Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moeten de provincies afgeschaft worden?
Ja, zonder meer. 12 31,58%
Nee, ze moeten blijven bestaan in de huidige vorm. 5 13,16%
Nee, maar er moeten wel bepaalde aspecten van de provinciale organisatie hervormd worden. 17 44,74%
Geen mening, de provincies mogen afgeschaft worden of mogen blijven. 1 2,63%
Iets anders. 3 7,89%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2009, 21:06   #141
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

En in Katwijk spreken ze niet bepaald fraai Nederlands. Als ze daar het dialect even stevig aanzetten versta ik ze niet meer, en ik woon er 10 km vandaan (geboren en getogen)
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2009, 21:07   #142
Shadowke

Standaard

plat-Limburgs of plat-West-Vlaams begrijp ik ook totaal niet
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2009, 21:08   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
En in Katwijk spreken ze niet bepaald fraai Nederlands. Als ze daar het dialect even stevig aanzetten versta ik ze niet meer, en ik woon er 10 km vandaan (geboren en getogen)
Alleen, wie spreekt er daar nog echt Hollands dialect?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2009, 21:12   #144
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alleen, wie spreekt er daar nog echt Hollands dialect?
Hollander mss
Oud 23 januari 2009, 21:17   #145
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Hollander mss
Hollands zou ik niet als één dialect willen beschrijven. De verschillen tussen de verschillende steden en dorpen zijn nogal groot. Als ik al een Hollands dialect spreek dan is dat Algemeen Hollands met een Leids accent. Geen dialect, daarvoor moet je binnen de singels of in de kooi opgroeien.
Haags is weer totaal iets anders en als een Amsterdammer uit de band springt haak ik af. Rotterdams en Leids lijken wel een beetje op mekaar, maar ik heb me laten vertellen dat Katwijks tot het 'strand-nederlands' behoort (of iets dergelijks). Utrèchs is wéér een heel andere knauw.
Oud 23 januari 2009, 21:18   #146
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Kuch, kuch... Datzelfde probleem, zei u, nietwaar? Juist, Voeren. En hoe is dat ook alweer opgelost? Hoe werd de Waalsgezinde meerderheid gebroken? Juist, door de... Nederlanders.
Ik heb het niet alleen over Voeren. Voeren is in feite niet echt Limburgs. Voeren is nu Limburgs geworden, maar het was in feite een soort niemandsland waar er Nederduits werd gesproken. Ik denk hier meer specifiek aan het Tongerse en omstreken. En dat is evenmin verfranst. Zichen Zussen Bolder is nooit verfranst, enz, enz.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2009, 21:19   #147
Hollander

Standaard

Vlaamse invloeden
Het Leids kent veel Vlaamse invloeden. Zo zijn er nog steeds vele Vlaamse woorden in gebruik, zoals zot, Daarnaast heeft de Leidse taal veel Vlaamse klanken en de meervoudsvormen van onze zuiderburen overgenomen. Zo spreekt men in Leiden het woord 'meteen' uit als bedeen. De m is een b geworden: een verschijnsel dat ook in Vlaanderen en Noord-Brabant veel voorkomt. Ook heeft het Leids in bepaalde gevallen de Vlaamse meervoudsvorm overgenomen. Daar waar het Nederlands een meervoud op -en heeft, heeft het Vlaams heel vaak een -s.: leraars en redacteurs.

Grof
Het Leids is over het algemeen behoorlijk grof en wordt gekenmerkt door vele ruwe uitdrukkingen. Een tekenend voorbeeld is 'je kijkt met je kloten'. Ook typerend zijn 'met de pisser omhoog liggen' of 'zijn gat is koud' wanneer je duidelijk wilt maken dat iemand dood is. Ook zeer grof zijn de uitdrukking 'stront in je oren hebben' en wat te denken van 'heb je het tegen mijn, dan heb je het tegen mijn gat ook!'

Zwak wordt sterk
In Leiden heeft men de neiging om van een zwak werkwoord een sterk werkwoord te maken of om te spelen met de werkwoorden. Enkele voorbeelden:

* Ik heb het ingeslokke (ik heb het ingeslikt)
* Ik heb gemorreke dat jij me verrooie wou, maar ik swoog! Dat is Leids voor: 'Ik heb gemerkt dat je me verraden wou, maar ik zweeg!'
* De klok heb al gelooie (geluid) en de fluit heb al geflooie (gefloten)!
Oud 23 januari 2009, 21:21   #148
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Hollands zou ik niet als één dialect willen beschrijven. De verschillen tussen de verschillende steden en dorpen zijn nogal groot. Als ik al een Hollands dialect spreek dan is dat Algemeen Hollands met een Leids accent. Geen dialect, daarvoor moet je binnen de singels of in de kooi opgroeien.
Haags is weer totaal iets anders en als een Amsterdammer uit de band springt haak ik af. Rotterdams en Leids lijken wel een beetje op mekaar, maar ik heb me laten vertellen dat Katwijks tot het 'strand-nederlands' behoort (of iets dergelijks). Utrèchs is wéér een heel andere knauw.
in Vlaanderen heeft ook elke stad zijn eigen dialect
Oud 23 januari 2009, 21:22   #149
system
Banneling

Standaard

Citaat:
We hebben deze discussie al eens gevoerd. Uiteindelijk raakte u zo in de hoek geklemd dat u zich niet meer vertoonde in die draad.

Uw bewering als zou "jij" en "je" "plotseling" zijn verschenen, klopt helemaal niet. Al evenmin dat het "opgedrongen" zou zijn.

"Gij" behoorde voor WO II tot het gewone taalregister van het AN. Vanaf de jaren vijftig is dat veranderd, ook in Vlaanderen. Dat er in tussentalen en dialecten verder "gij" werd gebruikt, is natuurlijk zo. Echter, dat is geen exclusief element van Vlaanderen. Ook nu nog gebruikt men in Noord-Brabant en delen van Zeeland de "gij"-vorm in het dialect.

En uw laatste zin klopt al helemaal niet: tenzij uw "voorvaderen" al AN als dagelijkse omgangstaal spraken, gebruikten zij als Limburgers helemaal niet de "gij"-vorm. Tenzij ze natuurlijk woonden in dat deel van Limburg waar er Brabants gesproken wordt...
Ik heb me nooit geklemd gevoeld op deze draad. Integendeel. U beweerde indertijd in een andere draad dat 'je' en 'jij' veel gebruikt werd in Vlaanderen. Niets is minder waar. Ik heb u zelfs de vervoegingen gegeven van werkwoorden in het West-Vlaams met telkens het gebruik van de verschillende persoonlijke voornaamwoorden. Maar weinige 'je' s en nog minder 'jij' of 'jullie'. Geen eigenlijk. 'Jullie' en 'jij' worden niet eens gebruikt in West -Vlaandereen. 'Je' wordt alleen in West-Vlaanderen gebruikt en dan nog maar in een deel van West Vlaanderen.

Dit gezegd zijnde zal ik als Limburger toch wel beter weten dan u hoe men in Limburg sprak. En de gij-vorm wordt nog heel veel gebruikt bij ons. Ik heb nooit anders gekend. Maar in de scholen moet het nu met het Hollandse 'je' en 'jij' en 'jullie'.

Laatst gewijzigd door system : 23 januari 2009 om 21:31.
Oud 23 januari 2009, 21:24   #150
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik zal als Limburger toch wel beter weten dan u hoe men in Limburg sprak. En de gij-vorm wordt nog heel veel gebruikt bij ons. Maar in de scholen moet het nu met het Hollandse 'je' en 'jij'.
men heeft ons gedwongen Vlaams te spreken:

Vlaamse invloeden
Het Leids kent veel Vlaamse invloeden. Zo zijn er nog steeds vele Vlaamse woorden in gebruik, zoals zot, Daarnaast heeft de Leidse taal veel Vlaamse klanken en de meervoudsvormen van onze zuiderburen overgenomen. Zo spreekt men in Leiden het woord 'meteen' uit als bedeen. De m is een b geworden: een verschijnsel dat ook in Vlaanderen en Noord-Brabant veel voorkomt. Ook heeft het Leids in bepaalde gevallen de Vlaamse meervoudsvorm overgenomen. Daar waar het Nederlands een meervoud op -en heeft, heeft het Vlaams heel vaak een -s.: leraars en redacteurs.

Leraars is eigenlijk volksvreemd. En we hebben zoveel van onze eigenste mooie woorden moeten vergeten en dat verfoeilijke Vlaams moeten overnemen.
Oud 23 januari 2009, 21:28   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal als Limburger toch wel beter weten dan u hoe men in Limburg sprak. En de gij-vorm wordt nog heel veel gebruikt bij ons. Ik heb nooit anders gekend. Maar in de scholen moet het nu met het Hollandse 'je' en 'jij' en 'jullie'.
Beweert u nu dat alle dialecten uit de provincie Limburg de gij-vorm kennen?
Oud 23 januari 2009, 21:28   #152
Shadowke

Standaard

en in het Tiens heb je ook Duitse en Franse woorden
Oud 23 januari 2009, 21:31   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het niet alleen over Voeren. Voeren is in feite niet echt Limburgs. Voeren is nu Limburgs geworden, maar het was in feite een soort niemandsland waar er Nederduits werd gesproken. Ik denk hier meer specifiek aan het Tongerse en omstreken. En dat is evenmin verfranst. Zichen Zussen Bolder is nooit verfranst, enz, enz.
System, u maakt zich belachelijk. U haalt uw mosterd vandaan bij R�*L als u begint over dat "Nederduits". Dat is immers al altijd de stelling geweest van bijvoorbeeld Xhonneux - een van de belangrijke figuren in de Waalsgezinde beweging in Voeren. Xhonneux is van huis uit dialectspreker: thuis werd er "Veurs" gesproken. Hij heeft altijd beweerd dat dat "Veurs" niet te maken heeft met Nederlands, maar een soort aparte taal is, het Nederduits.

Alleen in de naburige Nederlandse gemeenten wordt eenzelfde dialect gesproken. Ooit al horen beweren dat ze daar geen Limburgs, maar Nederduits spreken? Neen, natuurlijk niet.
Oud 23 januari 2009, 21:33   #154
system
Banneling

Standaard

Citaat:
System, u maakt zich belachelijk. U haalt uw mosterd vandaan bij R�*L als u begint over dat "Nederduits". Dat is immers al altijd de stelling geweest van bijvoorbeeld Xhonneux - een van de belangrijke figuren in de Waalsgezinde beweging in Voeren. Xhonneux is van huis uit dialectspreker: thuis werd er "Veurs" gesproken. Hij heeft altijd beweerd dat dat "Veurs" niet te maken heeft met Nederlands, maar een soort aparte taal is, het Nederduits.

Alleen in de naburige Nederlandse gemeenten wordt eenzelfde dialect gesproken. Ooit al horen beweren dat ze daar geen Limburgs, maar Nederduits spreken? Neen, natuurlijk niet.
Ach mens, ga eens met oude mensen in de Voer in het dialect praten. Dan zult u wel weten welke taal het is.
Oud 23 januari 2009, 21:35   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb me nooit geklemd gevoeld op deze draad. Integendeel. U beweerde indertijd in een andere draad dat 'je' en 'jij' veel gebruikt werd in Vlaanderen. Niets is minder waar. Ik heb u zelfs de vervoegingen gegeven van werkwoorden in het West-Vlaams met telkens het gebruik van de verschillende persoonlijke voornaamwoorden. Maar weinige 'je' s en nog minder 'jij' of 'jullie'. Geen eigenlijk. 'Jullie' en 'jij' worden niet eens gebruikt in West -Vlaandereen. 'Je' wordt alleen in West-Vlaanderen gebruikt en dan nog maar in een deel van West Vlaanderen.

Dit gezegd zijnde zal ik als Limburger toch wel beter weten dan u hoe men in Limburg sprak. En de gij-vorm wordt nog heel veel gebruikt bij ons. Ik heb nooit anders gekend. Maar in de scholen moet het nu met het Hollandse 'je' en 'jij' en 'jullie'.
a. U voelde zich wel geklemd in die draad, daar u na mijn reeks vragen nooit meer in die draad een antwoord plaatste.
b. Ik heb nooit beweerd dat "je" en "jij" voor WO II "veel" werden gebruikt in Vlaanderen. Wel dat "je" en "jij" - een ietwat andere vorm - gebruikelijk zijn in een aantal West-Vlaamse dialecten.
c. "Het" West-Vlaams bestaat niet. In het Brugs wordt "jij" en "je" gebruikt. In het Kortrijks is het "gij".
Oud 23 januari 2009, 21:38   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach mens, ga eens met oude mensen in de Voer in het dialect praten. Dan zult u wel weten welke taal het is.
Ja, ik heb dat al eens gedaan. Ik heb immers lang geleden een weekend doorgebracht in Voeren. Toen had ik een gesprek met o.m. Sweron. "Veurs" is Oost-Limburgs.

Indien u het wil ontkennen, voel u vrij dan uw wagentje te hangen aan dat van Retour-�*-Liège. Die beweren dat, niemand anders.

Platduits wordt trouwens niet in die streek gesproken. Wat in de Duitstalige gemeenten worden gesproken (ten oosten van Eupen), is geen Platduits, maar Middelduits. Platduits komt voor in het noorden van Duitsland.
Oud 23 januari 2009, 21:48   #157
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, ik heb dat al eens gedaan. Ik heb immers lang geleden een weekend doorgebracht in Voeren. Toen had ik een gesprek met o.m. Sweron. "Veurs" is Oost-Limburgs.

Indien u het wil ontkennen, voel u vrij dan uw wagentje te hangen aan dat van Retour-�*-Liège. Die beweren dat, niemand anders.

Platduits wordt trouwens niet in die streek gesproken. Wat in de Duitstalige gemeenten worden gesproken (ten oosten van Eupen), is geen Platduits, maar Middelduits. Platduits komt voor in het noorden van Duitsland.
U hebt eerder de tendens overal uw wagentje aan te hangen. Voor zover het in u politieke Vlaams-nationale kraam past. Ik hang mijn wagentje nergens aan. Ik als Limburger heb nooit aangevoeld dat de Voerenaars Limburgers waren. Wel dat ze behoorden tot het 'Nederlands taalgebied'. Voerenaars waren een volkje apart. Maar de echte Voerenaar sterft stilletjes aan uit.

Laatst gewijzigd door system : 23 januari 2009 om 21:49.
Oud 23 januari 2009, 21:52   #158
Shadowke

Standaard

Citaat:

hem heeft altijd een antwoord klaar om zijn gelijk te halen.
zo inventief is hem wel.
maar hoe lang kan dat blijven duren?
Oud 23 januari 2009, 21:57   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U hebt eerder de tendens overal uw wagentje aan te hangen. Voor zover het in u politieke Vlaams-nationale kraam past. Ik hang mijn wagentje nergens aan.
Zelfs al ontkent u het hier honderdmaal, dan nog is het onmiskenbaar dat u zonder nadenken herkauwt wat er bij Retour-�*-Liège over het Veurs wordt beweerd. Taalkundige bewijzen heeft u niet. Bronnen ook niet. Niet verwonderlijk natuurlijk, daar er geen enkele taalkundige gevonden kan worden die zal stellen dat Veurs "Platduits" is. Veurs is gewoon een Oost-Limburgse dialectengroepen die, zeker in het westen, sterk verwant is met de dialecten die in de aangrenzenden Nederlandse dorpen wordt gesproken. Oostelijk hellen ze meer naar die van de oude volkstaal van Plombières. Er is immers een dialectcontinuüm.

Algemeen nemen de taalkundigen als grens tussen de Nederlandse en Duitse dialecten de isoglos die oostelijk van Eupen loopt. Ten westen gaat het om Limburgs, ten oosten om Middelduits.
Oud 23 januari 2009, 21:58   #160
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zelfs al ontkent u het hier honderdmaal, dan nog is het onmiskenbaar dat u zonder nadenken herkauwt wat er bij Retour-�*-Liège over het Veurs wordt beweerd. Taalkundige bewijzen heeft u niet. Bronnen ook niet. Niet verwonderlijk natuurlijk, daar er geen enkele taalkundige gevonden kan worden die zal stellen dat Veurs "Platduits" is. Veurs is gewoon een Oost-Limburgse dialectengroepen die, zeker in het westen, sterk verwant is met de dialecten die in de aangrenzenden Nederlandse dorpen wordt gesproken. Oostelijk hellen ze meer naar die van de oude volkstaal van Plombières. Er is immers een dialectcontinuüm.

Algemeen nemen de taalkundigen als grens tussen de Nederlandse en Duitse dialecten de isoglos die oostelijk van Eupen loopt. Ten westen gaat het om Limburgs, ten oosten om Middelduits.
Ik wist nog niet eens dat mensen van de Retour �* Liège deze of gene stelling aanhingen dienaangaande. Trouwens, RaL is voltooid verleden tijd.

Laatst gewijzigd door system : 23 januari 2009 om 21:58.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be