Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2008, 21:26   #141
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Ik geef je gelijk dat de band Wallonië-Frankrijk veel hechter en presenter is dan die van Vlaanderen-Nederland. Waar u mij dan van uw kant moet gelijk in geven is, dat de gemiddelde Vlaming niks weet over Wallonië (en omgekeerd). We leven nu al in twee verschillende werelden.

Dat Vlaanderen niet massaal naar Nederlandse zenders kijkt, heeft misschien te maken met onze eigen cultuurbeleving. Het beste voorbeeld zijn de BV's, die in Wallonië geen equivalent hebben. Onze interesses liggen eerder op eigen bodem, dan dat we die bij de Nederlanders moeten gaan zoeken.

Dit neemt effectief niet weg dat er een pak meer Vlaams-Nederlandse producties zijn dan Vlaams-Waalse (Miss België en Eurosong, alhoewel dat laatste ook al gesplitst is in wezen.) Taal is nu eenmaal een bindmiddel.
Inderdaad, we leven nu al in twee verschillende werelden en ik beschouw dat helemaal niet als een probleem. Wat u zegt, is waar. Neem muziek bijvoorbeeld : bekijk je de charts op de Vlaamse kant, zal je heel veel producties van eigen bodem zien. Op de Franstalige kant, daarentegen, bijna niets. De overgrote meerderheid van de Franstalige liedjes die je daar zal zien, zijn Franse producties en in mindere mate Canadese producties (Céline Dion bijvoorbeeld). Ultratop (Franstalige kant) van deze week gezien : op 40 liedjes, heb je 1 Belgische productie (Milow met "Ayo Technology"). Al de rest zijn oftewel Franse producties (uit Frankrijk dus) oftewel de internationale hits die overal scoren. Dat zegt genoeg, denk ik.

Laatst gewijzigd door Everytime : 22 november 2008 om 21:26.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 12:18   #142
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Grappig is ook dat de Fransen het Vlaams accent wel kunnen smaken. Denk ook aan Axelle Red.

Omgekeerd maakt de zeer bekende Waakse groep "Girls in Hawaii" geen kans in Vlaanderen omdat er een licht Frans accent te horen is in hun Engels. In de rest van de wereld is dat geen bezwaar en mogen ze wel optreden; maar in VL kan het daarom niet.
Ik heb de groep gehoord en ik ben allesbehalve fan. Misschien dat vele mensen er ook zo over denken. Voor 25 jaar StuBru is er een compilatie-cd uitgekomen met allemaal covers, Girls in Hawai staan daar ook op (cover: Spinvis, "Voor ik vergeet"). Ze worden dus effectief gedraaid in Vlaanderen, maar blijkbaar is niet iedereen er zot van. Zo bestaan er wel nog meer groepjes me dunkt.

Trouwens, als je naar de Afrekening kijkt (lijst met populairste alternatieve nummers) dan zijn de helft van de nummers van Vlamingen.
Oud 23 november 2008, 12:23   #143
Mr. Orange
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Al verschillende keren gelezen in diverse tijdschriften, ook in Humo.

Deze groep en ook dus HUmo verwondert er zich over dat hun Frans accentje voor de Vlaamse organisatoren en radiomakers blijkbaar een probleem is, terwijl de rest van de wereld er geen bezwaar tegen heeft en dat zelfs charmant vind.
In VL begint men meer en meer het Frans als een ziekte te beschouwen.
Ik lees de Humo en volg de muziekscene een beetje, en dit is de eerste keer dat ik daar iets over hoor. Trouwens, onderstaand liedje was ook een hit. De zangeres heeft daar ook een knoert van een Frans accent.

http://nl.youtube.com/watch?v=25AsfkriHQc
Oud 23 november 2008, 12:38   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik lees de Humo en volg de muziekscene een beetje, en dit is de eerste keer dat ik daar iets over hoor.
Alhoewel ik Humo weinig of niet lees, had ik van in het begin de overtuiging dat die groep helemaal niet werd beoordeeld op basis van een of andere Franse tongval. En al evenmin de bewering dat ze doelbewust daarom werden geweerd uit de muziekwereld in Vlaanderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 13:03   #145
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik lees de Humo en volg de muziekscene een beetje, en dit is de eerste keer dat ik daar iets over hoor. Trouwens, onderstaand liedje was ook een hit. De zangeres heeft daar ook een knoert van een Frans accent.

http://nl.youtube.com/watch?v=25AsfkriHQc
Dit werd een hit omdat het accent er vingerdik op ligt of zelfs opgelegd werd.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 13:06   #146
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alhoewel ik Humo weinig of niet lees, had ik van in het begin de overtuiging dat die groep helemaal niet werd beoordeeld op basis van een of andere Franse tongval. En al evenmin de bewering dat ze doelbewust daarom werden geweerd uit de muziekwereld in Vlaanderen.

Denk je dat ik alle Humo's uit het hoofd ken? maar ik geef toe; misschien was het in de +/- Franstalige tegenhanger Télémoustique dat al eens bij mijn schoonbroer ligt.

Merkwaardig dat je 1 uitspraak niet gelooft en een andere als zoete koek slikt.
Oud 23 november 2008, 13:09   #147
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Het zou ook in
http://www.levif.be/articles/index.j...ID=5&siteID=38

kunnen geweest zijn: Le match ROCK Flandre- Wallonie
Oud 23 november 2008, 13:15   #148
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Het is blijkbaar in Knack dat ik het gelezen heb:

Het Vlaamse publiek wil geen Engelstalige bands die met een Frans accent zingen.

http://www.knack.be/cmp/29/48/3673/E...!-article.html
Oud 23 november 2008, 13:37   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is blijkbaar in Knack dat ik het gelezen heb:

Het Vlaamse publiek wil geen Engelstalige bands die met een Frans accent zingen.

http://www.knack.be/cmp/29/48/3673/E...!-article.html
Dat is al heel wat anders dan wat u eerder beweerde. Eerst stelde u immers dat het om een gezochte en gewilde boycott ging van radiomakers en mensen die actief zijn in de muziekwereld:

Citaat:
Deze groep en ook dus HUmo verwondert er zich over dat hun Frans accentje voor de Vlaamse organisatoren en radiomakers blijkbaar een probleem is, terwijl de rest van de wereld er geen bezwaar tegen heeft en dat zelfs charmant vind.
Nu blijkt dat het publiek gewoon niet happig is op dergelijk Engels. En bij mijn weten is iedereen nog steeds vrij die smaak te volgen die hij goed vindt. In deze is de klant koning. En deze klant is hier de luisteraar, de genieter en koper van dergelijke muziek. Bijgevolg zal die toetsing met het publiek de reden zijn waarom radiomakers die muziek niet draaien. Het is dus niet omgekeerd. Het is geen van bovenaf opgelegde censuur geboren uit zogezegde aversie voor het Frans, maar gewoon de toetsing met wat het publiek in Vlaanderen verlangt.
Oud 23 november 2008, 13:42   #150
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
maar gewoon de toetsing met wat het publiek in Vlaanderen verlangt.
Toch eigenaardig hé de reactie van de Vlamingen in vergelijking met de rest van de wereld.
10 keer harder je best doen en toch 10 keer minder waardering:

'Ghinzu en Girls In Hawaii verkochten samen wereldwijd meer dan 150.000 platen', vertelt Damien Waselle van het Waalse platenlabel Bang! 'Maar in Vlaanderen geraken ze - samen - met moeite aan 1500. En nochtans vechten we hier tien keer harder dan elders.'
Oud 23 november 2008, 13:46   #151
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Azert, nogmaals:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=126
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 13:51   #152
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Volgens de Nederlandse wetgeving is het verboden om op Vlaamse bodem commerciële televisie uit te zenden. Dit vanwege de verkoop van uitzendrechten. Een klein verdragje tussen Vlaanderen en Nederland kan dit oplossen. Ik denk persoonlijk dat RTL-Nederland in Vlaanderen een heel erg groot marktaandeel zou kunnen behalen. We kunnen dit bijvoorbeeld concluderen uit het succes van Baantjer. Een zender als SBS6 (een echte 'Hollandse' volkszender), zou het dan wat minder doen.

Ik denk overigens dat er wel een interessante situatie ontstaat wanneer we deze schaalvergroting zouden doorvoeren. Als we de twee zwaartepunten van dialecten (in Nederland in Holland, in Vlaanderen in Antwerpen) middelen, komt daar een soort Brabants gangbare tongval uit de bus. Wie weet...
Volgens mij zal bij verdere intensivering van onderlinge contacten op alle mogelijke vlakken tussen �*lle sprekers van het Nederlands (en vooral de jongeren onder hen) vanzelf een nieuwe, ècht gemeenschappelijke taal ontstaan.

Persoonlijk zou ik het overigens fantastisch vinden mocht het Afrikaans een grotere invloed op het Nederlands beginnen uitoefenen of zelfs zo goed als volledig worden overgenomen (waarna de onderlinge beïnvloeding van alle mogelijke dialecten rustig verder kan gaan). Stel je voor dat dat 'Nieuwste Nederlands' werkelijkheid wordt.

Ik vind dat een mooie science-fiction roman waard. Ik zal er toch eens aan moeten beginnen, zucht.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 13:51   #153
Mr. Orange
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Toch eigenaardig hé de reactie van de Vlamingen in vergelijking met de rest van de wereld.

'Ghinzu en Girls In Hawaii verkochten samen wereldwijd meer dan 150.000 platen', vertelt Damien Waselle van het Waalse platenlabel Bang! 'Maar in Vlaanderen geraken ze - samen - met moeite aan 1500. En nochtans vechten we hier tien keer harder dan elders.'
Dat is omgekeerd ook zo toch. Dat staat trouwens ook zo in het artikel in de knack. Voor een aantal grote kleppers zoals deus is het geen probleem om in Wallonië airplay te krijgen, maar kleinere onbekende Vlaamse bands worden ook niet gedraaid in Wallonië. Dat is voor hen ook het buitenland.

Trouwens, wordt er veel Nederlandstalige muziek gespeeld op pakweg Pure FM? Monza, Gorki, Lais, de mens, etc? Ik luister af en toe wel eens naar Pure FM als ik in Brussel ben, maar naar mijn weten heb ik nog geen Nederlandstalige nummers gehoord. Omgekeerd hoor ik tal van anderstalige muziek op de Vlaamse radio, tot Ijslandse toe (Sigur Ros).
Oud 23 november 2008, 14:04   #154
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is omgekeerd ook zo toch. Dat staat trouwens ook zo in het artikel in de knack. Voor een aantal grote kleppers zoals deus is het geen probleem om in Wallonië airplay te krijgen, maar kleinere onbekende Vlaamse bands worden ook niet gedraaid in Wallonië. Dat is voor hen ook het buitenland.

Trouwens, wordt er veel Nederlandstalige muziek gespeeld op pakweg Pure FM? Monza, Gorki, Lais, de mens, etc? Ik luister af en toe wel eens naar Pure FM als ik in Brussel ben, maar naar mijn weten heb ik nog geen Nederlandstalige nummers gehoord. Omgekeerd hoor ik tal van anderstalige muziek op de Vlaamse radio, tot Ijslandse toe (Sigur Ros).
Lais treedt/trad af en toe op in Frankrijk en Wallonië. Hooverphonic ook big, net al An Pierlé en ook Sioen.

Voor de rest zijn er al zoveel Franstalige nummers dat er ze enkel nog af en toe wat Engels draaien. Wegens het overaanbod in die 2 talen moet men de moeite niet meer doen om nog naar andere talen te luisteren.
Zeker geen Nederlands want, jammer voor ons, de gemiddelde anderstalige vindt dat geen mooie taal. Als er nog iets anders moet dan FR of Engels dan komt eerder het - volgens veel Europeanen - Italiaans in aanmerking.

In Vlaanderen kan men helaas zijn dag niet vullen met enkel degelijke Vlaamse muziek wat wel mogelijk is met groepen/zangers uit Franstalige landen.

Ik heb eens in De standaard (geloof ik) een lovend artikel gelezen over Frankrijk waar men erin geslaagd was om de Engelstalige R&B op een geloofwaardige manier ook in het Frans te brengen met eigen artiesten i.p.v. enkel te luisteren naar Angelsaksische artiesten.

Voor la petite histoire: ooit had Twarres in Wallonië een kleine hit met een liedje in het Fries.
Oud 23 november 2008, 14:07   #155
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wereldwijd zijn er méér dan 6 miljard mensen.

1% van 6 miljard is 60 miljoen. 1% van 60 miljoen is 600.000. 600.000 gedeeld door vier is 150.000.

In Vlaanderen wonen iets meer dan 6 miljoen mensen. 1% van 6 miljoen is 60.000. 1% van 60.000 is 600. 600 gedeeld door vier is 150. Tien maal 150 is 1500.

Dat tien keer harder vechten brengt dus netjes op.

Frankrijk heeft een bevolking van ongeveer 60 miljoen. 1% daarvan is 600.000. 1% van 6.000 is 6.000. Zesduizend gedeeld door vier is duizendvijfhonderd.

Vlaanderen koopt dus genoeg platen van Ghinzu en Girls In Hawaii om Frankrijk aan z'n wereldgemiddelde te helpen.

Ofwel kan Daniel Waselle niet rekenen, ofwel is Daniel Waselle ter kwade trouw en een zoveelste meeloper in het wedstrijdje 'omtermeest de Flamins zwart maken'.

Voorgaande zin kan blijkbaar ook voor u gelden.

Ik geef hem het voordeel van het eerste, maar dan hoop ik wèl dat zijn functie binnen Bang! géén rekenkundige arbeid vergt. Ook u krijgt nog steeds het voordeel van de twijfel.

Anders zal 't met Bang! rap gedaan zijn.

En als Ghinzu en Girls In Hawaii er niet tevreden mee zijn dat ze wereldwijd slechts een vierde van één percent van één percent van de bevolking bereiken, dat ze dan een andere hobby zoeken.

Laatst gewijzigd door djimi : 23 november 2008 om 14:12.
Oud 23 november 2008, 14:13   #156
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wereldwijd zijn er méér dan 6 miljard mensen.

1% van 6 miljard is 60 miljoen. 1% van 60 miljoen is 600.000. 600.000 gedeeld door vier is 150.000.

In Vlaanderen wonen iets meer dan 6 miljoen mensen. 1% van 6 miljoen is 60.000. 1% van 60.000 is 600. 600 gedeeld door vier is 150. Tien maal 150 is 1500.

Dat tien keer harder vechten brengt dus netjes op.

Frankrijk heeft een bevolking van ongeveer 60 miljoen. 1% daarvan is 600.000. 1% van 6.000 is 6.000. Zesduizend gedeeld door vier is duizendvijfhonderd.

Vlaanderen koopt dus genoeg platen van Ghinzu en Girls In Hawaii om Frankrijk aan z'n wereldgemiddelde te helpen.

Ofwel kan Daniel Waselle niet rekenen, ofwel is Daniel Waselle ter kwade trouw en een zoveelste meeloper in het wedstrijdje 'omtermeest de Flamins zwart maken'. Ik geef hem het voordeel van het eerste, maar dan hoop ik wèl dat zijn functie binnen Bang! géén rekenkundige arbeid vergt.

Anders zal 't met Bang! rap gedaan zijn.

En als Ghinzu en Girls In Hawaii wereldwijd er niet tevreden mee zijn dat ze slechts een vierde van één percent van één percent van de bevolking bereiken, dat ze dan een andere hobby zoeken.

Maar in Vlaanderen geraken ze - samen - met moeite aan 1500.

en de Walen staan in elk geval meer open voor Vlaamse groepen (als die Engels zingen) dan omgekeerd.
Oud 23 november 2008, 14:23   #157
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lais treedt/trad af en toe op in Frankrijk en Wallonië. Hooverphonic ook big, net al An Pierlé en ook Sioen.

Voor de rest zijn er al zoveel Franstalige nummers dat er ze enkel nog af en toe wat Engels draaien. Wegens het overaanbod in die 2 talen moet men de moeite niet meer doen om nog naar andere talen te luisteren.
Zeker geen Nederlands want, jammer voor ons, de gemiddelde anderstalige vindt dat geen mooie taal. Als er nog iets anders moet dan FR of Engels dan komt eerder het - volgens veel Europeanen - Italiaans in aanmerking.

In Vlaanderen kan men helaas zijn dag niet vullen met enkel degelijke Vlaamse muziek wat wel mogelijk is met groepen/zangers uit Franstalige landen.

Ik heb eens in De standaard (geloof ik) een lovend artikel gelezen over Frankrijk waar men erin geslaagd was om de Engelstalige R&B op een geloofwaardige manier ook in het Frans te brengen met eigen artiesten i.p.v. enkel te luisteren naar Angelsaksische artiesten.

Voor la petite histoire: ooit had Twarres in Wallonië een kleine hit met een liedje in het Fries.
Mijn leerlingen zijn dankzij het vertalen, analyseren en tenslotte horen van liedjes in het Nederlands, het Antwerps, het West-Vlaams en andere varianten alvast tot een andere conclusie gekomen, en smeken om méér. Ze zingen ook heel graag méé en zuchten bedroefd als ik hen moet zeggen: "Neen, vandaag zullen we wellicht geen tijd hebben voor een liedje."

Als ik daar dan aan toevoeg:

"Maar als we hard genoeg werken, zijn we misschien op tijd klaar, en rest ons het einde van de les voor alle liedjes die jullie maar willen."

Het is ergens wel spijtig dat ik niet mag filmen wat er dan gebeurt.

Bijkomende informatie:

'Laat ons een bloem' van Louis Neefs, 'Een vrolijk lentelied' van Jan De Wilde, 'Medelij' van AedO', 'Geen wonder dat ik ween' van Paul Severs' en 'Pieter Bruegel in Brussel' van Wannes Van De Velde zijn voorlopig het meest gevraagd.

Volgende week leer ik ze de 'Vlaamse Leeuw'. Op uitdrukkelijk verzoek!

Grote kans dat dat òòk een hit wordt.

Vrolijke groeten,

djimi

Oud 23 november 2008, 14:36   #158
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Mijn leerlingen zijn dankzij het vertalen, analyseren en tenslotte horen van liedjes in het Nederlands, het Antwerps, het West-Vlaams en andere varianten alvast tot een andere conclusie gekomen, en smeken om méér. Ze zingen ook heel graag méé en zuchten bedroefd als ik hen moet zeggen: "Neen, vandaag zullen we wellicht geen tijd hebben voor een liedje."

Als ik daar dan aan toevoeg:

"Maar als we hard genoeg werken, zijn we misschien op tijd klaar, en rest ons het einde van de les voor alle liedjes die jullie maar willen."

Het is ergens wel spijtig dat ik niet mag filmen wat er dan gebeurt.

Bijkomende informatie:

'Laat ons een bloem' van Louis Neefs, 'Een vrolijk lentelied' van Jan De Wilde, 'Medelij' van AedO', 'Geen wonder dat ik ween' van Paul Severs' en 'Pieter Bruegel in Brussel' van Wannes Van De Velde zijn voorlopig het meest gevraagd.

Volgende week leer ik ze de 'Vlaamse Leeuw'. Op uitdrukkelijk verzoek!

Grote kans dat dat òòk een hit wordt.

Vrolijke groeten,

djimi
Een inspirerende leraar dus, knap

Ik zou gaan voor de meezinger Geen wonder dat ik leef.

Of Tussen Antwerpen en Rotterdam wat Jef zelf een van zijn betere nummers vindt.

En in Brussel: http://home.scarlet.be/waltertje/wal...esbouchers.htm

Ook Een Leeuw in een kooi van Willy Sommers (vindt H. Brusselmans 1 vd betere Vlaamse liedjes)

Of nu De eerste sneeuw

Of hier ook genoeg keuze:

http://www.radio1.be/programmas/100op1/1313740/
Oud 23 november 2008, 14:37   #159
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar in Vlaanderen geraken ze - samen - met moeite aan 1500.

en de Walen staan in elk geval meer open voor Vlaamse groepen (als die Engels zingen) dan omgekeerd.
citaat: 'Ghinzu en Girls In Hawaii verkochten samen wereldwijd meer dan 150.000 platen', vertelt Damien Waselle van het Waalse platenlabel Bang! 'Maar in Vlaanderen geraken ze - samen - met moeite aan 1500. En nochtans vechten we hier tien keer harder dan elders.'

Ik zie het probleem niet.

Misschien moeten ze nog net ietsje meer moeite doen. Hun woordvoerder Daniel Waselle voorlopige zwijgplicht opleggen is misschien een goed begin.

En het kan ook aan de muziek liggen, hé.

Waarom proberen ze niet zoals André Bialek iets in hun eigen taal?

'Urban Trad' wordt geleid door een Waal, en die groep is in Vlaanderen goed ontvangen. Al komt dat natuurlijk ook wel door de speciale samenstelling van die groep, dat geef ik grif toe.

Ik zal evenwel niet ontkennen dat er tussen Vlaanderen en Wallonië (of misschien beter: Franstalig België) een behoorlijk diepe 'kloof' bestaat.

En die werd/wordt m.i. door 'Belgique' zoals het hier en nù nog stééds bestaat gegraven respectievelijk uitgediept.

Laatst gewijzigd door djimi : 23 november 2008 om 14:37.
Oud 23 november 2008, 14:39   #160
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

't Publiek blijft soeverein in haar keuze. Ik zie echt het probleem niet. Als men hier Engels met Franse inslag niet welluidendheid vindt, dan is dat de smaak van de luisteraar. Dat heeft dus niets te maken met het feit dat het om een Waalse groep gaat. Als diezelfde groep misschien zich gaat toeleggen op een wat meer correctere tongval, dan oogsten ze ongetwijfeld wel bijval in Vlaanderen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be