![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() waarom heb je
Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
op tijd uit elkaar halen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
mijn hond is mijn hond.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mentaal gehandicapten zijn geen mentaal gezonden, toch wil je... Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
|
![]() de vergelijking maken tussen de voordelen van een paleolytisch dieet tov het sedentaire dieet, in het licht van de evolutie
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 11 maart 2009 om 12:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |||
|
![]() je gebruikt ook chemisch gefabriceerde moleculen als je ziek bent. Je gebruikt ook technologie in het dagelijkse leven. Een koffiezet vind je ook niet in de natuur terug.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
omdat het criterium voelen nogal subjectief is, en het criterium "mens" niet.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 11 maart 2009 om 12:13. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In zekere zin heb je gelijk; dat het moeilijk is te zeggen wie kan voelen en wie niet. Vandaar dat we enkele objectieve indicatoren hebben die getest werden op wezens waarvan we vrij zeker zijn dat ze kunnen voelen. Zo komen we tot de conclusie dat sommige gedragingen (vocalisaties,...), fysiologische reacties (bloeddruk,...) en anatomische eigenschappen (zenuwstelsel,...) goede indicatoren zijn (in de zin dat er bij mensen die tegen ons kunnen zeggen wat ze voelen telkens een correlatie wordt vastgesteld tussen de aanwezigheid van die indicator en bepaalde gevoelens). Wel, passen we nu eens die indicatoren toe op de mentaal gehandicapten... De meeste mensen gaan er daarom van uit dat ook mentaal gehandicapten kunnen voelen, ook al kunnen ze niet zeggen: "Ik voel". En wat blijkt: die objectieve indicatoren zijn ook aanwezig bij vele andere dieren. In het bijzonder gewervelde dieren. Dus kunnen we alvast criterium "gewerveld dier" nemen; een criterium dat even eenvoudig, makkelijk vast te stellen en objectief is als het criterium mens. Een twijfelgeval is het bestaan van een neocortex: is een neocortex belangrijk om te kunnen voelen? Enkel zoogdieren hebben een neocortex. Maar goed, er zijn ook mentaal gehandicapten met heel slecht functionerende neocortex. En ik vermoed dat we ook van die mensen zeggen dat ze ergens wel kunnen voelen en dat ze daarom intrinsiek waardevol zijn. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
|
![]() ...ijzige stilte...
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dat is het verschil met andere dieren. Dat potentieel zit er niet in. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voelen is zowel objectief (ik voel de stoel waarop ik zit) als subjectief (ik ben gelukkig, ik heb pijn). Dus voelen is geen goed criterium. Voelen, laat staan (de potentie tot) lijden of blijdschap (het tegenovergestelde van lijden), vormt dan ook niet de basis voor de mensenrechten, en kan dan ook niet gebruikt worden om die rechten uit te breiden tot andere dieren. Citaat:
En vooraleer je weer afkomt met de mentaal-gehandicapten: zie hierboven Citaat:
Citaat:
Gij steunt op een arbitrair, moeilijk uit te leggen criterium, ik op het criterium biologische soort, dat tenminste nog objectief af te bakenen is.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 19 maart 2009 om 13:53. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | ||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Nochtans worden er duizenden haantjes - eendagskuikens - vergast en versnipperd...
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Laten we eens analyseren: je hebt sterke en zwakke potentie. Sterke potentie is dat een baby kan opgroeien tot een rationeel denkend wezen als wij de juiste omstandigheden creeren, dus dingen die onder onze invloed liggen, zoals onderwijs, zorg,... Zwakke potentie zegt dat bv. mentaal gehandicapten geboren hadden kunnen worden als baby's zonder mentale afwijkingen. Dat ligt echter niet meer onder onze controle. Wat we ook doen, die mentaal gehandicapten zullen nooit opgroeien tot rationeel denkende volwassenen. Zwakke potentie is dus contrafactueel, het verwijst naar een andere wereld waarin de situatie anders was geweest. Dat je een ethiek baseert op sterke potentie kan ik begrijpen, in de zin dat wij dan de plicht hebben om die baby's te laten opgroeien tot rationele volwassenen (wij moeten als het ware ervoor zorgen dat intrinsieke waarde tot stand komt). Maar een ethiek baseren op zwakke potentie lijkt me niet zinvol, want we kunnen toch niets doen om die potentie te actualiseren. Als we met hersenchirurgie die mentaal gehandicapten verstandelijker zouden kunnen maken, kunnen we waarschijnlijk varkens ook meer verstand geven. Als iemand geboren kan worden als mentaal gehandicapte, dan had hij ook als varken kunnen geboren worden. En de verwijzing naar "normale" ontwikkeling lijkt me ook moeilijk. Wat is normaal? Verwijst dat naar de meerderheid? Als je daar een ethiek op baseert, kan dat gevaarlijk zijn (bv voor naturalistische drogreden), want dan is het geen intrinsieke waarde meer: de waarde is dan afhankelijk van iets dat buiten het individu ligt. Je zou bv kunnen zeggen dat ik niet normaal ben omdat mijn opvattingen verschillen van de meerderheid van de bevolking. (en vervolgens zou je kunnen zeggen dat mijn waarde afhankelijk is van mijn 'normaal zijn'.) Of misschien zouden we wel kunnen zeggen dat varkens ook geen normale ontwikkeling kennen. Varkens kunnen bv. beschouwd worden zoals mentaal gehandicapte wezens, maar die nog wel in staat zijn om zich voort te planten. En mij lijkt het dan echt niet relevant om te gaan antwoorden dat er nog nooit een 'normaal', rationeel varken is geweest. Nee, volgens mij is die zwakke potentie van mentaal gehandicapten niet de reden waarom we ze intrinsiek waardevol vinden. Het is zo ver gezocht: een wezen (bv. een mentaal gehandicapte) heeft het basisrecht 1) indien het (in een hypothetische andere wereld) geboren had kunnen worden als een wezen dat onder die en die omstandigheden intelligentie (rationeel denkvermogen, moraal...) kon ontwikkelen en 2) indien er andere wezens zijn die een bepaalde genetische gelijkenis hebben en die reeds intelligentie hebben ontwikkeld? Sorry, maar dat vind ik erg vergezocht. Erg moeilijk (ik heb nog geen vleeseter horen zeggen dat dat de reden is waarom we geen mentaal gehandicapten mogen eten). Erg arbitrair (ivm die bepaalde genetische gelijkenis) Citaat:
Citaat:
Citaat:
1) op vraag waarom we wel embryonaal stamcelonderzoek doen hoor je zeggen dat die embryo's nog niet kunnen voelen 2) op vraag waarom iemand vlees eet hoor je vaak als antwoord dat dieren toch niet kunnen voelen en het dus niet erg is. Waarom zouden die mensen zoiets antwoorden als het algemeen aanvaard was dat voelen toch niet relevant is? En waarom zou rationeel denken wel relevant zijn en voelen niet? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat het criterium voelen veel makkelijker uit te leggen is dan bovenvermelde 'zwakke potentie' dinges. En empathie is nog een gevoel dat veel mensen hebben en dat veel mensen waardevol vinden. Terwijl ik niet zie waarop dat van die zwakke potentie is gebaseerd. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | ||||||||||||||||||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Jij maakt die opdeling. Jij deelt de mensen op in degenen die dat potentieel benutten, en degenen die dat, om wat voor reden dan ook (omgeving, erfelijk) niet kunnen of willen. En jij blijft op die, door jouw arbitraire indeling, hameren, als argument om ook dieren, die per definitie niet in staat zijn tot rede, rechten toe te kennen. Maar, ongeacht dat een mentaal gehandicapte niet in staat is dat potentieel ten volle te benutten, het blijft een mens. Of vind je van niet? Ondanks dat de mentaal gehandicapte die potentie niet ten volle kan benutten, en zijn/haar mentale toestnad blijft steken op het nivo van een varken, wordt het niet ineens een varken genoemd, maar blijft het een mens. Een mens dat vanaf zijn conceptie de potentie had tot rede, maar door omstandigheden die potentie niet kan benutten. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En eenvoudiger? Daarom dat je een arbitraire indeling maakt in intrinsieke waarden tov soort behoefte en tov soorten die voelen en niet voelen. En dan maak je nog eens een opdeling in soorten "voelen". Planten sluit je uit, insecten sluit je uit, geleedpotigen sluit je uit, op basis van jouw arbitraire criteria. Want ze "voelen" niet op de juiste manier Citaat:
Waar komt dit nu ineens vandaan?
||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |||||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Met uw woorden zou je evengoed kunnen zeggen dat varkens de potentie hebben, maar ze die (om wat voor redenen dan ook) niet kunnen benutten. Citaat:
Citaat:
Maar wat bedoel je nu precies met die potentie tot rede? Wil dat zeggen dat hij rede zal ontwikkelen mits die en die omstandigheden in de omgeving voldaan zijn (sterke potentie)? Zo ja, dan heeft een mentaal gehandicapte die hersenschade reeds in de baarmoeder opliep geen sterke potentie. Of bedoel je dat die potentie zou kunnen ontwikkeld hebben indien zijn hersenen anders in elkaar zouden gezeten hebben (zwakke potentie)? Maar dan heeft een varken ook zwakke potentie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
1) er zijn veel categorieen van genetische verwantschap (volk, soort, familie, geslacht, orde, klasse, onderstam, stam, rijk,...) terwijl er er maar één categorie is voor voelen, namelijk voelen (maar goed, het kunnen er ook drie zijn: leven, voelen en denken). 2) het criterium soort staat los van emoties die bepalend zijn in ons ethisch oordelen. Ethische keuzes zijn vaak gebaseerd op gevoelens zoals empathie en bezorgdheid. Niet alleen dat we die emoties belangrijk vinden en dat ze van invloed zijn, een gevoel zoals empathie is ook enkel zinvol mogelijk met wezens die kunnen voelen. Vroeger had men enkel empathie met blanken. Tijdens de slavernij moest constant erop gehamerd worden dat zwarten geen ziel hebben, soort van robotten of machines zijn en niets kunnen voelen. Ook de nazi's gingen actief op zoek naar psychologische strategieen om empathie met joden te vermijden, omdat ze maar al te goed wisten dat je ze niet kunt uitroeien als je empathie met joden hebt. Welnu, hetzelfde gebeurt nu met de vleesindustrie. 3) gevoel is gelinkt aan belangen, belangen zijn gelinkt aan rechten. Waarom hebben we gevoelens: omwille van de enige reden dat die ons helpen in het gewaarworden van onze belangen, om te kijken of ze al dan niet voldaan zijn. En belangen zijn gekoppeld aan rechten omdat een recht niets anders is dan een bescherming is van een belang. Het criterium soort is helemaal niet gekoppeld aan belangen: je kunt niet zeggen dat een zwarte minder sterke belangen heeft dan een blanke, dat een varken minder belangen heeft dan een mentaal gehandicapte,... Dus vandaar gelijke rechten, in het bijzonder gelijk basisrecht. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
|
![]() als grote voorvechter van gelijkwaardige rechten voor alle dieren, op basis van "intrinsieke waarde" (i.e. gelijkwaardigheid), ben je er als de kippen bij om mensen in te delen in sterke en zwakke potentie (wat een eufemisme is voor minderwaardig), enkel en alleen om je punt te maken. Die hypocriete houding, en dat waarde-oordeel over een bepaalde groep mensen stoot me dermate voor het hoofd dat ik nu niet ga reageren.
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Voetgangers en fietsers noem ik ook zwakke weggebruikers, omdat ze fysiek kwetsbaarder zijn en niet omdat ze slap of zwakjes zouden zijn (integendeel; ze zijn fitter en sportiever dan automobilisten, en als ze door regen en wind fietsen omdat ze bewust niet de auto willen gebruiken omdat dat slechter is voor het milieu, dan zijn die fietsers in moreel opzicht net sterker dan verwende automobilisten die niet nat en moe willen worden) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
|
![]() Citaat:
die sterke en zwakke potentie is iets dat in mijn ethiek niet past en niet hoeft. U tovert die dingen uit uw hoed om het uzelf gemakkelijker te maken een tegenargument te formuleren. U deelt de mensen in (dat heb ik niet gedaan), en begint dan te argumenteren tegen de door uzelf gecreërde, arbitraire indeling. Maar dan wel zonder een waarde-oordeel eh ![]() For the sake of the argument. Dat is zelfs nog erger. Toch een klein vraagje: waarom zijn baby's en mentaal gehandicapten in uw ogen gelijkwaardig?
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. Laatst gewijzigd door Pieke : 23 maart 2009 om 09:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2) Wat een drogreden. De hogere soorten -gewervelden bijvoorbeeld- dieren kunnen wel voelen. Da's duidelijk. Maar dat gaat die steak op mijn bord niet minder smakelijk maken.
![]() |
![]() |
#157 | ||||||||||||||||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
de indeling gebeurt op basis van de soort, niet op basis van de klasse; Als gij een koe ziet, zegt ge ook "Daar staat een koe", en niet "Kijk, een zoogdier". Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Sterk of zwak zijn door u uit uwen duim gezogen. Een varken heeft niet de potentie tot rede. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En om het in je eigen woorden te zeggen: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat gebeurt niet. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je moet eens tellen hoeveel keer je de vergelijking gemaakt hebt, of de woordjes zwak en mentaal gehandicapte je in 1 en dezelfde zin gebruikt heb.
||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | ||||||||||||||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Zucht... Ik voel me geërgerd als ik uw reactie lees. Ik probeerde me voor te houden om niet meer te reageren, maar als ik uw argumenten lees voel ik toch weer de drang om wat recht te zetten...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waarom kijk je naar de ouders en grootouders en niet naar de nakomelingen? Het is bv. niet ondenkbaar dat er ooit nakomelingen van varkens zullen zijn die ook rationeel kunnen denken. Zeker met genetische manipulatie is alles denkbaar en vervaagt de soortgrens zelfs. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Volgens mij zijn mensenrechten niet echt op iets zinnigs gebaseerd. Ofwel beperken we ze tot mensen die (potentie tot) redelijkheid hebben, ofwel breiden we ze uit tot voelende wezens. Citaat:
Citaat:
1) levende wezens hebben het basisrecht om niet gebruikt te worden voor onze luxedoelen (we mogen dus nog wel levende wezens gebruiken voor eten, of voor kennis op te doen uit boeken,...) 2) voelende wezens hebben het recht om niet gebruikt te worden voor basisdoelen (eventueel nog wel voor overlevingsbehoeften, dus als je kunt zeggen dat jij doodgaat tenzij je een voelend wezen gebruikt. Hoewel ik hier voorzichtig in ben, want mentaal gehandicapten bijvoorbeeld...) 3) denkende wezens hebben het recht om niet gebruikt te worden voor overlevingsbehoeften (dus zelfs niet indien jij gaat sterven tenzij je een orgaan krijgt van een denkend wezen) Voorlopig voeg ik 2 en 3 samen, vandaar mijn patho-biocentrisme. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarschijnlijk? Da's redelijk sarcastisch.
Een baby voelt wel degelijk. En een mentaal gehandicapte, tenzij het een breinloze plant is, ook.