Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke stad kies je ?
Brussel 45 46,88%
Mechelen 8 8,33%
Antwerpen 20 20,83%
andere 23 23,96%
Aantal stemmers: 96. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2008, 09:50   #141
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Zolang de flaminganten-zonder-kop blijven vasthouden aan Brussel als "hoofdstad van Vlaanderen" komt er NOOIT een onfhankelijk Vlaanderen!

Vlaanderen moet STOPPEN met investeren in Brussel en resoluut kiezen voor een eigen hoofdstad: Antwerpen (grootste Vlaamse stad met grootste naambekendheid).

Brussel is verloren, FACE IT. Of gaan we morgen ook Lille/Rijsel opeisen?
Als Antwerpenaar zeg ik nee bedankt. Geen hoofdstedelijke waanzin in mijn stad, het slibt hier nu al dicht op de wegen en de megalomanie van het stadsbestuur zorgt hier voor de ene na de andere sociale ramp. Zodra er een overheisinstelling naar 't Stad verhuist blaas ik die eigenhandig op.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2008, 09:57   #142
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Als Antwerpenaar zeg ik nee bedankt. Geen hoofdstedelijke waanzin in mijn stad, het slibt hier nu al dicht op de wegen en de megalomanie van het stadsbestuur zorgt hier voor de ene na de andere sociale ramp. Zodra er een overheisinstelling naar 't Stad verhuist blaas ik die eigenhandig op.
Ik zou Antwerpen ook niet willen verwoesten. Maak van Mechelen maar de hoofdstad. Dat is toch al om zeep.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2008, 10:06   #143
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cottenjé Bekijk bericht
Daar ligt net de aap gebonden, Brussel is Brabants, niet Vlaams.

Brugge, Gent of Ieper, dat zijn Vlaamse steden die de titel waardig zijn, de rest is Vlaamse kwatch !
Ruben, je bent hier ofwel te kwader trouw, ofwel onwetend. Zoals iedereen weet, heeft "Vlaanderen" twee betekenissen:
1. Het Graafschap Vlaanderen, waartoe ook Henegouwen, Frans-Vlaanderen, Zeeuws-Vlaanderen hoorden.
2. Het Nederlandstalige deel van de "Oostenrijkse Nederlanden", nu België geheten.

Je mag gerust beweren dat de betekenis onder (1) de meest oorspronkelijke is. Maar in het huidige Nederlandse taalgebruik wordt nu eenmaal vooral betekenis (2) gebruikt, tenzij men het over de geschiedenis heeft.

En vooral: deze terminologische discussie heeft absoluut niets te maken met de vraag of Brussel Vlaamse hoofstad moet blijven!
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2008, 10:08   #144
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik zou Antwerpen ook niet willen verwoesten. Maak van Mechelen maar de hoofdstad. Dat is toch al om zeep.
Weer zo'n "nationalist" die zonder slag of stoot zijn eigen hoofdstad aan het FDF wil overleveren, maar tegelijkertijd iedereen die zijn kleinburgerlijke fermette-inzichten niet deelt, verkettert als volkverrader. Ik vraag mij af wie hier de verrader is.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 10 mei 2008 om 10:09.
Oud 10 mei 2008, 10:12   #145
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Das genoteerd.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2008, 10:31   #146
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar heeft u nooit gehoord over de verzanding van het Zwin... En de economische gevolgen ervan voor de handelsroutes in de Nederlanden.

Maar goed, belgicisten hebben nog nooit uitgebloken in historische kennis. We vergeven het u bijgevolg.
U moet uw naamkaartje niet weggeven.Toen Antwerpen heel even (welgeteld 27 jaar) onder de heerschappij van Vlaanderen kwam, toen werd Brugge manifest bevoordeeld door Vlaanderen. De verzanding van het Zwin was toen nog niet echt acuut. Maar de Bourgondische hertogen hadden een zwak voor de Brabantse steden (Anwerpen, Mechelen, Leuven,) die ze dan ook bevoordeelden. Ze moesten niet veel hebben van de hooghartige en steeds vittende steden Brugge en Gent. En toen later de verzanding van het Zwin zich inzette kreeg Antwerpen zeker een extra troef bij.

Laatst gewijzigd door system : 10 mei 2008 om 10:32.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2008, 10:40   #147
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De naam is trouwens een "heruitvinding" uit de Renaissance, toen humanisten in de Nederlanden die benaming uit de klassieke teksten uitdiepten en op de bevolking van de Nederlanden gingen toepassen. Volgens systems redenering waren ze "historisch zeer dubieus en in de feiten onjuist" bezig. Immers, "Belgae" was de benaming van een Keltische (Germaanse) stam uit Caesars tijd. In de Renaissance plotseling van inhoud veranderd en geworden tot "inwoners van de Lage Landen".
Dat zal dan dezelfde heruitvinding zijn als de naam 'Vlaanderen'. Zoals ik zei: beiden (België en Vlaanderen) zijn kunstmatige entiteiten.

Laatst gewijzigd door system : 10 mei 2008 om 10:41.
Oud 10 mei 2008, 10:42   #148
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat zal dan dezelfde heruitvinding zijn als de naam 'Vlaanderen'. Zoals ik zei: beiden (België en Vlaanderen) zijn kunstmatige entiteiten.
Het is inderdaad wel grappig hoe Belgisch- en Vlaams-nationalisten elkaar van vervalsing beschuldigen. Beiden hebben natuurlijk gelijk: nationalisme en geschiedenisvervalsing gaat hand in hand.
Oud 10 mei 2008, 11:09   #149
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Weer zo'n "nationalist" die zonder slag of stoot zijn eigen hoofdstad aan het FDF wil overleveren, maar tegelijkertijd iedereen die zijn kleinburgerlijke fermette-inzichten niet deelt, verkettert als volkverrader. Ik vraag mij af wie hier de verrader is.
de grote meerderheid van de flaminganten wil Brussel niet opgeven hoor. Er zijn veel flaminganten die Brussel willen behouden als een bruisende hoofdstad met venster op de wereld, in plaats van in handen te laten van bekrompen enggeestige racisten van het FDF. Voor iedere Brusselaar, allochtoon zowel als autochtoon, is de keuze voor Vlaanderen rationeel de beste, helaas zijn het de bourgeois die de media en dus de publieke opinie in handen hebben... tot groot nadeel van Vlaanderen, Brussel én Wallonië.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2008, 11:09   #150
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Das genoteerd.
gij komt mee doen?
Oud 10 mei 2008, 11:14   #151
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zolang de flaminganten-zonder-kop blijven vasthouden aan Brussel als "hoofdstad van Vlaanderen" komt er NOOIT een onfhankelijk Vlaanderen!

Vlaanderen moet STOPPEN met investeren in Brussel en resoluut kiezen voor een eigen hoofdstad: Antwerpen (grootste Vlaamse stad met grootste naambekendheid).

Akkoord met u!!!!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2008, 11:16   #152
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ha, vuilbek en persoonlijke Luc Broes stalker Kallikles is aangekomen. Welkom.

Brussel is een door de franstaligen compleet kapotgemaakt en verwilderd vuil nest dat ik niet beschouw als mijn hoofdstad. Dus ja, ik wil het overleveren aan iedereen die masochistisch genoeg is om er zorg voor te dragen. Brussel als FDF-stad en Vlaanderen vrij, meer moet dat niet zijn. Maar je moet al erg kleinburgerlijk zijn om zo vast te houden aan je stadje, mister mollahbeek.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 10 mei 2008 om 11:17.
Oud 10 mei 2008, 11:16   #153
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

2 (behalve dan de keuze voor Antwerpen)

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 10 mei 2008 om 11:17.
Oud 10 mei 2008, 11:19   #154
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Voor een klein Limburgs dorpje van 4000 inwoners (waarvan wss slechts 2500 Vlamingen) word er gevochten en geschoten. Maar Brussel, waar nog steeds 120 000 �* 150 000 Vlamingen wonen, zou je in de steek laten?
Brussel is in de dagelijkse realiteit een Franstalige stad geworden, dat de Vlamingen het willen of niet. Maar ja, de meeste Vlamingen die met hun "Brussel, Vlaamse stad" komen, herhalen juist als schapen wat ze van politici hebben gehoord en kennen niets van de Brusselse realiteit.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2008, 11:21   #155
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad wel grappig hoe Belgisch- en Vlaams-nationalisten elkaar van vervalsing beschuldigen. Beiden hebben natuurlijk gelijk: nationalisme en geschiedenisvervalsing gaat hand in hand.
Neen maar als men zegt dat Belgïe kunstmatig is of een kunstmatige naam heeft, dan heb ik daar geen problemen mee. Maar dan moet men wel consekwent zijn. En dat moet men hetzelfde zeggen voor de naam 'Vlaanderen'. Maar dat laatste gaat wat moeilijk.

Laatst gewijzigd door system : 10 mei 2008 om 11:22.
Oud 10 mei 2008, 11:28   #156
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen maar als men zegt dat Belgïe kunstmatig is of een kunstmatige naam heeft, dan heb ik daar geen problemen mee. Maar dan moet men wel consekwent zijn. En dat moet men hetzelfde zeggen voor de naam 'Vlaanderen'. Maar dat laatste gaat wat moeilijk.
Nee hoor. Als je in Limburg een meerderheid vindt voor afsplitsing van Vlaanderen of belgique, dan laat ik je graag gaan. Zelfbeschikkingsrecht, weet je wel?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 10 mei 2008, 11:28   #157
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De naam is trouwens een "heruitvinding" uit de Renaissance, toen humanisten in de Nederlanden die benaming uit de klassieke teksten uitdiepten en op de bevolking van de Nederlanden gingen toepassen. Volgens systems redenering waren ze "historisch zeer dubieus en in de feiten onjuist" bezig. Immers, "Belgae" was de benaming van een Keltische (Germaanse) stam uit Caesars tijd. In de Renaissance plotseling van inhoud veranderd en geworden tot "inwoners van de Lage Landen".
Inderdaad, de vertaling van Nieuw-Nederland in Amerika was dan ook Nova Belgica.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2008, 11:29   #158
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Is trouwens iedereen hier van mening dat er één enkele hoofdstad moet zijn? Waarom verschillende functies niet spreiden over verschillende steden?
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2008, 11:38   #159
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, maar probeert de mensen vanalles wijs te maken. Het begrip 'Vlamingen' toepassen op de Nederlandstalige bevolking van België is historisch zeer dubieus en in de feiten onjuist.
Tot en met de 19e eeuw was de term 'Nederduytsch' gebruikelijk was onder de eigen (Nederlandstalige) bevolking.

Sinds 1830 ontstond er een noodzaak om der term Vlaanderen/Vlaming te verruimen. De voordien gebruikelijke 'Nederduytsch' werd staatsgevaarlijk geacht.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2008, 11:51   #160
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van de betekenisverschuiving (reeds in de Oostenrijkse tijd) van het woord "Vlaanderen" heeft hij nog nooit iets gehoord.
Overdrijf je niet? Het klopt dat de term 'Vlaanderen' lang vóór 1980 een ruime begrip had (toen werd het voor het eerst officieel) maar in de Oostenrijkse tijd? Ik dacht van niet. Zeker niet door eigen bevolking. Die noemde zich echt wel 'Nederduytsch' tot en met de 19e eeuw. De term 'Vlaams/Vlaanderen' in ruime zin is eigelijk van Franse oorsprong dat 'gerecupereed' werd door de prille Vlaamse beweging. Met name de zogeheten 'Particularisten' wilden niet meer horen van de term 'Nederduytsch'.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be