![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In bijna alle godsdiensten en samenlevingen werd homoseksualiteit als een te veroordelen afwijking beschouwd. Net alleen in de drie "godsdiensten van het Boek" trouwens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En zo komt het dat, helaas, dank(??)zij de godsdiensten, de wereld uit zijn voegen kraakt door de overbevolking omdat godsdiensten huiverig blijven voor geboortebeperking. Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2009 om 13:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Banneling
|
![]() De hele historie met Jonathan spreekt boekdelen. Op zijn minst homofiel gedrag en/of gevoelens.
Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2009 om 16:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
"...Maar Jonathan, Sauls zoon, was David zeer genegen." (I Sam. 19:1) "Toen ontbrandde de toorn van Saul tegen Jonathan, en hij zeide tot hem: Zoon van een weerspannige tuchteloze! Wist ik niet, dat gij voor de zoon van Isaï gekozen hebt tot uw eigen schande en tot de schande en naaktheid uwer moeder?" (I Sam. 20:30) "...Toen kwam David aan de zuidzijde te voorschijn en wierp zich op zijn aangezicht ter aarde en boog zich driemaal neer. Zij kusten elkander en weenden met elkander." (I Sam. 20:41) "Het is mij bang om u, mijn broeder Jonathan, gij waart mij zeer lief; Uw liefde was mij wonderlijker dan liefde van vrouwen." (II Sam. 1:26) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
[26] "Jouw dood drukt zwaar op mij, mijn broeder Jonatan: jij was mij zo dierbaar; jouw liefde verrukte mij meer dan de liefde van vrouwen." Let wel, dat is wat de Bijbel ons zegt. Dus, wat door vele vele eeuwen heen in een gekuisde versie ons heeft kunnen bereiken. En zo is er heel veel wat ons niet heeft kunnen bereiken. Om alle misverstanden te vermijden. David had ook een vrouwelijke harem en een bende kinderen. Dus van zulk personage stamt Jezus af. Teminste volgens de evangelisten. Moet de kerk daar nu fier op zijn of niet? Een bijkomende nuance misschien. Bovengenoemde David is wel deze zoals die ons wordt voorgesteld door het O.T. . Sommige bijbelgeleerden of historici menen dat David een mythische persoon is geweest die nooit heeft bestaan. Laatst gewijzigd door system : 21 februari 2009 om 18:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is geen enkele aanduiding aan te nemen dat wat hierboven staat iets te maken zou hebben met homofilie of homoseksualiteit. We zien hier duidelijk hoe men de bijbel tracht te lezen wars van iedere gegeven context, buiten en tegen de vroegste tradities en met een vooringenomen blik. Kortom, van geen enkele waarde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Minister-President
|
![]() Enkele zijn wat schimmig misschien, andere dan weer duidelijk, en ja, het is de b i j b e l he, die mag geïnterpreteerd worden. Of zijn theologen ook al werkloos?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is geen enkel element in de hele tekst dat ook maar enigszins wijst richting homofilie of homoseksualiteit. Slechts mensen die niets afweten van de bijbelse, oosterse context of van de gegeven interpretatie onder de Joodse geleerden, kunnen tot dergelijke interpretatie komen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Minister-President
|
![]() srry, wou niet flooden, maar systeem haperde gisteren wat
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jan volgt de traditie van de Kerk. En reeds bij het eerste apostelconcilie heeft men besloten dat men slechts de morele wetten zou volgen en de rituele, kledings- en spijswetten niet langer zou verplichten voor christenen die uit het heidendom komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het debat is verkeerd gesteld. Het concept "homosexualiteit" bestond evenmin als het concept "sexualiteit" in de Oudheid. Zoals Foucault aantoont, zijn dit creaties van de moderniteit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Minister
|
![]() Inderdaad. Daarom lijkt het mij ook zinniger om te kijken welke handelingen in de Bijbel in de hedendaagse context als homosexuele relaties aanzien worden. We zien dan dat de verhalen van David en Jonatan, maar ook Ruth en Naomi, veel dichter staan bij wat men vandaag als homosexuele relaties ziet, dan de homosexuele tempelprostitutie en schandknaperij die bijvoorbeeld Paulus veroordeeld en die vaak gebruikt wordt om homosexualiteit in zijn geheel te veroordelen.
![]() |
#160 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
*Russell, B., Geschiedenis van Westerse filosofie. Opletten voor slordigheden, meester, vooral die die niet in uw kraam passen... |
|
![]() |
![]() |