![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||||||||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In de salaat in ons gebed zeggen we vijfmaal per dag zestien keer; de fatiha op; Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik heb geen probleem om in "alle" profeten te geloven, u wel ? Citaat:
Citaat:
En euh, geld en fortijn maken geen geluk ! Citaat:
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 24 december 2008 om 18:37. |
||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wikipedia. In zijn Homilies Concerning the Statutes[20] omhelsde Sint Johannes Chrysostomus (344–408) expliciet het idee, gebaseerd op zijn lezing van de Geschiften, dat de Aarde op de wateren, die onder de hemel samenkwamen, dreef. Diodorus van Tarsus (�* 394) pleitte ook voor een platte Aarde gebaseerd op de bijbel, maar Diodorus' gezichtspunt kennen we alleen uit de kritiek erop door Photius.[21] Severianus, Bisschop van Gabala (overleden 408), schreef: "De Aarde is plat en de Zon trekt er 's nachts niet onderdoor, maar trekt door het noorden alsof hij achter een muur doorgaat".[22] De Egyptische monnik Kosmas Indikopleustes (547) merkte in zijn Topographia Christiana, waar de Ark des Verbonds het hele heelal moest voorstellen, op theologische gronden op dat de Aarde plat was, een parallelogram omringd door vier oceanen. En zo zijn er nog wel een paar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | ||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Bvb. in de oudste geschreven bronnen, in Mesopotamie zijn er geschriften teruggevonden over een profeet en een geloof dat heel goed lijkt op de islam. Als je in de Koran kijkt, zie je hier nog een aantal voorbeelden van, zoals bvb Hz. Nuh. (ook geschreven bronnen van bvb brahma en Chinese, Wales'se en Scandinavische edda mythes hebben het over de Ark van Noah) Het judaisme en christendom waren oorspronkelijk Islam, maar ze zijn veranderd. Voor het jodendom is bvb. kabala, een boek uit het oude Egypte, een belangrijk bron geworden. De hedendaagse joden zijn meestal materialisten en ze geloven niet in hemel en hel. Daarna heeft God Jezus gestuurd aan hetzelfde volk, maar de Joden accepteerden hem niet. Ze wouden hem vermoorden en de bijbel, zoals de christenen hem kennen, is eeuwen na Jezus geschreven door mensen die hem niet hebben gekend. In de christendom zijn er bvb onzuiverheden als de heilige trilogie. Christenen denken dat Jezus de zoon is van God. Als laatste profeet is Hz. Muhammed s.a.v gekozen. Integenstelling tot de profeten voor hem is hij er voor alle mensen; als je de wereld voor en na Hz. Muhammed s.a.v vergelijkt met elkaar, kun je begrijpen waarom: de volkeren in de wereld komen de laatste tijd meer in contact met elkaar; de wereld is geglobaliseerd. Polytheistische geloven zoals het paganisme en hindoeisme daarentegen, zijn de tegenhangers. Het paganisme in egypte, mesopotamie, griekenland etc waren ontekennende stromingen. De volgers ervan aanbidden voorwerpen die bestaan uit materie als goden. De alternatieve uitleg voor het ontstaan van leven was ook bij hen een evolutietheorie: eerst was er het water, daaruit ontstonden kleine beestjes (spontane generatie in moderne termen), deze evolueerden door zich aan te passen aan hun omgeving tot ontwikkeldere dieren, tot mensen en op het einde van deze evolutieproces stonden de zogenaamde goden. (scala naturae van Aristoteles) Hun opvattingen verschillen niet veel van de moderne darwinistische, materialistische opvatting. Het enige verschil is dat zij als top van de evolutie goden beschouwden en hun hedendaagse soortgenoten de mens.
"Science without religion is lame." - Albert Einstein Laatst gewijzigd door sagopakajmer : 24 december 2008 om 20:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Profeten zijn niets meer dan politieke figuren die de naam van God gebruikt hebben om hun eigen ideeën uiting te geven; als Gods ideeën. Je hoeft er dan verder niet eens argumenten aan toe te voegen, want iedereen gelooft al in het bestaan van God en is bereid jouw bullshit te slikken. U kunt dus wel begrijpen waarom ik zeer wantrouwig sta tegenover de eerlijkheid van die 'profeten'. Zij bewijzen voor mij eerder het tegendeel van Gods bestaan; welke God zou een profeet sturen - nl. Mohammed - die een zeer wispelturig (dan weer vredelievend jegens Joden en christenen, dan weer vijandig) en opportunistisch karakter heeft? En noemt uw mijn opvattingen graag niet een geloof, maar noem het een methode (om aan kennis te komen). Citaat:
De God van het Midden-Oosten, de Abrahamitische God, de monotheïstische God, is op een gelijke hoogte te stellen met dit fictieve wezen: ![]() Er van uitgaande dat u met de Lord of the Rings bekend bent Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 24 december 2008 om 20:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | ||
Partijlid
|
![]() in Griekse mythen, de Indische sata pata, brahmana en maha parata mythen, Wales (Engeland) se mythen, scandinavische edda mythen en zelfs in Chinese bronnen wordt de ark van Noah, bijna identiek beschreven. Hoe zou het kunnen dat deze beschavingen die ver van elkaar lagen en waar er geen culturele overdracht tussen was, dezelfde informatie hadden verworven over dit onderwerp?
Het antwoord is duidelijk: Aan al deze beschavingen moet er eenzelfde informatie zijn toegekomen. Het kan niet anders dan dat ze geinformeerd zijn door een Goddeljke bron. De storm is aan de verschillende beschavingen dmv profeten verteld. Maar met de tijd zijn de teksten veranderd van de orginele vorm en dus is de waarheid tussen de mythische componenten verdwenen. Het enige bron waar de waarheid bewaard is en ook in toestemming is met de archeologische vondsten, is de koran Citaat:
Citaat:
Het is duidelijk dat je een rare beeld hebt van God. God heeft ruimte en tijd geschapen (in moderne termen big bang) en is niet afhankelijk van dimensies.
"Science without religion is lame." - Albert Einstein Laatst gewijzigd door sagopakajmer : 24 december 2008 om 21:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | ||||||||||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=659 Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bij een bol strek je het meetlint rond haar uit ipv over haar uit. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). |
||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | ||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik stelde vragen over mijn eigen bestaan, totdat ik mijn eigen gevonden heb. Mijn eigen arrogantie die mij blind maakte, om tot god te kunnen bereiken,. Ik heb daarvoor gevochten totdat ik god konde zien, en ik vecht nog steeds tegen mijn eigen, om elke dag god te kunnen zien,. Met mijn eigen hart, naar zijn tekenen, die hij achterliet, om hem te kunnen bereiken,. In mij zelf, rondom mij, omheen de wereld, en dit alles met mijn hart. Citaat:
O mijn beste mens, Ben jij dan ooit niet kwetsbaar, heilig is hij ,niet de mens. Citaat:
Maw, je kunt niets over mij weten, vooroordelen ? Citaat:
![]() |
![]() |
#149 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 24 december 2008 om 22:45. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
U vergeet trouwens een beschaving te vermelden die tijdens die zogenaamde zondvloed een grote bloei maakte. Namelijk de Egyptenaren. Frapant is dat zij nergens, maar dan ook nergens in hun miljoenen hiërogliefen een referentie maken naar een grote zondvloed of een ark.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 25 december 2008 om 10:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Vreemdeling
|
![]() Elke discussie over God is in mijn ogen zinloos als er geen duidelijk gemeenschappelijk beeld is over dit fenomeen. Is het een man of vrouw of wellicht beide? Is het een mannetje met een lange witte baard of een speelse puber die een soort computerspelletje met ons speelt (civilization?). Is God alleen goed of is hij ook het kwaad? Waarom zou hij aanbeden willen worden? (streven naar erkenning/megalomaan/onvolwassen geest?) Is het een transcedente entiteit of is het de som van het al?
Dit zijn in mijn ogen wezensvragen waar nog nooit een duidelijk antwoord op is gegeven. Toch zijn er door het mensenras al heel wat oorlogen om hem/haar/het uitgevochten, iets wat mij nogal stompzinnig voorkomt als er geen goed overeenkomstig beeld van Jahweh/God/Allah aan ten grondslag ligt. Laatst gewijzigd door Badeend : 25 december 2008 om 13:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Gouverneur
|
![]() Gelovigen dénken niet ! Gelovigen gelóven . Denken en geloven zijn twee tegenstrijdige begrippen !
![]() |
#154 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ten tweede: dat gelovigen een irrationeel kantje van hun wezen aan bod laten komen, neemt niet weg dat zij daarnaast ook best op rationeel vlak hun mannetje kunnen staan. Ratio en irrationaliteit zijn beiden even menselijk, en een gezond evenwicht tussen beide lijkt me alleszins te verkiezen boven het buitenspel zetten van één van deze beide polen. Een teveel aan ratio maakt mensen gevoelloos en hard. Een tekort eraan maakt ze vatbaar voor bijgeloof, of voor het onkritisch napapegaaien van sluwe doch onbetrouwbare leidersfiguren. Overigens: ook niet-gelovigen kunnen best een flink stukje irrationaliteit aan de dag leggen. En maar goed ook. Anders zouden zij allen gevoelloze en harde robotten zijn. De realiteit is gelukkig anders. Conclusie: het verschil tussen gelovigen en niet-gelovigen heeft me dunkt weinig te maken met het (gebrek aan) evenwicht tussen de rationele en de irrationele pool. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Minister
|
![]() Ook dit is flauwekul. Geloven en denken/weten zijn weliswaar twee verschillende activiteiten van de menselijke geest. Doch geenszins sluiten zij mekaar uit. Het simpele bewijs: zelfs tot in de rangen van de grootste wetenschappers bevinden zich, naast niet-gelovigen, ook diepgelovigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Los daarvan kan niet ontkend worden dat gelovigen zélf het onderling vaak oneens zijn over wélke waarheid hun geloofsbron (al dan niet) openbaart. Zo verschilt de waarheid van Genesis 1 waarin creationisten geloven enorm van die waarin ondergetekende gelooft. Méér zelfs: de waarheid waarin ondergetekende gelooft, en die hij ook terugvindt in Genesis, daarin kunnen zelfs de meeste niet-gelovigen zich redelijk herkennen. Conclusie: er is geen sprake van dat gelovigen denken dat zij Dé Waarheid in pacht hebben. Alleen dommeriken denken (of geloven) dat. En dommeriken vind je zowel bij gelovigen als bij niet-gelovigen. Ook de niet-gelovigen die denken dat zij het bij het rechte eind hebben, zou ik de kost niet willen geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 25 december 2008 om 16:29. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Op deze wezensvraag bestaat niettemin een redelijk duidelijk antwoord, al wordt dit antwoord vaak naar de achtergrond gedrongen door trivialere kwesties. Ik geef een kort voorbeeld: ooit heb ik met één van onze forumcreationisten een stevige discussie gevoerd over wat het Scheppingsverhaal ons precies wil duidelijk maken. Volgens mijn debatgenoot - ik dacht dat het Dirk001 was - gaat het Scheppingsverhaal over hoe de schepping in zijn werk is gegaan. Volgens mij gaat het meer over Gods rol daarin. Wie Genesis 1 leest, leest er gauw over, maar er staat telkens: "God sprak". Een klein detail, maar bij mij rees als kind al de vraag waarom er niet gewoon staat: "God maakte". Neen, er staat: "God sprak". In Genesis openbaart dat "Fenomeen" Zich alleszins als abstracter dan een schepper die met zijn handen schept. Mensen scheppen met hun handen: een beeldhouwer, een pianist, een schilder... allemaal hebben ze hun handen van node om een kunstwerk te scheppen of tot leven te brengen. Maar God is een ander beestje: bij Hem volstaat één simpel woord. Hij spreekt. Het weze duidelijk, beste Badeend, dat dit éne korte voorbeeldje slechts een fractie weergeeft van wat God voor deze gelovige betekent. Zo combineert Hij, elke logica negerend, de meest abstracte notie met de concreetst mogelijke. De abstractheid van het "Fenomeen", belette Hem echter niet, Zich allerconcreetst te openbaren in de mens Jezus Christus. Als wij al moeite hebben met abstracte fenomenen, hoeveel te meer moeite kost het ons dan ook maar één fractie grip te krijgen op een fenomeen dat zowel uiterst abstract als zeer concreet is? Geloven in zo'n God is verre van eenvoudig. Lang niet alle gelovigen lukt dit. En de verleiding om zich dan te verliezen in triviale nevenkwesties, waardoor de echte boodschap - jouw wezensvraag, die je hierboven stelde - naar de achtergrond wordt verdrongen, loert dan om de hoek, en is het simpele gevolg van de meest voor de hand liggende menselijke beperkingen. Mijn eigen beperkingen incluis... Kwestie de wezensvraag, oftewel het ontbreken van een duidelijk beeld van God: het Eerste Gebod (Exodus 20, 2-6) verbiedt het maken van afbeeldingen van God. In de tijdsgeest waarin Exodus ontstond, had dit zeker te maken met de geleidelijke overgang van polytheïsme naar monotheïsme bij de joden. Maar zelfs in onze 21e eeuw blijft dit Gebod even actueel: wie zich een te concreet beeld van God vormt, loopt gevaar heel pretentieus over te komen, als kende hij God als zijn eigen broekzak. Gegarandeerd komt zo iemand vroeg of laat bedrogen uit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is nochtans een belangrijke vraag: 'Als niemand meer in God gelooft, betekent dit dan dat hij dood is?', 'Laten wij God leven?'. Dit zou betekenen dat de mens God heeft gemaakt, niet andersom; en dit is ook wat ik geloof.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar nooit is hij verschenen, en juist in de meest gelovige mens lijkt hij het meest afwezig. Ik weet (bijna) dat hij niet bestaat, en de mensen die geloven in zijn bestaan hallucineren, of zijn hypocriet en liegen erover. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 25 december 2008 om 20:23. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik geloof dat dit waar is. Ik denk dat dit waar is. Ik zie geen verschil. Misschien een beetje in tonatie of nadruk, maar niets wezenlijks. |
|
![]() |
![]() |