![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar misschien wel de oplossing voor Vlaanderen. punt andere lijn... Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 18 april 2008 om 10:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Parlementslid
|
![]() Ik moet zeggen dat ik vind dat Spinoza een nuchtere kijk heeft op een paar kleine probleempjes en misschien is het dat wij allebei Noord-Brabander zijn dat we meer in aanraking komen met Vlaanderen dan de noordelijke provincies, maar zolang er zo'n grote groep Vlamingen Hollanders (en in hun ogen zijn dat dus Nederlanders) niet mogen, kan er geen samengaan zijn. Zonder wederzijds respect is er geen solide samenleving op te bouwen. Misschien dat als een kaart van de hele wereld met daarop Vlaanderen eens goed bekeken wordt, dat er dan eens gezien gaat worden dat het op zichzelf echt een klein landje zou zijn en dan wordt het gewoon een speelbal van de omringende landen. Er worden bepaalde eigenschappen aan Hollanders (nederlanders) toebedicht door de Vlamingen, waar ze zichzelf vaak schuldig aan maken zoals met het wijsvingertje klaarstaan. Naar mijn mening hebben de Vlamingen dat wijsvingertje behoorlijk overgenomen en overtroffen als het om hun Nederlandse buren gaat. Wat wij doen is nooit goed en als je al zo over je buurtjes denkt, dan moet je er niet mee verder willen leven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De Vlamingen zijn al 178 jaar opgevoed met haatgevoelens naar de Nederlanders toe. Pas als de moeder dood is gaan de kinderen weer op zoek naar de vader. Misschien als Belgie dood is ,kunnen de Vlamingen meer objectief naar Nederland gaan kijken. Vlamingen hebben wel een moedertaal, maar geen vaderland. Uiteindelijk zal ieder mens in een vaderland willen leven. Laatst gewijzigd door JP Coen : 18 april 2008 om 12:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 18 april 2008 om 13:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Burgemeester
|
![]() Volgens mij willen de Vlamingen heus wel met de Noord-Nederlanders samenwerken, ja zelfs één land vormen... over een hele tijd.
Ik denk dat het wel heel belangrijk is dat Vlaanderen vóórdat het zich herenigt met Noord-Nederland, een tijd onafhankelijk in Europa en de wereld staat. Tenslotte zijn er veel Vlamingen die eerst België weg willen hebben en daarna even uitrusten. Van België meteen naar Groot-Nederland is mijns inziens een te grote stap om in één keer te doen. Eerst moet Vlaanderen maar een onafhankelijk worden (MÉT BRUSSEL!). Daarna moet het een tijd nemen van ongeveer 20 tot 30 jaar waarin Vlaanderen zichzelf ontwikkelt, de resten België opruimt en de banden met het Noorden sterk aanhaalt en grootschalige samenwerking mee begint. Na deze tijd, waarin de zuidelijke én noordelijke geesten hebben kunnen wennen aan het idee van vereniging, kan men een volksraadpleging houden. Ik heb de volste overtuiging, dat als men het zó aanpakt, er in zowel Vlaanderen als Noord-Nederland er een ruime meerderheid gewonnen zou zijn voor een hereniging van de Nederlandstalige Nederlanden. Heden laten enkele peilingen al verheugende voorspellingen zien: Noord-Nederland: TNS-Nipo: 77% vóór Peil.nl: 49% vóór Vlaanderen: Het Laatste Nieuws:
![]() |
#146 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Als 2/3 van beide landen voor zijn ,misschien over 20 jaar, kan de hereniging een feit worden. Laatst gewijzigd door JP Coen : 18 april 2008 om 13:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Hij kan de Vlamingen met aarzelingen over de streep trekken en de eerst premier kan het beste een Vlaming zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Oost- en West-Duitsland waren ook generaties lang gescheiden (ook door buitenlandse grootmachten), en uiteindelijk totaal verschillend (economisch, politiek, financieel, cultureel). DDR-president Honecker verzekerde bij zijn staatsbezoek aan Moskou in 1989 dat de Muur nog 50 of zelfs 100 jaar zou bestaan. Bij de viering van '40 jaar DDR' in oktober 1989 gedroeg Honecker zich alsof er niets aan de hand was. Honecker geloofde toendertijd nog in de DDR, net zoals Koning Albert II nu nog in België geloofd. Maar de wil van het volk was sterk: 1 jaar na de val van de muur (1989) waren deze twee vroegere vijanden samen in één land met landelijke gemeenschappelijke verkiezingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Parlementslid
|
![]() Ik begrijp jullie standpunt heus wel. Maar als de Nederlanders echt eens zouden lezen wat hier alleen al op dit forum over hen gezegd wordt, dan vraag ik me af of ze nog wel zo happig zouden zijn op die hereniging. Wat moeten we met een volk dat nog zeker een generatie lang een grote minderheid Hollandhaters in zich heeft. Het zal de hele stabiliteit van de Nederlandse samenleving zoals we die nu kennen bedreigen. Het is gewoon even een kritische noot mijnerzijds. Ik ben altijd voorstander geweest van eenheid binnen de Nederlanden. Met 1 gezicht naar de wereld om ons heen kijken. Maar dat ene gezicht gaat er -ben ik bang- niet komen, want een confederatie binnen een andere confederatie gaat toch nooit werken. De twee landsdelen zullen voor iedereen, van binnenuit en van buitenaf, gemakkelijk te beinvloeden zijn voor eigen gewin. Er komen gewoon weer een Noordelijke NEderlanden en een Zuidelijke Nederlanden...terug naar af, terug naar 1815-1830 met dualiteit tussen de twee Nederlanden die slechts op 1 manier kan aflopen: wederom een breuk omdat de ene zich benadeeld voelt ten opzicht van de ander. En het hoeft in de praktijk niet eens op waarheid te berusten, kijk maar hoe gemakkelijk men de leugens van 1815-1830 slikte. We gaan tegenwoordig allemaal vele jaren naar school, maar zijn allemaal nog even gemakkelijk te beinvloeden als 178 jaar geleden. Ik hoop niet dat het zo zal gaan, maar ik vrees van wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Hereniging is een samenwerking, maar voor een samenwerking hoeft een hereniging niet. Het is hier al opgemerkt dat een hereniging niet zo heel veel directe economische voordelen extra zal bieden, want er is al veel mogelijk en bezig op dat vlak. Dat neemt niet weg dat meer samenwerking ook het opbouwen is van een imago en ook dat is voor de economie een belangrijk gegeven.
Daarnaast is culturele samenwerking ideaal om onze maatschappij(en) verder vorm te geven en te wapenen in deze veranderende wereld. Ook het milieu is er één van, al was het maar omdat het wassende water niet alleen de noordelijke Nederlanden bedreigt maar ook onze Vlaamse polders en niet enkel die laagtes. Zelfs al waren we geen vrienden, een verstandig man zou samenwerken. Maar om het over die Vlaamse eigendunk te hebben... Vlaanderen is door België vroeger steeds klein gehouden. Zelfbewust moesten we niet zijn, laat staan zelfverzekerd. Zo iemand heeft het moeilijk om op een volwassen manier zelfverzekerd te worden en niet om te slaan in arrogantie. Verder doet België er nog steeds alles aan om de problemen die aan de poten van de Vlaamse (economische) stoel knagen dood te zwijgen. Want stel je voor dat al die brave Vlaamse Belgen plots doorhebben dat B. radicaal democratischer en efficiënter moet worden louter en alleen maar om het economische voortbestaan van Vlaanderen en Wallonië te kunnen garanderen (er zijn nog andere redenen voor een hervorming)... Dat mag toch niet gebeuren? Dus Vlamingen zien dat Vlaanderen het goed doet, op sommige vlakken zeer goed, op andere iets minder. Vlamingen zien een kleine broer die een hoge borst op zet en twee seconden er na er niks van bakt. En de wereld daarbuiten? Daar spreekt men niet over. De toekomst die op ons afkomt is onbekend; blind voor economische stormen. Volgens mij is dit de/een oorzaak van die zelfgenoegzaamheid. Het is niet onze aard, maar een gebrek aan volksverheffing (zoals dat vroeger heette) kunnen we nu even niet verbergen. Nederlanders zijn niet handig bezig als ze - naar waarheid - opmerken dat Vlaanderen heel klein is in deze globale markt en het alleen niet aankan, want er zijn kleinere landen die het aankunnen en Vlaanderen zou het kunnen. Je geeft die pro-klein-Vlaanderen mensen of Belgicisten een open doel waar ze zo inschieten met het wederwoord dat Denemarken en Noorwegen het toch ook rooien? Maar troost jullie, ik geef jullie gelijk, want Vlaanderen staat hierin zwak dat die andere landjes wel werken aan aanpassingen, moderniseringen, continue evolutie van hun markten en economiën om de wereld te lijf te gaan. D�*�*r staat Vlaanderen stil ja of op z'n minst zijn we daar te traag. Ik weet nog niet hoe, maar je kan dat soort Vlamingen beter anders benaderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Beter 2 Nederlanden dan een confederatie. Misschien behoort een eenheidsstaat niet tot de mogelijkheden ,omdat de Vlamingen dat niet willen. Dan laten we het zo.Even goede vrienden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het huiswerk van 1815 moet overgedaan worden zonder die fout opnieuw te maken, dat wil zeggen met alleen de Vlamingen. Dat de Vlamingen geen eenheidsstaat willen, daar geloof ik niks van. Maar goed: een konfederatie is een volwaardig alternatief, net zoals de status van "Land binnen koninkrijk" die nu voor Sint-Maarten en Curaçao geldt. Er zal alleen al om technische redenen een overgangsperiode nodig zijn om wetten te harmoniseren en dat soort dingen: dat is heel wat anders dan het niet willen. Er is dus werk aan de winkel en dat vraagt tijd.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. Laatst gewijzigd door Leo : 19 april 2008 om 06:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
|
![]() Citaat:
Onafhankelijk Vlaams politiek optreden met een buur van zestig of zeventig miljoen inwoners aan de zuidergrens zou zeer moeilijk zijn, getuige de geschiedenis. Anderzijds zie ik niet in waarom de Walen er bij moeten. Het is België dat Vlaanderen verfranst , ik zie Frankrijk dat niet doen met stukken (verenigd) Nederland.
![]() |
![]() |
#157 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
De Benelux/Heel-Nederland vind ik niet langer realistisch. Het liefst zie ik een Waalse republiek (of koninkrijk met de Saksen-Coburgs als ze dat willen), een Groot-Luxemburg (met Oostkantons en Arelerland) en het Koninkrijk der Nederlanden/Republiek der Nederlanden, eventueel voorafgegaan door een Vlaams-Nederlands samenwerkingsverband.
![]() |
![]() |
#158 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als Franstalig kijk ik al veel meer richting Frankrijk dan richting Franstalig België. Voorbeeld van alle dagen : ik kijk bijna nooit naar Belgische TV (dat het Vlaamse of Franstalige zenders zijn) maar op een andere kant heel veel naar Franse TV. Vroeger keek ik nog naar het nieuws op de RTBF of RTL-TVI. Zelfs dit is niet meer het geval nu. Ik kijk naar het nieuws op de Franse TV en het kan mij niet schelen dat ze er nooit of bijna nooit over België spreken. België interesseert me toch bijna niet meer. Voil�* het gevolg van de Belgische situatie. Het is geen wil van separatisme, geen Belgicistische gevoel. Het is meer en meer je-m'en-foutisme tegenover België. Zouden er nu verkiezingen zijn, zou ik blanco stemmen. Het toont dus duidelijk waartoe het gaat.
Dit land is zo kut geworden dat ik denk dat de verwaarlozing tegenover België in feit de beste oplossing op een eerste phase is. De tweede phase, op een langere termijn, is de emigratie naar een ander land en een verandering van nationaliteit. Laatst gewijzigd door Everytime : 19 april 2008 om 15:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Minister-President
|
![]() Zelden hoor ik iemand met zoveel pessimisme over Belgie praten als jij, Everytime.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |