![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Moeten de provincies afgeschaft worden? | |||
Ja, zonder meer. |
![]() ![]() ![]() |
12 | 31,58% |
Nee, ze moeten blijven bestaan in de huidige vorm. |
![]() ![]() ![]() |
5 | 13,16% |
Nee, maar er moeten wel bepaalde aspecten van de provinciale organisatie hervormd worden. |
![]() ![]() ![]() |
17 | 44,74% |
Geen mening, de provincies mogen afgeschaft worden of mogen blijven. |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,63% |
Iets anders. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,89% |
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En in Katwijk spreken ze niet bepaald fraai Nederlands. Als ze daar het dialect even stevig aanzetten versta ik ze niet meer, en ik woon er 10 km vandaan (geboren en getogen)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
|
![]() plat-Limburgs of plat-West-Vlaams begrijp ik ook totaal niet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
|
![]() Hollands zou ik niet als één dialect willen beschrijven. De verschillen tussen de verschillende steden en dorpen zijn nogal groot. Als ik al een Hollands dialect spreek dan is dat Algemeen Hollands met een Leids accent. Geen dialect, daarvoor moet je binnen de singels of in de kooi opgroeien.
Haags is weer totaal iets anders en als een Amsterdammer uit de band springt haak ik af. Rotterdams en Leids lijken wel een beetje op mekaar, maar ik heb me laten vertellen dat Katwijks tot het 'strand-nederlands' behoort (of iets dergelijks). Utrèchs is wéér een heel andere knauw.
![]() |
#146 |
Banneling
|
![]() Ik heb het niet alleen over Voeren. Voeren is in feite niet echt Limburgs. Voeren is nu Limburgs geworden, maar het was in feite een soort niemandsland waar er Nederduits werd gesproken. Ik denk hier meer specifiek aan het Tongerse en omstreken. En dat is evenmin verfranst. Zichen Zussen Bolder is nooit verfranst, enz, enz.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
|
![]() Vlaamse invloeden
Het Leids kent veel Vlaamse invloeden. Zo zijn er nog steeds vele Vlaamse woorden in gebruik, zoals zot, Daarnaast heeft de Leidse taal veel Vlaamse klanken en de meervoudsvormen van onze zuiderburen overgenomen. Zo spreekt men in Leiden het woord 'meteen' uit als bedeen. De m is een b geworden: een verschijnsel dat ook in Vlaanderen en Noord-Brabant veel voorkomt. Ook heeft het Leids in bepaalde gevallen de Vlaamse meervoudsvorm overgenomen. Daar waar het Nederlands een meervoud op -en heeft, heeft het Vlaams heel vaak een -s.: leraars en redacteurs. Grof Het Leids is over het algemeen behoorlijk grof en wordt gekenmerkt door vele ruwe uitdrukkingen. Een tekenend voorbeeld is 'je kijkt met je kloten'. Ook typerend zijn 'met de pisser omhoog liggen' of 'zijn gat is koud' wanneer je duidelijk wilt maken dat iemand dood is. Ook zeer grof zijn de uitdrukking 'stront in je oren hebben' en wat te denken van 'heb je het tegen mijn, dan heb je het tegen mijn gat ook!' Zwak wordt sterk In Leiden heeft men de neiging om van een zwak werkwoord een sterk werkwoord te maken of om te spelen met de werkwoorden. Enkele voorbeelden: * Ik heb het ingeslokke (ik heb het ingeslikt) * Ik heb gemorreke dat jij me verrooie wou, maar ik swoog! Dat is Leids voor: 'Ik heb gemerkt dat je me verraden wou, maar ik zweeg!' * De klok heb al gelooie (geluid) en de fluit heb al geflooie (gefloten)!
![]() |
#148 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit gezegd zijnde zal ik als Limburger toch wel beter weten dan u hoe men in Limburg sprak. En de gij-vorm wordt nog heel veel gebruikt bij ons. Ik heb nooit anders gekend. Maar in de scholen moet het nu met het Hollandse 'je' en 'jij' en 'jullie'. Laatst gewijzigd door system : 23 januari 2009 om 21:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
|
![]() Citaat:
Vlaamse invloeden Het Leids kent veel Vlaamse invloeden. Zo zijn er nog steeds vele Vlaamse woorden in gebruik, zoals zot, Daarnaast heeft de Leidse taal veel Vlaamse klanken en de meervoudsvormen van onze zuiderburen overgenomen. Zo spreekt men in Leiden het woord 'meteen' uit als bedeen. De m is een b geworden: een verschijnsel dat ook in Vlaanderen en Noord-Brabant veel voorkomt. Ook heeft het Leids in bepaalde gevallen de Vlaamse meervoudsvorm overgenomen. Daar waar het Nederlands een meervoud op -en heeft, heeft het Vlaams heel vaak een -s.: leraars en redacteurs. Leraars is eigenlijk volksvreemd. En we hebben zoveel van onze eigenste mooie woorden moeten vergeten en dat verfoeilijke Vlaams moeten overnemen.
![]() |
![]() |
#151 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beweert u nu dat alle dialecten uit de provincie Limburg de gij-vorm kennen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
|
![]() en in het Tiens heb je ook Duitse en Franse woorden
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen in de naburige Nederlandse gemeenten wordt eenzelfde dialect gesproken. Ooit al horen beweren dat ze daar geen Limburgs, maar Nederduits spreken? Neen, natuurlijk niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
b. Ik heb nooit beweerd dat "je" en "jij" voor WO II "veel" werden gebruikt in Vlaanderen. Wel dat "je" en "jij" - een ietwat andere vorm - gebruikelijk zijn in een aantal West-Vlaamse dialecten. c. "Het" West-Vlaams bestaat niet. In het Brugs wordt "jij" en "je" gebruikt. In het Kortrijks is het "gij". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien u het wil ontkennen, voel u vrij dan uw wagentje te hangen aan dat van Retour-�*-Liège. Die beweren dat, niemand anders. Platduits wordt trouwens niet in die streek gesproken. Wat in de Duitstalige gemeenten worden gesproken (ten oosten van Eupen), is geen Platduits, maar Middelduits. Platduits komt voor in het noorden van Duitsland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 23 januari 2009 om 21:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
|
![]() Citaat:
zo inventief is hem wel. maar hoe lang kan dat blijven duren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Algemeen nemen de taalkundigen als grens tussen de Nederlandse en Duitse dialecten de isoglos die oostelijk van Eupen loopt. Ten westen gaat het om Limburgs, ten oosten om Middelduits. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 23 januari 2009 om 21:58. |
|
![]() |
![]() |