Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 maart 2013, 13:01   #141
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Na ruim drie jaar zal ik nog maar eens een berichtje posten in deze draad. De aanleiding ervoor is Cyprus. Misschien helpt de zaak Cyprus de zaak van de schimmige belastingconstructies weer een stapje vooruit.

Citaat:
De crisis op Cyprus heeft de bijzondere fiscale status van het eiland aan het licht gebracht. Echter, de situatie in andere Europese landen als Luxemburg en de Britse Kanaaleilanden is niet veel anders. Het is tijd dat er een einde wordt gemaakt aan deze ontoelaatbare situatie.
Bron: http://www.presseurop.eu/nl/content/...tingparadijzen

Een grote krant als El Pa�*s in een zwaar door de crisis getroffen land als Spanje besteedt aandacht aan het probleem. Als de modale Spanjaarden niet doorkrijgen dat vooral zij de dupe zijn van taksontwijking, omdat zij lijden in de crisis, dan lukt het inderdaad voorshands niet om veel aan het taksprobleem te doen.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2013, 18:17   #142
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Na ruim drie jaar zal ik nog maar eens een berichtje posten in deze draad. De aanleiding ervoor is Cyprus. Misschien helpt de zaak Cyprus de zaak van de schimmige belastingconstructies weer een stapje vooruit.

Bron: http://www.presseurop.eu/nl/content/...tingparadijzen

Een grote krant als El Pa�*s in een zwaar door de crisis getroffen land als Spanje besteedt aandacht aan het probleem. Als de modale Spanjaarden niet doorkrijgen dat vooral zij de dupe zijn van taksontwijking, omdat zij lijden in de crisis, dan lukt het inderdaad voorshands niet om veel aan het taksprobleem te doen.
Wie vlucht naar Liechtenstein, wie naar Cyprus, wie naar de Kanaaleilanden, wie naar Luxemburg?
Oud 4 april 2013, 16:48   #143
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Is filo een banneling? How can?

Nee, de banken in Zwitserland en Liechtenstein (Andorra en de bank van het Vaticaan waar ook heel wat witwasgeld staat) hebben de politici bitterhard nodig voor het stallen van hun eigen misdadige centjes.

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 4 april 2013 om 16:49.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2013, 21:49   #144
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Iemand heeft het forum aangeklaagd bij het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding omdat het forum niet optreedt tegen racisme. Hij communiceerde daarover samen met nog andere bannelingen. Niet hij, wel naar ik vermoed Wisord onder een andere naam klaagde het forum aan, maar hij keurde niet af dat het gebeurde. Artisjok en Alboreto zaten in dezelfde situatie. Niets misdaan, maar niets afgekeurd. De redenering van de moderatie luidde "Als je het niet eens bent met hoe het forum werkt, dan heb je hier niets te zoeken."

Jammer. Ze leverden mooie bijdrages aan discussies.
(Al weet ik niet of Wisord zelf begrijpt wat die zegt, onsamenhangend als die is; de ene moment is die provincieraadslid bij de PVDA, een paar maanden later is die dan weer ondanks het eerdere aanklagen van het forum tegen migratie, daarna zit die weer bij de één of andere anti-kapitalistische splinterbeweging, ... Samengevat: die persoon is werkelijk tegen álles en alle tegengestelden ervan.)

Laatst gewijzigd door Robinus V : 4 april 2013 om 21:52.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2013, 22:51   #145
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

België is ook een belastingsparadijs. Bewijze de talrijke Fransen die zich hier komen vestigen.

België dan maar afschaffen?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2013, 23:31   #146
D'ARTOIS

Standaard

@ Robinus

Wisord kan ik me niet zo goed herinneren, maar Filo des te beter. Altijd een prettige discussiepartner en zeker geen trol zoals Julian.
Jammer, we zitten in een maatschappij waar vreemde culturen een ontwrichtende uitwerking hebben en als je werkelijk iets over multicul wil lezen log eens in op GeenStijl.nl

Lang niet altijd eens met hun zienswijze stellen ze wel de door multicul veroorzaakte misstanden aan de kaak. Met name de niet aflatende terreur van de allochtoonse kinderen. Daar worden bikkelharde feiten op tafel gelegd en geen enkele PvdAer die daar tussen kan komen.
Nogmaals mijn rouwbeklag voor Filo.

En dank voor je concrete antwoord.
Oud 6 april 2013, 14:24   #147
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard Duizend miljard euro

Duizend miljard euro of ongeveer het halve bbp van Italië, of de redding van 60 keer de Cypriotische economie, is wat belastingontduiking de EU jaarlijks kost.
Oud 6 april 2013, 15:52   #148
D'ARTOIS

Standaard

Wat versta je over belastingontduiking?

1) Bedoel je belastingontwijking?

2) Regelrechte ontduiking wordt door de politiek zelf gefaciliteerd.

3) Zwart geld wordt verdiend door grootschalige contante verkopen: zaken zoals boten, paarden, schilderijen - handel die met cash kan of doms moet worden betaald.

Dan gaat het meestal om buitenlandse transacties. Neem een voorbeeld:

Ik koop een jaarling op een veiling vor een bedrag van X 6000 (de valuta doet niet terzake.
Ik koers met dat paard, verdien er geld mee. De fiscus zal me daarover niet belasten want het is speculatief goed. Als ze mij zouden belasten, zou ik ook gemaakte kosten af moeten kunnen trekken. Na drie jaar koersen en drie maal Gold Cup, eenmaal Derby en een aantal andere grote prijzen verkoop ik de hengst aan een dekstation. Bv in het buitenland. Dat bedrag (in contanten) is dan vrij te gebruiken.
Dat geld kan ik onder brengen bij een buitenlandse bank. het verhaal is niet fictief, ik heb het zelf ervaren. Dit is dus volstrekt legaal, zij het wat ongebruikelijk.

Zo zijn er tal van transacties mogelijk die volstrekt legaal zijn en toch buiten de belastingboot vallen.

Een ander verhaal is het over/onder factureren. Maar dat doen de multinationale en wel ongestraft.
Oud 6 april 2013, 16:19   #149
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat versta je over belastingontduiking?

1) Bedoel je belastingontwijking?
Terechte terechtwijzing. Ik bedoelde belastingontwijking.
Oud 6 april 2013, 18:22   #150
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
België is ook een belastingsparadijs. Bewijze de talrijke Fransen die zich hier komen vestigen.

België dan maar afschaffen?
Een goeie. Ik dacht eerder aan de 0% vennootschapsbelasting die voor sommige bedrijven geldt afschaffen.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2013, 18:46   #151
D'ARTOIS

Standaard

Zowel Robinus als Sjaax weten heel goed dat Multi's nagenoeg geen belasting betalen en vrijelijk met hun geld kunnen schuiven.

De meeste multi's hebben daarom hun hoofdzetel in een non-EU land, van Panama tot de Caiman eilanden, en maak maar een rondje door de wereld van de onsfhankelijke belastingparadijzen.

Belasting ontwijking is een volstrekt legale aangelegenheid. Het gaat als volgt: Ik koop op papier twee bulkcarriers in land A. De koper uit land B levert een LC aan dat gewaarborgd is door een internationale bank. Nadat de papieren zijn gecontroleerd en afgehandeld en er tot negotiatie van het LC is overgegaan zal na verloop van tijd de koopsom gevrijwaard zijn van tussentijdse claims. Het ontvangen bedrag kan dan worden doorgeschoven naar elke willekeurige bank.

Tsjechië, dat nooit wordt genoemd, biedt zeer interessante fiscale mogelijkheden voor het lang - of kort - parkeren van geld.

Ik heb in de jaren 70 en 80 heel wat renpaarden gekocht en verkocht maar de fiscus heeft me daarover nooit lastiggevallen. Ze wisten dat - met een enkele uitzondering - het verhaal me meer kosttte dan opleverde.
Oud 6 april 2013, 22:03   #152
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Liechtenstein is een staatje waar ik me al heel lang aan erger. Liechtenstein is overigens niet het enige. Dit soort staatjes en staten zijn in zekere zin de opvolgers van de vroegere piratenvrijplaatsen. Criminelen en belastingontduikers kunnen hier bijna ongestraft grote sommen crimineel en zwart geld wegzetten. Merkel heeft mijn steun voor haar eis aan financiële transparantie. Zo’n schertsfiguur als prins Alois, die het begrip soevereiniteit misbruikt ter bescherming van illegale praktijken, zou men zo snel mogelijk een toontje lager moeten laten zingen.

Bron: http://www.beursduivel.be/forum.php?...?&laatste=true

Ga Europa, ga ervoor tegen de criminaliteit!
Het feit dat anno 2013 nog staatjes als Andorra, Liechtenstein, Monaco,... bestaan is enkel en alleen omdat d eheersende kapitaalskrachtige elites er belang bij hebben dat ze bestaan: als vluchtheuvels voor hun kapitaal. Opdoeken is de boodschap, net als het volledige Britse gemenebest met al z'n uitwijkplaatsen voor crimineel geld en ander fiscaal geboefte.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2013, 07:30   #153
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Zelfs Zwitserland begint zich zorgen te maken. De strijd tegen belastingvlucht en de aanpak van het bankgeheim staat op een keerpunt volgens het Zwitserse dagblad Le Temps.

Citaat:
Het Zwitserse dagblad onderbouwt dit aan de hand van enkele recente ontwikkelingen: de beslissing van Luxemburg om vanaf 1 januari 2015 de automatische uitwisseling van belastinggegevens in te voeren; de aankondiging van Oostenrijk om afstand te doen van het bankgeheim en het initiatief van de ministers van Financiën van de vijf grootste EU-landen om de druk op te voeren op de landen die hun bankgeheim niet willen versoepelen.
Bron: http://www.presseurop.eu/nl/content/...-alleen-europa
Oud 12 april 2013, 07:38   #154
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Nee, de banken in Zwitserland en Liechtenstein (Andorra en de bank van het Vaticaan waar ook heel wat witwasgeld staat) hebben de politici bitterhard nodig voor het stallen van hun eigen misdadige centjes.
Juist dit is het probleem.
Alleen de VS is bereid om de belastingparadijzen aan te pakken.
De EU is alleen maar bezig met eigen baantjes en eigen centjes veilig stellen.
Luxemburg was zelfs voorzitter van de Eurogroep.
Erger kan het toch niet worden.
Juncker, de man van het banken -imperium, laat alle burgers in Europa betalen voor de boevenstreken van de banken.

Laatst gewijzigd door Roderik : 12 april 2013 om 07:43.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2013, 07:39   #155
Roderik
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Zelfs Zwitserland begint zich zorgen te maken. De strijd tegen belastingvlucht en de aanpak van het bankgeheim staat op een keerpunt volgens het Zwitserse dagblad Le Temps.

Bron: http://www.presseurop.eu/nl/content/...-alleen-europa
Zwitserland is de boevenstaat van Europa.
Dit maak je niet zomaar ongedaan.
Roderik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2013, 17:16   #156
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Het balletje rolt maar door. Nu komen Guernsey en Jersey ook al in het schootsveld te liggen. Waar moet ik heen met mijn kapitaal?
Oud 14 april 2013, 17:43   #157
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Dat ze al op schepen zitten in internationale wateren.
Zal ook wel niet lang meer duren eer de eerste bank op de maan of mars opengaat
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2013, 12:24   #158
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Een interessant interview ‘Fiscale rechtvaardigheid eindelijk een hot issue’ met Dries Lesage, professor Internationale Politiek aan de UGent, is verschenen op Vice Versa. Hij merkt op na een vraag:

Citaat:
Hoe komt het dat het nu precies aan de oppervlakte komt?

‘Het is inderdaad frappant dat er rond een fenomeen dat al zeker twintig jaar bestaat nu door politici en massamedia zoveel heisa wordt gemaakt. De voor de hand liggende reden is natuurlijk de financiële crisis. Politici staan op budgettair vlak met de rug tegen de muur en weten niet meer van welk hout pijlen te maken om de gaten in de begroting te dichten.
Nou, dan ben ik er hier nog maar kort mee bezig: ruim vijf jaar.

De kern van zijn betoog is:
Citaat:
Globalisering heeft geleid tot onrechtvaardige belastingen. Kapitaal werd sinds de vrijmaking van de geldmarkten steeds mobieler en is dus moeilijker te belasten dan arbeid, tenzij staten meer zouden samenwerken. Dat heeft geleid tot een scheeftrekking: multinationale ondernemingen en steenrijke mensen betalen amper belastingen.
Oud 10 mei 2013, 13:00   #159
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Liechtenstein is een voorbeeld voor mij. Zij komen het dichtst in de buurt van een libertarische samenleving (dichtst, dat wil niet zeggen dat ze het ook zijn).

Voorts heb ik geen enkel probleem met belastingontwijking en -ontduiking. De belastingen zelf zijn het probleem. Wie tegen een dief liegt over hoeveel geld hij op zak heeft, is geen fraudeur. Ergo, wie tegen de overheid liegt over hoeveel geld hij bezit, is geen fraudeur.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2013, 13:36   #160
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Ik ga gewoon rustig door met berichtjes plaatsen in deze draad.

Nu dit: Brief aan Van Rompuy

Citaat:
Ongeveer 1.000.000.000.000 euro gaat ieder jaar verloren door belastingontduiking en -ontwijking in de EU. Niet alleen is dit een schandalig verlies van broodnodige inkomsten, het is ook een bedreiging voor de eerlijke en transparante belastingregels en de beschikbaarheid en kwaliteit van de openbare diensten die we allemaal nodig hebben.
Spreekt voor zich.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be