![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Cannabis legaliseren in Vlaanderen? (Lees: opening coffeeshops) | |||
JA |
![]() ![]() ![]() |
75 | 49,02% |
JA, MAAR NIET IN MIJN DORP! |
![]() ![]() ![]() |
2 | 1,31% |
NEE |
![]() ![]() ![]() |
72 | 47,06% |
IK WEET NIET, NOOIT GEBRUIKT (DUS IK WEET NIET WAAROVER IK HET HEB) |
![]() ![]() ![]() |
4 | 2,61% |
Aantal stemmers: 153. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nu zijn we toch echt heel basaal bezig. Pleiten voor de legalisering van drugs omdat daardoor het geweld dat met drugsproductie gepaard gaat zou dalen, is de zaak op z'n kop zetten en wegvluchten van de essentie van het debat. Da's net als zeggen dat de legalisering van prostitutie het geweld in dat milieu vermindert, en dat prostitutie daarom maar moet goedgekeurd worden. De kern van de zaak is: het vermarkten van seks (door sociaal en economisch zwakkeren) is gewoon onaanvaardbaar. We moeten die zwakkeren helpen. Net zo moeten we de maatschappij zo inrichten dat mensen geen behoefte meer hebben aan schadelijke drugs. Da's het echte debat. Ik blijf een abolitionist, zowel wat menselijke slavernij, seksuele uitbuiting als druggebruik betreft. In dit debat heb ik een fundamentele afkeer van alle legalisten, formalisten, pragmatici, en andere liberalen die het ware debat altijd ontwijken. Prostitutie is slecht en mensonwaardig. Druggebruik verraardt een zwakke maatschappij met verziekte sociale structuren en is slecht. Slavernij is slecht en verraadt het bestaan van een verderfelijk economisch systeem. Kortom, gewoon de sociale en economische structuren zo veranderen dat er geen behoefte meer is aan asociale, slechte, schadelijke drugs. Maar dat vereist moed en durf. Het is natuurlijk veel makkelijker om de zaak snel af te handelen door legalistische en formalistische ingreepjes te verrichten zoals de legalisering van drugs. Da's eigenlijk een zwaktebod. Typisch voor liberalen zonder ruggegraat, zonder principes en zonder moed.
Laatst gewijzigd door C2C : 18 juli 2008 om 21:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
-je wil mensen verplichten gezonder te leven, maar zo werkt het niet. Als mensen niet gezond willen leven dan kan je hen niet verplichten. Door drugs te verbieden drijf je hen slechts naar ongezondere alternatieven. Das het echte debat: drugrepressie faalt in al de doelen die ze zich voorop stelt. Niet omdat er niet genoeg repressie is, maar door de aard van de repressie zelf. Het enige waar je slaag is het opdringen van jouw morele waarden aan anderen. Maar eerlijk, wat maakt u zo speciaal dat ge zulke beslissingen voor anderen kunt maken? Laatst gewijzigd door nun : 18 juli 2008 om 21:28. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |||
|
![]() Citaat:
Niemand kiest voor homofilie. Niemand kiest ervoor om een zwarte huidskleur te hebben. Ge wordt als homo of als blanke of zwarte geboren. Ge kunt dat niet veranderen. Daarom is homofobie en racisme ook zo te verwerpen. Maar druggebruik, prostitutie en slavernij zijn het resultaat van culturele en sociale keuzes en dynamieken. Die kunnen wel degelijk veranderd worden. Geen flutvergelijkingen dus, plz. Citaat:
Individuele keuze. Individuele rechten. Niemand schade berokkenen. Ah ja. Dit infantiele discours gaat uit van een naief begrip van de menselijke natuur en negeert het bestaan van zoiets als een maatschappij. 1. Ik zeg: drugsverslaafden kiezen niet vrijwillig om verslaafd te zijn - sociale, culturele en economische factoren liggen daaraan ten grondslag. Ik zeg: prostituees kiezen er niet voor om prostituee te zijn, ze worden daartoe gedwongen door sociale, economische en culturele factoren. Ge moet dus die factoren veranderen, zodat mensen niet langer tot miserie gedwongen worden; zodat ze daar niet in belanden, want kiezen doen ze nooit. 2. Mensen zijn nooit zomaar individuen. Mensen zijn sociale wezens, ingebed in een maatschappelijke structuur, waar ze hun waarde en waardigheid vandaan halen. Uw individualistische discours ("zolang ze maar geen schade aan anderen berokkenen") is reductionistisch: een individu dat ervoor "kiest" om eenzaam op zijn zetel te liggen vegeteren, is geen volwaardig mens en komt zijn plicht als sociaal wezen niet tegemoet. Hij draagt niks bij aan de maatschappij, en niet bijdragen is ook schaden. Ik vind dat nihilistische liberale denken echt verderfelijk. Mensen mogen hun eigen onderdrukking kiezen. Mensen mogen voor slavernij kiezen. Mensen mogen ervoor kiezen om niet deel te nemen aan de maatschappij. Waar slaat dat nu op?
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Burger
|
![]() Dat wil je niet! De overlast die het veroorzaakt, de criminaliteit die het aantrekt. In Nederland is het zo erg dat bepaalde straten gemeden moeten worden vanwege de coffeeshops. Op dat punt vind ik Europese inmenging dus geen probleem, zolang ze maar wel tegen ons drugsbeleid zijn.
![]() |
#146 | |
|
![]() Citaat:
Geen argument. Geen enkele inmenging in gerechtvaardigd, mensen hebben er recht op en moeten niet tegen zichzelf beschermd worden. Of is de bevolking van nature kinderachtig? Of moet die kinderachtig gehouden worden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een eindje verder lezen we dat je tegen prostitutie bent ook. Ook een gebied waar de overheid misbruiken toelaat wegens het niet op normale manier regulariseren van die arbeid. 2 zaken die door de huidige omgang ermee veel onveiliger zijn dan dat ze eigenlijk zouden moeten zijn, maar blijkbaar zijn er teveel angstigen die niet verantwoordelijk willen zijn voor hun eigen daden en rekenen op een overheid die alles verbied waar ze zelf niet mee omkunnen. ![]()
![]() |
![]() |
#148 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Dit heeft niets met kinderachtigheid te maken, overheden die een drugsverbod instellen hebben gewoon het beste voor met het volk en het land. Het is een bescherming die het volk nodig heeft, net als verkeersregels, leeftijdsgrens voor alcohol, leeftijdsgrens voor tabak, etc.
![]() |
![]() |
#151 | |||
|
![]() Citaat:
Bizarre logica. In mijn wereld zij snelheidsovertredingen illegaal, en ga je chauffeurs dus meer controleren. Niet ze toelaten om die overtredingen te begaan op een gereguleerde manier. Want dat zou knettergek zijn hé. Citaat:
Ik ben tégen pedofilie. Er zijn nochtans mensen (niet toevallig in Nederland) die vinden dat pedofilie onder geregelde omstandigheden moet kunnen. Pedofilie in regels gieten mildert die misdaad voor mij niet; ge moet pedofilie afschaffen. Ik ben tegen slavernij. Het humaniseren en in regels omzetten van slavernij ("geef uw slaaf tenminste 3 sneden brood per dag"), doet niks af aan het feit dat slavernij absoluut verwerpelijk is en moet afgeschaft worden. Hetzelfde geldt voor prostitutie en voor drugs. Dat regelen is een zwakke, liberale truuk die het debat ontwijkt. Ge moet het slechte bestrijden. Niet het omfloerst gedogen via wat regeltjes.
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | ||
|
![]() Citaat:
Ge moet een onderscheid maken tussen de onmiddellijke effecten van een drug (inderdaad ontspannend - da's de essentie van een drug), en de effecten na de roes. De negatieve effecten na de roes (zowel op korte als lange termijn), zijn voor wiet redelijk groot (psychosen, schizofrenie, verminderde cognitieve capaciteiten, etc...). Vandaar mijn pleidooi om "drugs" te introduceren die dezelfde roes teweegbrengen als chemische drugs, maar die daarnaast ook positieve effecten hebben op korte en lange termijn (zoals verbeterde hersenen, sterkere cognitieve vermogens, een groter geluksgevoel, etc...). Ik zie niet in waarom mensen per sé zouden vasthouden aan schadelijke drugs, wanneer er alternatieven zijn die niet enkel niet-schadelijk zijn, maar zeer vele geestelijke voordelen hebben.
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik vraag me dus echt af in welke milieus jij rondhangt. Citaat:
Inderdaad een bizarre logica. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
|
![]() Gij ziet dat niet C2C, maar NIEMAND beslist over een ander.
Gij zijt niet beter met uw conformistische fylosofie dan het Vaticaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Europees Commissaris
|
![]() Idd, ik denk dat hij andersdenkenden graag zou deporteren.
Laatst gewijzigd door Havana : 19 juli 2008 om 16:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De positieve effecten van Wiet en cannabis zijn allang bekend; vandaar dat bijvoorbeeld kankerpatienten het mogen gebruiken als eetlustopwekker.
Wijken verloederen niet door het gebruik van deze twee drugs wel door alcohol! In een coffeshop waar geblowd wordt zie je zelden agressie maar in de kroeg ernaast wel! Je raakt aan wiet of cannabis niet verslaafd; het versterkt wel je stemming. Wie labiel is zal dit ermee versterken maar dan is niet de drug maar labiliteit het probleem. Alcohol is echter wel verslavend en maakt jaarlijks doden; niets mee aan de hand? |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() In Amerika is de war on drugs ook een grap, je krijgt levenslang voor 50gr coke in new york als ik het goed heb. Ze gebruiken daar draconische celstraffen voor een jointje. En wie verdiend er aan? Enkele sterke organisaties die hele gevangenissen verhuren aan de overheid. Bovendien vereist de bouw van veel gevangenissen een scala aan middelen die weer geld opbrengen. Ik had eens gelezen dat een gem. gevangene in Amerika de staat 30.000 dollar per jaar kost, ik kan dat niet bevestigen maar het was iig veel geld, misschien kunnen ze overwegen om die mensen toch hun jointje te laten draaien *en* ze te laten werken in plaats van dat ze jarenlang geld kosten. Ik snap niet dat mensen denken dat ze echt veiliger voelen als je een paar stonede hippies oppakt. Persoonlijk zou ik zulke Eric Cartman achtige acties wel grappig vinden, maar uiteindelijk bereik je er natuurlijk niks mee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
|
![]() Dat komt omdat ge eigenlijk gewoon niet leest wat mensen schrijven.
![]() |
![]() |