathie zouden hebben voor Palestijnen betwijfel ik.
tuurlijk dat jij dat betwijfelt. als jood en hollander. Maar dat verberg je nog steeds graag jij was toch diegene die zo zwaar op leugens werd betrapt ivm de moord op de permier Perez...Je wou immers niet toegeven dat het een fanatiek medezionist van je was die hem had afgemaakt.

Citaat:
Daarbij, de strijd van de Vlamingen vertoont meer overeenkomsten met die van het Joodse volk dan met de Palestijnen

Zo vroeg niet aan de fles zitten , jochie !
elke oprechte vlaams (volks) nationalist kan niet anders dan de strijd tegen de israelische bezetter steunen die net als de Waal heelder stukken de fact annexeert en koloniseert. Onder VlaamsNationalisten pakken uw kinderlijke leugentjes niet hoor Zelfs in Nederland beginnen jullie het lastig te krijgen. VanAgt doet goed werk !
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2

Laatst gewijzigd door bruut geweld : 20 januari 2008 om 17:08.
Oud 20 januari 2008, 17:20   #153
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Dus, voor mij is Zwarte September juist het ultieme bewijs dat Palestijnen en Jordaniërs twee duidelijk verschillende volkeren zijn, met duidelijk verschillende belangen.
Ja en nee.

We zijn het eens dat de Westbank eigenlijk (Trans-)Jordanië is?

Sta me toe om even ongenuanceerd, en kort door de bocht, mijn standpunt hierover uit te leggen.

De Arabische buurlanden van Israël zeiden eerst tegen de arabische inwoners van het gebied "Ga uit de weg, dan maken wij de Joden voor jullie af'' in de veronderstelling dat dat zou lukken. Ze hebben het massaal en met man en macht geprobeerd maar het is niet gelukt. Hoe dan ook, die oorlogen leverde een gigantische hoeveelheid vluchtelingen op die allemaal naar de buurlanden van Israël trokken.
Die buurlanden hebben zich nooit iets gelegen laten liggen aan die vluchtelingen waarvoor zij, in ieder geval mede-, verantwoordelijk waren. Sterker nog, Trans-Jordanië gaf zomaar de Westbank op met de impliciete mededeling "Zoek het zelf maar uit''.
De Palestijnen zijn Jordanië uitgeknikkerd, zijn Libanon en Tunis uitgeknikkerd. De arabische buurlanden zitten met die vluchtelingen in hun maag, niet in het minst omdat ze ze herinneren aan hun nederla(a)g(en).

Trans-Jordanie is een kunstmatige staat, net als veel landen in dat gebied. De enige kunstmatige staat in dat gebied die fel bestreden wordt is Israël, tengevolge van het arabisch antisemitisme. De buurlanden hebben allemaal boter op hun hoofd en zouden de laatsten moeten zijn om met een vinger te wijzen. Ze hebben, hoewel ze daartoe zeer goed in staat zouden zijn geweest, nooit één vinger uitgestoken om hun 'Palestijnse broedervolk' te helpen. Integendeel, het is bewust beleid geweest om de Palestijnen in erbarmelijke toetstanden te laten leven om het conflict te laten voortduren en de druk op Israël op te voeren.
Oud 20 januari 2008, 17:32   #154
Ramón Gitannes
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lincoln Bekijk bericht
Aangenaam kennismaking !
Fursa Sa'eeda!
Moslims moeten maar wat werken aan hun aaibaarheidsfactor, zoals de joden dat doen. Jullie zijn niet zielig genoeg, dat is het. Ergens is dat nog iets om trots op te zijn maar meer dan eer gaat ge er niet aan overhouden. De joden brengen nu eenmaal beter entertainment dan de moslims.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Ramón Gitannes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 17:35   #155
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:

ze hebben het nog niet door dat het "jij bent antisemiet, dus nu moet je maar zwijgen voor mijn uitverkoren leugens"truukje allang uitgewerkt is.
Waar staat dat, BG?

Citaat:
de Vn resoluties zijn zéér duidelijk. Israel is de agressor en oorzaak !
In jouw parallelle wereld misschien.

Citaat:
tuurlijk dat jij dat betwijfelt. als jood en hollander. Maar dat verberg je nog steeds graag
Tuurlijk, joh.

Citaat:
jij was toch diegene die zo zwaar op leugens werd betrapt ivm de moord op de permier Perez...Je wou immers niet toegeven dat het een fanatiek medezionist van je was die hem had afgemaakt.
4x fout. Het was geen leugen maar een vergissing die ik overigens zelf herstelde, het ging niet over ''Perez'', ik ben geen ''zionist'', ik heb die vergissing zelf hersteld dus heb ik hem zeker toegegeven...

Citaat:

Zo vroeg niet aan de fles zitten , jochie !
elke oprechte vlaams (volks) nationalist kan niet anders dan de strijd tegen de israelische bezetter steunen die net als de Waal heelder stukken de fact annexeert en koloniseert. Onder VlaamsNationalisten pakken uw kinderlijke leugentjes niet hoor Zelfs in Nederland beginnen jullie het lastig te krijgen. VanAgt doet goed werk !
Elk volk heeft volgens de VN recht op zelfbeschikking, dat geldt zowel voor de Joden als voor de Vlamingen. Zionisme is niets meer of minder dan het streven van het Joodse volk naar een eigen staat.
Elke Jan, Piet of Klaas werd na het uiteenvallen van het Ottomaanse rijk en de nasleep ervan toegestaan een eigen land te stichten, behalve het Joodse volk. Dáár ligt de kern van het probleem.
Oud 20 januari 2008, 17:45   #156
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Ja en nee.

We zijn het eens dat de Westbank eigenlijk (Trans-)Jordanië is?

Sta me toe om even ongenuanceerd, en kort door de bocht, mijn standpunt hierover uit te leggen.

De Arabische buurlanden van Israël zeiden eerst tegen de arabische inwoners van het gebied "Ga uit de weg, dan maken wij de Joden voor jullie af'' in de veronderstelling dat dat zou lukken. Ze hebben het massaal en met man en macht geprobeerd maar het is niet gelukt. Hoe dan ook, die oorlogen leverde een gigantische hoeveelheid vluchtelingen op die allemaal naar de buurlanden van Israël trokken.
Die buurlanden hebben zich nooit iets gelegen laten liggen aan die vluchtelingen waarvoor zij, in ieder geval mede-, verantwoordelijk waren. Sterker nog, Trans-Jordanië gaf zomaar de Westbank op met de impliciete mededeling "Zoek het zelf maar uit''.
De Palestijnen zijn Jordanië uitgeknikkerd, zijn Libanon en Tunis uitgeknikkerd. De arabische buurlanden zitten met die vluchtelingen in hun maag, niet in het minst omdat ze ze herinneren aan hun nederla(a)g(en).

Trans-Jordanie is een kunstmatige staat, net als veel landen in dat gebied. De enige kunstmatige staat in dat gebied die fel bestreden wordt is Israël, tengevolge van het arabisch antisemitisme. De buurlanden hebben allemaal boter op hun hoofd en zouden de laatsten moeten zijn om met een vinger te wijzen. Ze hebben, hoewel ze daartoe zeer goed in staat zouden zijn geweest, nooit één vinger uitgestoken om hun 'Palestijnse broedervolk' te helpen. Integendeel, het is bewust beleid geweest om de Palestijnen in erbarmelijke toetstanden te laten leven om het conflict te laten voortduren en de druk op Israël op te voeren.
Ik ben het eens met de stelling dat het een historisch feit is dat de Westoever deel uitmaakte van de artificiële, door de Britten gecreëerde staat 'Transjordanië".
Maar er zijn bitter weinig redenen om de stadsbewoners en olijfboomkwekers van de Westbank als hetzelfde volk te beschouwen als de Jordaanse bedouienen. En die bedouinen zijn misschien niet de meerderheid van de bevolking in Jordanië, maar ze zijn wel de backbone van het leger, ze stonden lange tijd, ook na de onafhankelijkheid, onder rechtstreeks commando van een Brits officier, en ze vormden en vormen de ultieme machtsbasis van het hashemitisch koningshuis in (Trans-)Jordanië.

Ik ben het voor de rest volkomen eens met je kritische analyse van de Arabische buurlanden, of beter: de autocratische machthebbers in die landen.

Maar, ik geloof niet dat louter het 'arabisch antisemitisme' (een nogal rare uitdrukking, aangezien Arabisch een semitische taal is) de voornaamste oorzaak van de houding van de Arabische landen tegenover israel zou zijn.
Anti-imperialisme, het gevoel dat zij nog steeds moeten leven met de gevolgen van koloniale en neo-koloniale inmenging, dat lijkt mij ook een cruciaal punt.
Immers, het was een Europese, Russische en Amerikaanse beslissing om de staat Israel op te richten.

Trouwens, ook alle overige artificiële grenzen die de Britten en de Fransen hebben nagelaten, werden en worden door de Arabische landen in vraag gesteld: de grens tussen Syrië en Libanon bvb, tussen Syrië en Turkije, die tussen Jordanië en Saudi-Arabië, tussen Irak en Saudi-Arabië, het bestaan van Koeweit dat door Irak al in vraag is gesteld. Of de vele panarabische experimenten, door Nasser, de baathisten of Khaddaffi, waarbij de begrenzingen van de postkoloniale nationale staten als betekenisloos werden beschouwd.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 20 januari 2008 om 18:05.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2008, 17:50   #157
bruut geweld
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waar staat dat, BG?.
wie zoekt die vindt...zeker als het over terechte kritiek gaat over je landpikkend en volksverdrijvend zionland.

Citaat:
In jouw parallelle wereld misschien.
natuurlijk dat je de VN resoluties wil negeren , maar ze kaarten jouw zionland wel aan als schuldige.
Citaat:
Tuurlijk, joh.
fijn dat je het niet meer ontkent.

Citaat:
4x fout. Het was geen leugen maar een vergissing
erg grappig en vooral genant om het zo te gaan herbekijken

Citaat:
[Zionisme is niets meer of minder dan het streven van het Joodse volk naar een eigen staat.
voor immigranten joods "bloedigen" uit de Us , Rusland etc en bijgevolg moeten de autochtone Palestijnen uitgedreven, uitgehongerd, vermoord worden. Diegene die zich toch niet laten wegpesten en uiteindelijk geen andere keus hebben dan geannexeerd te worden, worden gereduceerd tot tweederangsburgers die wel dezelfde nationaliteit doch niet dezelfde rechten hebben..
De nazi's hadden ook zo'n methoden.
Oud 20 januari 2008, 17:59   #158
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Ik ben het eens met de stelling dat het een historisch feit is dat de Westoever deel uitmaakte van de artificiële, door de Britten gecreëerde staat 'Transjordanië".
Maar er zijn bitter weinig redenen om de stadsbewoners en olijfboomkwekers van de Westbank als hetzelfde volk te beschouwen als de Jordaanse bedouienen. En die bedouinen zijn misschien niet de meerderheid van de bevolking in Jordanië, maar ze zijn wel de backbone van het leger, ze stonden lange tijd, ook na de onafhankelijkheid, onder rechtstreeks commando van een Brits officier, en ze vormden en vormen de ultieme machtsbasis van het hashemitisch koningshuis in (Trans-)Jordanië.

Ik ben het voor de rest volkomen eens met je kritische analyse van de Arabische buurlanden, of beter: de autocratische machthebbers in die landen.

Maar, ik geloof niet dat louter het 'arabisch antisemitisme' (een nogal rare uitdrukking, aangezien Arabisch een semitische taal is) de voornaamste oorzaak van de houding van de Arabische landen tegenover israel zou zijn.
Anti-imperialisme, het gevoel dat zijn nog steeds moeten leven met de gevolgen van koloniale en neo-koloniale inmenging, dat lijkt mij ook een cruciaal punt.
Immers, het was een Europese, Russische en Amerikaanse beslissing om de staat Israel op te richten.

Trouwens, ook alle overige artificiële grenzen die de Britten en de Fransen hebben nagelaten, werden en worden door de Arabische landen in vraag gesteld: de grens tussen Syrië en Libanon bvb, tussen Syrië en Turkije, die tussen Jordanië en Saudi-Arabië, tussen Irak en Saudi-Arabië, het bestaan van Koeweit dat door Irak al in vraag is gesteld. Of de vele panarabische experimenten, door Nasser, de baathisten of Khaddaffi, waarbij de begrenzingen van de postkoloniale nationale staten als betekenisloos werden beschouwd.
Ah, ik ben blij dat er nog genuanceerde posters op dit forum zijn.

Ja, ik ben het met je eens, de stadsbewoners en olijfboomkwekers zijn andere mensen dan de bedoeïnen. Maar al met de oprichting van Trans-Jordanië ''erfde'' het land het grootste deel van die mensen.

Ik gebruikte de term arabisch antisemitisme zoals die in de volksmond wordt gebruikt, correcter is inderdaad anti-judaïsme.

Hoezeer ik het ook eens ben met je analyse in de laatste alinea's, feit blijft dat ondanks de onderlinge grens- en meningsverschillen, Israël nog steeds als de ''gemeenschappelijke vijand'' wordt gezien. Soms vanuit pan-arabisme, soms vanuit het verdoezelen van de eigen, interne problemen maar altijd gebruikmakend van een gemeenschappelijk anti-Joods gevoel.

De nederzettingenpolitiek deugde niet, Sharon deugde niet en het wordt tijd dat er een goede oplossing voor het conflict wordt gevonden. Mijns inziens het best haalbaar door een tweestaten-oplossing.

Maar ik krijg jeuk van mensen die nog steeds het bestaansrecht van Israël in twijfel trekken. Ik vraag me dan altijd af wat hún oplossing zou zijn...
Oud 20 januari 2008, 18:11   #159
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
wie zoekt die vindt...zeker als het over terechte kritiek gaat over je landpikkend en volksverdrijvend zionland.
Wie zoekt die vindt...
Ja, dat is pas bewijs.

Citaat:
natuurlijk dat je de VN resoluties wil negeren , maar ze kaarten jouw zionland wel aan als schuldige.
Ik ken die VN-resoluties. Ik heb er echter geen een gevonden die zegt dat Israel de schuldige is. Wél dat acties of beleidsmaatregelen worden afgekeurd.

Citaat:
fijn dat je het niet meer ontkent.
Dat heeft geen zin bij jou. Voor jou is iedereen die het niet met je eens is een Jood. Dat zegt meer over jou dan over je gesprekspartner.

Citaat:
erg grappig en vooral genant om het zo te gaan herbekijken
Ja, blijf vooral lachen. Op de man spelen heeft geen zin BG, kom maar liever met argumenten.

Citaat:
voor immigranten joods "bloedigen" uit de Us , Rusland etc en bijgevolg moeten de autochtone Palestijnen uitgedreven, uitgehongerd, vermoord worden. Diegene die zich toch niet laten wegpesten en uiteindelijk geen andere keus hebben dan geannexeerd te worden, worden gereduceerd tot tweederangsburgers die wel dezelfde nationaliteit doch niet dezelfde rechten hebben..
De nazi's hadden ook zo'n methoden.
Ik zou je berichten pas geloofwaardig vinden als je je opmerkingen ook toepast op alle buurlanden van Israël.
Oud 20 januari 2008, 18:19   #160
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Ah, ik ben blij dat er nog genuanceerde posters op dit forum zijn.

Ja, ik ben het met je eens, de stadsbewoners en olijfboomkwekers zijn andere mensen dan de bedoeïnen. Maar al met de oprichting van Trans-Jordanië ''erfde'' het land het grootste deel van die mensen.

Ik gebruikte de term arabisch antisemitisme zoals die in de volksmond wordt gebruikt, correcter is inderdaad anti-judaïsme.

Hoezeer ik het ook eens ben met je analyse in de laatste alinea's, feit blijft dat ondanks de onderlinge grens- en meningsverschillen, Israël nog steeds als de ''gemeenschappelijke vijand'' wordt gezien. Soms vanuit pan-arabisme, soms vanuit het verdoezelen van de eigen, interne problemen maar altijd gebruikmakend van een gemeenschappelijk anti-Joods gevoel.

De nederzettingenpolitiek deugde niet, Sharon deugde niet en het wordt tijd dat er een goede oplossing voor het conflict wordt gevonden. Mijns inziens het best haalbaar door een tweestaten-oplossing.

Maar ik krijg jeuk van mensen die nog steeds het bestaansrecht van Israël in twijfel trekken. Ik vraag me dan altijd af wat hún oplossing zou zijn...
Inderdaad, Israel was steeds de gemeenschappelijke vijand. In 1967 had je zo bvb de geschifte situatie dat Egyptische en Saudische militairen tegelijkertijd samen met elkaar tegen Israel vochten, en tégen elkaar in Jemen. Soms is internationale politiek echt schizofreen.

"De nederzettingenpolitiek deugde niet, Sharon deugde niet en het wordt tijd dat er een goede oplossing voor het conflict wordt gevonden. Mijns inziens het best haalbaar door een tweestaten-oplossing."
Hier kan ik mij volledig bij aansluiten.
Maar momenteel evolueren we eerder naar een drie-statenoplossing, of misschien juister: een twee-staten-en-een-half-oplossing, met de huidige toestand in de Gaza-strook.
En de vraag was al hoe economisch levensvatbaar een Palestijnse staat uberhaupt zou zijn. Een 'staat' Gaza is totaal onwerkbaar.

Anyway, over het bestaansrecht van Israel: als de PLO zelf, de PFLP, de leider van de 2de Intifadah Marwan Barghoutti, Egypte, Jordanië, ... het bestaansrecht al erkennen, waarom zou iemand dan in Europa vanachter zijn pc-scherm moeten zitten beweren dat Israel niet bestaat? Dat lijkt mij nogal onnozel.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 20 januari 2008 om 18:21.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be