Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2008, 08:06   #141
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Dat zullen ze kunnen uitleggen als etnische zuivering en Europa zal dat geloven.
In de aloude Vlaamse stad de bestaande wettelijke tweetaligheid toepassen kan me uitleggen als etnische zuivering!!??
azert, je bent een krak!
Oud 2 juni 2008, 08:07   #142
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Dat ligt niet aan het francophone maar aan de mentaliteit van de burgerij. Denkt u dat de Vlaamse burgerij anders zal handelen dan de Franstalige ?
De burgerij is meestal rechts tot extreem-rechts in welke taal ook.
Rechts staat voor 'eigen verantwoordelijkheid' en niet voor pestlijders!
labyrinth is onverdraagzaam tov de burgerij!
Oud 2 juni 2008, 08:14   #143
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat doet u met de Franstalige Vlamingen die zowat overal in Vlaanderen geboren zijn, behoren die dan niet tot uw eigen volk ?
Van mij mogen die chineestalig zijn zolang ze maar niet gaan eisen dat wij ze in het chinees moeten te woord staan. Vannaf het ogenblik dat ze het vertikken Vlaams te spreken en eisen dat ze op al hun wenken, in het 't is eender wat anders, gediend te worden, zijn ze hier niet op hun plaats en bij gevolg ook niet ons volk.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 08:20   #144
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Mijn beste labyke, destijds was het nét omgekeerd toen hierdoor de vlamingen en vlaamstaligen nog armer werden was door de walen destijds mooi meegenomen want de vlamingen waren toch geen eigen volk...
Destijds had het francofone heir absoluut géén medelijden met de armoede die er in vlaanderen heerste...
Nu krijgen jullie een koekje van eigen deeg,en kijk eens ,nu zouden wij compassie moeten hebben met datzelfde francofone heir dat destijds zo hoogmoedig op ons vlaamse boertjes heeft neergekeken en onze bevolkingsgroep absoluut niet ter hulp is geschoten aangezien zij vonden dat de vlaamse taal en bijgevolg dus ook alle vlamingen dienden uitgeroeid te worden als ze zich niet aan het frans aanpasten...
Nou mooi niet mijn beste, boontje komt om zijn loontje en jullie mogen momenteel oogsten wat jullie destijds in het verleden zo overvloedig gezaaid hebben...
Wat de franstalige gemeenschap momenteel overkomt is helaas jullie veelvoudig verdiend loon...
Lap,…. Als die het nu nog niet begrepen heeft zal hij of zij het nooit begrijpen. Als de waarheid kwetst zal deze nu flink gekwetst moeten zijn want wat u schrijft is een waarheid als een koe die bovendien uitmuntend verwoord werd.

Mijn complimenten.
Oud 2 juni 2008, 08:31   #145
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Bullshit mijn beste labyke, de geschiedenis wijst dat méér dan voldoende uit...Nu overleeft wallonië op de vlaamse geldtransferts...Er al eens aan gedacht hoe nu de situatie in wallonië zou zijn als wij het nu zouden gedaan hebben zoals destijds de franstalige bourgeosie met vlaanderen heeft gedaan...
En toch maar baas boven baas willen blijven spelen....hoe hyprocriet én arrogant kun je zijn of is het woord francofoon al genoeg om alle superlatieven wat hypocritie betreft tot het einde der dagen te overtreffen....
Dat is inderdaad nog zo in veel gevallen. HOEVEEL FRANSTALIGE BEDIENDEN EN KADERFUNCTIEBEKLEDERS IN BRUSSEL, ZIJN ER NIET MEERTALIG? TRACHT ALS VLAMING MAAR EENS AAN EEN DERGELIJKE BETREKKING TE GERAKEN ZONDER KENNIS VAN DE FRANSE TAAL. ZELFS NU ZIJN ZE AL AAN HET JAMMEREN DATDE VEREISTE VAN DE KENNIS VAN HET NEDERLANDS VOOR BETREKKINGEN TE ZAVENTEM, TE HOOG GEGREPEN IS. NEE ALLEEEN VOOR DE VLAMINGEN MAG TWEETALIGHEID NOOIT TE HOOG GEGREPEN ZIJN!!!!!!!!!!!!!!
Oud 2 juni 2008, 08:33   #146
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat doet u met de Franstalige Vlamingen die zowat overal in Vlaanderen geboren zijn, behoren die dan niet tot uw eigen volk ?
Die krijgen dezelfde rechten als de Nederlandstalige Walen...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 08:38   #147
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
In de aloude Vlaamse stad de bestaande wettelijke tweetaligheid toepassen kan me uitleggen als etnische zuivering!!??
azert, je bent een krak!
Het verenigde euriopa van vandaag is een grote flop. Het toetreden daarin is zowat de grootste kemel die ze konden schieten. Vlaanderen zal buinnen dat europa altijd het kind van de rekening zijn. Men zou veel beter een verbond slaan met Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Noorwegen, Finland, Denemarken en zweden.

Verenigde Noord Europa. . Volkeren van zelfde oorsprong. En de rest mogen ze hebben.

Laatst gewijzigd door Garry : 2 juni 2008 om 08:41.
Oud 2 juni 2008, 09:07   #148
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die hebben krek dezelfde rechten als de Chineestalige Vlamingen, zoals een andere forummer hier reeds opmerkte.
Met name, kan je niet verwachten dat Nederlandstalige Vlamingen zomaar Chinees zouden kunnen klappen of dat diensten geleverd door de Vlaamse overheid rekening zouden kunnen houden met hun anderstaligheid.
Idem dito dus voor Franstaligen in Vlaanderen (behalve dan in Brussel).
Oud 2 juni 2008, 14:12   #149
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat zijn Vlamingen, ze gaan het niet toegeven, maar het zijn rasechte Vlamingen.
Of ze rasecht zijn dat weet ik niet maar het klopt dat ze geboren zijn in de regio Vlaanderen en dat ze Belg zijn.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 14:14   #150
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Hij bedoelt: wie in Brussel zal werken zal er ook belastingen betalen = Europees principe = belastingen betalen waar je werkt.
Ik kan mij druk maken in dit argument. Laten we even terzijde dat Pique dit ook al eist zonder een splitsing, en dat uw dreigement dus weinig waarde heeft. Soit.

Picque moet zowat de enige persoon in zijn positie zijn die luidkeels loopt te klagen dat er 300.000 hoogopgeleide werkkrachten elke dag zijn economie komen versterken. Brussel zou er in ieder geval veel slechter aan toe zijn zonder al deze mensen.

Wat is dus zijn probleem? Deze Vlamingen betalen geen belasting in Brussel maar in Vlaanderen. En dat neemt hij hun behoorlijk kwalijk. Hij heeft het hier over "Brussels geld" dat "gestolen" is en moet teruggegeven worden.

Waarom hebben andere steden dit probleem niet? Omdat de werkkrachten daar wonen in de stad waar ze werken. Niet omdat iedereen die in Londen werkt ook in Londen geboren is, maar men gaat er wel wonen als men daar een job aanvaardt.

Picque heeft dus 2 problemen in Brussel:

- Brusselse bedrijven willen niets weten van de Brusselse werkzoekenden. Het is niet voor hun plezier, of voor de mooie ogen van de Vlamingen, dat men mensen aanneemt die elke dag pas om 10u kunnen beginnen wegens file op de E40. Als men in Brussel zelf werkkrachten zouden vinden die voldoen, zou men geen moment aarzelen. Men looft zelfs premies uit om in Brussel te komen wonen, tevergeefs. Dit is een schrijnende veroordeling van het onderwijssysteem in Brussel. Zeer veel jobs, maar toch 23% werklozen, dat is een regelrechte ramp voor een stad.

- Vlamingen die in Brussel werken, willen daar niet gaan wonen. Zoals gezegd, je kan ze er zelfs niet voor betalen. Als ze er oorspronkelijk woonden, gaan ze er zo snel mogelijk weg. Dit is niet omdat Vlamingen een aangeboren genetische afkeer hebben voor deze geografische coordinaten, maar wel omdat Brussel een enorm ongastvrije stad is voor Vlamingen. Ik heb er 5 jaar gewoond dus ik weet waarover ik spreek, en de polls spreken voor zich.

Wat is de oplossing voor de Brusselse problemen dus volgens Pique (en het hele hoopje paljassen trouwens)? Gaan we iets aan ons onderwijs doen? Gaan we de stad proberen aantrekkelijker maken voor de vele Vlamingen die er werken?

Neen, het eerste zou innovatie en verantwoordelijkheidszin maar vooral moeite vragen, en het tweede is politieke zelfmoord in franstalige kringen. We geven gewoon de Vlamingen de schuld, hoe durven ze hier te komen werken, en we gaan eisen dat ze hun "gestolen" geld teruggeven. Dat gaat niets veranderen, maar nu is het wel de schuld van de Vlamingen, en dat scoort electoraal ook nog eens lekker goed! Win-win!

Dat is het soort 'leiders' dat Brussel de dieperik in heeft gezonken, en nu bezig is met Belgie. Weg ermee!
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 14:17   #151
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of ze rasecht zijn dat weet ik niet maar het klopt dat ze geboren zijn in de regio Vlaanderen en dat ze Belg zijn.
wat ze dus Vlamingen maakt hé, de taal heeft er echt niets mee te maken.
in mijn straat wonen veel Turkstalige Vlamingen, ook Vlamingen hoor.
Oud 2 juni 2008, 14:22   #152
Nyquist
Minister-President

Standaard

Trouwens, over het torenhoge BNP van Brussel, en haar aandeel in de Belgische economie wordt ook nogal veel bijeengestonken in deze en andere threads.

Toch nog even aan herinneren dat dit te wijten is aan de vele bedrijven die in Brussel 100% van hun winst boeken, genre Belgacom, de grote banken, et al. Het is duidelijk dat deze bedrijven niet 100%, maar integendeel een zeer klein aandeel van hun winst produceren in Brussel, en dat het dus om een grotendeels administratief aandeel in de economie gaat.

Dit voordeel zou dus automatisch ook verdwijnen bij het grote project Wallo-Brux. Sterker nog, als Picque nog veel langer blijft hameren opdat particulieren hun belastingen moeten betalen waar ze hun activiteiten hebben en niet waar ze ingeschreven zijn, dan kunnen de Vlamingen dat argument voor de bedrijven ook eens stellen.
Oud 2 juni 2008, 14:30   #153
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik kan mij druk maken in dit argument. Laten we even terzijde dat Pique dit ook al eist zonder een splitsing, en dat uw dreigement dus weinig waarde heeft. Soit.

Picque moet zowat de enige persoon in zijn positie zijn die luidkeels loopt te klagen dat er 300.000 hoogopgeleide werkkrachten elke dag zijn economie komen versterken. Brussel zou er in ieder geval veel slechter aan toe zijn zonder al deze mensen.

Wat is dus zijn probleem? Deze Vlamingen betalen geen belasting in Brussel maar in Vlaanderen. En dat neemt hij hun behoorlijk kwalijk. Hij heeft het hier over "Brussels geld" dat "gestolen" is en moet teruggegeven worden.

Waarom hebben andere steden dit probleem niet? Omdat de werkkrachten daar wonen in de stad waar ze werken. Niet omdat iedereen die in Londen werkt ook in Londen geboren is, maar men gaat er wel wonen als men daar een job aanvaardt.

- Brusselse bedrijven willen niets weten van de Brusselse werkzoekenden. Het is niet voor hun plezier, of voor de mooie ogen van de Vlamingen, dat men mensen aanneemt die elke dag pas om 10u kunnen beginnen wegens file op de E40. Als men in Brussel zelf werkkrachten zouden vinden die voldoen, zou men geen moment aarzelen. Men looft zelfs premies uit om in Brussel te komen wonen, tevergeefs. Dit is een schrijnende veroordeling van het onderwijssysteem in Brussel. Zeer veel jobs, maar toch 23% werklozen, dat is een regelrechte ramp voor een stad.

- Vlamingen die in Brussel werken, willen daar niet gaan wonen. Zoals gezegd, je kan ze er zelfs niet voor betalen. Als ze er oorspronkelijk woonden, gaan ze er zo snel mogelijk weg. Dit is niet omdat Vlamingen een aangeboren genetische afkeer hebben voor deze geografische coordinaten, maar wel omdat Brussel een enorm ongastvrije stad is voor Vlamingen. Ik heb er 5 jaar gewoond dus ik weet waarover ik spreek, en de polls spreken voor zich.

Wat is de oplossing voor de Brusselse problemen dus volgens Pique (en het hele hoopje paljassen trouwens)? Gaan we iets aan ons onderwijs doen? Gaan we de stad proberen aantrekkelijker maken voor de vele Vlamingen die er werken?

Neen, het eerste zou innovatie en verantwoordelijkheidszin maar vooral moeite vragen, en het tweede is politieke zelfmoord in franstalige kringen. We geven gewoon de Vlamingen de schuld, hoe durven ze hier te komen werken, en we gaan eisen dat ze hun "gestolen" geld teruggeven. Dat gaat niets veranderen, maar nu is het wel de schuld van de Vlamingen, en dat scoort electoraal ook nog eens lekker goed! Win-win!

Dat is het soort 'leiders' dat Brussel de dieperik in heeft gezonken, en nu bezig is met Belgie. Weg ermee!
Brussel is gewoon het verwaarloosde kind van de jarenlange communautaire twist. Zonder twist met zijn prachtige centrale ligging binnen Europa had Brussel al lang de parel van België moeten zijn met een veel grotere internationale uitstraling dan vandaag.
De meeste Vlamingen beschouwen Brusselaars als een vreemd volk maar ze willen wel bij dat vreemde volk hun eigen brood gaan verdienen maar ook niet meer. Vlaamse politici beweren dat Brussel hun Vlaamse hoofdstad is maar buiten de rand interesseert Brussel hen niet echt.
Oud 2 juni 2008, 14:55   #154
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Brussel is gewoon het verwaarloosde kind van de jarenlange communautaire twist. Zonder twist met zijn prachtige centrale ligging binnen Europa had Brussel al lang de parel van België moeten zijn met een veel grotere internationale uitstraling dan vandaag.
De meeste Vlamingen beschouwen Brusselaars als een vreemd volk maar ze willen wel bij dat vreemde volk hun eigen brood gaan verdienen maar ook niet meer. Vlaamse politici beweren dat Brussel hun Vlaamse hoofdstad is maar buiten de rand interesseert Brussel hen niet echt.
Als je werkelijk, eerlijk geinteresseerd bent in de dynamiek van Brussel sinds haar genesis als gewest, zoek dan eens de geschiedenis op sinds 1963. De FDF is nota bene expliciet opgericht uit protest tegen het feit dat Vlamingen in Brussel gelijke taalrechten kregen, tegen Vlaams onderwijs, tegen tweetalige adminstratie. "Brüssel Vlaams, ça jamais" in een gothisch font, ring a bell?

Zoek mij eens de tegenhanger langs Vlaamse zijde? Zelfs het VB, dat Brussel bij Vlaanderen wil voegen, heeft geen probleem met het tweetalige statuut van Brussel. Intoleranter dan het VB, presteer het maar.

Ik ga akkoord, dat als in Brussel een beleid van tolerantie en welwillendheid zou hebben geheerst, als de taalwetten correct werden uitgevoerd in plaats van arrogant verworpen, het er veel beter aan toe zou zijn gegaan. Het verzet hiertegen is echter steeds uit Franstalige hoek gekomen. Jammer maar helaas.
Oud 2 juni 2008, 16:12   #155
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Pas op, er gaan ook heel veel Walen werken in Brussel!!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 16:13   #156
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
de ps is inderdaad een pest en een gevaarlijke (rot) partij...
Largo, zo'n discours zijn we van jou niet gewoon
Oud 2 juni 2008, 16:21   #157
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Niet akkoord!
Wallonië moet geholpen worden door eigen verantwoordelijkheid.
Wallonië wordt dan een bloeiend gewest en een goede buur!
Inderdaad, Wallonië moet dringend politici krijgen die bekwaam zijn om Wallonië uit de bijstand te halen.

Wallonië beschikt over troeven die Vlaandeen niet heeft en zou dus de perfecte aanvulling kunnen zijn of worden.

Jammer genoeg vervallen de huidige politici te veel in het beconcurreren van Vlaanderen, voor zover ze al plannen maken voor Wallonië!!

Wie heeft al voorstellen gehoord?

Als hier in Wallonië geld wordt geïnvesteerd , is dat gewoonlijk in nutteloze projecten in die zin dat, voor een regio waar nood is aan werk en economie , het geld in prestigeprojecten wordt gestoken, die alleen maar heel veel geld kosten, maar niets veranderen aan de nood van de mensen.

( iedere burgemeester probeert zo in zijn eigen stad grootse projecten op te starten)

Veel Walen hebben er ook genoeg van, en geloof me, er zijn ook veel hardwerkende Walen !!

Buiten Demotte , en die is alhoewel PS een redelijk man met een klare kijk op de zaken, zijn de andere politici weinig bezig met de toekomst van Wallonië , maar eerder met het behoud van hun eigen postje en voordelen.

Laatst gewijzigd door omaplop : 2 juni 2008 om 16:21.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2008, 16:23   #158
Nyquist
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Pas op, er gaan ook heel veel Walen werken in Brussel!!!
Sure, maar half zoveel, en Picque pakt daar graag mee uit in zijn communautair discours.
Oud 2 juni 2008, 16:54   #159
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als je werkelijk, eerlijk geinteresseerd bent in de dynamiek van Brussel sinds haar genesis als gewest, zoek dan eens de geschiedenis op sinds 1963. De FDF is nota bene expliciet opgericht uit protest tegen het feit dat Vlamingen in Brussel gelijke taalrechten kregen, tegen Vlaams onderwijs, tegen tweetalige adminstratie. "Brüssel Vlaams, ça jamais" in een gothisch font, ring a bell?

Zoek mij eens de tegenhanger langs Vlaamse zijde? Zelfs het VB, dat Brussel bij Vlaanderen wil voegen, heeft geen probleem met het tweetalige statuut van Brussel. Intoleranter dan het VB, presteer het maar.

Ik ga akkoord, dat als in Brussel een beleid van tolerantie en welwillendheid zou hebben geheerst, als de taalwetten correct werden uitgevoerd in plaats van arrogant verworpen, het er veel beter aan toe zou zijn gegaan. Het verzet hiertegen is echter steeds uit Franstalige hoek gekomen. Jammer maar helaas.

Zoals ze zich vandaag verzetten tegen een volledig gesloten Vlaamse rand ? Is dat niet normaal als er 'slechts' een heel beperkte Nederlandstalige bevolking ( is dat geen 15 % ) in Brussel is ? Niemand wordt graag gedwongen van taal te veranderen, de Nederlandstaligen niet en ook de Franstaligen niet. Wat men zichzelf niet toewenst moet men ook anderen niet aandoen. Ik blijf erbij dat al dat taalgedoe Brussel en het land heel wat schade hebben toegebracht.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 2 juni 2008 om 17:00.
Oud 2 juni 2008, 17:00   #160
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Inderdaad, Wallonië moet dringend politici krijgen die bekwaam zijn om Wallonië uit de bijstand te halen.

Wallonië beschikt over troeven die Vlaandeen niet heeft en zou dus de perfecte aanvulling kunnen zijn of worden.

Jammer genoeg vervallen de huidige politici te veel in het beconcurreren van Vlaanderen, voor zover ze al plannen maken voor Wallonië!!

Wie heeft al voorstellen gehoord?

Als hier in Wallonië geld wordt geïnvesteerd , is dat gewoonlijk in nutteloze projecten in die zin dat, voor een regio waar nood is aan werk en economie , het geld in prestigeprojecten wordt gestoken, die alleen maar heel veel geld kosten, maar niets veranderen aan de nood van de mensen.

( iedere burgemeester probeert zo in zijn eigen stad grootse projecten op te starten)

Veel Walen hebben er ook genoeg van, en geloof me, er zijn ook veel hardwerkende Walen !!

Buiten Demotte , en die is alhoewel PS een redelijk man met een klare kijk op de zaken, zijn de andere politici weinig bezig met de toekomst van Wallonië , maar eerder met het behoud van hun eigen postje en voordelen.
Omaplop, ik geef u gelijk. Maar volgens mij gaat de mentale klik van de Walen pas komen na een Vlaams Onafhankelijkheid. Dan gaan ze pas hun plannen en stappen moeten wikken en wegen. Ze weigeren momenteel meer eigen autonomie. Vanaf de moment dat ze er mentaal klaar voor zijn, zie ik hun losrukken van het Brusselse Imperialisme.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be