Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 januari 2009, 23:43   #141
barbaar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Er zit geen ziel, geen vuur meer in de Kerk vind ik. Er zijn geen inspirerende figuren meer, toch niet bij ons. Jammer.

Iemand als Cyriel Verschaeve of Daens, die kon mensen inspireren.
Die evangelisten- kerken vol dansende en zingende negers, dat vind ik wel plezant. En op een reportage zag ik ook eens een mis in een Braziliaanse kerk, dat was een echte fuif, met trommelgeroffel, en wild, opzwepend dansen, iedereen deed mee, oud en jong Nog wat anders als die triestige bende hier, met hun zure smoelen ! En in moskee's is het nog erger, die zijn precies allemaal pas naar een begrafenis geweest, zo een gesloten gezichten en wat een stijf gedoe als ze uit die tempel buitenkomen. Bah !
barbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2009, 23:44   #142
barbaar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Struik500 Bekijk bericht
Wellicht zou jij zo'n inspirerend figuur kunnen worden, een begin maken. Ik ken u niet persoonlijk, maar u zou het aan kunnen kaarten bij de Pastoor.
Verder denk ik niet dat u de enige bent met deze ideeën met betrekking tot de Kerk. Ik denk dat u onder de jongeren op meer steun kan rekenen, dan bij de oudere generatie. Als in praktisch iets proberen te doen in plaats van constateren en aan de kant blijven staan.

Tot slot, inspirerende mensen zijn een ding, maar ik denk dat er ook een andere manier van mensen benaderen nodig is zoals u eerder al aangaf. De ziel zit niet meer in de Kerk, evenmin vuur, is het realistisch dat het weer terugkomt of is het een langzaam onomkeerbaar proces?
Een nieuw ideaal, d�*t hebben de jonge christenen nodig, en een figuur die daar gestalte aan geeft, inderdaad.
Oud 2 januari 2009, 23:48   #143
barbaar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lincoln Bekijk bericht
Mensen gaan niet meer naar de kerk/moskee/synagoge/tempel omdat er een leegte bestaat in hun, wanneer men binnen stapt in een kerk/moskee/synagoge/tempel wordt de mens geconfronteerd met de realiteit die in zich schuil houdt, namelijk "de leegte" , en de mens heeft niet zo graag om hem te laten herdenken van zijn eigen zwakte, men gaat liever een pub/discotheek binnen, een plaats zonder gedachte en herdenking !

Kan jij nuchter denken/redeneren/mediteren op een plaats waar veel lawaai is ??

Ik niet.
Spreek voor jezelf: het is niet omdat jij vanbinnen leeg bent, dat anderen dat ook zijn. En in elk geval is men beter leeg, dan vol onzin gepropt door priesters die je manipuleren, en voor hun kar spannen. Want dan zou je wel eens op een slagveld kunnen eindigen, of als kamikaze, en dit enkel en alleen om het leven voor enkele profiteurs beter te maken...
Oud 2 januari 2009, 23:50   #144
barbaar
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Jij wil opnieuw politieke toespraken vanop de preekstoel horen? Alsof dat niet genoeg miserie opleverde tussen 1935 en +1960?

Denk je écht dat er meer volk naar de kerk zal komen dan?
Ik heb de indruk dat de winkel niet meer draait omdat men het product niet meer wil. Wat zou de invloed zijn van een politieke donderpreek in een lege kerk?;-)
Als de micro geluid genoeg maakt, en ze dat buiten horen, komt er mischien volk op af...
Oud 3 januari 2009, 10:22   #145
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barbaar Bekijk bericht
Spreek voor jezelf: het is niet omdat jij vanbinnen leeg bent, dat anderen dat ook zijn. En in elk geval is men beter leeg, dan vol onzin gepropt door priesters die je manipuleren, en voor hun kar spannen. Want dan zou je wel eens op een slagveld kunnen eindigen, of als kamikaze, en dit enkel en alleen om het leven voor enkele profiteurs beter te maken...
De Tenach, de Bijbel, de Koran, de Bhagavâd Gîta, de Avesta, de Gouden Platen van Mormon, de Pali Canon, de I Tjing, de Tattvatha Sutra, het Urantia boek, de Ginza Raba, de Dasam Granth, enz. .

Allemaal zogezegde boeken boeken van God, of door God geïnspireerd, zo claimen de respectievelijke aanhangers. Neen, gewoon menselijk boeken van de mens en door de mens geïnspireerd, en dit om het aardse leven wat draaglijker, aangenamer en zinvoller te maken.

En mensen die ons om de oren komen kletsen met hun 'heilige boeken', moeten weten dat een machtige God -in de hypothese dat hij zou bestaan-zich nooit zal bedienen van 'boeken' of 'profeten' om ons te zeggen wat hij wil of niet wil.

Integendeel, moest hij ons echt iets willen verbieden of toelaten, we zouden het vlug weten! Reken maar!!

Laatst gewijzigd door system : 3 januari 2009 om 10:25.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2009, 10:45   #146
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Ja, dat is nu net mijn punt
Ja, maar toch zegt u dat u akkoord gaat.

Laatst gewijzigd door system : 3 januari 2009 om 10:46.
Oud 3 januari 2009, 11:25   #147
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barbaar Bekijk bericht
Die evangelisten- kerken vol dansende en zingende negers, dat vind ik wel plezant. En op een reportage zag ik ook eens een mis in een Braziliaanse kerk, dat was een echte fuif, met trommelgeroffel, en wild, opzwepend dansen, iedereen deed mee, oud en jong Nog wat anders als die triestige bende hier, met hun zure smoelen ! En in moskee's is het nog erger, die zijn precies allemaal pas naar een begrafenis geweest, zo een gesloten gezichten en wat een stijf gedoe als ze uit die tempel buitenkomen. Bah !
Aah, ze moeten het plezant maken om volk te trekken. Wel, dan heb ik een goed voorstel.
Vervang de houten stoelen door comfortabele sofa's.
Vervang de prekende pastoor door een geregiseerde opname, voorzien van achtergrondgeluid en passende muziek.
Zorg ervoor dat er chips en cola is.
Vrolijk de wachttijden op door previews van de volgende weken.
Vervang het saaie programma door iets meer drama, romantiek, actie, e.d.
Laat mooie dames uw plaats aanwijzen.
Open op zaterdagavond ipv op zondagochtend.
En dan noemen we dat de kerk van Kinepolis of zo, klinkt nog Grieks ook.

Of was dat de bedoeling niet?

Laatst gewijzigd door Travis66 : 3 januari 2009 om 11:26.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2009, 12:49   #148
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, maar toch zegt u dat u akkoord gaat.
In http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=110 schrijf ik "tot hier ga ik akkoord".
Oud 3 januari 2009, 15:13   #149
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
In http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=110 schrijf ik "tot hier ga ik akkoord".

Ja, juist.
Oud 3 januari 2009, 16:08   #150
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En mensen die ons om de oren komen kletsen met hun 'heilige boeken', moeten weten dat een machtige God -in de hypothese dat hij zou bestaan-zich nooit zal bedienen van 'boeken' of 'profeten' om ons te zeggen wat hij wil of niet wil.

Integendeel, moest hij ons echt iets willen verbieden of toelaten, we zouden het vlug weten! Reken maar!!
Ach zo, pretendeer jij te weten op welke wijze God Zich bij voorkeur openbaart? En dan durf jij te stellen dat de aanhangers van heilige boeken kapsones hebben?!

Je bent in identiek hetzelfde bedje ziek als je anderen hier verwijt. Wat meteen de geldigheid van je verwijt zwaar hypothekeert...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2009, 16:26   #151
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Ach zo, pretendeer jij te weten op welke wijze God Zich bij voorkeur openbaart? En dan durf jij te stellen dat de aanhangers van heilige boeken kapsones hebben?!
Tja, je hebt daar geen monopolie op hoor.

System's bewering lijkt me anders wel gegrond, klinkt wel logisch.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2009, 17:00   #152
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Je bent in identiek hetzelfde bedje ziek als je anderen hier verwijt. Wat meteen de geldigheid van je verwijt zwaar hypothekeert...
Strikt rationeel genomen, hebt u wel wel voor een groot stuk gelijk. Maar waarom zou God nu mensen op een onrechtstreekse manier gaan brieven dat ze dit of dat moeten doen, terwijl God dat toch zeer duidelijk aan iedereen kenbaar zou kunnen maken? Dus het verhaal van 'Gods' openbaring lijkt me een fabel. Indianen, diep in het Amazonewoud, kennen de openbaring van God niet. Al eeuwenlang niet.

Laatst gewijzigd door system : 3 januari 2009 om 17:02.
Oud 3 januari 2009, 17:24   #153
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Strikt rationeel genomen, hebt u wel wel voor een groot stuk gelijk. Maar waarom zou God nu mensen op een onrechtstreekse manier gaan brieven dat ze dit of dat moeten doen, terwijl God dat toch zeer duidelijk aan iedereen kenbaar zou kunnen maken? Dus het verhaal van 'Gods' openbaring lijkt me een fabel. Indianen, diep in het Amazonewoud, kennen de openbaring van God niet. Al eeuwenlang niet.
Afgezien van de markering van twee woordjes geen verder commentaar.
Oud 3 januari 2009, 17:31   #154
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Afgezien van de markering van twee woordjes geen verder commentaar.
Als ik u in uw antwoorden zo bezig hoor, dan weet u anders altijd zeer precies wat God wil en niet wil.

Dus in het vervolg zult u moeten zeggen: 'het zou kunnen (dit laatste impliceert dus ook: niet kunnen) dat God dit of dat van ons verlangt'. Want eigenlijk weet u het evenmin als ik.

Laatst gewijzigd door system : 3 januari 2009 om 17:33.
Oud 3 januari 2009, 17:33   #155
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Als ik u in uw antwoorden zo bezig hoor, dan weet u anders altijd zeer precies wat God wil en niet wil.

Dus in het vervolg zult U moeten zeggen: het zou kunnen (dit laatste impliceert dus ook: niet kunnen) dat God dit of dat van ons verlangt. Want eigenlijk weet u het evenmin als ik.
Dat jij kennelijk niet kan lezen, moet je niet mij aansmeren, verdorie!
Oud 3 januari 2009, 17:35   #156
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat jij kennelijk niet kan lezen, moet je niet mij aansmeren, verdorie!
Dus als ik u nu hoor, dan bent u ook niet zeker of het wel God is, die dit of dat heeft gezegd of gedaan. Fijn dat u dit toegeeft.

Tenminste, zo lijkt het. Want u zegt wel wat anders in deze draad.

Citaat:
Onze Schepper schiep ons met onze beperkingen; dus mét de mogelijkheid ons te vergissen en te dwalen. Onmogelijk dat Hij dit dan als een belediging zou zien.
Hoe weet u nu dat de schepper ons schiep met een vrije wil? U weet bovendien met 100% zekerheid dat God dit of dat als belediging zou opvatten. Dat is nogal wat.

Indien u consekwent zou zijn met al datgene wat u boven poneerde, dan had u geantwoord: 'het zou wel eens kunnen dat een mogelijke schepper ons zou kunnen geschapen hebben met een vrije wil.'

Plots uw markering 'zou kunnen' vergeten?

Laatst gewijzigd door system : 3 januari 2009 om 17:55.
Oud 7 januari 2009, 19:00   #157
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Aah, ze moeten het plezant maken om volk te trekken. Wel, dan heb ik een goed voorstel.
Vervang de houten stoelen door comfortabele sofa's.
Vervang de prekende pastoor door een geregiseerde opname, voorzien van achtergrondgeluid en passende muziek.
Zorg ervoor dat er chips en cola is.
Vrolijk de wachttijden op door previews van de volgende weken.
Vervang het saaie programma door iets meer drama, romantiek, actie, e.d.
Laat mooie dames uw plaats aanwijzen.
Open op zaterdagavond ipv op zondagochtend.
En dan noemen we dat de kerk van Kinepolis of zo, klinkt nog Grieks ook.

Of was dat de bedoeling niet?
Ik heb ooit in Frankrijk een kerk, die waarschijnlijk al jaren leeg stond, gezien die men omgevormd had tot een trendy bar.
Blijkbaar herbestemmen ze in Frankrijk die leegstaande gebouwen wel.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2009, 19:36   #158
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Dus als ik u nu hoor, dan bent u ook niet zeker of het wel God is, die dit of dat heeft gezegd of gedaan. Fijn dat u dit toegeeft.

Tenminste, zo lijkt het. Want u zegt wel wat anders in deze draad.

Hoe weet u nu dat de schepper ons schiep met een vrije wil? U weet bovendien met 100% zekerheid dat God dit of dat als belediging zou opvatten. Dat is nogal wat.

Indien u consekwent zou zijn met al datgene wat u boven poneerde, dan had u geantwoord: 'het zou wel eens kunnen dat een mogelijke schepper ons zou kunnen geschapen hebben met een vrije wil.'

Plots uw markering 'zou kunnen' vergeten?
Okee, okee, ik zal - speciaal voor jou - steeds de uitdrukking "zou kunnen" gebruiken. 'k Dacht nochtans al zo vaak het verschil tussen "geloof" en "weten" benadrukt te hebben dat zo ongeveer iedereen die geregeld met me debatteert het wel stilaan doorhad.

Dure de comprenure...?
Oud 7 januari 2009, 22:27   #159
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Okee, okee, ik zal - speciaal voor jou - steeds de uitdrukking "zou kunnen" gebruiken. 'k Dacht nochtans al zo vaak het verschil tussen "geloof" en "weten" benadrukt te hebben dat zo ongeveer iedereen die geregeld met me debatteert het wel stilaan doorhad.

Dure de comprenure...?
Niet echt. Ik zou het eerder een halfslachtige poging tot een min of meer waardige aftocht noemen door de schuld in de schoenen van je gesprekspartner te schuiven nadat-ie, door gebruik te maken van je éigen argumenten, je gewoonweg schaakmat heeft gezet.
Oud 7 januari 2009, 23:05   #160
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Niet echt. Ik zou het eerder een halfslachtige poging tot een min of meer waardige aftocht noemen door de schuld in de schoenen van je gesprekspartner te schuiven nadat-ie, door gebruik te maken van je éigen argumenten, je gewoonweg schaakmat heeft gezet.
Kan jij dan schaken? Ik ben er nooit goed in geweest. Maar ik vind je wel voortdurend "victorie" kraaien, alsof je een strijd voert tegen EFL en tegen alles wat hij vertegenwoordigt.

Tja, jouw strijd en jouw vrije tijd die je daarin investeert. Zegt alles over wat je motiveert om aan een forum deel te nemen. En néén, geen veroordeling van mijn kant daarover. Alleen liggen mijn drijfveren ietsjes anders dan de jouwe. Mag ik daar gelukkig om zijn?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be