Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2008, 15:06   #141
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Interessant vraagstuk!
Ik zou het wel plezant vinden moest hier een aparte draad over gemaakt worden om dan te kijken hoe de verschillende deelnemers hier zouden reageren. Om zo de verschillende opvoedingsstijlen eens langs mekaar te leggen. Dat kan leiden tot heel heftige, leerrijke en boeiende discussies.
Zou je ook even op de vraag kunnen antwoorden?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2008, 15:10   #142
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
En indien u zelf kinderen krijgt ? 100 % zeker dat het zonder meppen zal verlopen ?
Neem bvb dat uw 15-jarige zoon bij Blood & Honour gaat, een "echte neonazi", die met een hakenkruis op zijn voorarm getatoueerd naar huis komt, de dag dat u uw verjaardag viert met al uw progressieve vrienden ? Niks te meppen ? Dialoog dialoog ? Want pas op: kinderen doen graag het tegenovergestelde van wat hun ouders willen/denken...
Als ik OOIT kinderen zou hebben, zou ik trachten om hen een opvoeding te geven zoals mijn ouders mij opgevoed hebben. Respect, beleefdheid, dialoog, etc.

Lees: een opvoeding die ervoor zorgt dat je kinderen niet bij B&H gaan.

Mocht dat toch het geval zijn, zou ik hem daarvoor niet fysiek aanpakken maar ik zou trachten om hem toch duidelijk te maken waar hij voor kiest en wat het leven zal zijn dat hij later zal leiden.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2008, 15:20   #143
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Opvoeding is praktijk.

Wie te veel bezig is met 'stijl' of 'methode' ziet meestal het belangrijkste over het hoofd: het kind zelf.

Ik heb er twee, en ik voed ze totaal verschillend op...omdat het totaal verschillende mensen zijn.
Oud 8 mei 2008, 15:21   #144
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Zou je ook even op de vraag kunnen antwoorden?
Ik zou waarschijnlijk eerst even vragen of het een permanente tattoo is. Als hij affirmatief reageert zal ik mijn emoties voor mezelf houden. Hem over zijn hoofd aaien en zeggen 'ach jongen, we maken allemaal wel eens foute keuzes'. En hem vervolgens een geschiedenisboek geven waarin ik hem vraag om het samen te vatten voor mij tegen een bepaald tijdstip. De boodschap is dan duidelijk denk ik.
Een andere optie zou zijn om hem voor de hele groep vrienden te laten vertellen waarom hij een neonazi is. Maar dat is je kind en plein public belachelijk maken vind ik. Dat doe je beter niet want zo kan je kind zijn vertrouwen in jou kwijtgeraken, denk ik.
Oud 8 mei 2008, 17:44   #145
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er leven precies heel wat clichés over opvoeding elders.

Als er gemiddeld genomen iets over valt te zeggen, dan is het dit wat betreft Marokko:
In Marokko is er heel belangrijk. Als een jongere iets mispeuterd heeft is dat een schande voor de hele familie! Je mag er zeker van zijn dat de strenge vader, het boegbeeld van het gezin die de eer hoog moet houden, niet mals zal zijn voor het veroorzaken van gezichtsverlies van het gezin.
Gehoorzaamheid staat dan ook centraal in het opvoeden, en dus niet een zo groot mogelijke zelf-ontplooiing zoals hier.
Binnen de familie is veel communicatie met mekaar ook niet gebruikelijk, er wordt indirect gecommuniceerd. En dus niet veel. Emoties worden zeker niet geuit.
Dat verergerd de problematiek van de identitietscrisis die iedere opgroeiende jongere meemaakt. Autochtonen hebben gewoon één cultuur waarbinnen zij hun identiteit dienen te vormen. Allochtonen worden er met twee verschillende geconfronteerd: één van de, meestal verwesterde, peergroup die ze meekrijgen via school en vrienden, en één van de ouders en oudere familieleden, die de Marokkaanse traditionele waarden meestal liever doorgeven.
Dit is de ideale cocktail voor een nog moeilijkere identiteitscrisis waarbij de jongere het bos door de bomen niet meer ziet en er met niemand over kan communiceren. Ook de ouders weten vaak niet meer wat te doen om goed te doen. In zo'n situatie denken ze soms dat het toch beter is hun kind veel meer vrijheid te geven zoals dat hier gebeurd. Maar dat loopt dan wel eens helemaal faliekant af. Dit geldt niet enkel voor Marokkanen. In België doet zich min of meer hetzelfde voor (dan bedoel ik vooral de veel grotere identiteitscrisis van de jongeren terwijl het gezin minder warm is en er weinig gecommuniceerd wordt) met Turken, Congolezen, .. en de andere allochtone groepen. In Nederland met de Surinamers, Congolezen, ... in Frankrijk met de Algerijnen, ...
Dit is natuurlijk wel een grof geschetst beeld, binnen ieder gezin kan het anders zijn. En het gemiddelde gezin bestaat niet.

Het feit dat allochtone jongeren vaak negatief in de media komen waarbij er dan met een beschuldigende vinger naar de ouders wordt gewezen, maakt deze mensen nog onzekerder waardoor de opvoeding nog moeilijker wordt.

Bovendien is hier ook een soort selfulfilling prophecy werkzaam. Als iemand zich de schandpaal van de samenleving voelt, gaat die zich ook zo gedragen.

@ Freespirit: er is natuurlijk nog een verschil tussen wettelijke zelfverdediging en het middeleeuwse 'ik hak bij uw een vinger af omdat u dat bij mij heeft gedaan'. Dat laatste dateert niet voor niets uit een tijd wanneer juridische of minder drastische wegen nog ontoegankelijk (en onontwikkeld) waren voor de gewone burger.
Uw antwoord is een prima staaltje van naief politiek correctivisme ! Burgers van andere culturen en godsdiensten die zich hier gevestigd hebben, moeten zich maar aanpassen ! Ze zijn hier vaak verdomme al meer dan 40 jaar lang of 3 generaties ! En toch blijven ze hun gebruiken en zeden qua opvoeding en plaats in het gezin hanteren, sterker nog: verstevigen. Ongelooflijk hoeveel (flauwe) excuses u aanhaalt om hun eventuele pestgedrag t.o.v. autochtone buurtbewoners goed te praten of op zijn minst te pardonneren. Mijn standpunt is: als ze zich niet als krapulekes gaan gedragen, gaan ze ook niet zo behandeld worden ! Om maar even uw schandpaal-theorie om te keren. En als er iets middeleeuws is, dan is het wel sommige van hun gedragingen en belachelijke houdingen. Als een groepje k*tmarokkaantjes van 12 of 13 jaar een wandelend homostel bekogeld met stenen dan vind ik dat pas middeleeuws ! Ik pleit overigens nergens voor wetteloosheid of het gerecht buiten beschouwing laten, het probleem is dat de politionele of rechterlijke overheden vanwege politieke 'vrees' vaak weigeren of eenvoudigweg niet durven op te treden. Dat van die identiteitscrisis zou een heel pak minder erg zijn indien deze jongelui eens wat moeite deden om zich beter te integreren.

Gelukkig ben ik opgegroeid met relatief veel 'serieuze' allochtonen in m'n omgeving, deze kinderen / jongeren gedroegen zich vaak heel serieus en schaamden zich vaak voor sommige 'lieden' van hun gemeenschap. Mijn allochtone vriendenkring zegt overigens dat Belgie of Antwerpen helemaal geen onverdraagzame bevolking kent en dat integratie perfect mogelijk is. Men moet uiteraard niet verwachten dat men alles in het leven op een presenteerblaadje krijgt, maar bij autochtonen is dit evenzeer het geval. En daar vringt nu eenmaal vaak het schoentje: die k*tallochtonen willen veel nemen, maar willen vooral niet geven. Als zij niet op school geslaagd zijn in hun jaar dan vinden de 'politiek corecten' dat die arme vreemdelingen te weinig kansen hebben gekregen en dat ze nu eenmaal tegen een racistisch en discriminerend establishment moeten opboksen. Als Belgische, beter gezegd blanke, leerlingen niet slagen dan zal het wel hun eigen schuld zijn of kunnen ze hun studies niet aan. Er wordt hier blijkbaar met dubbel krijt geschreven, sommigen wensen een dubbele standaard te noteren en een onderscheid te maken. Als ik in juni en masse Marokkaanse jongeren, in volle examenperiode, de hele middag en avond zie buiten voetballen op straat of - erger - de buren en andere mensen zie lastigvallen, moet ik daar dan compassie voor opbrengen en eruit concluderen dat zij geen eerlijke kansen krijgen in het onderwijs / op de werkvloer? Er is inderdaad veel racisme in de stad, maar het probleem ligt niet zozeer in de houding van autochtonen naar allochtonen toe, maar eerder omgekeerd. En de zogenaamd 'progressieven' en 'linksen', twee termen die teveel verkracht worden heden ten dage, doen daar met hun maatrgelen en lakse houding vaak nog een schepje bovenop.

Je hebt nog veel te leren Groentje-18, hopelijk brengt de leeftijd wat meer wijsheid bij jou !!!
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2008, 18:18   #146
Groentje-18

Standaard

Heu ... ik zie eigenlijk weinig oordelen in mijn post Freespirit over wie zich a l dan niet moet aanpassen en dergelijke...
Ik probeer gewoon even heel kort weer te geven wat ik weet van de opvoeding binnen andere culturen en processen die daarin een rol kunnen spelen. Dus kruip maar terug van je paard af en slik die persoonlijke aanvallen (jammer dat je het niet op een andere manier kan halen ondanks je diploma) maar weer in.

Als humaan wetenschapper zou u trouwens moeten weten dat een sterker vasthouden aan de eigen cultuur een veelvoorkomende reactie op de migratie is.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 8 mei 2008 om 18:21.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2008, 23:57   #147
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
uit domheid.....het vat geeft maar wat er in zit, en in een forumspook zit er nu eenmaal niks in. alleen maar lucht onder dat vuil laken......
Nog een geluk dat we hier zo een hele troep slimme Walen hebben in België : 4 miljoen bloedzuigers, die op de Vlamingen hun kosten in mooie, propergewassen lakens de hele dag liggen te lanterfanten D�*t is pas intelligent...
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2008, 00:08   #148
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou waarschijnlijk eerst even vragen of het een permanente tattoo is. Als hij affirmatief reageert zal ik mijn emoties voor mezelf houden. Hem over zijn hoofd aaien en zeggen 'ach jongen, we maken allemaal wel eens foute keuzes'.
Hilarisch .
Oud 12 mei 2008, 14:14   #149
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:

Als humaan wetenschapper zou u trouwens moeten weten dat een sterker vasthouden aan de eigen cultuur een veelvoorkomende reactie op de migratie is.
Dat weet ik ja ! Kan een verklaring zijn, maar geen excuus voor krapuleus of regelrecht crimineel gedrag. En daar schort het soms bij u, dat u een wetenschappelijke verklaring niet van een subjectief excuus kan onderscheiden. Maar het is u gepardonneerd !
Oud 12 mei 2008, 19:21   #150
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Beste middel tegen pestkinderen: verscheep ze naar Indië - Waar kinderen nog fijn gebruikt worden!

Pret gegarandeerd voor iedereen!
En wat als jij nu eens gewoon wegging?
Pantoffeldiertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 19:24   #151
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Ik zou zeggen, leg contact met die kinderen.
Dat is meestal niet zo moeilijk als met 'volwassenen'.
Dat hoeft heus niet autoritair en boos te zijn, daarmee geef je ze nog méér zin om vervelend te doen.
Die kids willen aandacht, vervelen zich.

Echt waar, noem me getikt, maar ik zou met een zak snoep aankomen.

Dan zijn ze zo verbaasd dat jij een lieve dame bent, dat ze dat nooit meer zullen doen.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 19:55   #152
sus antigoon
Banneling

Standaard

Meer investeren in de jeugd, de Staat moet aan iedere jongere een uitkering geven, zo ze zich eens goed kunnen uitleven.

Minder criminaliteit, meer bezigheid voor de jeugd die van de straat wordt gehouden !
sus antigoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 20:00   #153
PollyCorrect

Standaard

Kinderen zijn onze spiegels. That's all!
Oud 12 mei 2008, 20:03   #154
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Kinderen zijn onze spiegels. That's all!
Dus allochtone kinderen zijn een afspiegeling van autochtone volwassenen. Lijken me toch twee uitersten.
Pantoffeldiertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2008, 20:03   #155
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Opvoeding is praktijk.

Wie te veel bezig is met 'stijl' of 'methode' ziet meestal het belangrijkste over het hoofd: het kind zelf.

Ik heb er twee, en ik voed ze totaal verschillend op...omdat het totaal verschillende mensen zijn.
Tuulijk. Good for you.
Echter dat vergt moeite en inzicht, en veel ouders hebben daar helaas geen 'tijd' voor.
Oud 12 mei 2008, 20:04   #156
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pantoffeldiertje Bekijk bericht
Dus allochtone kinderen zijn een afspiegeling van autochtone volwassenen. Lijken me toch twee uitersten.
Als je zo'n kids één keer boos kijkt en ze zien een soort van angst in je blik (of ze ruiken het geloof ik), dan komen ze terug, en sterker.
Het zijn een beetje zoals dieren. Die zijn ook lief wanneer je ok met ze bent.
Oud 12 mei 2008, 20:04   #157
Thanatos
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sus antigoon Bekijk bericht
Meer investeren in de jeugd, de Staat moet aan iedere jongere een uitkering geven, zo ze zich eens goed kunnen uitleven.

Minder criminaliteit, meer bezigheid voor de jeugd die van de straat wordt gehouden !
Zo'n bezigheid bestaat al. Wij noemen dat 'school'.
Oud 12 mei 2008, 23:54   #158
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Ik zou zeggen, leg contact met die kinderen.
Dat is meestal niet zo moeilijk als met 'volwassenen'.
Dat hoeft heus niet autoritair en boos te zijn, daarmee geef je ze nog méér zin om vervelend te doen.
Die kids willen aandacht, vervelen zich.

Echt waar, noem me getikt, maar ik zou met een zak snoep aankomen.

Dan zijn ze zo verbaasd dat jij een lieve dame bent, dat ze dat nooit meer zullen doen.
Als dame kan je dit nog riskeren, als (zeker alleenstaande) man daarentegen die in zo'n buurt woont ... ik vrees dat bepaalde mensen bij zulke houding verkeerde gedachten zullen krijgen. Zelfs als je als man alleen in de buurt van een speeltuin voorbijwandelt en een voetbal naar ne kleine terugwerpt, wordt je tegenwoordig al door de angstige ouders in het oog gehouden. Laat staan dat je kinderen snoep begint te geven om hen aandacht te geven ... We leven immers in het post-Dutroux tijdperk. Dit om maar te zeggen dat de goedbedoelde houding van Pollycorrect voor sommigen wel eens nare gevolgen zou kunnen hebben. Ik zou mij er in alle geval niet aan wagen, ook al heb ik uiteraard geen bijbedoelingen. Eigenlijk is mijn reply wat off topic, maar handelen zoals je voorstelt, lijkt mij dus om bovengenoemde reden niet altijd verstandig;
Oud 13 mei 2008, 09:50   #159
The_fat_bloke
Partijlid

Standaard

Als ik met een zak snoep in het deurgat zou verschijnen, vluchten ze waarschijnlijk als hazen weg!
Oud 13 mei 2008, 09:57   #160
forumspook
Banneling

Standaard Vlaams Vreemdelingen Legioen ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sus antigoon Bekijk bericht

Allochtone pestkoppen inlijven in een op te richten "Vlaams Vreemdelingen Legioen". (V.V.L.) Waar ze gedresseerd worden tot elite-troepen die we daarna inzetten om de kolonies te heroveren, enfin af te pakken van de Chinezen. Een beetje zoals de "Janitsaren" in het Ottomaanse Rijk, dat waren allemaal christenen, kinderen afgepakt van hun ouders, daarna opgevoed naar islamietische maatstaven, en gedrild als soldaat. Enig verschil: de Turken vielen bij die mensen binnen in hun land, en bij ons komen de vreemdelingen vanzelf.
Als d�*t geen bezigheid geven is ?!

Laatst gewijzigd door forumspook : 13 mei 2008 om 09:58.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be