![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
maar 't is altijd leuk meegenomen voor een monotheïstische geloofssysteem dat als geheel pakketje te verkopen.... tjah koppelverkoop ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is trouwens niet erg ‘snugger’, met alle respect, van mensen zich in het vakje ‘ongelovigen’ te laten duwen of zelf te plaatsen. Op die manier maak je je levenshouding onschadelijk, geen partij voor een georganiseerde religie. Iemand die ‘iets anders’ geloofd staat dichter bij dan iemand die ‘niet’ geloofd in de ogen van iemand die zegt te ‘geloven’. En omgekeerd geldt het zelfde voor iemand die zegt niet te geloven tav iemand die geloofd. Het begrip tussen mensen wordt verhoogd indien we ervan uit gaan dat we allemaal wel iets geloven. Noodzakelijkerwijze is de volgende vraag dan ‘wat?’, en dat is een stap vooruit in een richting die ik wens aan te moedigen, namelijk die van verstandhouding. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Spijtig dat er over het thema hersendood geen interesse getoond werd vanwege leden van georganiseerde religies. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
a-theïst : die a slaat op afwezigheid ( tegengestelde ) net zoals apathie en dus niet op anti ofzo de oorspronkelijke betekenis ( nu nog in feite maar het wordt eerder anders geïnterpreteerd ) is eentje van het niet-geloven of het eventueel anders-geloven (dus ook weer niet-geloven resp. de heersende en ganbare godsdienst dan ) in feite zijn er nu twee definities voorhanden : 1) de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden 2) men is overtuigd dat er geen god/goden bestaat/bestaan omdat er zeer veel verwarring is met dat begrip is de term agnost ook meer naar de voorgrong getreden alhoewel er een fundamenteel verschil is : een agnost doet in principe een uitspaark dat hij het niet kan weten of dat het onzinnig is de vraag te stellen Citaat:
een agnost wordt immers gelijk 'verweten' dat hij hij zegt dat hij het niet weet ... dus geen bevoegde terzake is een beetje zoals een biseksueel die steeds gezien wordt als iemand die er nog niet uit is welke kant hij op gaat .. een pest om dat te zijn... beide kanten zien hem/haar zowel als overloper en als indringer-profiteur Citaat:
![]() en dat _ denk ik_ alleen om de zware beladenheid die rond dat woordje 'geloof' hangt _misschien is dat subjectief_ daar waar niet-geloven mij zo vertrouwd of zo (rationeel-)natuurlijk overkomt dat ik het begrip niet eens gebruik ... tenzij in dit soort gesprekken ik maak dan ook een onderscheid tussen 'geloof' en overtuiging het laatste is voor mij iets dat min of meer objectief ( tjah volgende discussie ? ) gemotiveerd kan worden terwijl dat eerste iets is waar je heel sterk overtuigd bent van geraakt en totaal los staat van hoe je er toe gekomen bent... dus je maakt je de bedenking ook niet meer wegens te gecompliceerd, op emotionele basis, weder-weder-weder-bestendiging, andere mistige redenen zoiets als sterk overtuigd raken dat je lief je bedriegt omdat je dat merkt in alle kleine details etc... maar desondanks behoef je niks tastbaars om het te confirmeren Citaat:
vergelijk het misschien met het liberale gedachtegoed Citaat:
is het zo moeilijk voor te stellen dat het leven niet meer dan dat zou zijn ? correctie dát en lustbevrediging Citaat:
waarschijnlijk zijn ze aan 't beraadslagen hoe ze uit de mogelijke impasses geraken in de geest en latter van hun grote leidraad ![]() Laatst gewijzigd door praha : 16 september 2008 om 01:07. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat je schrijft roept niet direct de behoefte op bij mij om daar nog veel aan toe te voegen op dit moment, alhoewel onze standpunten op sommige punten uit elkaar staan.
Dit wel nog... Citaat:
...en mijn intuïtie zegt dat hersendood niet 'dood' is (om terug te komen op het thema). Zouden we iets in ons aanvoelen, onze mening, veranderen moesten we in het bijzijn zijn van een hersendode? Want ik vermoed dat we eigenlijk beiden niet echt uit ervaring aan het spreken zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
bovendien heb ik uit ervaring geleerd dat velen die claimen op hun intuïtie verder te kunnen vaak bedrogen uitkwamen al gaven ze dat vaak niet graag toe maar zoals je zegt ... veel ervaring hebben we niet al heb ik al een hele resum stervenden achter de rug ... die dan toch ook die fase van hersendood zouden moeten doorgaan alvorens helemaal de pijp uit te gaan ik heb nooit niks 'aangevoeld' of 'ervaren' en ik heb mijn mening ook nooit herzien maar zoals ik al zei.... mijn intuïtie ( dat soort ) stelt niet veel voor |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |