![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() PS. Mijn vriend verdient meer maar niet echt oneindig veel meer dan ik hoor
![]() |
#142 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat bent u dan precies als ik vragen mag, en ook wat is uw functie?
In de privé kan je uiteraard veel meer verdienen dan in de openbare sector. Maar een functie in de ambtenarij zoals u dat voorschrijft is niet echt een logische opvolger van ieder diploma. Die 1200 euro stemt nochtans overeen met de barema's hoor. En als er vijftig sollicitanten zijn voor één job ... als je univ gedaan hebt moet ik het plaatje niet verder uitleggen zeker. ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 7 mei 2008 om 14:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() in de banksector, tja, da's iets anders dan de socio-culturele sector he...
de banksector interesseert mij eigenlijk geen fluit, behalve mijn eigen rekening ![]()
![]() |
#146 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
alhoewel... ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#147 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
PS, mijn huidige dokter werkt van 8 tot 22:00 of later, aan terugbetalingstarief en rijdt met een midenklasser (Skoda) Mijn vorige dokter in mijn vorige gemeente begon al om 07:00, ook tot een stuk in de nacht, (onder terugbetalingstarief!) en begon zijn ziekenhuisbezoeken als zijn wachtkamer leeg was op zaterdag. Die reed met een Mercedes. Alle twee een rijwoning. Als ik naar de kapper moet kost me dat soms duurder dan wanneer ik naar de dokter moet. (loodgieter, slotenmaker of electrieker, daar denk ik liever niet aan) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
|
![]() Citaat:
Maar als doctor aan de univ (of in de privé) ligt je inkomen een stuk hoger, zowel op het moment dat je doctoreert als erna. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd. ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 8 mei 2008 om 00:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
|
![]() Citaat:
Tegenwoordig moet je gewoon zorgen dat je in de sector bent waarin je wilt werken zodat je dat werk met hart en ziel doet en er veel plezier uithaakt, niet omwille van het latere inkomen. Daarover bestaat gewoon veel te weinig zekerheid, ook voor degenen die hoger onderwijs volg(d)en.
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Meestal blijven ze een hele tijd in een andere job met enkele gratis uren aan d'univ (om present te blijven) in afwachting van een prof die op emeritaat gaat of zo, maar dat kan lang duren. Laatst gewijzigd door filosoof : 8 mei 2008 om 00:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Dus als ik schrijf dat ik Bill Clinton bent en U leest dat.. dan klopt dat? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
-als assistent (AAP) met een vrij ruime onderwijsopdracht: dit is in feite het beste statuut, je bent ambtenaar en krijgt vrij veel onderwijsbevoegdheid. Je staat als het ware een prof rechtstreeks bij. Kan natuurlijk handig zijn voor wanneer die prof wegvalt, dan is deze assistent vaak eerste keuze of heeft toch een voetje voor wanneer het een open sollicitatie betreft. Ongeveer 2/3 van deze groep behaalt z'n doctoraat. - als Bijzonder Academisch Personeel (BAP) met een individueel mandaat: Hiervoor krijg je geen echt loon, maar een belastingvrij beursbedrag, dit per maand. Er gaat wel volledige RSZ en pensioenbijdragen van dit bedrag. Maar je werkgever betaalt geen bedrijfsvoorheffing en jezelf op je beurs ook niet. De bekendste fondsen om zo'n individueel mandaat te verwerven zijn het FWO en het IWT. Zij hebben aparte aanwervingsprocedures en er gaat een hele selectieprocedure mee gepaard. Je bent geen werknemer van de univerisiteit waaraan je verbonden bent, maar van één van de fondsen die je beurs toewijzen. Je werkt in feite als een soort van 'freelancer' aan een universiteit-gastinstelling, maar je valt niet onder het personeelsbeleid van deze instelling. Je krijgt wel voor het gemak een personeelskaart enz. Van deze groep behaalt een 80 % zijn doctoraat. - als BAP in een groepsproject: hiervoor kan je solliciteren aan de desbetreffende universiteit. Ook hiervoor krijg je een beursbedrag, maar deze is vastgelegd door de universiteit zelf. Je hebt vaak minder autonomie in je 'doen' en 'laten' op de werkvloer en moet - via overleg - rond een vooraf gekozen onderwerp onderzoek doen, met supervisie door een begeleidene prof of meerdere promotoren. Zulke BAP'ers verdienen meestal een stuk minder dan de individuele mandaathouders en de assistenten. De bekendste benaming voor deze projecten zijn de zogenaamde BOF-projecten (Bijzonder Onderzoeksfonds). De precieze modaliteiten verschillen van unief tot unief. Van deze groep doctorandi behaalt slechts 33 % zijn doctoraat. Zo, hiermee hoop ik voor buitenstaanders wat duidelijkheid te hebben geschept in de universitaire 'jungle'. En het is daarna inderdaad zeer moeilijk om door te groeien tot het universitaire docentschap. Er zijn gewoon teveel kandidaten voor zeer weinig plaatsen. Je kan na je doctoraat nog een postdoc-mandaat aanvragen, slechts 1/4 van de doctors die dit aanvragen krijgen dit. Op die manier kan je nog zes jaar aan de universiteit tewerkgesteld zijn (2 keer 3 jaar). De 'happy few' groeit dan door tot het docentschap en dan kan men een aantal jaren later met veel geluk benoemd worden tot hoogleraar. Pas dan mag men zich officieel doctor professor noemen (maar in Belgie laat men de studenten en de buitenwereld om het eenvoudig te houden alle docenten met doctoraat eenvoudigweg professor noemen, dat is in Nederland bijvoorbeeld niet het geval: daar maakt men een duidelijk onderscheid tussen docent en hoogleraar). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |