Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2008, 13:04   #141
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Natuurlijk hadden de zwarten werk. Op de plantages van de blanken. Werken en zwijgen.En in die zin hadden de zwarten het beter. Dat is juist.
Je bedoelt: NU hebben de zwarten het beter toch?

NU zijn de blanken weg.
NU hoeven de zwarte sukkelaartjes niet meer te werken.
NU hebben ze dan ook per toeval geen eten meer, maar daar gaat System een oplossing voor zoeken.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 13:10   #142
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Ik ga het nogmaals zeggen: U kunt het betreuren dat de Afrikaners en de Britten daar beland zijn, maar ze zitten daar al honderden jaren, ze horen daar dus wel thuis. Net zoals de Indiërs er tegenwoordig thuishoren, net zoals de Bantoe's er thuishoren, net zoals de Kleurlingen er thuishoren en net zoals de Khoisan er thuishoren. Dat de aanwezigheid van deze volkeren een gevolg is van verschillende migratiegolven is totaal irrelevant en uw constante volhouden dat de blanken de enige kolonisten zijn die oudere bevolkingsgroepen hebben weggedrukt is eigenlijk ronduit racistisch.
Het gaat er niet over of ze daar thuis zijn of niet. Natuurlijk zijn ze er nu thuis. Wanneer men als blanke in Afrika geboren is in 2008, dan is Afrika zijn thuis.Daar heb ik ook geen problemen mee.

Maar toen de blanken er voor het eerst aankwamen, waren ze niet thuis. Ze hebben zich er met geweld een thuis gemaakt. En er een regime in mekaar gestoken dat steunde op huidskleur, op onderscheid naar uiterlijk. Ze hebben er zelfs de bijbel bijgehaald om het te rechtvaardigen. Een regime dat mensonwaardig was.Daarover gaat de discussie, niet over de blanke die nu in Afrika geboren en getogen zijn.

Citaat:
Toen het passensysteem werd ingevoerd bestond er niet zoiets als "de blanke kolonisten", of zullen we ook nog spreken van "de zwarte kolonisten" of "de Indische kolonisten" of iets verder weg "de Amerikaanse kolonisten" of juist dichterbij huis "de Poolse kolonisten"?
Waarom u het passensysteem hier bij haalt is mij trouwens niet geheel duidelijk, dat systeem had niets met bloed en bodem te maken, maar het was een simpele methoden om te voorkomen dat de verschillende bevolkingsgroepen massaal in elkaars steden gingen wonen en massaal met elkaar in conflict zouden komen. Dat dit systeem niet perfect was en makkelijk misbruikt kon worden om politieke tegenstanders te verbannen naar de thuislanden is natuurlijk wel waar, maar daar sprak u dan niet over.
Ik ge ervan uit dat wanneer men spreekt over het passensysteem in Suid-Afrika, dat mensen wel weten waarover dat het gaat. Het passensysteem was ook een middel om aan werk te geraken en niet alleen een middel om de persoon te identificeren. Geen pas, geen werk. Het was dus een notoir onderdrukkingsmiddel. Let wel: het passensysteem bestond alleen voor zwarten.

Laatst gewijzigd door system : 3 maart 2008 om 13:21.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 13:14   #143
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het passensysteem was ook een middel om aan werk te geraken en niet alleen een middel om de persoon te identificeren. Geen pas, geen werk. Het was dus een notoir onderdrukkingsmiddel.
Hoezo? wat kwamen die zwarten d�*�*r bij die witte racistische kolonialistische nazistische facisten nu werk zoeken systemke? Konden ze ZELF niet voor werk zorgen in hun EIGEN landstreek? waarom moesten ze speciaal die witte slavendrijvers daarvoor gaan smeken?

en kijk: ze mochten geen slavenwerk uitvoeren, en lap voor systemke is het wéér niet goed.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 3 maart 2008, 13:16   #144
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Je bedoelt: NU hebben de zwarten het beter toch?

NU zijn de blanken weg.
NU hoeven de zwarte sukkelaartjes niet meer te werken.
NU hebben ze dan ook per toeval geen eten meer, maar daar gaat System een oplossing voor zoeken.

Neen toen hadden de zwarten het beter. De blanke meester zorgde voor zijn goedkope zwarte werkkrachten. Hij had er ook belang bij. Dat was zo. Maar voordat de blanken kwamen was, er een zwarte maatschappij die vlot functioneerde volgens Afrikaanse normen. Nu is heel Afrika een puinhoop. Wij hebben de tendens om een maatschappij naar waarde te schatten volgens westerse maatstaven. De Chinezen doen het heel anders nu in Afrika. Die laten de Afrikanen meer in hun 'afrikaan zijn'. En die hebben succes, zo te zien.Dat wilde ik zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 3 maart 2008 om 13:23.
Oud 3 maart 2008, 13:22   #145
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de blanke had niets te zoeken in Afrika
Kan je dat even onderbouwen? Waarom had de blanke niets te zoeken in Afrika? En hebben de huidige zwarte bewoners van Zuid-Afrika, waarvan de meesten recentere inwijkelingen zijn dan de Boeren, er dan wel iets te zoeken? En zo ja, waarom? Toch niet op rassengronden?
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 13:22   #146
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
quote van Herr Oberst

quote van erlich

(---Ik begrijp waarom je die uitzondering plaatst, Zie verwijzingen hierboven...---)

Ja, dat heb ik gedaan ja. En sommige beamen wat ik zeg.
Staan zwaaien met roodwitzwarte vaandels is in mijn ogen even vlaams als met een groene. Ik vraag me af wanneer er NSV'ers zullen zijn die de Vlaamse vlag als "hünescheiss" gaan bestempelen...
Eerst Vlaming, dan Vlaams-nationalist.
In Nederland heb je er ook hoor. En ik heb het niet over de Frieslanden tot voorbij de grens, neen: Groot-Nederlander en dan spreken over samengaan in een Groot "Sterk" Duitsland. Een schande voor Duitsers én Nederlanders...
Als er een duitse "vergroting" moet komen, dat dan maar gebeurt met Oostenrijk en Luxemburg en de oostkantons, daar heb ik niets op tegen.

Daarenboven: ik ben de N-VA niet, ik ben er lid van. Bart spreekt niet tot mij, maar tot vele anderen.

Een vraagje: stel ik dat ik er volledig naast zit en geen enkele NSV'er denkt in deze richting.

- Kan j�*j dat dan enerzijds bewijzen voor elk lid?
- Beaam je anderzijds dat roodwitzwart geen vlaamse, nog nederlandse kleuren zijn?
- Waarom zijn dat de kleuren van NSV? "Nationalistische" studenten zijn immers niet per definitie Vlaams-nationalisten toch?
1. Ik spreek over de politieke beginselverklaring.
2. zwart-wit-rood zijn studentenkleuren. Daar is al tot ter treure toe over gediscussieerd.
3. eerste deel: zie 2. Tweede deel: er bestond al een Vlaams Nationale Studentenunie. Daarnaast: nationalisme is een levensvisie en dus ruimer dan Vlaanderen alleen. Natuurlijk is de onafhankelijkheid van Vlaanderen een basis (maar geen einde).
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 13:28   #147
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Kan je dat even onderbouwen? Waarom had de blanke niets te zoeken in Afrika? En hebben de huidige zwarte bewoners van Zuid-Afrika, waarvan de meesten recentere inwijkelingen zijn dan de Boeren, er dan wel iets te zoeken? En zo ja, waarom? Toch niet op rassengronden?
Omdat Afrika niet het land der blanken was, zeker niet Zuid-Afrika in die tijd. Nu emigreert men vlot. De wereld is een groot dorp geworden. Maar als men nu naar Australië emigreert, dan past men zich aan aan de wetten, aan de gewoonten van het land. Ik denk niet dat de VOC met van Riebeeck dat nu echt hebben gedaan. Neen, ze hebben het land gewoon ingepalmd. Eerst zij en later de Britten. Uw vraag is niet erg pertinent moet ik zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 3 maart 2008 om 13:51.
Oud 3 maart 2008, 13:37   #148
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat Afrika niet het land der blanken was, zeker niet Zuid-Afrika in die tijd. Nu emigreert men vlot. De wereld is een groot dorp geworden. Maar als men nu naar Australië emigreert, dan past men zich aan aan de wetten, aan de gewoonten van het land. Ik denk niet dat de VOC met van Riebeeck dat nu echt hebben gedaan. Neen, ze hebben het land gewoon ingepalmd. Eerst zij en later de Britten. Uw vraag is niet erg pertinent moet ik zeggen.
Ik neem aan dat u uw tekst kan onderbouwen door het aantal zwarte afrikanen die in dat gedeelte van zuid-afrika woonden even op te geven? Je weetwel: die grote bevolkingsgroepen die er al WOONDEN hé.

Oud 3 maart 2008, 13:44   #149
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Lees eens een goed boek over het toenmalige passensysteem in het vroegere Suid-Afrika. Misschien gaat u dan een lichtje branden. Alhoewel ik dit laatste ernstig betwijfel.

Begrijpt u nu wanneer ik zeg dat u alles wat u niet aanstaat probeert toe te dekken? Het zou anders de eerste keer niet zijn...
Wat ik zegde over een pas (of identiteitskaart) is absoluut correct.
De passen werden denk ik ook gecontroleerd om te voorkomen dat een oncontroleerbare massa zwarten naar de steden zou komen. Niet altijd bepaald onredelijk. Dat er misbruiken geweest zijn vanwege overheid èn gecontroleerden is zeer waarschijnlijk.
Om gelijk welke grens te overschrijden heeft men ook een reispas en dikwijls een visum nodig. Dus waren die pasjes niet zo uitzonderlijk.
Groot verschil is natuurlijk dat in het blanke regime enkel een minderheid het voor het zeggen had en dat is uiteindelijk niet aanvaardbaar. Alhoewel ik dat uiteraard 'probeer toe te dekken' zoals je wel kunt vermoeden.

Beste system met je steeds zeer extreme standpunten heb je bij mij nog geen enkel lichtje doen branden.
Oud 3 maart 2008, 13:46   #150
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw vraag is niet erg pertinent moet ik zeggen.
Wellicht niet, maar doet u dan of u dit niet gelezen heeft:

Citaat:
En hebben de huidige zwarte bewoners van Zuid-Afrika, waarvan de meesten recentere inwijkelingen zijn dan de Boeren, er dan wel iets te zoeken? En zo ja, waarom? Toch niet op rassengronden?
Uw antwoord lijkt dus niet erg pertinent, moet ik zeggen.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 13:48   #151
system
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Wat ik zegde over een pas (of identiteitskaart) is absoluut correct.
De passen werden denk ik ook gecontroleerd om te voorkomen dat een oncontroleerbare massa zwarten naar de steden zou komen. Niet altijd bepaald onredelijk. Dat er misbruiken geweest zijn vanwege overheid èn gecontroleerden is zeer waarschijnlijk.
Om gelijk welke grens te overschrijden heeft men ook een reispas en dikwijls een visum nodig. Dus waren die pasjes niet zo uitzonderlijk.
Groot verschil is natuurlijk dat in het blanke regime enkel een minderheid het voor het zeggen had en dat is uiteindelijk niet aanvaardbaar. Alhoewel ik dat uiteraard 'probeer toe te dekken' zoals je wel kunt vermoeden.

Beste system met je steeds zeer extreme standpunten heb je bij mij nog geen enkel lichtje doen branden.[/QUOTE]
Neen, dat dacht ik al. Toch nog maar eens een goed boek lezen over het passensysteem.

Laatst gewijzigd door system : 3 maart 2008 om 13:48.
Oud 3 maart 2008, 13:53   #152
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van Riebeek trof niet echt een 'bevolking' aan, hoor. Eerder heel veel leegheid en een paar onafhankelijke stammen. Dieper in het land kwamen ze stammen tegen die net als hen 'indringers' waren.
Oud 3 maart 2008, 13:54   #153
luc broes

Standaard

Citaat:
system, wat een 'gevaarlijke' en wereldvreemde praat.
'Afrika niet het land der blanken!? = 'Blut und bodem' waar jullie zo graag over beginnen.
Passen immigranten zich tegenwoordig aan? In brussel bv?
Van Riebeeck moest zich aanpassen aan de bosjesmannen! dat zou jij ongetwijfeld gedaan hebben. Je aangepast hebben aan de levenswijze van die mensen. Verboden te lachen.
Oud 3 maart 2008, 14:16   #154
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Daarnaast: nationalisme is een levensvisie en dus ruimer dan Vlaanderen alleen. Natuurlijk is de onafhankelijkheid van Vlaanderen een basis (maar geen einde).
Neen, maar ik laat iedereen zelf aan hun geschiedenis werken. Vergis u niet hoor: ook ik zou Europa liever zien als cultuur- en taalgroepen (bv. oostenrijk en duitsland één, wallonië bij frankrijk, moldavië en roemenië, kosovo en albanië,...), maar laat ze daar aub liever zelf op komen.

Maar in elk geval bedankt voor de formalistische verduidelijkingen (ivm kleuren etc).
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 15:01   #155
luc broes

Standaard

[quote=system;3284619]
Citaat:

Neen, dat dacht ik al. Toch nog maar eens een goed boek lezen over het passensysteem.
Toch maar eens naar Engeland gaan. Op straat heeft de politie niet het recht je identiteit te controleren. Kan ook niet niemand heeft daar een 'pasje'.
Handig voor criminelen!
Oud 3 maart 2008, 15:17   #156
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
system, wat een 'gevaarlijke' en wereldvreemde praat.
'Afrika niet het land der blanken!? = 'Blut und bodem' waar jullie zo graag over beginnen.Passen immigranten zich tegenwoordig aan? In brussel bv?
Van Riebeeck moest zich aanpassen aan de bosjesmannen! dat zou jij ongetwijfeld gedaan hebben. Je aangepast hebben aan de levenswijze van die mensen. Verboden te lachen.
Ja maar dat is nog wat anders dan het land afnemen van de oorspronkelijke bewoners. Of de pygmeeën nu dun bezaaid waren of niet. Wat België deed met de 'Congolezen' was letterlijk het land inpikken van de stammen. Wat de blanken deden in Rhodesië, was zich het land toeeigenen van de oorspronkelijke bewoners.

Van Riebeeck opereerde in het belang van de VOC. De VOC wilde profijt. En de VOC keek niet op een mensenleven meer of minder om dit profijt te bekomen. Zeker niet wanneer het om swartmense ging. De Heren 17 waren niet erg kieskeurig wat dit betreft. En we weten dat de VOC overal in Afrika probeerde land in te pikken, steunpunten te verwerven. En niet alleen in Afrika, in heel Azië als het effe kon. Heel het 'Rijk van Insulinde', de 'Gordel van Smaragd' ofte Indonesië nu, was een wingewest van de VOC. Let wel: wingewest voor de VOC betekende uitbuiting, desnoods manu militari.

Laatst gewijzigd door system : 3 maart 2008 om 15:20.
Oud 3 maart 2008, 15:22   #157
system
Banneling

Standaard

[quote=luc broes;3284697]
Citaat:
Toch maar eens naar Engeland gaan. Op straat heeft de politie niet het recht je identiteit te controleren. Kan ook niet niemand heeft daar een 'pasje'.
Handig voor criminelen!

Volledig naast de kwestie. Heeft niets met het passensysteem van Suid-Afrika te maken. Het passensysteem diende niet alleen voor persoonsidentificatie. Het diende om de zwarten onder controle te houden, weg te houden uit de blanke steden, om goedkope arbeidskrachten te verschaffen. Als strafsysteem:zonder pas geen werk bij die blanke mevrouw. Daarom bestond het ook alleen maar 'ver die swartmense'.

Laatst gewijzigd door system : 3 maart 2008 om 15:32.
Oud 3 maart 2008, 15:53   #158
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, maar ik laat iedereen zelf aan hun geschiedenis werken. Vergis u niet hoor: ook ik zou Europa liever zien als cultuur- en taalgroepen (bv. oostenrijk en duitsland één, wallonië bij frankrijk, moldavië en roemenië, kosovo en albanië,...), maar laat ze daar aub liever zelf op komen.

Maar in elk geval bedankt voor de formalistische verduidelijkingen (ivm kleuren etc).
Dat ieder volk zelf moet opkomen voor zijn identiteit/onafhankelijkheid is maar logisch maar vanuit een nationalistische visie steun je ieder streven dat daarbinnen past.

En dat laatste: ach, 't is hiier al zo vaak bediscussieerd. Ofwel aanvaard je die uitleg, ofwel niet.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 18:04   #159
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als Franstalig ben ik 100% tegen de aansluiting van Wallonië met Frankrijk, net als ik 100% tegen de aansluiting van Vlaanderen met Nederland ben. Waarom zouden die twee landen zich bemoeien met wat het hier gebeurt? Dat zijn hun zaken niet en ze hebben wel wat anders aan hun hoofd dat zich bezig te houden met een kutland zoals België.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2008, 18:37   #160
luc broes

Standaard

Citaat:
Ja maar dat is nog wat anders dan het land afnemen van de oorspronkelijke bewoners. .
Zn gezien zijn Adam en Eva de enigsten die geen land hebben afgenomen van de oorspronkelijke bewoners.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be