Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 oktober 2008, 11:24   #141
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eerlijk gezegd denk ik dat men zich, strikt wettelijk genomen, op heel glad ijs bevindt. Een OCMW is een openbare instelling die namens haar opdracht moet handelen. Is onderhandelen over de stookolieprijs een deel van haar mandaat?
Elke persoon heeft recht op maatschappelijke dienstverlening. Deze heeft tot doel eenieder in de mogelijkheid te stellen een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid. D�*t is de hoofdopdracht van de ocmw's. Me dunkt dat inspanningen om ervoor te zorgen dat iedereen toegang heeft tot de basisbehoefte 'warmte' wel degelijk deel uitmaken van haar mandaat.

Bovendien is er geen enkele wettelijke bepaling die zegt dat het ocmw hiermee haar boekje te buiten gaat. Zelfs onze vriend Hoomer, die er nochtans heilig van overtuigd was dat hier een wet geschonden werd, is er tot nog toe niet in geslaagd ons te vertellen welke wet dat dan wel precies is...
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 12:00   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Elke persoon heeft recht op maatschappelijke dienstverlening. Deze heeft tot doel eenieder in de mogelijkheid te stellen een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid. D�*t is de hoofdopdracht van de ocmw's. Me dunkt dat inspanningen om ervoor te zorgen dat iedereen toegang heeft tot de basisbehoefte 'warmte' wel degelijk deel uitmaken van haar mandaat.

Bovendien is er geen enkele wettelijke bepaling die zegt dat het ocmw hiermee haar boekje te buiten gaat. Zelfs onze vriend Hoomer, die er nochtans heilig van overtuigd was dat hier een wet geschonden werd, is er tot nog toe niet in geslaagd ons te vertellen welke wet dat dan wel precies is...
Mij gaat het niet zozeer om de rekbare interpretatie van bovenstaande wettelijke referentie, maar wel de vraag of dat het mandaat is van het OCMW alsook de vraag naar het wettelijk kader waarbinnen dat verloopt. Als het OCMW over de prijs onderhandelt, houdt dit in dat ze dus een aanbesteding uitschrijft. Welnu, verloopt die dan volgens de wettelijke vereisten: openbare aankondiging en onder gewettigde controle? Bij mijn weten niet. De vereisten van het openbaar bestuur zijn dus geschonden.

Een openbaar bestuur hoort in de eerste plaats de wetten en verplichtingen na te lezen die ook voor de gewone burger en onderneming gelden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 12:12   #143
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Mij gaat het niet zozeer om de rekbare interpretatie van bovenstaande wettelijke referentie, maar wel de vraag of dat het mandaat is van het OCMW alsook de vraag naar het wettelijk kader waarbinnen dat verloopt. Als het OCMW over de prijs onderhandelt, houdt dit in dat ze dus een aanbesteding uitschrijft. Welnu, verloopt die dan volgens de wettelijke vereisten: openbare aankondiging en onder gewettigde controle? Bij mijn weten niet. De vereisten van het openbaar bestuur zijn dus geschonden.

Een openbaar bestuur hoort in de eerste plaats de wetten en verplichtingen na te lezen die ook voor de gewone burger en onderneming gelden.
Waarom zou het ocmw daar een aanbesteding voor uitschrijven? Zij koopt immers zelf niets aan. Ze onderhandelt alleen over de prijs. De vereisten van het openbaar bestuur zijn dus helemaal niet geschonden.
Oud 5 oktober 2008, 12:25   #144
nun
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is natuurlijk slim van al die arme gezinnen om voor de duurste brandstof te kiezen.

Tijden veranderen, verander dan mee.
Als het arme gezinnen zijn, zijn ze waarschijnlijk niet in staat om een hele nieuwe verwarmingsinstallatie laten aanleggen. Er zijn een hele hoop overstapkosten mee verbonden. De keuze is dus niet zo makkelijk als jij voordoet.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 12:39   #145
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Als het arme gezinnen zijn, zijn ze waarschijnlijk niet in staat om een hele nieuwe verwarmingsinstallatie laten aanleggen. Er zijn een hele hoop overstapkosten mee verbonden. De keuze is dus niet zo makkelijk als jij voordoet.
Kan het ocmw daar geen groepsaankoop voor doen? Een virtuele aanbesteding (veiling) die er geen is naar hun eigen zeggen.

Want los van de discussie is het ocmw natuurlijk ook een rechtstreeks werkpaardje van de accijnzen en btw om dan toch maar verder die dure mazout te blijven gebruiken.
Veel vloeit immers naar de kas van de overheid hiermee.

Mss is dat wel net de bedoeling?

Laatst gewijzigd door Mambo : 5 oktober 2008 om 12:40.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 12:54   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou het ocmw daar een aanbesteding voor uitschrijven? Zij koopt immers zelf niets aan. Ze onderhandelt alleen over de prijs. De vereisten van het openbaar bestuur zijn dus helemaal niet geschonden.
Zij onderhandelt over prijsafspraken. Ofwel handelt ze daarbij overeenkomstig haar mandaat als openbare instelling, en dan moet dit controleerbaar gebeuren en dus met een openbaar karakter. Ofwel handelt ze niet volgens haar mandaat, en dan maakt ze zich schuldig aan het overschrijden van haar bevoegdheden.
Oud 5 oktober 2008, 13:06   #147
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Zij onderhandelt over prijsafspraken. Ofwel handelt ze daarbij overeenkomstig haar mandaat als openbare instelling, en dan moet dit controleerbaar gebeuren en dus met een openbaar karakter. Ofwel handelt ze niet volgens haar mandaat, en dan maakt ze zich schuldig aan het overschrijden van haar bevoegdheden.
Ze onderhandelt inderdaad over prijzen. Dat is alles. Ze koopt zelf niets aan. De wet op de overheidsopdrachten is hierop dus niet van toepassing. Een aanbesteding is niet nodig.
Oud 5 oktober 2008, 13:36   #148
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Misschien kan het OCMW ook onderhandelen over de internetabonnementen, elektriciteitscontracten, auto's, wasproducten, drank, computers...

Dan zou ze misschien echt iets doen...

Laatst gewijzigd door Chipie : 5 oktober 2008 om 13:37.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2008, 13:45   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze onderhandelt inderdaad over prijzen. Dat is alles. Ze koopt zelf niets aan. De wet op de overheidsopdrachten is hierop dus niet van toepassing. Een aanbesteding is niet nodig.
Een overheidsinstelling stelt een openbare daad, en bijgevolg is de openbaarheid van toepassing. Daarom ook dat bepaalde OCMW's - die schijnbaar wel eerst een advocaat hebben geraadpleegd - niet tot groepsaankopen zijn overgegaan.
Oud 5 oktober 2008, 13:46   #150
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Een overheidsinstelling stelt een openbare daad, en bijgevolg is de openbaarheid van toepassing. Daarom ook dat bepaalde OCMW's - die schijnbaar wel eerst een advocaat hebben geraadpleegd - niet tot groepsaankopen zijn overgegaan.
Openbaarheid van bestuur =/= wet op de overheidsopdrachten.
Oud 11 oktober 2008, 16:31   #151
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

'OCMW mag geen samenaankoop stookolie organiseren'

OUDENAARDE - OCMW's mogen niet meer als makelaar in stookolie optreden. De kortgedingrechter in Oudenaarde geeft daarmee een groep Oost-Vlaamse brandstoffenhandelaars gelijk. Het OCMW van Zottegem gaat in beroep tegen de uitspraak.
De Oost-Vlaamse brandstoffenhandelaars hadden een klacht ingediend tegen de samenaankoop van stookolie georganiseerd door OCMW's in Zottegem en Sint-Lievens-Houtem.

'De rechter heeft geoordeeld dat het niet de rol is van OCMW's of steden en gemeenten om als makelaar in stookolie op te treden', zegt Johan Mattart, algemeen directeur van de Belgische Federatie der Brandstoffenhandelaars (Brafco). De betrokken OCMW's mogen ook geen reclame meer maken voor hun actie.

'De al uitgevoerde bestellingen kunnen natuurlijk niet meer ongedaan gemaakt worden, maar de andere leveringen mogen niet verder uitgevoerd worden.'

'Rare beslissing'

De Zottegemse OCMW-voorzitter Kurt De Loor vindt het een 'rare beslissing'. 'De rechter in kortgeding oordeelde dat het OCMW eerst een tijdelijke vereniging had moeten oprichten en de goedkeuring had moeten krijgen van de toezichthoudende overheid om de actie te organiseren.'

Zodra dat gebeurd is, kan het OCMW dus perfect zo'n actie organiseren, zonder dat het als makelaar optreedt, zegt De Loor. Hij onderstreept overigens dat het OCMW van Zottegem ook als makelaar heeft opgetreden.

De Loor wijst er nog op dat de actie een groot succes was. Daaom wil het OCMW van Zottegem volgend jaar opnieuw een gezamenlijke aankoop van stookolie organiseren.

Kluisbergen

Brafco heeft intussen ook een kortgedingprocedure opgestart tegen het OCMW van Kluisbergen, meldt Brafco-voorzitter Wilfried Dehertoghe. 'Wij hebben beslist om waar mogelijk in het verweer te gaan en de belangen van onze handelaars te verdedigen, met alle mogelijke juridische middelen.'

'Hoewel we begrip kunnen opbrengen voor het streven van de consument naar het bekomen van de laagste prijs voor zijn verwarming, mogen we niet toelaten dat ons beroep in het gedrang komt door ongeoorloofde praktijken', zegt Dehertoghe.

---------
En daarmee, miss Patsy...is er een eind gekomen aan die hersenkronkel en mambo had alweer eens gelijk.
Oud 11 oktober 2008, 16:35   #152
nun
Gouverneur

Standaard

Citaat:
'OCMW mag geen samenaankoop stookolie organiseren'

Twerd eens tijd. Arme mensen die goedkoop aan stookolie raakten. Een echte schande is het. Veel beter arme mensen de volle pot te laten betalen. Koopkracht verhoog je immers door meer belastingen.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2008, 16:37   #153
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Twerd eens tijd. Arme mensen die goedkoop aan stookolie raakten. Een echte schande is het. Veel beter arme mensen de volle pot te laten betalen. Koopkracht verhoog je immers door meer belastingen.
Mensen zijn nog steeds vrij om zich te organiseren hé.
En handelaren zijn vrij om daar niet of wel op in te gaan.
Maar het ocmw mocht dat niet doen, en dat is het punt.
Oud 11 oktober 2008, 16:50   #154
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
En daarmee, miss Patsy...is er een eind gekomen aan die hersenkronkel en mambo had alweer eens gelijk.
Helemaal niet. Het betekent alleen dat de ocmw's het op administratief vlak een beetje anders zullen moeten aanpakken. Mambo heeft het blijkbaar niet helemaal begrepen.
Oud 11 oktober 2008, 16:51   #155
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Mensen zijn nog steeds vrij om zich te organiseren hé.
En handelaren zijn vrij om daar niet of wel op in te gaan.
Maar het ocmw mocht dat niet doen, en dat is het punt.
Dit is te belachelijk voor woorden...
Oud 11 oktober 2008, 16:58   #156
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet. Het betekent alleen dat de ocmw's het op administratief vlak een beetje anders zullen moeten aanpakken. Mambo heeft het blijkbaar niet helemaal begrepen.
Toch wel...het ocmw nu eindelijk ook eens.
Oud 11 oktober 2008, 17:01   #157
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Toch wel...het ocmw nu eindelijk ook eens.
Leg me dan maar eens uit waarom de groepsaankoop via het ocmw hier gewoon doorgaat.
Oud 11 oktober 2008, 17:06   #158
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leg me dan maar eens uit waarom de groepsaankoop via het ocmw hier gewoon doorgaat.
Omdat er verdorie nog niemand een klacht neergelegd heeft.
Is het zo moeilijk je ongelijk toe te geven.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2008, 17:08   #159
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer Bekijk bericht
Omdat er verdorie nog niemand een klacht neergelegd heeft.
Is het zo moeilijk je ongelijk toe te geven.
Ik zal op jouw vraag antwoorden nadat jij de mijn beantwoord hebt.
Oud 11 oktober 2008, 17:51   #160
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal op jouw vraag antwoorden nadat jij de mijn beantwoord hebt.
't is natuurlijk wel zo, men moet klacht neerleggen eerst.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be