Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2008, 23:51   #141
Ephesus
Vreemdeling

Ephesus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, ik beschouw het islamitisch offerfeest zoals het nu vaak beleefd wordt als een massamoord op schapen. Een orgie van wellust en zelfs van onmenselijkheid.
Dat heb ik dan perfect verstaan. En ik blijf dus weer achter mijn standpunt van een te éénzijdig perspectief. Maar ja, uw schuld is het zeker niet; wat zou ik ook verbaasd zijn moesten ze in de kranten reuzegrote foto's laten verschijnen met karkassen van schapen en ik weet niet wat allemaal en het allemaal klasseren onder de noemer 'offerfeest'.
Oud 15 december 2008, 23:54   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Schijnbaar bent u uw eigen woorden al vergeten:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ephesus Bekijk bericht
Maar de heer Van den Berghe, anderen kiezen er dan voor om een geldgift te doen aan Islamitische organisaties die al dan niet wereldwijd actief zijn in het bestrijden van armoede.
Kernwoorden:

- gift
- aan organisaties
- die armoede bestrijden

Dat laatste is veel meer dan ervoor zorgen dat een of andere plaatselijke schapenboer geld met hopen verdient waarna men het vlees eenmalig uitdeelt aan de armen. Daar bestrijdt men de armoede niet mee. Men lenigt dan tijdelijk de armoede. Heel wereld van verschil tussen "de armoede bestrijden" en "de armoede tijdelijk lenigen".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 23:55   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heb ik dan perfect verstaan. En ik blijf dus weer achter mijn standpunt van een te éénzijdig perspectief. Maar ja, uw schuld is het zeker niet; wat zou ik ook verbaasd zijn moesten ze in de kranten reuzegrote foto's laten verschijnen met karkassen van schapen en ik weet niet wat allemaal en het allemaal klasseren onder de noemer 'offerfeest'.
Beweert u nu dat al dat gruwelijks die we op dergelijke foto's zien niet door moslims is veroorzaakt? Is het weer eens de schuld van de "foute" media, ja?
Oud 15 december 2008, 23:57   #144
Ephesus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dat was uw eerdere uitleg niet. U gaf geenszins aan dat "All For Life" blijkbaar schapen aankoopt in derdewereldlanden. Als dat de bedoeling is van die gift, dan is het wel wat lachwekkend. Met die ene daad helpt men de armen niet substantieel vooruit.

Jullie zitten schijnbaar nog steeds in het middeleeuwse concept van naastenliefde, niet in onze huidige zienswijze waarbij men de armen uitwegen biedt uit de armoede.

( "Lachwekkend? jullie? onze?")

No comment. Hoe dieper we ingaan op dit onderwerp, hoe zichtbaarder uw haat en onbegrip jegens andere religieuze stromingen en rituelen wordt. Als u denkt van de wereld een perfecte plek te kunnen maken, gaat u uw gang.
Oud 15 december 2008, 23:57   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Ooit gezien hoe men 50 jr geleden een varken slachtte???
Ja, maar dat was, zoals u zelf aangeeft, vijftig jaar geleden. Misschien wordt het tijd dat ook moslims weten in welke tijd ze leven.
Oud 15 december 2008, 23:59   #146
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat was uw eerdere uitleg niet. U gaf geenszins aan dat "All For Life" blijkbaar schapen aankoopt in derdewereldlanden. Als dat de bedoeling is van die gift, dan is het wel wat lachwekkend. Met die ene daad helpt men de armen niet substantieel vooruit.

Jullie zitten schijnbaar nog steeds in het middeleeuwse concept van naastenliefde, niet in onze huidige zienswijze waarbij men de armen uitwegen biedt uit de armoede.
En wat doen wij? Een pen kopen bij het Rode Kruis, een of andere prul bij Broederlijk Delen, een pannenkoek eten voor ergens een goed doel....Aan dat geschonken schap kan een ganse familie een ganse week eten, van onze gekochte sticker kunnen ze hoogstens een bol rijst kopen...Trouwens, je moet niet denigrerend doen: dat was vroeger (maar wel lang geleden) ook inherent aan onze katholieke godsdienst - Carnaval - vasten - Pasen (wat oorspronkelijk ons offerfeest was), wat is het verschil? Enkel de data verschillen...

En wat doen w<ij? 1 op 7 Belgen leeft ONDER de armoedegrens!!!!!!

Laatst gewijzigd door Boontjes : 16 december 2008 om 00:01.
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2008, 23:59   #147
Ephesus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Beweert u nu dat al dat gruwelijks die we op dergelijke foto's zien niet door moslims is veroorzaakt? Is het weer eens de schuld van de "foute" media, ja?

Inderdaad. Zo is het. Het feit al dat u beweert iets 'gruwelijks' te zien bewijst van een foute media-invloed.
Oud 16 december 2008, 00:00   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
( "Lachwekkend? jullie? onze?")

No comment. Hoe dieper we ingaan op dit onderwerp, hoe zichtbaarder uw haat en onbegrip jegens andere religieuze stromingen en rituelen wordt. Als u denkt van de wereld een perfecte plek te kunnen maken, gaat u uw gang.
Ach, "haat", "onbegrip"... Daar zijn we weer eens met dergelijke etiketten wanneer de argumentatie weer eens achterblijft. Ik denk dat ik trouwens een heel ruime belangstelling heb voor "andere religieuze stromingen". Er staan in mijn persoonlijke bibliotheek trouwens heel wat boeken over de islam die ook geschreven zijn door moslims. Ik heb trouwens ook heel veel gecorresponeerd met een vooraanstaand lid van het Ahmaddiyagenootschap. "Haat" is dan ook een totaal verkeerd woord en "onbegrip" eveneens. Mij past eerder het woord kritisch. Aan u om er volwassen mee om te gaan.
Oud 16 december 2008, 00:03   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
En wat doen wij? Een pen kopen bij het Rode Kruis, een of andere prul bij Broederlijk Delen, een pannenkoek eten voor ergens een goed doel....Aan dat geschonken schap kan een ganse familie een ganse week eten, van onze gekochte sticker kunnen ze hoogstens een bol rijst kopen...Trouwens, je moet niet denigrerend doen: dat was vroeger (maar wel lang geleden) ook inherent aan onze katholieke godsdienst - Carnaval - vasten - Pasen (wat oorspronkelijk ons offerfeest was), wat is het verschil? Enkel de data verschillen...
Wij? Daar er zoiets is als "aan zichzelf meent men de wereld te kennen", beperkt de naastenliefde zich bij u tot een pen kopen bij het RK e.d. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken. Welnu, ik geef in de loop van het jaar een substantieel bedrag van ons gezinsinkomen aan een missieproject in Peru. Heel substantieel. Ik stort dat bedrag rechtstreeks door aan de plaatselijke verantwoordelijke. Van de Belgische toezichtshouder ontvang ik heel geregeld informatie over hoe het er gaat.

En tenslotte, wat vroeger was, was vroeger. Wij leven nu in het heden. Zoals al eerder opgemerkt: misschien wordt het de hoogste tijd dat moslims beseffen in welke tijd ze leven.
Oud 16 december 2008, 00:04   #150
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Zo is het. Het feit al dat u beweert iets 'gruwelijks' te zien bewijst van een foute media-invloed.
De vreselijke 'Kruistiochten' zijn nog bijlange niet vergeten...
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2008, 00:06   #151
Ephesus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ach, "haat", "onbegrip"... Daar zijn we weer eens met dergelijke etiketten wanneer de argumentatie weer eens achterblijft. Ik denk dat ik trouwens een heel ruime belangstelling heb voor "andere religieuze stromingen". Er staan in mijn persoonlijke bibliotheek trouwens heel wat boeken over de islam die ook geschreven zijn door moslims. Ik heb trouwens ook heel veel gecorresponeerd met een vooraanstaand lid van het Ahmaddiyagenootschap. "Haat" is dan ook een totaal verkeerd woord en "onbegrip" eveneens. Mij past eerder het woord kritisch. Aan u om er volwassen mee om te gaan.
Een godsdienstig ritueel uitmaken voor lachwekkend of een gehele godsdienstig gemeenschap onder de noemer 'achterlijk' plaatsen behoren volgens mij zeker en vast niet binnen het door u gebruikte woord 'kritisch'. Ik vraag me bovendien af u ook zo direct ben geweest tegen die persoon van het Ahmadiyyagemeenschap.
Oud 16 december 2008, 00:10   #152
Ephesus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Wij? Daar er zoiets is als "aan zichzelf meent men de wereld te kennen", beperkt de naastenliefde zich bij u tot een pen kopen bij het RK e.d. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken. Welnu, ik geef in de loop van het jaar een substantieel bedrag van ons gezinsinkomen aan een missieproject in Peru. Heel substantieel. Ik stort dat bedrag rechtstreeks door aan de plaatselijke verantwoordelijke. Van de Belgische toezichtshouder ontvang ik heel geregeld informatie over hoe het er gaat.

En tenslotte, wat vroeger was, was vroeger. Wij leven nu in het heden. Zoals al eerder opgemerkt: misschien wordt het de hoogste tijd dat moslims beseffen in welke tijd ze leven.

Wat bedoelt u hier nu mee? Het is juist of u ervan uitgaat dat moslims enkel en alleen naastenliefde vertonen tijdens het offerfeest door armen wat vlees te schenken. Neen, omdat het in deze topic gaat over het 'offerfeest', gaan wij in op de aspecten van dat ritueel. Gaan we dan ook eens beginnen over de verplichte aalmoezen die dienen te gegeven worden tijdens de Ramadan? Als u het dan toch over naastenliefde wilt hebben of over substantiele bedragen.
Oud 16 december 2008, 00:14   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een godsdienstig ritueel uitmaken voor lachwekkend of een gehele godsdienstig gemeenschap onder de noemer 'achterlijk' plaatsen behoren volgens mij zeker en vast niet binnen het door u gebruikte woord 'kritisch'. Ik vraag me bovendien af u ook zo direct ben geweest tegen die persoon van het Ahmadiyyagemeenschap.
Ja, ook al omdat de mensen die lid van zijn van de Ahmadiyyagemeenschap in het Westen heel goed omgaan met kritische vragen en die niet opnemen, zoals veel andere moslims vaak onterecht doen, als persoonlijke en collectieve beledigende aanvallen. Bij de Ahmadiyya kijkt men trouwens zelf heel kritisch aan tegen wat veel moslims doen rond de tijd van het Offerfeest.
Oud 16 december 2008, 00:15   #154
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die Ahmadiyya kunnen zo lief over komen. Gewone Mohammedanen slaan hun vrouw maar zij zijn speciaal en geven hun vrouw 'negatieve tederheid'.

Laatst gewijzigd door Mahalingam : 16 december 2008 om 00:16.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2008, 00:17   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u hier nu mee? Het is juist of u ervan uitgaat dat moslims enkel en alleen naastenliefde vertonen tijdens het offerfeest door armen wat vlees te schenken. Neen, omdat het in deze topic gaat over het 'offerfeest', gaan wij in op de aspecten van dat ritueel. Gaan we dan ook eens beginnen over de verplichte aalmoezen die dienen te gegeven worden tijdens de Ramadan? Als u het dan toch over naastenliefde wilt hebben of over substantiele bedragen.
Ik bedoel ermee wat er te lezen staat. Massale rituele slachtingen beschouw ik niet als een hedendaagse en werkbare invulling van het concept naastenliefde. Ongetwijfeld was voedselschenking nuttig in de middeleeuwen en ook overeenkomstig het toenmalig concept van naastenliefde (daarom gebeurde het ook in het christendom trouwens, niet op een enkel feest, maar bij meerdere liturgische feesten), maar niet meer in onze tijd.
Oud 16 december 2008, 00:19   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Die Ahmadiyya kunnen zo lief over komen. Gewone Mohammedanen slaan hun vrouw maar zij zijn speciaal en geven hun vrouw 'negatieve tederheid'.
Waar staat dat ergens te lezen? Ik heb toch een niet onaardig aantal geschriften van hen hier in huis en ik heb ook veel online gelezen, maar dat kwam ik nog nergens tegen.
Oud 16 december 2008, 00:22   #157
Ephesus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Schijnbaar bent u uw eigen woorden al vergeten:

Kernwoorden:

- gift
- aan organisaties
- die armoede bestrijden

Dat laatste is veel meer dan ervoor zorgen dat een of andere plaatselijke schapenboer geld met hopen verdient waarna men het vlees eenmalig uitdeelt aan de armen. Daar bestrijdt men de armoede niet mee. Men lenigt dan tijdelijk de armoede. Heel wereld van verschil tussen "de armoede bestrijden" en "de armoede tijdelijk lenigen".
U selecteert één passage uit mijn reactie en u poot het hier neer. Die organisaties delen niet enkel vlees uit hé, dat zijn organisaties zoals u dat kent van Broederlijk Delen, etc. Maar tijdens het offerfeest schuiven zij moslims ook het alternatief voor om hun verplichting in hun plaats te kunnen vervullen. Los van het offerfeest zijn deze organisaties dus ook nog altijd actief in het 'BESTRIJDEN' van armoede. Dat heb ik trouwens in één van mijn bovenstaande reacties aangehaald, maar waarschijnlijk heeft u dat uit het oog gezien( hoe zou dat komen?)
Oud 16 december 2008, 00:26   #158
Ephesus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ja, ook al omdat de mensen die lid van zijn van de Ahmadiyyagemeenschap in het Westen heel goed omgaan met kritische vragen en die niet opnemen, zoals veel andere moslims vaak onterecht doen, als persoonlijke en collectieve beledigende aanvallen. Bij de Ahmadiyya kijkt men trouwens zelf heel kritisch aan tegen wat veel moslims doen rond de tijd van het Offerfeest.
De Ahmadiyyagemeenschap is zelf één van de grootste voorstanders van het verdelen van het vlees in ontwikkelingslanden ter alternatief van het slachten in Westerse landen. Daar hebt u het dus totaal mis wat betreft de Ahmadiyyagemeenschap.

Wel zal de Ahmadiyyagemeenschap, net zoals ik dat doe, kritisch doen over zaken die in geen enkele instantie getolereerd worden, bijvoorbeeld het onwettig vervoeren van slachtdieren of het storten van slachtafval in de omgeving tijdens het offerfeest ( aangezien de Islam elke vorm van zulk gedrag verbiedt).
Oud 16 december 2008, 00:29   #159
Ephesus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Op basis waarvan beweert u dit? Hebt u bronnenmateriaal, cijfermateriaal, statistieken? De Ahmadiyyagemeenschap is één van de meest actieve organisaties in het kader van interreligieuze en interculturele dialoog in België in nauwe samenwerking met zowel Belgische, Turkse ( uit mijn ervaring) en andere organisaties. Foei!
Oud 16 december 2008, 00:32   #160
Ephesus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik bedoel ermee wat er te lezen staat. Massale rituele slachtingen beschouw ik niet als een hedendaagse en werkbare invulling van het concept naastenliefde. Ongetwijfeld was voedselschenking nuttig in de middeleeuwen en ook overeenkomstig het toenmalig concept van naastenliefde (daarom gebeurde het ook in het christendom trouwens, niet op een enkel feest, maar bij meerdere liturgische feesten), maar niet meer in onze tijd.

Weet u iets over de achterliggende betekenis van het offerfeest? Waarom wordt er tijdens het offerfeest bijvoorbeeld een schaap geslacht?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be