Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Responsabilisering van vakbonden?
Ja. 32 59,26%
Neen. 20 37,04%
Ik heb meer informatie nodig / geen mening 2 3,70%
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2008, 22:44   #141
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Tegen welke uitbuiting werd er op 6 oktober jl. opgekomen? En welke uitbuiting was zo schrijnend dat 26.000 reizigers gegijzeld werden op Zaventem door een tiental maffiosi? Ze verdienen een medaille op hun neus.

Gij zit daar wel op uw plaats, ginds in de "farwest", Horn. Hier in België, moet beschaafd worden omgegaan met werknemers.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 22:47   #142
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
IK weet wat ik op TV gehoord heb, samen met waarschijnlijk duizenden anderen. Marierose zei dat ze het niet willen doen, omdat ze dan net hetzelfde zouden doen wat ze anderen vewijten. En dit is dus in complete tegenspraak met haar vroegere uitlatingen waar ze zei dat het VB wel een eigen vakbond zou oprichten.
Ze hadden blijbaar enkel de keuze om hun leden te verdedigen zoals de andere vakbonden dat doen of aan de kant blijven staan en roepen naar de anderen. In hun best traditie hebben ze gekozen voor het laatste dat doen ze al jaren zo. Dat je dat als trouwe partijslaaf moeilijk kan slikken kan ik best begijpen. maar je reactie naar mij toe is er over, en bewijst alleen maar dat je blindelings en zonder enige vorm van kritiek achter een partij blift staan die u laat vallen als het erop aan komt.
U heeft gehoord dat het Vlaams Belang geen vakbond wil oprichten die met haar politiek verbonden is, want dan zou ze inderdaad net doen wat ze anderen verwijt. Namelijk dat de vakbonden aan politiek doen.

Maar een neutrale vakbond willen is nog helemaal wat anders dan helemaal geen vakbond willen, wat u er van maakt.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 22:48   #143
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Gij zit daar wel op uw plaats, ginds in de "farwest", Horn. Hier in België, moet beschaafd worden omgegaan met werknemers.
Ten koste van duizenden treinreizigers?

Erg beschaafd vind ik dat.

Paulus.
Oud 14 november 2008, 22:51   #144
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik weet niet of die 26000 slachtoffers in Zaventem vinden dat ze beschaafd behandeld werden.

Maar ik zit hier inderdaad op mijn plaats. Het ondernemen zit in mijn bloed en het Belgisch systeem is nogal onvriendelijk tegenover mensen zoals mezelf.
By the way, ik behandel werknemers heel correct en beschaafd, zonder vakbond.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 23:07   #145
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
U heeft gehoord dat het Vlaams Belang geen vakbond wil oprichten die met haar politiek verbonden is, want dan zou ze inderdaad net doen wat ze anderen verwijt. Namelijk dat de vakbonden aan politiek doen.

Maar een neutrale vakbond willen is nog helemaal wat anders dan helemaal geen vakbond willen, wat u er van maakt.

Paulus.
Terug naar een methode die ik vroeger al eens met u toegepast heb, als elke eerlijke discussie onmogelijk gemaakt wordt, moet ge het simpel houden:

Heeft marierose ooit gezegd dat het VB een vakbond ging oprichten antwoorden met ja of neen graag

Heeft marierose nu gezegd dat het VB er geen meer ging oprichten? antwoorden met ja of neen aub

Laat het VB hiermee de leden die hierop gerekend hadden en met dit vooruitzicht op lijsten zijn gaan staan in de steek? graag antworden met ja of neen
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 23:09   #146
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of die 26000 slachtoffers in Zaventem vinden dat ze beschaafd behandeld werden.
De luchthavendirectie draagt voor 100% de verantwoordelijkheid van dit onheil. En btw, het luchthavenpersoneel zijn niet de hulpjes en/slaafjes vd reizigers, zoals sommigen wel zouden willen.

Citaat:
Maar ik zit hier inderdaad op mijn plaats. Het ondernemen zit in mijn bloed en het Belgisch systeem is nogal onvriendelijk tegenover mensen zoals mezelf.
Ik kan zo ver niet kijken, dus laat ik je het voordeel vd twijfel.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 23:11   #147
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U kent de drie zuilen.
Waarom richten fascisten geen eigen zuil op?
Daar, onder gelijkgezinden, kunnen zij zich best organiseren.
Waarom altijd dat fascisten-gezaag?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Omdat om een eigen zuil op te richten er een paar gemeenschappelijke waarden moeten aan vasthangen.
Haat, nijd, gezaag en geklaag zijn blijkbaar onvoldoende om mensen te binden.
Citaat:
Ten koste van duizenden treinreizigers?
Erg beschaafd vind ik dat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Haat, nijd, gezaag en geklaag zijn blijkbaar onvoldoende om mensen te binden.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 14 november 2008 om 23:14.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2008, 23:26   #148
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Terug naar een methode die ik vroeger al eens met u toegepast heb, als elke eerlijke discussie onmogelijk gemaakt wordt, moet ge het simpel houden:

Heeft marierose ooit gezegd dat het VB een vakbond ging oprichten antwoorden met ja of neen graag
Een neutrale vakbond ja. Maar niet een vakbond van het Vlaams Belang, want dat zou geen neutrale vakbond zijn.

Citaat:
Heeft marierose nu gezegd dat het VB er geen meer ging oprichten? antwoorden met ja of neen aub
Ze heeft niet gezegd 'niet meer', want dat is nooit zo geweest. Het ging om een neutrale vakbond. Maar toegegeven die komt er niet. Iemand anders is al met de idee gaan lopen.

Citaat:
Laat het VB hiermee de leden die hierop gerekend hadden en met dit vooruitzicht op lijsten zijn gaan staan in de steek? graag antworden met ja of neen
In uw vragen waarop ik met ja of neen zou moeten antwoorden, schuilt er een onwaarheid. U vertrekt vanuit de veronderstelling dat de vakbond radicaal en nationalistisch gekleurd zou zijn zoals het Vlaams Belang dat is.

Maar precies omdat het Vlaams Belang van mening is dat een vakbond niet politiek gekleurd mag zijn, is dat een verkeerde vooronderstelling.

Maar ik geef grif toe dat ook ik teleurgesteld ben in het falen van Marie-Rose Morel in haar opzet.

Paulus.
Oud 14 november 2008, 23:29   #149
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De luchthavendirectie draagt voor 100% de verantwoordelijkheid van dit onheil. En btw, het luchthavenpersoneel zijn niet de hulpjes en/slaafjes vd reizigers, zoals sommigen wel zouden willen.
Laat het oordeel daarover maar aan de rechter over Pietje.

Paulus.
Oud 14 november 2008, 23:31   #150
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Volgende reeks voor Paulus, anderen mogn uiteraard ook reageren

Is de vakbond een privé-vereniging? ja of neen
Is het een prvé vereniging vrij haar statuten op te maken ? ja of neen
Sluiten leden op vrijwillige basis aan bij een vereniging of vakbond? ja of neen
Is het normaak dat de leden die willen toetreden de regels van de vereniging waartoe ze vrijwillig toetreden respecteren en volgen? ja of neen
Laat de europese rechtspraak uitsluiting van leden op basis van een ander gedachtengoed dan dat van de privéverenigng toe? ja of neen
Heeft het belgisch gerecht onlangs in de zaak van het VB-militant tegen LBC gezegd dat het princiepe van het uitsluiten van lid uit de vakbond niet zou kunnen? ja of neen
Is de vakbond gestoeld op solidariteit tussen werkenden en werkzoekenden wat ook hun afkomst, kleur, geslacht, taal godsdienst? ja of neen
Staat het eigen volk princiepe voor onvoorwaardelijke solidariteit tussen bevolkingsgroepen in zonderheid tussen oude en nieuwe belgen, tussen vlamingen en walen, tusen vlamingen en buitenlanders? ja of neen
Mag de vakbond het behoud van zijn princiepes veilig stellen door openlijk militerende andersdenkenden te verwijderen, zodat die militerenden voor ander gedachtengoed niet de schijn zouden kunnen ophouden dt de vakbond door niets te doen impliciet zou akkoord gaan met hun ideologie? Ja of neen

Bij de neen antwooden trekt u de parallel met een politikepartij, het VB bvb en vraag u af of zij in gelijkaardige sitiaties anders reageren op vervuiling van hun gedachtengoed.
Oud 14 november 2008, 23:40   #151
spherelike
Europees Commissaris

Standaard

Waar wordt er beslist over de loonnormen, de indexkoppeling, de indexkorf, de pensioenplannen, de belasting op arbeid, de sociale zekerheid in al zijn facetten, de banenplannen, ......

Wil er mij eens een VB-sympathisant uitleggen hoe zijn patij kan volhouden dat vakbonden niet aan politiek mogen doen, en toch als taak hebben de rechten van hun leden te verdedigen?
Oud 14 november 2008, 23:46   #152
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar wordt er beslist over de loonnormen, de indexkoppeling, de indexkorf, de pensioenplannen, de belasting op arbeid, de sociale zekerheid in al zijn facetten, de banenplannen, ......

Wil er mij eens een VB-sympathisant uitleggen hoe zijn patij kan volhouden dat vakbonden niet aan politiek mogen doen, en toch als taak hebben de rechten van hun leden te verdedigen?
Das een gemakkelijke

Niet de vakbond beslist over de loonnormen, de indexkoppeling, de indexkorf, de pensioenplannen, de belasting op arbeid, de sociale zekerheid in al zijn facetten, de banenplannen, ......

De regering doet dat.

Paulus.
Oud 14 november 2008, 23:48   #153
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Waarom richten fascisten geen eigen zuil op?
Het "nazi-verbond", of zoiets ...
Oud 14 november 2008, 23:59   #154
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Proletariaat...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Vakbonden moeten helemaal niet erkend worden als onderhandelingspartner. Ze representeren immers slechts een deel van de werknemers; en misschien zelfs niet eens hun standpunten.

In een democratie is er proportionele representatie van het proletariaat. Dit is de evenwichtssituatie. Macht geven aan vakbonden is een vorm van arbeidsmarktverminking. We zien waar het toe leidt in landen waar ze veel macht hebben, zoals Frankrijk en Duitsland.
Vakbonden ZIJN erkend als onderhandelingspartner, al j�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*ren.
In Belgie vertegenwoordigen de 2 groten 3,2 miljoen werknemers. Belgie is, samen met de Scandinavische landen, een land waar de syndicaliseringsgraad hoog is én nog toeneemt. Opvallend veel jongeren sluiten aan bij het ABVV.
We zien waar het toe leidt in landen waar ze méér macht hebben dan in Frankrijk en Duitsland, nl de Scandinavische landen: de hoogste welvaart v.d. GANSE wereld !

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2008, 00:06   #155
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dubbel

Laatst gewijzigd door Paulus : 15 november 2008 om 00:20.
Oud 15 november 2008, 00:07   #156
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgende reeks voor Paulus, anderen mogn uiteraard ook reageren
Citaat:
Is de vakbond een privé-vereniging? ja of neen
Neen. het is niet privé, maar openbaar.

Citaat:
Is het een prvé vereniging vrij haar statuten op te maken ? ja of neen
Ja en een openbare vereniging ook. Maar het lidmaatschap van een vakbond is een fundamenteel werknemersrecht dat nooit op discriminatoire gronden mag worden geweigerd. Bovendien mogen die statuuten geen politiek doel hebben. De statuten moeten binnen het kader van de wetgeving blijven.

Citaat:
Sluiten leden op vrijwillige basis aan bij een vereniging of vakbond ja of neen?
Niet altijd helemaal. Soms moet men gesyndiceerd zijn om er te mogen werken. (dokwerkers in A-pen)

Citaat:
Is het normaak dat de leden die willen toetreden de regels van de vereniging waartoe ze vrijwillig toetreden respecteren en volgen? ja of neen
Ja, tenzij die regels de in strijd zijn met de wetgeving.

Citaat:
Laat de europese rechtspraak uitsluiting van leden op basis van een ander gedachtengoed dan dat van de privéverenigng toe? ja of neen
Citaat:
Heeft het belgisch gerecht onlangs in de zaak van het VB-militant tegen LBC gezegd dat het princiepe van het uitsluiten van lid uit de vakbond niet zou kunnen? ja of neen
Bij mijn weten zijn de processen in hoger beroep nog niet afgerond en moet ik u het antwoord schuldig blijven.

Citaat:
Is de vakbond gestoeld op solidariteit tussen werkenden en werkzoekenden wat ook hun afkomst, kleur, geslacht, taal godsdienst? ja of neen
Ja. Maar solidariteit in een strijd naar rechtvaardigheid wel te verstaan. Niet solidair in politieke overtuiging uiteraard.
Citaat:
Staat het eigen volk princiepe voor onvoorwaardelijke solidariteit tussen bevolkingsgroepen in zonderheid tussen oude en nieuwe belgen, tussen vlamingen en walen, tusen vlamingen en buitenlanders? ja of neen

Neen, maar dat is ook het principe niet van elke politieke partij. Het Vlaams Belang is daarin geen uitzondering.
Citaat:
Mag de vakbond het behoud van zijn princiepes veilig stellen door openlijk militerende andersdenkenden te verwijderen, zodat die militerenden voor ander gedachtengoed niet de schijn zouden kunnen ophouden dt de vakbond door niets te doen impliciet zou akkoord gaan met hun ideologie? Ja of neen

Neen. Men mag niet discrimineren op grond van politiek overtuiging.
Citaat:
Bij de neen antwooden trekt u de parallel met een politikepartij, het VB bvb en vraag u af of zij in gelijkaardige sitiaties anders reageren op vervuiling van hun gedachtengoed.

Uw vragen zijn niet met een simpel ja of neen te beantwoorden. Sorry dat ik niet zo symplistisch denk als u wel zou willen blijkbaar.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 15 november 2008 om 00:18.
Oud 15 november 2008, 00:14   #157
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er meer en meer rechtzaken tegen natuurlijke personen komen, wegens sabotage of vernietiging van zaken tijdens een vakbondsactie, zullen er wel andere maatregelen moeten genomen worden.
Dat kan toch al. Vakbonden staan niet boven de wet omdat haar leden niet boven de wet staan. Ik zie het probleem niet.
Oud 15 november 2008, 00:19   #158
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht
Dat kan toch al. Vakbonden staan niet boven de wet omdat haar leden niet boven de wet staan. Ik zie het probleem niet.
Dat kan alleen maar als de vakbond ook een rechtsperoonlijkheid heeft. En dat is het probleem. Zie je het nu?

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 15 november 2008 om 00:20.
Oud 15 november 2008, 08:29   #159
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan alleen maar als de vakbond ook een rechtsperoonlijkheid heeft. En dat is het probleem. Zie je het nu?

Paulus.
Waarom niet "het patronaat" vervolgen?
antw: omdat dat niet bestaat.

Waarom niet "de vakbond" vervolgen?
antw: omdat dit ook maar een begrip is.

Het gaat inderdaad om groepen, maar ook om mensen die mekaar niet eens kennen, die geen duidelijke afspraken hebben dan dat ze in hun eigen belang en in het sociaal belang samenwerken.

Het patronaat doet dat voor een minderheid van dieven
de vakbonden doen dat om diefstal tegen te gaan.
simpel
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2008, 09:05   #160
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik neem aan dat jij zo bent. Ik geloof dat trouwens ook.
Maar dan: indien je nu eens een tegenpool van jou tegenkomt: moet men dan ook braaf zijn?
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be