Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 september 2008, 22:57   #141
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Die dokters hebben geen enkel punt van mij naar de bommen gedaan
Ah jawel , want als de mensen het goedkoop willen moeten ze maar naar de praktijk gaan ... (waar ze nu dus ook weer duurder gesteld zijn ...)

Citaat:
Yep, ik zie het probleem niet; jij wel?
Ik wel , want die zieke mens krijgt geen frank (euro) meer , dus begin maar te rekenen wat een budget er onder kan lijden ...
Als die prijsverhogingen erdoor komen zal een groot aantal mensen zonder medische hulp blijven zitten , of zonder geld ...
Zie de dokters maar al in hun handen wrijven als de griep weer in't land is ...

Of beter nog ... Al eens gehoord van de vaccinaties tegen baarmoederhalskanker ??? Drie keer doktertje gaan want zelf dat spuitje geven mag uiteraard niet...

Citaat:
Die moet ook betaald worden; there's no free lunch...
Oké , maar dan mag ik ook meer geld hebben om mee te eten ???
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 23:04   #142
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Ah jawel , want als de mensen het goedkoop willen moeten ze maar naar de praktijk gaan ... (waar ze nu dus ook weer duurder gesteld zijn ...)
Maar nog steeds goedkoper dan bij een huisbezoek. Waar zit het probleem

Citaat:
Ik wel , want die zieke mens krijgt geen frank (euro) meer , dus begin maar te rekenen wat een budget er onder kan lijden ...
Als die prijsverhogingen erdoor komen zal een groot aantal mensen zonder medische hulp blijven zitten , of zonder geld ...
Zie de dokters maar al in hun handen wrijven als de griep weer in't land is ...

Of beter nog ... Al eens gehoord van de vaccinaties tegen baarmoederhalskanker ??? Drie keer doktertje gaan want zelf dat spuitje geven mag uiteraard niet...
Al kostte een doktersbezoek 100€ en werd dat niet terugbetaald, had ik 4 dochters + vrouw en moest ik daarvoor onze jaarlijkse vakantie opofferen: dat zou het me zonder probleem waard zijn. Jou niet?

Citaat:
Oké , maar dan mag ik ook meer geld hebben om mee te eten ???
Als je dat vraagt, lijkt het me dat je geen issue hebt met dokters die eenzelfde iets vragen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 23:07   #143
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
^Vreemd, is loonsopslag eisen iets dat alleen ok is, wanneer je zelf niet met de gevolgen wordt geconfronteerd? Werknemers mogen opslag bovenop indexatie eisen, terwille van hun koopkracht, maar dokters mogen dat niet
Sfax

Het probleem stelt zich hier als volgt
1° wat is de impact op de begroting ? Een verdubbeling vragen en eisen dat het remgeld hetzelfde blijft is een dikke verhoging uit de staatskas vragen zonder dat de patient dit hoegenaamd moet voelen. Dus automatisch heeft ge meenschap het recht hier vraagtekens bij te plaatsen. Finaal zal de begroting erdoor ontsporen en is er momenteel geen ruimte.

2° Wat DOET een dokter voor dat GELD ?? Hoeveel MINUTEN moet hij werken ??? Hoeveel PAPIERWERK moet je verwachten bovenop de visite die hij schrijft ? Hoeveel ziektes moet hij diagnosticeren ???

3° Gezien de WET NIET OMSCHRIJFT wat een dokter moet doen voor zijn geld zie je van hier wat er gebeurt:
- dokter ik moet nog een briefje brengen naar de apotheker, kun je dat een sopschrijven.. Ok aub 33 euro Het wordt helmaal kluchtig als je bvb zegt, dokter ik moet nog een voorschrift van de pil hebben voor mijn dochter.. Aub 66euro 1 visite voor u en eentje voor uw dochter die ik nu niet zie en niet diagnosticeer maar waarvan ik meen dat u niet moogt profiteren om hier een tweede briefje te vragen...

- dokter ik ben ziek heb 39° koorts, kan ik een briefje om thuis te blijven van mijn werk. Ok aub 33 euro. Ook hier weer 1 minuutje werk.. en geen enkele wet die omschrijft wat je moet doen voor uw 33euro.

- dokter ik moet gewoon van alles nieuwe voorschriftjes hebben, mijn doosjes zijn uit. Ja ikweet je neemt de bloeddruk om de indruk te geven dat jenog een diagnose stelt, maar in principe is dat niet nodig want mijn bloeddrukmeter van 30 euro doet dat elke dag nog veel beter.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2008, 23:13   #144
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Sfax

1° wat is de impact op de begroting ? Een verdubbeling vragen en eisen dat het remgeld hetzelfde blijft is een dikke verhoging uit de staatskas vragen zonder dat de patient dit hoegenaamd moet voelen. Dus automatisch heeft ge meenschap het recht hier vraagtekens bij te plaatsen. Finaal zal de begroting erdoor ontsporen en is er momenteel geen ruimte.
Je ziet me dan ook nergens stellen dat het ziekteverzekeringsysteem moet blijven zoals het vandaag is. Dat het SZ-systeem onder staatsbeheer niet werkt, is al lang en in het breed aangetoond.

Citaat:
2° Wat DOET een dokter voor dat GELD ?? Hoeveel MINUTEN moet hij werken ??? Hoeveel PAPIERWERK moet je verwachten bovenop de visite die hij schrijft ? Hoeveel ziektes moet hij diagnosticeren ???

3° Gezien de WET NIET OMSCHRIJFT wat een dokter moet doen voor zijn geld zie je van hier wat er gebeurt:
- dokter ik moet nog een briefje brengen naar de apotheker, kun je dat een sopschrijven.. Ok aub 33 euro Het wordt helmaal kluchtig als je bvb zegt, dokter ik moet nog een voorschrift van de pil hebben voor mijn dochter.. Aub 66euro 1 visite voor u en eentje voor uw dochter die ik nu niet zie en niet diagnosticeer maar waarvan ik meen dat u niet moogt profiteren om hier een tweede briefje te vragen...

- dokter ik ben ziek heb 39° koorts, kan ik een briefje om thuis te blijven van mijn werk. Ok aub 33 euro. Ook hier weer 1 minuutje werk.. en geen enkele wet die omschrijft wat je moet doen voor uw 33euro.

- dokter ik moet gewoon van alles nieuwe voorschriftjes hebben, mijn doosjes zijn uit. Ja ikweet je neemt de bloeddruk om de indruk te geven dat jenog een diagnose stelt, maar in principe is dat niet nodig want mijn bloeddrukmeter van 30 euro doet dat elke dag nog veel beter.
Dat fenomeen heb je bij elke service die op forfaitaire basis werkt.
Oud 3 september 2008, 23:41   #145
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zouden enkel dokters kunnen overdrijven, en werknemers niet?
Ik vind de continue eis voor minder werken met behoud van loon en indexatie ook overdreven, maar ik zie die ook nergens getemperd worden.
Omdat de dokters hier wel serieus doorvragen mijn beste,diezelfden die in hun praktijk meestal alléén nog op afspraak werken,zodat ze wéér meer mogen vragen,en die steevast het onderste gedeelte van hun doktersattest afscheuren.
Zodat je het minimum voor een gewone visite terugkrijgt van de ziekenkas...
En dit terwijl de gewone belastingbetaler doodbelast wordt op zijn inkomen kunnen die dokters hun voorgeschreven prestaties op hun belastingsformulier aangeven als minimumprestaties, en dit terwijl ze in werkelijkheid er véél meer voor ontvangen hebben....

Citaat:

Daar heb je het Belgische fiscale systeem te danken voor bewezen diensten.
Dat bedrijven hun diensten en goederen duurder maken, is logisch. Voor hen gaan de kosten ook omhoog (onder andere in België door de permanente eis van indexering en koopkrachtcompensatie) en er is geen enkele reden om minder opbrengst te verwachten. Ook jouw pensioensfondsen zitten oppde beurs; ga jij jaar genoegen nemen met achteruitgang?

Voor de arbeider en bediende gaan de kosten nét zo goed omhoog mijn beste....
Alléén bij een indexaanpassing kan hij na enkele maanden een beetje van zijn toegenomen uitgaven compenseren door zijn minieme loonsopslag,en dit terwijl hij weet dat hij bedrogen wordt door die aangepast indexkorf waarin de ettelijke produkten niet van dagelijkse aard zijn en die er alléén inzitten om de indexstijging onder controle te houden,en waarvan de regering niet te beroerd is om deze korf te wijzigen als er produkten inzitten die een te grote stijging kennen...

Citaat:
Het moet dan ook niet de bedoeling zijn dat een werknemer volledig gevrijwaard wordt van economisch veranderende realiteiten.
Natuurlijk moet volgens jou de werknemer niet volledig gevrijwaard worden....
Er is toch immers iemand nodig om alles te blijven betalen....
Laat de anderen maar rijker en rijker worden op de kap van diegene die het produceert in steeds méér hoeveelheden tegen steeds minder loon....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2008, 00:03   #146
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Omdat de dokters hier wel serieus doorvragen mijn beste,diezelfden die in hun praktijk meestal alléén nog op afspraak werken,zodat ze wéér meer mogen vragen,en die steevast het onderste gedeelte van hun doktersattest afscheuren.
Zodat je het minimum voor een gewone visite terugkrijgt van de ziekenkas...
En dit terwijl de gewone belastingbetaler doodbelast wordt op zijn inkomen kunnen die dokters hun voorgeschreven prestaties op hun belastingsformulier aangeven als minimumprestaties, en dit terwijl ze in werkelijkheid er véél meer voor ontvangen hebben....
Ach, het typische zelfstandigen versus de werknemers verhaal weer
Als het werkelijk zo eenvoudig is, waarom ben je dan in godsnaam al lang niet zelfstandig geworden?

Als werknemers en hun vertegenwoordigers ferm doorvragen, is er geen reden waarom dokters dat ook niet zouden mogen doen.

Citaat:
Voor de arbeider en bediende gaan de kosten nét zo goed omhoog mijn beste....
Dat lijkt me niet meer dan normaal.

Citaat:
Alléén bij een indexaanpassing kan hij na enkele maanden een beetje van zijn toegenomen uitgaven compenseren door zijn minieme loonsopslag,en dit terwijl hij weet dat hij bedrogen wordt door die aangepast indexkorf waarin de ettelijke produkten niet van dagelijkse aard zijn en die er alléén inzitten om de indexstijging onder controle te houden,en waarvan de regering niet te beroerd is om deze korf te wijzigen als er produkten inzitten die een te grote stijging kennen...
Opnieuw, daar heb je een overheid op aan te spreken; geen dokters en geen werkgevers...

Citaat:
Natuurlijk moet volgens jou de werknemer niet volledig gevrijwaard worden....
Ik zie je hier geen argumenten naar voor schuiven waarom dat wel zou moeten gebeuren?

Citaat:
Er is toch immers iemand nodig om alles te blijven betalen....
Laat de anderen maar rijker en rijker worden op de kap van diegene die het produceert in steeds méér hoeveelheden tegen steeds minder loon....
Ook daar, als het allemaal zo eenvoudig is: probeer het zelf eens. Of is risico nemen teveel van het goede gevraagd?

Laatst gewijzigd door Sfax : 4 september 2008 om 00:21.
Oud 4 september 2008, 00:19   #147
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allee , 'k ben eens benieuwd of degenen die vonden dat zieke mensen hun ellendig lijf maar over straat moeten slepen (kinderen inclusief!!!) nu ook gaan zeggen dat het een goed idee is ...
Vlaamse huisartsen willen 33 euro
voor raadpleging

Bron...

Of moet alles en iedereen maar veranderen in een soort superRambo die zo ziek als een hond met de glimlach gaat werken , en nog wat gaat autorijden op de koop toe ...
Efkes m'neige quoten ...

Dus , aangezien het "den dokter moet z'n vervoer er ook uithalen" of " den dokter moet voor een ziekteke ni naar ne zieke rijden" niet meer van tel is doordat de dokters nu ook vanuit hunne zetel opslag willen gooien ze het op nen andere boeg ...

Nu blijkt dat ze allemaal gelijk vakbondsdelegés de loonsverhogingen van dokters goedkeuren ...
Of hoe gek een mens kan zijn om toch maar te verdoezelen dat er zieke mensen zijn die medische hulp nodig hebben en het niet meer gaan kunnen betalen ...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2008, 07:39   #148
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Sfax: Uiteraard kan een dokter vragen wat hij wil van mij ... Maar hier vraagt hij gewoon om terugbetaling te verhogen en een gat in de begroting te maken.

Weet je Sfax, in duitsland heeft men enkele jaren terug het REMGELD op 50% gezet. En ik kan u garanderen, ze hebben in één jaar tijd de begroting grandioos gesaneerd. De visites daalden met meer dan 50%.. maar ook de terugbetaling van geneesmiddelen daalde met 20%. Een gesubsidieerde economie is een geinflateerde economie...

Het is gemakkelijk uw diensten te verkopen tegen remgeld, en daar steunt hun vraag precies op. Moest ik onckelinckx zijn, dan wordt elke verhoging van hun visite 75% op het remgeld verhaald en 25% op de rizivbegroting..
En dus voor mij mogen ze rustig 33euro krijgen, volledig 15euro uit de zak van de patient. Dat is dan de omgekeerde redenering. Als de patient het bereid is te betalen, kun je concluderen dat het economisch nut heeft, en een waarde voor de patient en dus voor de maatschappij. En wanneer gaat de patient bereid zijn 15euro te betalen. Als de dokter net zoals hemzelf daar toch minimaal 15minuten voor werkt. De patient zal hier de redelijkheid eisen. EN de meerwaarde zal voor de patient evidenter moeten zijn...

Elke verhoging kan dan toch opgevangen worden via de maximumfactuur voor de sociale moeilijke gevallen... Uiteraard stelt er zich voor die patient op gegeven momenten een financieringsprobleem. Dus de vraag die je zou kunnen stellen is dat indien al duidelijk is op voorhand dat sommige groepen aan de maximumfactuur gaan zitten, moet de ziekenbond hier niet met maximumfactuur voorschotten werken.

Dat is dan een liberaal antwoord. Altijd positief blijven voor iedereen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2008, 13:15   #149
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Sfax: Uiteraard kan een dokter vragen wat hij wil van mij ... Maar hier vraagt hij gewoon om terugbetaling te verhogen en een gat in de begroting te maken.
Aan de overheid ommdaar al dan niet op in te gaan uiteraard .

Citaat:
Weet je Sfax, in duitsland heeft men enkele jaren terug het REMGELD op 50% gezet. En ik kan u garanderen, ze hebben in één jaar tijd de begroting grandioos gesaneerd. De visites daalden met meer dan 50%.. maar ook de terugbetaling van geneesmiddelen daalde met 20%. Een gesubsidieerde economie is een geinflateerde economie...
Is logisch, en slechter is dat daarom niet. De SZ zoals we die vandaag kennen is gewoon een onbetaalbaar iets geworden. Verandering is nodig.

Citaat:
Het is gemakkelijk uw diensten te verkopen tegen remgeld, en daar steunt hun vraag precies op. Moest ik onckelinckx zijn, dan wordt elke verhoging van hun visite 75% op het remgeld verhaald en 25% op de rizivbegroting..
En dus voor mij mogen ze rustig 33euro krijgen, volledig 15euro uit de zak van de patient. Dat is dan de omgekeerde redenering. Als de patient het bereid is te betalen, kun je concluderen dat het economisch nut heeft, en een waarde voor de patient en dus voor de maatschappij. En wanneer gaat de patient bereid zijn 15euro te betalen. Als de dokter net zoals hemzelf daar toch minimaal 15minuten voor werkt. De patient zal hier de redelijkheid eisen. EN de meerwaarde zal voor de patient evidenter moeten zijn...
Voila; iets dat je quasi for free krijgt, heeft geen waarde. Iets waar je voor moet dokken, heeft wel degelijk een waarde, en daar gaat men bewuster mee omspringen.

Citaat:
Elke verhoging kan dan toch opgevangen worden via de maximumfactuur voor de sociale moeilijke gevallen... Uiteraard stelt er zich voor die patient op gegeven momenten een financieringsprobleem. Dus de vraag die je zou kunnen stellen is dat indien al duidelijk is op voorhand dat sommige groepen aan de maximumfactuur gaan zitten, moet de ziekenbond hier niet met maximumfactuur voorschotten werken.

Dat is dan een liberaal antwoord. Altijd positief blijven voor iedereen.
Ach, daarmee maak je geen verschil
Oud 4 september 2008, 18:21   #150
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

149 reakties....
Interessant debatje dus...
Effe off topic dus...of toch niet?

Hoeveel mensen weten dat de mutualiteiten (ttz electorale stofzuigers, ook zuilen genoemd) aan de arme zieke patiënt meer kosten dan ALLE huisdokters samen?
Hoeveel van die ziekenfondsen die dus aan de arme zieke patiënten meer kosten dan ALLE huisdokters samen rijden bij nacht en ontij naar hun patiënten om hun getuigschriften terug te betalen?
Hoeveel patiënten hebben die ziekenfondsen die aan de arme zieke patiënten meer kosten dan ALLE huisdokters samen al genezen?
Hoeveel jaren universiteit, stage en wacht hebben die ziekenfondsen moeten lopen voor zij aan de kassa van de arme zieke patiënten mogen passeren om MEER op te strijken dan ALLE huisdokters samen?
Oud 4 september 2008, 19:41   #151
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Hoeveel mensen weten dat de mutualiteiten (ttz electorale stofzuigers, ook zuilen genoemd) aan de arme zieke patiënt meer kosten dan ALLE huisdokters samen?
Hoeveel van die ziekenfondsen die dus aan de arme zieke patiënten meer kosten dan ALLE huisdokters samen rijden bij nacht en ontij naar hun patiënten om hun getuigschriften terug te betalen?
Hoeveel patiënten hebben die ziekenfondsen die aan de arme zieke patiënten meer kosten dan ALLE huisdokters samen al genezen?
Hoeveel jaren universiteit, stage en wacht hebben die ziekenfondsen moeten lopen voor zij aan de kassa van de arme zieke patiënten mogen passeren om MEER op te strijken dan ALLE huisdokters samen?
En hoeveel mensen weten dat de ziekenfondsen, bij hogere dokterstarieven, nog meer zullen innen, daar ze op percent werken...
Maar dat er iets mis is met het gezondheisbeleid in dit land is nogal duidelijk.
En als hogere dokterstarieven kunnen helpen om dit recht te trekken, voor mij geen probleem.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2008, 19:47   #152
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Efkes m'neige quoten ...

Dus , aangezien het "den dokter moet z'n vervoer er ook uithalen" of " den dokter moet voor een ziekteke ni naar ne zieke rijden" niet meer van tel is doordat de dokters nu ook vanuit hunne zetel opslag willen gooien ze het op nen andere boeg ...

Nu blijkt dat ze allemaal gelijk vakbondsdelegés de loonsverhogingen van dokters goedkeuren ...
Of hoe gek een mens kan zijn om toch maar te verdoezelen dat er zieke mensen zijn die medische hulp nodig hebben en het niet meer gaan kunnen betalen ...
En daarom moet een dokter gratis gaan werken ? Dat deden vroeger de nonnekes, maar deze bestaan niet meer.
Maw liever een doktor die 50 euro vraagt, en mij gedurende 30 min onderzoekt, dan ne doktor die 25 euro vraagt, en maar 10 min tijd voor mij kan uittrekken. Misschien een doktor gewoon per uur betalen, lijkt mij nog niet zo onlogisch.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2008, 19:56   #153
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
En daarom moet een dokter gratis gaan werken ? Dat deden vroeger de nonnekes, maar deze bestaan niet meer.
Maw liever een doktor die 50 euro vraagt, en mij gedurende 30 min onderzoekt, dan ne doktor die 25 euro vraagt, en maar 10 min tijd voor mij kan uittrekken. Misschien een doktor gewoon per uur betalen, lijkt mij nog niet zo onlogisch.
Verwacht geen uitgebreide onderzoeken bij een doktersbezoek aan huis. Hoeft voor mij ook niet, dokters die thuisbezoeken afleggen blijven de uitzondering op de regel (bedlegerige patiënten, hoge koortstoestanden).
Maar een dokter werkt heus niet gratis, en op een uur legt hij gemakkelijk 3 huisbezoeken af. Dat maakt 150€ per uur dat ze zichzelf willen toekennen. Lichtjes overdreven, vind ik.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2008, 22:28   #154
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Sfax

yep.

Citaat:
Een arts wordt per prestatie betaald (eigenlijk dus per ingreep: anamnese/onderzoek/diagnose/behandeling).
Wil je dat hij per tijdseenheid wordt vergoed?
Per letter/zin die hij schrijft?

Citaat:
Ik denk dat een groot aantal artsen het hier met U eens zijn...echter...de profielencommisie is draconisch streng voor artsen waarbij het voorschrijfgedrag per consultatie te hoog is.
Bijgevolg zijn de artsen verplicht om per voorschrift een getuigschrift voor verstrekte hulp uit te schrijven wegens het risico om zwaar beboet/geschorst te worden.

Citaat:
Als je de arts gebruikt om thuis te blijven is er minstens sprake van gedeelde verantwoordelijkheid.
Als je echter effectief 39° koorsts hebt dan denk ik dat je tenminste recht hebt op een degelijk onderzoek met passende ingreep.

Citaat:
tja...als je het zelf even goed weet als de behandelende arts die de voorschriften aflevert dan raad ik je aan om de ingangsproef te gaan afleggen...veel geluk..
Oud 5 september 2008, 02:18   #155
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Wat zou een loodgieter of electricien kosten?

Mijn dokter beweert dat hij dikwijls tijdens de nacht opgebeld wordt voor prullen.
Het zal veel mensen verbazen. Maar huisdokters verdienen bijna niks. Als je geneeskunde gaat studeren en het later goed wil hebben, kan je daar maar beter niet voor kiezen...
De meeste mensen die er komen zijn primair geïnteresseerd in voorschriften voor antidepressiva of slaappillen, of een vrijstelling van arbeid of school.
Ik trek nu een clichébeeld op, maar zo gaat het er wel veelal aan toe...

Ik ken verschillende dokters waarbij je voor zo'n voorschrift als je een regelmatige 'klant' bent (als het onderzoek dus is gebeurt en er een chronisch probleem is vastgesteld) gewoon mag bellen en dan langskomen voor een voorschrift of ander attest. Ze geven het je dan gewoon gratis en voor niets.
Aan patiënten die ondertussen al meer kennissen zijn geworden dan patiënten, zeggen ze ook dat ze in het weekend of 's avonds altijd mogen bellen of langskomen als er iets ernstigs is. En als dat echt ernstig is, moet je daar ook niet eens voor betalen, kwestie van compensatie voor een minder prettige diagnose, ook al kunnen zij niets aan die diagnose doen.

Dat zijn zo van die mensen die enorm altruïstisch, idealistisch en menslievend zijn.
Maar in financiele termen krijgen ze daar nauwelijks iets voor terug.
Oud 5 september 2008, 02:22   #156
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Owkee ... En in de praktijk geeft dat ???

Iemand die met griep in bed ligt heeft een doktersbriefje nodig voor z'n werk ... Moet die dan , zo ellendig dat hij/zij zich ook voelt, toch maar naar de praktijk van de huisdokter gaan ??? Waarschijnlijk op een overvolle tram of bus, want erg goed lopen zal hem niet lukken ...Hoe ga je dat oplossen , moet die persoon dan nog wat extra mensen gaan ziek maken door er mee in contact te komen ??? Epidemiën zullen dan ook wel standaard worden ...

En wat met iemand die een ziek kind in huis heeft ??? Briefje voor school nodig , sleur het kotsende kind maar effe mee naar de dokter ...
Of iemand die uitgeput in zijn bed ligt en medicijnen nodig heeft bv.

Je hebt een groot punt dus.
Zeker gezien mensen die vaak (chronisch) ziek zijn, meestal (hierdoor) niet rijk zijn.
Oud 5 september 2008, 02:24   #157
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Moet een dokter dan speciaal naar iemands huis komen, enkel om een griepje vast te stellen en een doktersbriefje of een schoolbriefje te maken, terwijl hij op dat moment zou kunnen zorgen voor mensen die het harder nodig hebben?

'k Vind het waanzinnig gewoon dat mensen verwachten dat een dokter bij hen langskomt om briefjes te schrijven... Dat ze voor zulke pietluttigheden 50€ voor vragen, lijkt me niet meer dan normaal. Die hoeft zelfs niet terugbetaald te worden me dunkt.
Hier kan ik me dan ook weer in vinden. En vaak is 't idd om die briefjes te doen. Pas op, om begrijpelijke redenen vaak.

Idealiter zou iemand anders dus moeten zorgen voor die briefjes.

Maar dat moet iemand zijn die een diagnose kan stellen...
Oud 5 september 2008, 02:28   #158
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Kiljon Bekijk bericht
Als ik me niet vergis is bij kinesitherapeuten een thuisbezoek voor de patiënt zelfs goedkoper (geweest) dan een behandeling in het kabinet.

Nuja, zelfs als men de prijs van een thuisbezoek verhoogt hebben de beste klanten van de ziekteverzekering nog altijd de maximumfactuur om het grootste deel van hun gezondheidskosten op de samenleving af te wentelen.

De ziekteverzekering onderscheidt een ontwikkelde samenleving van één waar de wet van de jungle geldt, maar indien er niet dringend werk gemaakt wordt van het voorkomen van misbruiken, zoals overbodige doktersbezoeken, zal niemand nog van een betaalbare gezondheidszorg kunnen genieten.
Een doktersbezoek, en zeker een huisartsenbezoek, lijkt me echt niet de reden waarom onze gezondheidszorg onbetaalbaar zou worden.
Weet dat mensen doorgaans ook geen dokter bellen voor hun plezier hé...

Een scan laten maken voor een verkoudheid, of met een sneetje in de vinger naar de spoed gaan, twintig fmri scanners in een dorp van 50 inwoners, ... lijken me al iets prangender
Oud 5 september 2008, 02:31   #159
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Straf , En dan kan u uw beroepsaktiviteiten nog uitvoeren ook ??? En zelfs zonder anderen te besmetten ???

Iemand die ellendig ziek in z'n bed steekt heeft dan ook hulp nodig , u doet net alsof iedereen die ziek is komedie speelt voor een verplicht doktersbriefje ...
Wat doe jij met je kind als die net lelijk gevallen is ??? Niet naar spoed gaan want z'n/haar leven is niet in gevaar en er kunnen mensen zijn met ergere dingen ??? Ook op spoed moet je terechtkunnen , en daar kan men perfect zien of iets hoogdringend is of niet , ergere gevallen gaan nu eenmaal voor ... Ofwel gaan we in alle steden moeten investeren in EHBO-hulpposten ...

Maar 't gaat hier over zieke mensen ... 't Is niet omdat jij zo stoer met je griep gaat werken dat iedereen dat kan hé ...
Staar je niet blind op het verplichte doktersbriefje , er zijn gevallen genoeg die doktersaandacht nodig hebben , en die ga jij buitenspel zetten door de prijs van een huisbezoek te verhogen ... ('t zullen wel comedianten zijn zeker ...)
Maar allee , wat nu met iemand die met griep in z'n bed steekt , of dat kotsend kind ... Moeten ze nu naar de dokter sukkelen of niet ???
Dat is verdorie geen gek idee.
Oud 5 september 2008, 02:38   #160
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Er is nu al een vlucht van medisch personeel naar landen als Nederland. De problemen ontkennen lost ze niet op.
Kan je zeggen om welk medisch personeel het gaat of iets meer verdudielijking geven? Een bron bvb?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be