![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 januari 2009 om 18:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() die veranderingen zijn al lang bezig gezien de beide Limburgers heel nauw willen samenwerken en dat de nationale/regionale overheden het toelaten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
|
![]() Citaat:
heel Vlaams-Brabant zijn ze aan het verfransen maar daar trek je je niets van aan. ik trek me er wel van aan aangezien ik in Vlaams-Brabant woon. je kunt altijd je Waalse buren houden als buren in een herenigd Nederland. Laatst gewijzigd door Shadowke : 22 januari 2009 om 18:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Banneling
|
![]() Dat is niets nieuws. Limburgers van over de grens hebben altijd samengewerkt. En hebben mekaar ook altijd geapprecieerd. Ook cultureel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Europees Commissaris
|
![]() 1830 en 1839 is het verschil tussen het begin van het conflict en het formele einde voor alle betrokken partijen. Namelijk de zuidelijke Nederlanders, later Belgen, begonnen hun opstand en verklaarden zich onafhankelijk. Dat feit werd door grote mogendheden vrij snel erkend. Nederland of beter de Nederlandse koning ging hier niet mee akkoord. Logisch (ik benadruk dat dit niet goed was) het rijkste, meest industriele en dichtbevolkste deel ging er vandoor, met sterke verdenking van Franse invloeden tot aanzetting tot opstand (kan zijn, maar het VKN had zelf ook fouten). Daarbij ging Willem I er vanuit dat Rusland, Pruisen en/of Oostenrijk, de meer reactionaire grootmachten, hem allicht zouden steunen; deze hoop van Willem I bleek ijdel (of wilden niet of konden niet door eigen opstanden). Immers het VKN was ook bedoeld als sterke bufferstaat tegen Franse agressie, de slag bij Waterloo was slechts 15 jaar daarvoor. In 1839 heeft Nederland/ Willem I dit voldongen feit (noodgedwongen) erkend, waarmee het conflict formeel ook eindigde. In dat verdrag van Londen (1839) is men ook een ruil overeengekomen; Nederland/Willem I en Belgie ruilden met elkaar Oost Limburg en West Luxemburg. Dat Limburg gesplitst is, ligt dus niet alleen aan Nederland, ook Belgie heeft hier mee ingestemd.
Laatst gewijzigd door Adam Smith : 22 januari 2009 om 19:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 22 januari 2009 om 19:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
|
![]() Citaat:
je moeten weten wat je wilt hé. ben je kwaad op Willem I? ga dan naar zijn graf (en pak desnoods héél Limburg mee) en scheld hem de huid vol! maar je moet daarom niet je gal richten op het huidige Nederland want zij kunnen er niets aan doen dat Willem I toen die fouten heeft gemaakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
|
![]() Citaat:
Per slot van rekening waren er krachten die onafhankelijk wouden zijn en die zijn geslaagd, net zoals er krachten N-Limburg bleven verdedigen en opeisen, wat ook geslaagd is. Tot zover geschiedenis, waarin N-Limburg dus afgesneden werd.
![]() |
![]() |
#149 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
VSSE, kijk goed mee: Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 22 januari 2009 om 19:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#152 |
Banneling
|
![]() Dat heeft niets met deze discussie te maken. Trouwens, als u wat eerder op dit forum zou geweest zijn, dan zou u al lang geweten hebben dat ik geen monarchist ben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Europees Commissaris
|
![]() Dus jij bent een liberale, Belgicistische, voor een republiek Belgie zijnde confederale Limburger?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
|
![]() Citaat:
Maar op basis van mijn aantal berichten vergeleken met de uwe kan ik alleen maar concluderen dat ik minder onzin MOET hebben geschreven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Banneling
|
![]() Wel wel. Welaan dan. Zoiets ja. Ik kan me niet echt verenigen met 'Belgicistische', maar alla, ik gun u de term omdat ik er geen zinloze discussie meer over wil.
Laatst gewijzigd door system : 22 januari 2009 om 20:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
|
![]() en ook beetje een dromer hé system aangezien een onafhankelijk Limburg er nooit zal komen
![]() Laatst gewijzigd door Shadowke : 22 januari 2009 om 20:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Banneling
|
![]() U zou op zijn minst wat meer aanwezig moeten zijn. Hoe meer zielen, hoe meer vreugde. Van welke gezindheid ze ook mogen zijn. Maar goed, eigenlijk zijn dat mijn zaken niet.
Laatst gewijzigd door system : 22 januari 2009 om 20:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik stel van de andere kant wel vast dat het Grootlimburg stiekem wel vorm aan het nemen is. En het verbaast me telkens weer dat niemand dat in de de gaten heeft. Behalve Ss natuurlijk, l'oeil de Moscou. Laatst gewijzigd door system : 22 januari 2009 om 20:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
|
![]() Ik probeer regelmatig hier wat te lezen en iets te begrijpen van wat bij onze zuiderburen gebeurt.
![]() |
#160 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |