Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Opvoeding van kinderen
ja,enkel door moeders 0 0%
ja,enkel door vaders 1 3,03%
door mama en papa lieft 32 96,97%
Aantal stemmers: 33. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2008, 09:16   #141
piraat
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Vanaf mijn zevende ben ik in een eenoudergezin opgegroeid, heb daar later geen nadelen van ondervonden.

Maar toch vind ik het maar beter dat je in een 'vol' gezin opgroeit, met vader en moeder. Maar de wereld is niet volmaakt.
Men kan kinderen OPvoeden (voedden, en ze voldoende bagage meegeven dat ze later mentaal gezond zijn, en hun plan kunnen trekken).
Men kan kinderen voedden (ze het noodzakelijke geven, en verder niets. Er zich zogauw mogelijk van ontdoen als ze groot genoeg zijn).
Men kan kinderen AFvoedden (ze voedden en huisvesten, maar geestelijk totaal naar de kloten helpen , en er voor zorgen dat ze niets kunnen om zichzelf verder te helpen in de wereld)
Al deze optie's kunnen volbracht worden door zowel één ouder alleen, een "klassiek" twee-ouders-koppel, een samengesteld gezin, een homo-koppel enz enz.
piraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 09:23   #142
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
"Gezinspolitiek" is in belgië een vuil woord, Jan.
Jarenlange propaganda tegen het traditionele gezin heeft daar wel voor gezorgd.
Dat hangt af van wat je juist bedoelt met "gezinspolitiek".

Als je het puur financieel bekijkt zou je wel eens gelijk kunnen hebben. Het traditioneel gezin, zeker met tweeverdieners, wordt te veel de melkkoe voor alleenstaanden met kinderlast.

Anderzijds is de overheid sinds de jaren 90 zich meer en meer gaan bemoeien met het beschermen van het gezin. De voormalige minister van justitie heeft een kleine drie geleden geëist dat alle klachten ivm met intrafamiliaal geweld worden geregistreerd. Sinds 2006 is het zelfs zo dat er steeds een onderzoek naar de gezinssituatie wordt gestart, inclusief een strafprocedure, ook al is dat tegen de wens van het slachtoffer.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 09:25   #143
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Vanaf mijn zevende ben ik in een eenoudergezin opgegroeid, heb daar later geen nadelen van ondervonden.

Maar toch vind ik het maar beter dat je in een 'vol' gezin opgroeit, met vader en moeder. Maar de wereld is niet volmaakt.
Ik heb altijd al een hekel gehad aan de geforceerd amerikaanse smalltalk.

Net alsof het "vroeger" toen de mama en de papa standaard bijeenbleven alles rozengeur en maneschijn was.

Blijkbaar is men vergeten dat de vroegere tweeoudergezinnen héél dikwijls (zoniet meestal) uit een alleenthuisblijvende moeder bestond die op haar eentje haar achtkoppige kroost moest verzorgen, terwijl vader de kostwinner voor weken of zelfs maanden in den vremde ofwel aan de oogst meehielp of één of ander langdurig werkproject mee uitvoerde. Van files had men in die tijd nog niet gehoord en dus ook niet van dagelijks commuten (hoe heet dat nu weer? forenzen?).

Maar "vroeger" was het inderdaad wel zo dat kinderen veel meer op straat werden opgevoed, hier en daar een trok kregen als ze kattenkwaad uitspookten en nog meer: serieus kortgehouden (zoniet gepest) werden als ze al op 7 of 8 jaar moesten gaan werken.

Dus al degenen die hier zo zitten te mijmeren over familie Trapp toestanden: voor het gros van de mensen bestond dat geeneens.
Reken bovendien de hoge kraambedsterfte er eens bij: het verhaal van de boze stiefmoeder is écht niet enkel een sprookje. Meestal moesten de oudere kinderen uit een vorig huwelijk, van wie de moeder gestorven was, gewoon het huishouden doen voor de nieuwe stiefmoeder die op haar beurt ook weer aan een trits kinderen begon.

Het is dus niet omdat we nu veel meer eenoudergezinnen hebben dat de toestand vroeger met de standaard tweeoudergezinnen zoveel beter was.
Die zeemzoete Amerikaanse sitcoms uit de jaren vijftig zijn al even nep als de Stanford wives.

----------------------

En nu terug anno 2008: de standaard co-ouderschapssituatie bij echtscheiding.
Dit is de grootste miskleun die men heeft kunnen uitvinden: kinderen worden u wekelijks van de ene opvoedingssituatie naar de andere opvoedingssituatie gebracht, telkens met een aparte omgevingssituatie en bovendien met tussendoor nog de schoolopvoeding.

In al hun ijver voor de gelijkheidspositie moest nu de vader ook maar om de week opvoeder gaan spelen! (net zoals hij nu zwangerschapsverlof zou moeten krijgen).

Natuurlijk is het veel te zwaar voor full time werkende alleenstaande ouders om daarbij constant nog alleen voor hun kroost te moeten zorgen. Maar dat is iets anders dan co-ouderschap opleggen (waarbij elke ouder voldoende huisvesting moet inrichten, voldoende kleding in voorraad hebben, dubbel speelgoed klaar hebben liggen en vooral in de buurt van de school moet blijven wonen! dat is geen echtscheiding meer.).

------------

De poll heb ik niet ingevuld: is totaal nietszeggend. Natuurlijk is de ideale situatie dat zowel door mama als door papa wordt opgevoed, dat vader 's morgens welgemutst de deur uitgaat terwijl moeder de vrouw met stofvod in de hand hem uitwuift alvorens hij in zijn ecologisch goedgekeurde gezinswagen stapt. Moeder de vrouw neemt nadien de kinderen onder de armen en gaat hen netjes te voet (goed voor de beweging) naar school wandelen, alwaar zij de andere moeders ontmoet zodat ze hun opvoedingservaringen kunnen delen. Nadat de schoolbel heeft gerinkeld begeven de moeders zich huiswaarts nadat ze eerst de nodige kersverse groenten en fruit bij de buurtwinkel hebben gekocht. Zodoende kunnen ze ervoor zorgen dat de kinderen tijdens hun middagpauze een gezonde maaltijd krijgen, waarna ze weerom aan de hand van hun mama in de namiddag naar school worden gebracht. Terwijl moeder zich in die namiddag bezighoudt met het bereiden van de maaltijd voor vader de kostwinner, terwijl ze natuurlijk tussendoor in het zweets haars aanschijns de gezinswoonst hygienisch zal houden en dagelijks de boel gaat ontsmetten met dettol en andere wasproducten.

Enfin, als vader de kostwinner dan 'savonds laat moe maar tevreden huiswaarts keert staat natuurlijk het gezonde verse eten dampend op tafel, zijn de kinderen reeds gewassen en in hun pijama gezet en staan ze in de rij om vader de kostwinnen te begroeten als hij thuiskomt. De ene met de krant in de hand, de anderen met pantoffels en kamerjas.

Als nadien de maaltijd werd verorberd, de kinderen in bed gelegd, de afwas gedaan en alles in gereedheid gebracht om de volgende morgen weer fluks uit de veren te kunnen kijkt moeder de vrouw met een dankbare blik naar vader de kostwinner: "wat hebben we toch geluk dat we onze kinderen SAMEN kunnen opvoeden hé vader!".

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 6 oktober 2008 om 09:34.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 09:35   #144
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De voorkeur geniet dat beide biologische ouders deelnemen in de opvoeding van het kind. Een kind moet voor een gevoel van identiteit zichzelf terug kunnen vinden in beide zijn/haar biologische ouders. Dit is natuurlijk lang niet altijd mogelijk, dus zijn er talloze goede alternatieven.
Vertel dat eens tegen (kandidaat) adoptanten. Hoewel, wat de opvoeding betreft, is het alternatief voor het kind misschien wel een uitzichtloze situatie. Op dat vlak zijn de adoptanten dan de redders in nood.

Akkoord met de voorkeur, maar dan wel indien bij de biologische ouder(s) de wil er is om zich volledig te willen inzetten voor de opvoeding.

Waar ik niet aan twijfel is dat een kind nog altijd het liefst z'n biologische ouders zal zien, tenminste indien de ouders het kind geen vlieg kwaad hebben gedaan. Ik ben er dan ook steevast van overtuigd dat, in dit geval, binnen nieuw samengestelde gezinnen de niet-biologische ouder zich perfect kan inzetten voor de opvoeding van het kind van de partner maar er nooit dezelfde liefde zal voor terugkrijgen als voor de biologische ouder(s).
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 09:39   #145
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Vertel dat eens tegen (kandidaat) adoptanten. Hoewel, wat de opvoeding betreft, is het alternatief voor het kind misschien wel een uitzichtloze situatie. Op dat vlak zijn de adoptanten dan de redders in nood.

Akkoord met de voorkeur, maar dan wel indien bij de biologische ouder(s) de wil er is om zich volledig te willen inzetten voor de opvoeding.

Waar ik niet aan twijfel is dat een kind nog altijd het liefst z'n biologische ouders zal zien, tenminste indien de ouders het kind geen vlieg kwaad hebben gedaan. Ik ben er dan ook steevast van overtuigd dat, in dit geval, binnen nieuw samengestelde gezinnen de niet-biologische ouder zich perfect kan inzetten voor de opvoeding van het kind van de partner maar er nooit dezelfde liefde zal voor terugkrijgen als voor de biologische ouder(s).
Ik vind ook adoptie een van die goede alternatieven.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 11:15   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patsy Stone Bekijk bericht
Precies. Als ik sommigen hier bezig hoor, lijkt het wel of kinderen uit éénoudergezinnen gedoemd zijn hun leven op de bank van een psychiater door te brengen.
Niemand stelt dat. Wel wordt er steeds aangegeven dat een tweeoudergezin de ideaalste situatie is, om een aantal redenen die ook uiteengezet werden. Een eenoudergezin is een moeilijker situatie en bijgevolg ook niet aan te bevelen. Alleen zijn er situaties waardoor mensen daarin betrokken raken. Dan hoopt iedereen dat de opvoeding goed verloopt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 11:17   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah. Je bent je er dus van bewust dat jouw 'norm' tegenwoordig niet zo bijzonder veel meer voorstelt. Je mag dat ook gewoon toegeven hoor.
Zelf al is de hele wereld verwikkeld in oorlog, dan nog zal vrede het na te streven ideaal zijn. Net zo is het gezin de beste plaats voor de opvoeding van het kind, een gezin waar er een vader en een moeder is die het kind vanuit hun eigenheid een liefdevolle en waardevolle opvoeding geven. Dit blijft het na te streven ideaal, zelfs al ontstaan er in de verwarring van deze tijd veel andere situaties waar mensen alsnog het goede mee betrachten.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 6 oktober 2008 om 11:17.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 16:39   #148
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Patsy Stone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zelf al is de hele wereld verwikkeld in oorlog, dan nog zal vrede het na te streven ideaal zijn.
Je vergelijkt appelen met peren.

Citaat:
Net zo is het gezin de beste plaats voor de opvoeding van het kind, een gezin waar er een vader en een moeder is die het kind vanuit hun eigenheid een liefdevolle en waardevolle opvoeding geven.
Dat is jouw visie. Laten we het er maar op houden dat die visie niet universeel is.
Patsy Stone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 17:14   #149
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je vergelijkt appelen met peren.

Dat is jouw visie. Laten we het er maar op houden dat die visie niet universeel is.
Geloof mij vrij,moeder en vader moeten bijdragen in de opvoeding van een kind,de tijd zal dit bewijzen
Je kan geen één ouderschap tot een goed einde brengen
Oud 6 oktober 2008, 17:18   #150
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Geloof mij vrij,moeder en vader moeten bijdragen in de opvoeding van een kind,de tijd zal dit bewijzen
Je kan geen één ouderschap tot een goed einde brengen
Natuurlijk wel. Miljoenen mensen hebben dat al met succes gedaan.

Ik dacht trouwens dat je mij op je negeerlijstje ging zetten?
Oud 6 oktober 2008, 17:19   #151
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Ik heb medelijden met de kinderen van alleenstaande ouders die van 's morgens tot 's avonds worden gedumpt in de creche, naschoolactiviteit en dagkamp tijdens de vakantie. En ik heb ook compassie met die ouders vermits zij geen meestal geen keuze hebben. Alleen daarom al is een twee-oudergezin beter.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2008, 17:20   #152
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Ik heb medelijden met de kinderen van alleenstaande ouders die van 's morgens tot 's avonds worden gedumpt in de creche, naschoolactiviteit en dagkamp tijdens de vakantie. En ik heb ook compassie met die ouders vermits zij geen meestal geen keuze hebben. Alleen daarom al is een twee-oudergezin beter.
En de kinderen van samenwonende ouders die van 's morgens tot 's avonds worden gedumpt in de creche, naschoolactiviteit en dagkamp tijdens de vakantie, heb je daar ook medelijden mee?
Oud 6 oktober 2008, 17:22   #153
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk wel. Miljoenen mensen hebben dat al met succes gedaan.

Ik dacht trouwens dat je mij op je negeerlijstje ging zetten?
Was ik ook echt van plan,maar je bent het niet waard ,jongen
Oud 6 oktober 2008, 17:23   #154
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Was ik ook echt van plan,maar je bent het niet waard ,jongen
Dank je wel, meisje.
Oud 6 oktober 2008, 17:28   #155
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dank je wel, meisje.
Of jij nu een jongen bent of en meisje,dat blijft even slecht,maar je speelt het wel zenne,dat weet ik zeker !!!!!!
Oud 6 oktober 2008, 17:29   #156
longhorn
Minister-President

Standaard

Citaat:
En de kinderen van samenwonende ouders die van 's morgens tot 's avonds worden gedumpt in de creche, naschoolactiviteit en dagkamp tijdens de vakantie, heb je daar ook medelijden mee?
Ja, maar dat zijn er stukken minder.
Oud 6 oktober 2008, 17:30   #157
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, maar dat zijn er stukken minder.
Heb je daar cijfers van?
Oud 6 oktober 2008, 18:33   #158
longhorn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Heb je daar cijfers van?

Neen, gewoon gebaseerd op mijn kenissenkring, buurt waar ik woon, schoolvrienden van mijn kinderen en mijn tijd op deze wereld.
Oud 6 oktober 2008, 18:48   #159
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb je daar cijfers van?
Meestal hebben mensen als U geen mama of papa gehad
Oud 6 oktober 2008, 20:41   #160
Patsy Stone
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen, gewoon gebaseerd op mijn kenissenkring, buurt waar ik woon, schoolvrienden van mijn kinderen en mijn tijd op deze wereld.
Ik baseer me op hetzelfde en kom niettemin tot andere conclusies...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be