![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Legerdienst terug invoeren? | |||
Ja, verplicht en voor mannen én vrouwen |
![]() ![]() ![]() |
19 | 24,36% |
Ja, verplicht maar enkel voor vrouwen (lol) |
![]() ![]() ![]() |
3 | 3,85% |
Ja, verplicht maar enkel voor mannen |
![]() ![]() ![]() |
10 | 12,82% |
Ja, maar vrijwillig voor eender wie |
![]() ![]() ![]() |
5 | 6,41% |
Nee, ik geloof niet in het nut van de militarisering van de maatschappij |
![]() ![]() ![]() |
26 | 33,33% |
Nee, maar een alternatief mag wel: jongeren verplichten 1 jaar in een ontwikkelingsland te werken, bijvoorbeeld, wat veel leerrijker is |
![]() ![]() ![]() |
2 | 2,56% |
Nee, maar het alternatief - ontwikkelingswerk - op vrijwillige basis en goed georganiseerd is welkom |
![]() ![]() ![]() |
10 | 12,82% |
Ander antwoord |
![]() ![]() ![]() |
3 | 3,85% |
Aantal stemmers: 78. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Man, gij droomt!!!! Bijna alle nieuwe ontwikkelingen die vandaag gebeuren op technisch en medisch vlak, zijn opdrachten van krijgsmachten. Het gootste vliegtuig is een militair transporttoestel, het snelste vliegtuig, is een militair gevechtstoestel. De ontwikkelingen in de radiogeleide toestellen, zowel in de lucht, als op de grond, als op en in het water, gebeuren in opdracht van krijgsmachten. Trouwens als je de dienstverleningen van het ABL zou gekend hebben, zou jezelf staan huilen met de huidige dienstverleningen. Reeds een paar jaar na elkaar rotten de voedselgewassen hier in België in de grond, omdat de landbouwers er niet op kunnen door de nattigheid en moeten de burgers dure buitenlandse gewassen kopen, dit terwijl vroeger het leger hier insprong en de gewassen van de velden haalde, om zo de prijzen laag te houden voor de burger. Vroeger stond het leger klaar met manschappen en materieel om mens en dier te beschermen tegen overstromingen, nu mogen die mensen en dieren verzuipen, gewoon omdat niemand nog de manschappen en het materieel heeft om overstromingen te voorkomen en om te helpen waar het nodig blijkt. Ik weet nog goed, dat ik in de zomer een dijk moest gaan versterken als oefening voor geniewerken. Dat ik regelmatig 900dienst moest doen als militair-verpleger. En dat mensen uit mijn eenheid vaak de opdracht kregen om bepaalde personen op te sporen, vaak ontsnapte gevangenen of voortvluchtige gangsters, die daarna werden opgepakt door de rijkswacht. 90% van de taken van het leger waren immers niet gevechtstaken, maar evenvoudige taken die zorgde voor de veiligheid van de burgers tegen andere gevaren dan een vreemd leger dat het land binnen viel. Hoe gek het ook moge klinken, het zijn wel net die 90% aan taken die men na het opschorten van de dienstplicht politiek heeft afgebouwd en naar dure staats en privé instellingen heeft overgeheveld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als de fysieke conditie van de jongeren een noodzaak is, dan kan een sportclub aan die behoefte voldoen. Om je fysiek in te spannen, hoef je geen FN, FAL, M3, GP9, Vigneron of ander duur apparaat. Een goed paar loopschoenen volstaan. Wil je perse toch met apparaten fysiek bewegen, dan word je maar lid van een fancy fitnessclub.
![]() |
![]() |
#145 |
|
![]() Respect leer je niet in het leger. Respect is niet hetzelfde als iets niet doen omdat je bang bent straf te krijgen.
![]() |
![]() |
#146 |
|
![]() Idd, zuipen in de kantien, pintjes aan halve prijs tot het vat leeg is, nadien whiskey tot je geld op is, of tot je maten achterover vallen. Velen gingen als brave gasten het leger in, en kwamen er als goor crapuul weer uit.
![]() |
![]() |
#147 |
|
![]() En je laten commanderen door gasten die niet capabel zijn om een deftige job te vinden.
![]() |
![]() |
#148 |
|
![]() Sterker, de dienstplicht levert de maatschappij geen zak op, integendeel zelfs. Het is een serieuze meerkost aan huisvesting, onderthoud van de gebouwen, infrastructuur, administratiekosten, eten, materiaal, kleren, kosten voor slijtage van het materieel, verplaatsingskosten tijdens de manoeuvres, benzinekosten en niet allerminst een aderlating voor de betrokkenen en hun gezin.
![]() |
![]() |
#149 | |
|
![]() Citaat:
Het zou interessanter zijn, die jongeren te leren een eigen zaak te starten, dan hen in het leger te droppen. Als je een jaar legerdienst gedaan hebt, heb je een jaar verloren waarin je had kunnen studeren ( er bestaat zoiets als tweedekansonderwijs ) of een eigen zaak starten, of een job zoeken.
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de tijd van volle kazerne's hadden de café's tenminste klanten.
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gaan stempelen.
![]() |
![]() |
#152 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Yep.
De middenstand heet u welkom.
![]() |
#154 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() geen zorg
![]() Als ik de crem een beetje begrijp heeft dat "voorstel" geen schijn van kans (al is het maar omdat het budget voor defentie al 100%,en mogelijk zelfs wat meer, vastgelegd is ieder jaar) . Het voorstel heeft wel verdienste genoeg om in te kaderen en als een soort "Lof de Zotheid" overal in de kazernes op te hangen,zodat ook de indieners ermee geconfronteerd worden... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Andromeda1968 ;
Uit je postings is duidelijk te merken dat je geen balle kent van het ABL. Vele jongeren behaalde diploma's of getuigschriften in het leger. Beroepsopleidingen die vroeger in het leger tijdens de dienstplicht werden gegeven, worden nu door de VDAB gegeven, alleen kost het de belastingbetaler en de opleidingvolger veel meer geld en is de kwaliteit van de gegeven opleiding een pak lager. De eerste scholen van met tweede kans onderwijs, waren trouwens militaire scholen, waar mensen betaald werden om les te volgen. Vele zelfstandigen hebben trouwens net in het leger geleerd hoe ze een zaak moeten runnen, door als bakker, kok, magazijnier, transportregelaar, kassier, aankoper, kantinebeheerder, kleermaker, wasserijbediende, garagebediende;garagist enz te moeten werken tijdens hun dienstplicht. Ook leerde het leger de jongeren dat ze niets zomaar bekwamen, maar ervoor moesten werken. Het leger deed dus alles wat jij hier verlangd. Over je jaar gratis, en aderlating voor het gezin, wel zelfs dat zijn leugens. Men kreeg kost en woonst, kledij, GRATIS openbaarvervoer, plus 75BFR per dag( wat nu vergelijkbaar na indexaanpassing met 10€ per dag. Een dienstplichtige zou nu dus 300€ per maand krijgen plus kost, kledij, woonst en energie. De kost van gebouwen is er nu nog, want veel militaire gebouwen zijn opleidingscentra van de VDAB geworden. Andere zijn opvangcentra voor Illegale geworden, weer andere zijn bijkomende administratiegebouwen van de staat geworden. Een deel zijn omgebouwd tot sociale woningen voor OCMW's, gronden zijn parken en natuurreservaten geworden of staatsrecreatiedomeinen (sommige zelfs enkel toegankelijk voor bepaalde staatsdiensten, zoals de belastingen of ministeries). De lasten van de dienstplicht zijn voor de belastingbetaler dus helemaal niet verdwenen verschoven en veel hoger geworden, maar wel de deugde die de belastingbetaler had aan de dienstplicht zijn verdwenen. Maar goed, ik zal alles in een ander kostuum steken. Na hun schooltijd gaan jongeren( zowel jongens als meisjes) eerst een 360 gemeenschapsdienstvaardigheid doen. Dit of door een jaar te dienen bij hulpdiensten, zoals Brandweer, Civiele bescherming, Dijkenbouw en toezicht, gevangenis transport, bewaking van staatsinstellingen, kernstralingstoezicht, Waternoodbescherming, enz.... Dit ter vervanging van de wachttijd voor werkloosheidsuitkering. Zij die geen werkloosheidsuitkering aanvragen, maar direct op de arbeidsmarkt actief zijn, worden vrijgestelt van deze verplichting, maar kunnen opgeroepen worden vanaf dat ze werkloos worden. Wie de schoolbanken verlaat zonder diploma of attest, word zonder pardon opgeroepen om zo een attest of diploma te behalen tijdens deze gemeenschapsdienst periode. Dit levert geen enkel meer kost op voor de belastingbetaler, daar werkloosheid toch betaalt word en er tijdens de wachttijd kindergeld word betaald. De gebouwen staan er reeds en moeten toch onderhouden worden en het nodige materieel is er nu ook, omdat dit nodig is voor de bescherming en veiligheid van de burger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Men leerde de hooggeschoolde jongeren immers om leiding te geven aan een grote groep mensen. Tegelijk leerde men de hooggeschoolde jongeren er zaken te regelen, zodat zijn groep mensen alles hadden wat nodig was om hun taken te kunnen uitvoeren. Zo moest een KRO die met zijn peloton op bivak ging, zorgen voor transport, slaapgelegenheid, voedselbevoorrading, oefenterreinen, enz... Het was voor de hooggeschoolde jongeren dus een leerschool om mensen te leren leiden en bevelen te leren geven aan oudere ervaren mensen en tegelijk alle zaken te leren regelen die moesten geregeld zijn. Uit beroepservaring weet ik dat door de opschorting van de dienstplicht, veel hooggeschoolde jongeren net door gebrek aan deze ervaringen, minder snel opklimmen in bedrijven. Sommige geraken zelfs niet hoger op de sociale lader, juist omdat ze niet hebben geleerd om mensen te leiden, te bevelen, te vertrouwen en tegelijk de boel draaiende te houden. En geloof mij vrij, voor mij hoeven de jongeren die ervaringen en kennis nietop te doen in legerdienstplicht, maar mag dat zelfs in het studiepakket van het secundaire onderwijs zitten. Net als het behalen van een rijbewijs C.E, D.E en G voor mij in de eindtermen van het secudiare onderwijs mag zitten. Inplaats van de jongeren dus 9 weken schoolvakantie te geven, daar 5 of 6weken van maken en de overige 3-4 weken gebruiken om jongeren te leren organiseren en hun economisch noodzakelijke rijvaardigheden aanleren. Zelfs het behalen van een vaarbewijs en/of vliegbrevet mag daar voor mij bij zitten. Dat mag zelfs in andere schoolvakanties gebeuren, indien dit geen problemen opleverd voor het studeren voor de examens. Het hoeft dus helemaal geen verloren tijd te zijn, erger nog, vele zaken kunnen zelfs gedaan worden tijdens de secudaire schooljaren van jongeren. En zeg niet dat deze jongeren daar nog niet rijp voor zijn, binnen de jeugdbewegingen zijn de jongeren die de boel leiden en organiseren vaak niet veel ouder dan 16-17 jaar. Eens in het beroepsleven, haal je deze jongeren er ook zonder problemen uit, hun afdelingen draaien vaak stukken beter dan deze van de andere. Dit gewoon omdat zijn ervaring hebben met leiding geven en organiseren en hun leeftijdgenoten niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
|
![]() Gij wilt van die opgerolde mouwen-types creëren maar met al die verplichtingen vergroot ge alleen demotivatie...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Minister
|
![]() Daar heb ik zo mijn twijfels over. Ik weet dat dat de typische sales pitch is, maar ik denk dat het misschien eerder een kwestie is van preselectie dat er meer kritische mensen in het hoger onderwijs zitten. Ik heb in ieder geval dat mijn kritische faculteiten en die van mijn vrienden reeds aanwezig waren voor ik aan de unief begon, en dat deze zich niet verder hebben ontwikkeld door mijn opleiding. Daar is het toch ook vaak gewoon slikken geblazen. Naast mijn studie daarentegen...
![]() |