Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 mei 2008, 12:59   #141
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

PS. Mijn vriend verdient meer maar niet echt oneindig veel meer dan ik hoor
Oud 7 mei 2008, 13:50   #142
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mbeya Bekijk bericht
PS. Mijn vriend verdient meer maar niet echt oneindig veel meer dan ik hoor
Zolang je niet zegt dat hij "beter" verdient ist goe Mbeya
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 14:44   #143
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik zal afstuderen (hopelijk) in een humaan wetenschappelijke richting. De starterslonen liggen daar nu eenmaal rond de 1200 euro. En wij zijn daarin lang geen uitzondering. Ik weet niet wat voor een master of licentiaatsdiploma jij hebt, maar ik vermoed dat het iets technischer is. In die branche liggen de starterslonen wat hoger. Maar dat is off-topic.
Ik moet u ontgoochelen, ik ben een humane wetenschapper 'pur sang' en mijn job heeft in principe niet met iets technisch van doen. Hetgeen ik verdien is een normaal startersloon voor een licentiaat / master in de ambtenarij, de openbare dienstverlening of de academische sector. Mensen met een algmeen diploma zoals ik kunnen in de banksector nu 5 jaar ancienniteit en wat promotie zelfs 2300 euro netto per maand verdienen + extra-legale voordelen. Ik herhaal:beginnen aan 1200 euro netto per maand na universiteit te hebben gedaan is uitbuiting !
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 14:49   #144
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Wat bent u dan precies als ik vragen mag, en ook wat is uw functie?
In de privé kan je uiteraard veel meer verdienen dan in de openbare sector. Maar een functie in de ambtenarij zoals u dat voorschrijft is niet echt een logische opvolger van ieder diploma. Die 1200 euro stemt nochtans overeen met de barema's hoor. En als er vijftig sollicitanten zijn voor één job ... als je univ gedaan hebt moet ik het plaatje niet verder uitleggen zeker.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 7 mei 2008 om 14:50.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2008, 14:56   #145
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

in de banksector, tja, da's iets anders dan de socio-culturele sector he...
de banksector interesseert mij eigenlijk geen fluit, behalve mijn eigen rekening
Oud 7 mei 2008, 14:57   #146
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Zolang je niet zegt dat hij "beter" verdient ist goe Mbeya
da moet ge aan hem vragen Rudy :-p

alhoewel...
Oud 7 mei 2008, 23:35   #147
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat bent u dan precies als ik vragen mag, en ook wat is uw functie?
In de privé kan je uiteraard veel meer verdienen dan in de openbare sector. Maar een functie in de ambtenarij zoals u dat voorschrijft is niet echt een logische opvolger van ieder diploma. Die 1200 euro stemt nochtans overeen met de barema's hoor. En als er vijftig sollicitanten zijn voor één job ... als je univ gedaan hebt moet ik het plaatje niet verder uitleggen zeker.
Het spijt me Groentje, m'n volledige identiteit ga ik hier niet zomaar voor iedereen prijs geven. Er zouden van die informatie bepaalde individuen eventueel wel eens misbruik kunnen maken of zaken tegen mij persoonlijk gaan gebruiken. Ik kan/wil alleen maar zeggen dat ik momenteel als humane wetenschapper met een 'breed' diploma van licentiaat/master in de academsiche sector ben tewerkgesteld en ik momenteel doctoreer.
Oud 8 mei 2008, 00:01   #148
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Volgens mij zijn het eerder de winkeliers, den beenhouwer, de vishandelaar, de marktkramer, de bakker en de garagist, die 'foefelen' tegen de sterren op. Er bestaat daar tegenwoordig zelfs zeer weinig gêne over. Lees de Humo-artikels van 'Billen Bloot' maar eens. Daar verklaren ze fier, wel laf genoeg om dit anoniem te doen, in op welke manieren ze onze domme overheid om de tuin kunnen leiden, en de kosten van deze staat dus nog wat meer op de nek van de loontrekkenden terechtkomen. Medische beroepen enzo die krijgen tegenwoordig zeer veel controle van het RIZIV en met al die uitgekiende en geïnformatiseerde systemen is het voor deze mensen niet meer zo evident om te frauderen.
Citaat:
Het zijn nochtans de middenstanders zelf die met 'trots' komen vertellen hoe te frauderen, de vakbondspersonen komen in het hele verhaaltje niet voor. En ja, tandprothesen kosten nu eenmaal verschrikkelijk veel geld (soms 1500 euro per tand). Een goed gebit kan duur zijn, maar daar kan de tandarts in kwestie niets aan doen. Een paar buizen kost bijna niets, maar als ik een loodgieter roep ben ik verschrikkelijk veel geld kwijt. Iets om over na te denken ? Mijn dokter rijdt men een middenklassewagen en mijn loodgieter met een dikke BMW, zegt dat ook genoeg ?
Ik kan dat bevestigen. Ik las die reeks in Humo en 't klopt met mijn inside-informatie.
PS,
mijn huidige dokter werkt van 8 tot 22:00 of later, aan terugbetalingstarief en rijdt met een midenklasser (Skoda)
Mijn vorige dokter in mijn vorige gemeente begon al om 07:00, ook tot een stuk in de nacht, (onder terugbetalingstarief!) en begon zijn ziekenhuisbezoeken als zijn wachtkamer leeg was op zaterdag. Die reed met een Mercedes. Alle twee een rijwoning.

Als ik naar de kapper moet kost me dat soms duurder dan wanneer ik naar de dokter moet. (loodgieter, slotenmaker of electrieker, daar denk ik liever niet aan)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2008, 00:06   #149
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Het spijt me Groentje, m'n volledige identiteit ga ik hier niet zomaar voor iedereen prijs geven. Er zouden van die informatie bepaalde individuen eventueel wel eens misbruik kunnen maken of zaken tegen mij persoonlijk gaan gebruiken. Ik kan/wil alleen maar zeggen dat ik momenteel als humane wetenschapper met een 'breed' diploma van licentiaat/master in de academsiche sector ben tewerkgesteld en ik momenteel doctoreer.
Dat begrijp ik wel.
Maar als doctor aan de univ (of in de privé) ligt je inkomen een stuk hoger, zowel op het moment dat je doctoreert als erna. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 8 mei 2008 om 00:07.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2008, 00:10   #150
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik kan dat bevestigen. Ik las die reeks in Humo en 't klopt met mijn inside-informatie.
PS,
mijn huidige dokter werkt van 8 tot 22:00 of later, aan terugbetalingstarief en rijdt met een midenklasser (Skoda)
Mijn vorige dokter in mijn vorige gemeente begon al om 07:00, ook tot een stuk in de nacht, (onder terugbetalingstarief!) en begon zijn ziekenhuisbezoeken als zijn wachtkamer leeg was op zaterdag. Die reed met een Mercedes. Alle twee een rijwoning.

Als ik naar de kapper moet kost me dat soms duurder dan wanneer ik naar de dokter moet. (loodgieter, slotenmaker of electrieker, daar denk ik liever niet aan)
Inderdaad! Ik heb dezelfde ervaringen. Vooral met het inkomen van (niet-sjoemelende) huisartsen is het naar het schijnt erg gesteld.
Tegenwoordig moet je gewoon zorgen dat je in de sector bent waarin je wilt werken zodat je dat werk met hart en ziel doet en er veel plezier uithaakt, niet omwille van het latere inkomen. Daarover bestaat gewoon veel te weinig zekerheid, ook voor degenen die hoger onderwijs volg(d)en.
Oud 8 mei 2008, 00:11   #151
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat begrijp ik wel.
Maar als doctor aan de univ (of in de privé) ligt je inkomen een stuk hoger, zowel op het moment dat je doctoreert als erna. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
Er studeren meer doctors af dan er plaatsen zijn aan d'univ.
Meestal blijven ze een hele tijd in een andere job met enkele gratis uren aan d'univ (om present te blijven) in afwachting van een prof die op emeritaat gaat of zo, maar dat kan lang duren.

Laatst gewijzigd door filosoof : 8 mei 2008 om 00:14.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2008, 08:53   #152
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
PS,

Omdat U dat gelezen hebt, klopt dat..

Dus als ik schrijf dat ik Bill Clinton bent en U leest dat.. dan klopt dat?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2008, 18:28   #153
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Er studeren meer doctors af dan er plaatsen zijn aan d'univ.
Meestal blijven ze een hele tijd in een andere job met enkele gratis uren aan d'univ (om present te blijven) in afwachting van een prof die op emeritaat gaat of zo, maar dat kan lang duren.
Nog wat meer informatie: van wie begint te doctoreren haalt maar ongeveer de helft effectief zijn doctoraat. Daar moet wel een kanttekening bij worden gemaakt: het zijn procentueel vooral humane wetenschappers die hun doctorstitel behalen t.o.v. slechts een derde van de exacte wetenschappers. Waarom? Dit heeft niets te maken met het feit dat doctoreren in de exacte materies perse zwaarder hoeft te zijn. Vele doctorandi van de exacte wetenschappen worden immers opgemerkt door privé-bedrijven en daardoor krijgen ze vaak een lucratief aanbod tijdens hun doctoraat. De verleiding is groot als je 1000 euro netto per maand meer verdient in de privé voor evenveel werk om dan de universiteit de rug toe te keren. Dat is logisch. Voor humane wetenschappers daarentegen staat men niet te springen in de privé, ook niet doctorandi of doctors. Hun beste carrièrepad en de sector waarin ze het meeste kunnen verdienen is nu eenmaal de universiteit, al verschil het veel van het type 'project' waarin beginnende doctorandi stappen of ze al dan niet hun doctoraat zullen afhandelen. Je kan op drie manieren doctoreren:

-als assistent (AAP) met een vrij ruime onderwijsopdracht: dit is in feite het beste statuut, je bent ambtenaar en krijgt vrij veel onderwijsbevoegdheid. Je staat als het ware een prof rechtstreeks bij. Kan natuurlijk handig zijn voor wanneer die prof wegvalt, dan is deze assistent vaak eerste keuze of heeft toch een voetje voor wanneer het een open sollicitatie betreft. Ongeveer 2/3 van deze groep behaalt z'n doctoraat.

- als Bijzonder Academisch Personeel (BAP) met een individueel mandaat: Hiervoor krijg je geen echt loon, maar een belastingvrij beursbedrag, dit per maand. Er gaat wel volledige RSZ en pensioenbijdragen van dit bedrag. Maar je werkgever betaalt geen bedrijfsvoorheffing en jezelf op je beurs ook niet. De bekendste fondsen om zo'n individueel mandaat te verwerven zijn het FWO en het IWT. Zij hebben aparte aanwervingsprocedures en er gaat een hele selectieprocedure mee gepaard. Je bent geen werknemer van de univerisiteit waaraan je verbonden bent, maar van één van de fondsen die je beurs toewijzen. Je werkt in feite als een soort van 'freelancer' aan een universiteit-gastinstelling, maar je valt niet onder het personeelsbeleid van deze instelling. Je krijgt wel voor het gemak een personeelskaart enz. Van deze groep behaalt een 80 % zijn doctoraat.

- als BAP in een groepsproject: hiervoor kan je solliciteren aan de desbetreffende universiteit. Ook hiervoor krijg je een beursbedrag, maar deze is vastgelegd door de universiteit zelf. Je hebt vaak minder autonomie in je 'doen' en 'laten' op de werkvloer en moet - via overleg - rond een vooraf gekozen onderwerp onderzoek doen, met supervisie door een begeleidene prof of meerdere promotoren. Zulke BAP'ers verdienen meestal een stuk minder dan de individuele mandaathouders en de assistenten. De bekendste benaming voor deze projecten zijn de zogenaamde BOF-projecten (Bijzonder Onderzoeksfonds). De precieze modaliteiten verschillen van unief tot unief. Van deze groep doctorandi behaalt slechts 33 % zijn doctoraat.

Zo, hiermee hoop ik voor buitenstaanders wat duidelijkheid te hebben geschept in de universitaire 'jungle'. En het is daarna inderdaad zeer moeilijk om door te groeien tot het universitaire docentschap. Er zijn gewoon teveel kandidaten voor zeer weinig plaatsen. Je kan na je doctoraat nog een postdoc-mandaat aanvragen, slechts 1/4 van de doctors die dit aanvragen krijgen dit. Op die manier kan je nog zes jaar aan de universiteit tewerkgesteld zijn (2 keer 3 jaar). De 'happy few' groeit dan door tot het docentschap en dan kan men een aantal jaren later met veel geluk benoemd worden tot hoogleraar. Pas dan mag men zich officieel doctor professor noemen (maar in Belgie laat men de studenten en de buitenwereld om het eenvoudig te houden alle docenten met doctoraat eenvoudigweg professor noemen, dat is in Nederland bijvoorbeeld niet het geval: daar maakt men een duidelijk onderscheid tussen docent en hoogleraar).
Oud 8 mei 2008, 18:36   #154
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Tegen 2060 zal de Belgische bevolking aangroeien met meer dan 2 miljoen personen. Dat blijkt uit het nieuwe bevolkingsvooruitzicht dat het Federaal Planbureau donderdag voorstelde. Bij de vorige prognose, opgesteld in 2000, werd aangenomen dat de bevolking veel minder snel zou groeien.

http://www.tijd.be/nieuws/binnenland...107505-438.art
Zo gaan de prijzen nooit kunnen zakken
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 20:21   #155

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vastgoedprijzen liggen te hoog voor de koopkracht van de mensen, dus daalt de vraag. 't Zal waarschijnlijk verbeteren als de babyboomers sterven en hun kinderen erven.
Ik veronderstel dat de "babyboomers" ondertussen al gevestigd zijn.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 20:24   #156

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Omdat U dat gelezen hebt, klopt dat..

Dus als ik schrijf dat ik Bill Clinton bent en U leest dat.. dan klopt dat?
Aah ... 'k heb altijd al vermoed dat jij Bill Clinton was ...
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 20:30   #157
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Aah ... 'k heb altijd al vermoed dat jij Bill Clinton was ...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be