![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Bovendien is er geen enkele wettelijke bepaling die zegt dat het ocmw hiermee haar boekje te buiten gaat. Zelfs onze vriend Hoomer, die er nochtans heilig van overtuigd was dat hier een wet geschonden werd, is er tot nog toe niet in geslaagd ons te vertellen welke wet dat dan wel precies is... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een openbaar bestuur hoort in de eerste plaats de wetten en verplichtingen na te lezen die ook voor de gewone burger en onderneming gelden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Gouverneur
|
![]() Als het arme gezinnen zijn, zijn ze waarschijnlijk niet in staat om een hele nieuwe verwarmingsinstallatie laten aanleggen. Er zijn een hele hoop overstapkosten mee verbonden. De keuze is dus niet zo makkelijk als jij voordoet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Want los van de discussie is het ocmw natuurlijk ook een rechtstreeks werkpaardje van de accijnzen en btw om dan toch maar verder die dure mazout te blijven gebruiken. Veel vloeit immers naar de kas van de overheid hiermee. Mss is dat wel net de bedoeling?
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 5 oktober 2008 om 12:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zij onderhandelt over prijsafspraken. Ofwel handelt ze daarbij overeenkomstig haar mandaat als openbare instelling, en dan moet dit controleerbaar gebeuren en dus met een openbaar karakter. Ofwel handelt ze niet volgens haar mandaat, en dan maakt ze zich schuldig aan het overschrijden van haar bevoegdheden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Banneling
|
![]() Misschien kan het OCMW ook onderhandelen over de internetabonnementen, elektriciteitscontracten, auto's, wasproducten, drank, computers...
Dan zou ze misschien echt iets doen... ![]() Laatst gewijzigd door Chipie : 5 oktober 2008 om 13:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een overheidsinstelling stelt een openbare daad, en bijgevolg is de openbaarheid van toepassing. Daarom ook dat bepaalde OCMW's - die schijnbaar wel eerst een advocaat hebben geraadpleegd - niet tot groepsaankopen zijn overgegaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Openbaarheid van bestuur =/= wet op de overheidsopdrachten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 'OCMW mag geen samenaankoop stookolie organiseren'
OUDENAARDE - OCMW's mogen niet meer als makelaar in stookolie optreden. De kortgedingrechter in Oudenaarde geeft daarmee een groep Oost-Vlaamse brandstoffenhandelaars gelijk. Het OCMW van Zottegem gaat in beroep tegen de uitspraak. De Oost-Vlaamse brandstoffenhandelaars hadden een klacht ingediend tegen de samenaankoop van stookolie georganiseerd door OCMW's in Zottegem en Sint-Lievens-Houtem. 'De rechter heeft geoordeeld dat het niet de rol is van OCMW's of steden en gemeenten om als makelaar in stookolie op te treden', zegt Johan Mattart, algemeen directeur van de Belgische Federatie der Brandstoffenhandelaars (Brafco). De betrokken OCMW's mogen ook geen reclame meer maken voor hun actie. 'De al uitgevoerde bestellingen kunnen natuurlijk niet meer ongedaan gemaakt worden, maar de andere leveringen mogen niet verder uitgevoerd worden.' 'Rare beslissing' De Zottegemse OCMW-voorzitter Kurt De Loor vindt het een 'rare beslissing'. 'De rechter in kortgeding oordeelde dat het OCMW eerst een tijdelijke vereniging had moeten oprichten en de goedkeuring had moeten krijgen van de toezichthoudende overheid om de actie te organiseren.' Zodra dat gebeurd is, kan het OCMW dus perfect zo'n actie organiseren, zonder dat het als makelaar optreedt, zegt De Loor. Hij onderstreept overigens dat het OCMW van Zottegem ook als makelaar heeft opgetreden. De Loor wijst er nog op dat de actie een groot succes was. Daaom wil het OCMW van Zottegem volgend jaar opnieuw een gezamenlijke aankoop van stookolie organiseren. Kluisbergen Brafco heeft intussen ook een kortgedingprocedure opgestart tegen het OCMW van Kluisbergen, meldt Brafco-voorzitter Wilfried Dehertoghe. 'Wij hebben beslist om waar mogelijk in het verweer te gaan en de belangen van onze handelaars te verdedigen, met alle mogelijke juridische middelen.' 'Hoewel we begrip kunnen opbrengen voor het streven van de consument naar het bekomen van de laagste prijs voor zijn verwarming, mogen we niet toelaten dat ons beroep in het gedrang komt door ongeoorloofde praktijken', zegt Dehertoghe. --------- En daarmee, miss Patsy...is er een eind gekomen aan die hersenkronkel en mambo had alweer eens gelijk.
![]() |
#152 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En handelaren zijn vrij om daar niet of wel op in te gaan. Maar het ocmw mocht dat niet doen, en dat is het punt.
![]() |
![]() |
#154 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Helemaal niet. Het betekent alleen dat de ocmw's het op administratief vlak een beetje anders zullen moeten aanpakken. Mambo heeft het blijkbaar niet helemaal begrepen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toch wel...het ocmw nu eindelijk ook eens.
![]() |
#157 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't is natuurlijk wel zo, men moet klacht neerleggen eerst.