![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als die prijsverhogingen erdoor komen zal een groot aantal mensen zonder medische hulp blijven zitten , of zonder geld ... Zie de dokters maar al in hun handen wrijven als de griep weer in't land is ... Of beter nog ... Al eens gehoord van de vaccinaties tegen baarmoederhalskanker ??? Drie keer doktertje gaan want zelf dat spuitje geven mag uiteraard niet... ![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#142 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het probleem stelt zich hier als volgt 1° wat is de impact op de begroting ? Een verdubbeling vragen en eisen dat het remgeld hetzelfde blijft is een dikke verhoging uit de staatskas vragen zonder dat de patient dit hoegenaamd moet voelen. Dus automatisch heeft ge meenschap het recht hier vraagtekens bij te plaatsen. Finaal zal de begroting erdoor ontsporen en is er momenteel geen ruimte. 2° Wat DOET een dokter voor dat GELD ?? Hoeveel MINUTEN moet hij werken ??? Hoeveel PAPIERWERK moet je verwachten bovenop de visite die hij schrijft ? Hoeveel ziektes moet hij diagnosticeren ??? 3° Gezien de WET NIET OMSCHRIJFT wat een dokter moet doen voor zijn geld zie je van hier wat er gebeurt: - dokter ik moet nog een briefje brengen naar de apotheker, kun je dat een sopschrijven.. Ok aub 33 euro Het wordt helmaal kluchtig als je bvb zegt, dokter ik moet nog een voorschrift van de pil hebben voor mijn dochter.. Aub 66euro 1 visite voor u en eentje voor uw dochter die ik nu niet zie en niet diagnosticeer maar waarvan ik meen dat u niet moogt profiteren om hier een tweede briefje te vragen... - dokter ik ben ziek heb 39° koorts, kan ik een briefje om thuis te blijven van mijn werk. Ok aub 33 euro. Ook hier weer 1 minuutje werk.. en geen enkele wet die omschrijft wat je moet doen voor uw 33euro. - dokter ik moet gewoon van alles nieuwe voorschriftjes hebben, mijn doosjes zijn uit. Ja ikweet je neemt de bloeddruk om de indruk te geven dat jenog een diagnose stelt, maar in principe is dat niet nodig want mijn bloeddrukmeter van 30 euro doet dat elke dag nog veel beter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zodat je het minimum voor een gewone visite terugkrijgt van de ziekenkas... En dit terwijl de gewone belastingbetaler doodbelast wordt op zijn inkomen kunnen die dokters hun voorgeschreven prestaties op hun belastingsformulier aangeven als minimumprestaties, en dit terwijl ze in werkelijkheid er véél meer voor ontvangen hebben.... Citaat:
Voor de arbeider en bediende gaan de kosten nét zo goed omhoog mijn beste.... Alléén bij een indexaanpassing kan hij na enkele maanden een beetje van zijn toegenomen uitgaven compenseren door zijn minieme loonsopslag,en dit terwijl hij weet dat hij bedrogen wordt door die aangepast indexkorf waarin de ettelijke produkten niet van dagelijkse aard zijn en die er alléén inzitten om de indexstijging onder controle te houden,en waarvan de regering niet te beroerd is om deze korf te wijzigen als er produkten inzitten die een te grote stijging kennen... Citaat:
Er is toch immers iemand nodig om alles te blijven betalen.... Laat de anderen maar rijker en rijker worden op de kap van diegene die het produceert in steeds méér hoeveelheden tegen steeds minder loon.... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Als het werkelijk zo eenvoudig is, waarom ben je dan in godsnaam al lang niet zelfstandig geworden? Als werknemers en hun vertegenwoordigers ferm doorvragen, is er geen reden waarom dokters dat ook niet zouden mogen doen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Sfax : 4 september 2008 om 00:21. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus , aangezien het "den dokter moet z'n vervoer er ook uithalen" of " den dokter moet voor een ziekteke ni naar ne zieke rijden" niet meer van tel is doordat de dokters nu ook vanuit hunne zetel opslag willen gooien ze het op nen andere boeg ... Nu blijkt dat ze allemaal gelijk vakbondsdelegés de loonsverhogingen van dokters goedkeuren ... Of hoe gek een mens kan zijn om toch maar te verdoezelen dat er zieke mensen zijn die medische hulp nodig hebben en het niet meer gaan kunnen betalen ... ![]()
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Sfax: Uiteraard kan een dokter vragen wat hij wil van mij ... Maar hier vraagt hij gewoon om terugbetaling te verhogen en een gat in de begroting te maken.
Weet je Sfax, in duitsland heeft men enkele jaren terug het REMGELD op 50% gezet. En ik kan u garanderen, ze hebben in één jaar tijd de begroting grandioos gesaneerd. De visites daalden met meer dan 50%.. maar ook de terugbetaling van geneesmiddelen daalde met 20%. Een gesubsidieerde economie is een geinflateerde economie... Het is gemakkelijk uw diensten te verkopen tegen remgeld, en daar steunt hun vraag precies op. Moest ik onckelinckx zijn, dan wordt elke verhoging van hun visite 75% op het remgeld verhaald en 25% op de rizivbegroting.. En dus voor mij mogen ze rustig 33euro krijgen, volledig 15euro uit de zak van de patient. Dat is dan de omgekeerde redenering. Als de patient het bereid is te betalen, kun je concluderen dat het economisch nut heeft, en een waarde voor de patient en dus voor de maatschappij. En wanneer gaat de patient bereid zijn 15euro te betalen. Als de dokter net zoals hemzelf daar toch minimaal 15minuten voor werkt. De patient zal hier de redelijkheid eisen. EN de meerwaarde zal voor de patient evidenter moeten zijn... Elke verhoging kan dan toch opgevangen worden via de maximumfactuur voor de sociale moeilijke gevallen... Uiteraard stelt er zich voor die patient op gegeven momenten een financieringsprobleem. Dus de vraag die je zou kunnen stellen is dat indien al duidelijk is op voorhand dat sommige groepen aan de maximumfactuur gaan zitten, moet de ziekenbond hier niet met maximumfactuur voorschotten werken. Dat is dan een liberaal antwoord. Altijd positief blijven voor iedereen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() 149 reakties....
Interessant debatje dus... Effe off topic dus...of toch niet? Hoeveel mensen weten dat de mutualiteiten (ttz electorale stofzuigers, ook zuilen genoemd) aan de arme zieke patiënt meer kosten dan ALLE huisdokters samen? Hoeveel van die ziekenfondsen die dus aan de arme zieke patiënten meer kosten dan ALLE huisdokters samen rijden bij nacht en ontij naar hun patiënten om hun getuigschriften terug te betalen? Hoeveel patiënten hebben die ziekenfondsen die aan de arme zieke patiënten meer kosten dan ALLE huisdokters samen al genezen? Hoeveel jaren universiteit, stage en wacht hebben die ziekenfondsen moeten lopen voor zij aan de kassa van de arme zieke patiënten mogen passeren om MEER op te strijken dan ALLE huisdokters samen?
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat er iets mis is met het gezondheisbeleid in dit land is nogal duidelijk. En als hogere dokterstarieven kunnen helpen om dit recht te trekken, voor mij geen probleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maw liever een doktor die 50 euro vraagt, en mij gedurende 30 min onderzoekt, dan ne doktor die 25 euro vraagt, en maar 10 min tijd voor mij kan uittrekken. Misschien een doktor gewoon per uur betalen, lijkt mij nog niet zo onlogisch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar een dokter werkt heus niet gratis, en op een uur legt hij gemakkelijk 3 huisbezoeken af. Dat maakt 150€ per uur dat ze zichzelf willen toekennen. Lichtjes overdreven, vind ik.
![]() |
![]() |
#154 | |||||
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Wil je dat hij per tijdseenheid wordt vergoed? Per letter/zin die hij schrijft? Citaat:
Bijgevolg zijn de artsen verplicht om per voorschrift een getuigschrift voor verstrekte hulp uit te schrijven wegens het risico om zwaar beboet/geschorst te worden. Citaat:
Als je echter effectief 39° koorsts hebt dan denk ik dat je tenminste recht hebt op een degelijk onderzoek met passende ingreep. Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#155 | |
|
![]() Citaat:
De meeste mensen die er komen zijn primair geïnteresseerd in voorschriften voor antidepressiva of slaappillen, of een vrijstelling van arbeid of school. Ik trek nu een clichébeeld op, maar zo gaat het er wel veelal aan toe... Ik ken verschillende dokters waarbij je voor zo'n voorschrift als je een regelmatige 'klant' bent (als het onderzoek dus is gebeurt en er een chronisch probleem is vastgesteld) gewoon mag bellen en dan langskomen voor een voorschrift of ander attest. Ze geven het je dan gewoon gratis en voor niets. Aan patiënten die ondertussen al meer kennissen zijn geworden dan patiënten, zeggen ze ook dat ze in het weekend of 's avonds altijd mogen bellen of langskomen als er iets ernstigs is. En als dat echt ernstig is, moet je daar ook niet eens voor betalen, kwestie van compensatie voor een minder prettige diagnose, ook al kunnen zij niets aan die diagnose doen. Dat zijn zo van die mensen die enorm altruïstisch, idealistisch en menslievend zijn. ![]() Maar in financiele termen krijgen ze daar nauwelijks iets voor terug.
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
|
![]() Citaat:
Je hebt een groot punt dus. Zeker gezien mensen die vaak (chronisch) ziek zijn, meestal (hierdoor) niet rijk zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
|
![]() Citaat:
Idealiter zou iemand anders dus moeten zorgen voor die briefjes. Maar dat moet iemand zijn die een diagnose kan stellen...
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
|
![]() Citaat:
Weet dat mensen doorgaans ook geen dokter bellen voor hun plezier hé... Een scan laten maken voor een verkoudheid, of met een sneetje in de vinger naar de spoed gaan, twintig fmri scanners in een dorp van 50 inwoners, ... lijken me al iets prangender
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
|
![]() Kan je zeggen om welk medisch personeel het gaat of iets meer verdudielijking geven? Een bron bvb?
![]() |