Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: ik denk dat..
creationisme juist zit 5 8,20%
het creationisme ernstig genomen moet worden 2 3,28%
ik geloof in de schepping, maar niet letterlijk (specifieer hoe dan wel) 3 4,92%
dat de evolutie (kosmologisch, geologisch, biologisch) juist zit 51 83,61%
Aantal stemmers: 61. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2008, 09:24   #141
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Misschien er op nogmaals op wijzen dat niet alle tegenstanders van de evolutietheorie op dit forum zich op de Bijbel (of meer algemeen op religie) beroepen.

dirk001 geeft tenminste zijn alternatief voor de evolutietheorie.

Anderen zeggen gewoon dat de evolutietheorie niet klopt, zonder:
a) te zeggen wat er nu precies niet klopt;
b) een alternatieve (of aangepaste) theorie voor te stellen.

Het onderzoek van de laatste 50 jaar op gebied van celbiologie was de ideale gelegenheid de evolutietheorie te falsifiëren. Darwin wist bijna niets over hoe cellen functioneren, hoe een embryo zich ontwikkelt, enz ...
Toch blijken alle ontdekkingen netjes in de evolutietheorie te passen.
Oud 9 mei 2008, 10:42   #142
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Aan al de revisionisten die beweren dat de archeologische vondsten niet kunnen bewijzen dat de wereld meer dan 6000 jaar is, stel ik de volgende vraag: betwist u de snelheid van het licht?
Het licht heeft altijd dezelfde snelheid en wanneer het licht van sterren ons bereikt, heeft het daar vaak miljoenen jaren over gedaan.
Dat is in mijn ogen nog een betere ontkrachting van het creationisme dan koolstofdatering.
Ik geloof dat creationisten daarop antwoorden 'dat het licht niet altijd dezelfde snelheid heeft gehad'.

Ze komen altijd wel waar ze willen zijn hoor, en wat maakt 1 verdraaiing nu uit?
De bijbel/torah/koran staat er vol van.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 12:15   #143
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Een eenvoudiger verklaring lijkt me dat god op de eerste dag het licht schiep. De sterren volgden pas later.
okke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 21:23   #144
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Neen, dat is niet zo: de enige reden waarom het wiskundig correct is te schrijven dat 99.99999... = 100, is omdat er geen getal bestaat dat tussen de twee andere getallen ligt.
En er is een redenering voor?

x = 0.9999999...
1 = 9.999...
10x - x = 9.999... - 0.999...
9X = 9
X = 1

Zoek de fout...
(Die is er dus niet, me dunkt.)

Citaat:
Twee zaken:

1. Als de statistische waarschijnlijkheid van iets zeer hoog is, dan stelt men het voor als een feit, zelfs als het intrinsiek nog altijd over een waarschijnlijkheid gaat, die op elk moment terug kan herzien worden.
Dat snap ik wel, in een context van Jan en Mie die praten (of zelfs Professor X die iets uitlegt aan Jan en Mie.)
Maar er zijn contexten, me dunkt, waar je dat niet kunt maken?

Citaat:
2. Wetenschappelijke feiten en waarheden moeten binnen het licht worden gezien van het raamwerk dat wetenschap biedt.
Vind ik nogal een holle zin.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 21:24   #145
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
jaja ge hebt gelijk, idd. Tuurlijk zouden er observaties gedaan kunnen worden die de theorie omvergooien, is zeker zo. Mijn antwoord betekende gewoon dat er nog nooit zulke gedaan zijn.
Driewerf heeft een aantal dingen opgesomd trouwens.
Dingen waar ik niet echt mee akkoord ga.

Citaat:
Dirk (en met hem vele andere creationisten) beweren bijvoorbeeld dat de mens samengeleefd heeft met pakweg de T-rex. Dan wachten wij allen op bijvoorbeeld de observatie dat er menselijke skeletten worden gevonden samen met de restanten van bovenvernoemde dinosaurus in dezelfde geologische laag. Dit zou de theorie aan het wankelen brengen, maar het gebeurt gewoon niet.
Ja, wat creationisten beweren boeit mij voor geen enkele meter.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 9 mei 2008, 21:25   #146
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
man toch, wat wilt ge nu eigelijk bereiken met belachelijke semantische spelletjes, buiten afwijken van de kern van de discussie?
Ik vind semantiek belangrijk in een discussie; als je niet weet waarover je het hebt, praat er dan niet over, hé.

Citaat:
"evolutie" is niet louter evolutiebiologie, ik weet niet of ge dat doorhebt maar het woord kan ook anders gebruikt worden. De evolutie van de geologische opbouw sinds de aarde haar ontstaan is een volledig correcte zinsconstructie, ook wetenschappelijk. Ik weet niet of gij geologie gehad hebt, ik vermoed van niet, maar ik wel. Ik kan het apprecieren dat mensen willen discussieren over dit soort zaken, maar doe het dan zinnig.
[/quote]

Probeer die eerste zin eens te verkopen een een bioloog - of iemand die zich met biologie bezig houdt tout court.
Oud 9 mei 2008, 21:35   #147
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ja, wat creationisten beweren boeit mij voor geen enkele meter.
mij wel, het gaat in deze discussie juist om de confrontatie tussen creationisme en wetenschap.

Uw "standpunt" hierin is mij nog volslagen onduidelijk, hoewel ge hier al voldoende berichten hebt gezet. Hoe zou dat komen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 21:37   #148
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Ik vind semantiek belangrijk in een discussie; als je niet weet waarover je het hebt, praat er dan niet over, hé.
Probeer die eerste zin eens te verkopen een een bioloog - of iemand die zich met biologie bezig houdt tout court.[/quote]

sjongejonge; als ge het laatste woord maar hebt hé, ook al verkoopt ge dikke nonsens.

Kijk, evolutie is niet per se biologisch. Er kan van alles evolueren, zelfs het niveau van uw forumberichten. En vervang desnoods (als ge het niet aankunt) geologische en kosmologische evolutie door platentektoniek (en alles wat daarmee gepaard gaat) en veranderingen in de kosmosgeometrie. Inhoudelijk zijn we over hetzelfde bezig, allé ik toch.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 9 mei 2008 om 21:39.
Oud 9 mei 2008, 21:50   #149
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mij wel, het gaat in deze discussie juist om de confrontatie tussen creationisme en wetenschap.

Uw "standpunt" hierin is mij nog volslagen onduidelijk, hoewel ge hier al voldoende berichten hebt gezet. Hoe zou dat komen.
Waarschijnlijk omdat mijn mening niet relevant is?
Oud 9 mei 2008, 21:51   #150
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
sjongejonge; als ge het laatste woord maar hebt hé, ook al verkoopt ge dikke nonsens.

Kijk, evolutie is niet per se biologisch. Er kan van alles evolueren, zelfs het niveau van uw forumberichten. En vervang desnoods (als ge het niet aankunt) geologische en kosmologische evolutie door platentektoniek (en alles wat daarmee gepaard gaat) en veranderingen in de kosmosgeometrie. Inhoudelijk zijn we over hetzelfde bezig, allé ik toch.
Zoals ik al zei: probeer die zin maar eens te verkopen aan een bioloog.
Ge moet niet zo doen. Uw fouten mag je toegeven, hoor.
Oud 9 mei 2008, 21:58   #151
dirk001
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Aan al de revisionisten die beweren dat de archeologische vondsten niet kunnen bewijzen dat de wereld meer dan 6000 jaar is, stel ik de volgende vraag: betwist u de snelheid van het licht?
Het licht heeft altijd dezelfde snelheid en wanneer het licht van sterren ons bereikt, heeft het daar vaak miljoenen jaren over gedaan.
Dat is in mijn ogen nog een betere ontkrachting van het creationisme dan koolstofdatering.

Als u vraagt of die snelheid constant is ..... er zijn redenen om daaraan te twijfelen. Trouwens niet enkel creationisten twijfelen hieraan. Er zijn ook evolutionisten die eraan twijfelen. Men heeft nl vastgesteld dat ook voor de oerknaltheorie de snelheid van het licht vroeger groter moet geweest zijn.

De metingen van de snelheid van het licht van de afgelopen 150 jaar of zo wijzen erop dat de snelheid daalt en dus vroeger een stuk hoger lag.

Men heeft proefondervindelijk het licht kunnen versnellen en stoppen aan verschillende universiteiten. Dus het is zeker mogelijk dat de snelheid geen constante is.

Als het licht geen constante zou blijken te zijn zou dit wel een ernstig probleem vormen voor bepaalde takken van de wetenschap of zie ik dat verkeerd ? Want Einstein ging er toch vanuit dat het wel een constante was ?
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 22:23   #152
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei: probeer die zin maar eens te verkopen aan een bioloog.
Ge moet niet zo doen. Uw fouten mag je toegeven, hoor.
haha, wat een pretentie toch.
Evolutie is nu éenmaal niet louter biologisch. Men spreekt van evolutiebiologie wanneer dat wel zo is. Nogmaals, het niveau van uw berichten evolueert constant, en niet ten gunste moet ik zeggen.
Verder evolueert de toestand van mijn lachspieren.

Ik hoop dat ge eindelijk inziet dat "evolutie" een heel algemeen woord is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutie
voor meer informatie.

En doe zo niet, ge weet dat ge ongelijk hebt.
Oud 9 mei 2008, 22:26   #153
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
haha, wat een pretentie toch.
Evolutie is nu éenmaal niet louter biologisch. Men spreekt van evolutiebiologie wanneer dat wel zo is. Nogmaals, het niveau van uw berichten evolueert constant, en niet ten gunste moet ik zeggen.
Verder evolueert de toestand van mijn lachspieren.

Ik hoop dat ge eindelijk inziet dat "evolutie" een heel algemeen woord is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Evolutie
voor meer informatie.

En doe zo niet, ge weet dat ge ongelijk hebt.
Wat een rare manier van je gelijk te 'bewijzen' heb jij feitelijk.

Zie, Ambio, gij zit te zeggen dat evolutie ook op de aarde is, dat het de evolutietheorie ondersteunt, omdat dat ook 'evolueert'. Ge weet toch dat dat olslagen onzin is?

Dat ge 'evolutie' op allerlei manieren in de menselijke taal kunt gebruiken, heb je voldoende aangetoond, hoor. Maar daarover gaat het niet, hé.
Oud 9 mei 2008, 22:27   #154
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Waarschijnlijk omdat mijn mening niet relevant is?
je mag je mening ook eens uiten. Want ik heb van u hier al veel pogingen tot kritiek gelezen, op van alles en nog wat, maar nog niet echt een duidelijk standpunt in de kern van deze topic: creationisme versus wetenschap, op elk vlak: het ontstaan van leven in z'n huidige vorm (biologie), van de aarde in z'n huidige vorm (geologie), en van het heelal in z'n huidige vorm (kosmologie), op tijdschalen van jong naar oud.

het creationisme kan dit alles verklaren aan de hand van de bijbel. Niet moeilijk, me dunkt, maar wel als men dit wil staven met wetenschappelijke bewijzen, wat uiteraard een gigantische opdracht is. Diezelfde wetenschap spreekt het creationisme namelijk op zowat elk vlak tegen. Kortom, waar plaats jij je in dit debat? Wat precies stoort er u? Schiet de wetenschap te kort? Kan je een alternatief formuleren?

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 9 mei 2008 om 22:32.
Oud 9 mei 2008, 22:29   #155
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Zie, Ambio, gij zit te zeggen dat evolutie ook op de aarde is, dat het de evolutietheorie ondersteunt, omdat dat ook 'evolueert'. Ge weet toch dat dat olslagen onzin is?
.
Voor de tweede maal, dat maakt gij ervan. Ik zeg dat immers nergens, ik zeg alleen dat de geologische evolutie van de aarde het creationisme gigantisch hard ontkracht. De evolutiebiologie is een ánder element dat gebruikt kan worden om het creationisme te ontkrachten.

Wat is er nu onzin?
Oud 9 mei 2008, 22:29   #156
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Dat ge 'evolutie' op allerlei manieren in de menselijke taal kunt gebruiken, heb je voldoende aangetoond, hoor. Maar daarover gaat het niet, hé.
wow, ge hebt het door
Oud 9 mei 2008, 22:42   #157
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je mag je mening ook eens uiten. Want ik heb van u hier al veel pogingen tot kritiek gelezen, op van alles en nog wat, maar nog niet echt een duidelijk standpunt in de kern van deze topic: creationisme versus wetenschap, op elk vlak: het ontstaan van leven in z'n huidige vorm (biologie), van de aarde in z'n huidige vorm (geologie), en van het heelal in z'n huidige vorm (kosmologie), op tijdschalen van jong naar oud.

het creationisme kan dit alles verklaren aan de hand van de bijbel. Niet moeilijk, me dunkt, maar wel als men dit wil staven met wetenschappelijke bewijzen, wat uiteraard een gigantische opdracht is. Diezelfde wetenschap spreekt het creationisme namelijk op zowat elk vlak tegen. Kortom, waar plaats jij je in dit debat? Wat precies stoort er u? Schiet de wetenschap te kort? Kan je een alternatief formuleren?
Ik ben geen wetenschapper en het kan me eerlijk gezegd geen lor schelen of wij gemeenschappelijke voorouders hebben van apen of niet.

Ik zie echter geen reden om aan te nemen dat de aarde geen paar miljard jaar oud is, dat wij geen gemeenschappelijke voorouders hebben, dat er geen evolutie is, etc.
Oud 9 mei 2008, 22:42   #158
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor de tweede maal, dat maakt gij ervan. Ik zeg dat immers nergens, ik zeg alleen dat de geologische evolutie van de aarde het creationisme gigantisch hard ontkracht. De evolutiebiologie is een ánder element dat gebruikt kan worden om het creationisme te ontkrachten.

Wat is er nu onzin?
Niets.
Oud 9 mei 2008, 22:42   #159
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
wow, ge hebt het door
Awel; doe dan niet alsof het wel zo is?
Oud 9 mei 2008, 22:43   #160
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Niets.
fijnzo.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be