![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toon mij die lijst eens. Citaat:
De nucleaire veiligheid schuilt hem niet - zoals sommigen denken - in het AFWEZIG ZIJN van ongelukken en incidenten, maar eerder in een systeem dat zo is dat, opdat belangrijke incidenten zich daadwerkelijk voordoen, er een hele hoop van die kleinere incidenten simultaan moeten voorvallen. Uiteraard vallen individuele incidenten relatief vaak voor, maar komen hun combinaties veel minder vaak voor. Dat leidt dan tot de LAGE FREQUENTIE van belangrijke incidenten. Met andere woorden, belangrijke incidenten komen niet veel voor. Dat is het hem. Gaan er zware nucleaire incidenten gebeuren ? Ja. Gaat dat vaak het geval zijn ? Nee. En daar schuilt hem net de veiligheid in: het verwachte aantal slachtoffers over lange tijd is op die manier veel kleiner dan die van ongeveer alle andere activiteiten. Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 8 maart 2009 om 09:31. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vorige week is bij ons op't werk een sterk verhoogde potentieel dodelijke CO waarde gemeten in de ontstenigerruimte, waar net 400 kg smeulende koffie was gedumpt.
De bedrijfsbrandweerploeg kon de ruimte alleen betreden met volledige ademhalingsbescherming. En toch stond daar niks van in de kranten, noch werd het doorgegeven aan de instanties. Het dodelijke CO is gewoon in de buitenlucht geblazen, nadat de smeulende koffie was geblust met gewoon drinkwater uit de kraan. Moeten we nu moord en brand schreeuwen? En alle koffiebranderijen in België laten sluiten?
![]() |
#144 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
- Een ver doorgedreven veiligheidscultuur. - Statistisch erg veilig. - Als er eens wat mis gaat is dat direct groot nieuws... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het grappige is dat luchtvaart, door de natuur van de zaak, hoewel inderdaad vrij veilig, nogaltijd veel "gevaarlijker" is dan kernenergie, in de zin dat de kans voor een willekeurig individu om te sterven ten gevolge van een luchtvaart ongeluk, nogaltijd veel groter is dan om te sterven aan een ongeluk met kernenergie. De reden is dat het in de luchtvaart veel moeilijker is, door de natuur der dingen, om "verdediging in diepte" toe te passen. Je kan geen 20 reservemotoren, extra vleugels, en zo verder aan een vliegtuig hangen en het nog laten vliegen ook, en er zijn bepaalde ogenblikken bij landen en opstijgen waar 1 fout voldoende is om een ongeluk te veroorzaken. Als de piloot, net bij het opstijgen, een zware stuurfout maakt die een stal veroorzaakt, dan zijn er niet veel "extra opvang mogelijkheden". Het is nu wel zo dat men daar met vliegtuigcomputers iets aan doet en de piloot gewoon *verbiedt* om zulke maneuvers door te voeren. Met een (westerse) kerncentrale kan je nogal wat klooien alvorens het zwaar mis begint te gaan: de mannen van Three Miles Island hebben dat aangetoond. Ze hebben heel veel mogelijkheden gehad om nu eens niet de verkeerde beslissing te nemen, maar iedere keer, bingo. Ik denk dat je zoveel vrijheid niet hebt met een vliegtuig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Goed. Een vraagske, het verarmd uranium dat de Amerikanen en Israël gebruikt in DU-munitie.... Wel ? Kregen ze dat gratis en voor niks van de nucleaire industrie, met het oog op lagere afval verwerkingskosten ? Of? Of wordt het door de nucleaire industrie als een product verkocht ? Voor 't geval dat je niet weet waar 't over gaat gooi ik wat linkjes. http://www.google.be/search?hl=nl&q=...nitie%22&meta= http://www.google.be/search?hl=nl&q=...2+israel&meta= http://www.google.be/search?hl=nl&q=...%22+iraq&meta= 't Spijt me maar ik vind jouw geloof in heel die industrie nogal 'goedgelovig' en ook enkel gesteund op 'geloof'.
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is nu toevallig zo dat de uranium verrijking aanleiding geeft tot een hoop DU, waar men *voorlopig* niks mee kan doen (maar in kweekreactoren wel, hoor, het is goeie brandstof, vandaar dat ik dat jammer vind om dat te verspillen). Maar je kan je munitie even goed van NATUURLIJK uranium maken. Dat is dan een beetje actiever, he, maar dat werkt militair even goed. Met andere woorden, men gebruikt DU omdat het beschikbaar is (en minder actief) maar men zou het even goed (en goedkoper...) met natuurlijk uranium kunnen doen. En dat heeft dan niks met de nucleaire industrie te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Inderdaad. Dat DU hoort men niet weg te gooien. Google eens op "Traveling Wave Reactor"...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het ergste incident in de vliegtuigindustrie, daar kunnen we blijkbaar mee leven. Of we dat willen en kunnen met nucleare incidenten is wat anders http://www.secureindianpoint.org/dow...ealthstudy.pdf Citaat:
![]() |
![]() |
#150 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar, moet ik daarom stoppen met proberen ? Overigens, je beantwoord de vraag niet. Waar komt 't verarmd uranium dat de Amerikanen en de Joden gebruiken vandaan ? En ook. Het gaat weer over 'verspreiding' van radioactief materiaal na 't branden bij een hoge temperatuur. Brand ? Niet gevaarlijk ? Terrorisme ? Blijven ontkennen ?
![]() |
![]() |
#151 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er dus geen DU zou zijn, omdat er geen nucleaire industrie zou zijn, dan zouden ze nog altijd even goed die munitie maken, he. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() 9/11 was inderdaad een niemendal. De Afghanen en Irakezen kunnen daar perfect mee leven.
![]() |
#153 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=De_Laatste_Belg;4016840Maar, moet ik daarom stoppen met proberen ?
[/QUOTE] Integendeel: je moet beginnen met proberen. Proberen om begrijpend te lezen, wel te verstaan. Want zoals gezegd: het gebruik van uranium in militaire toepassingen staat los van het al dan niet gebruik van uranium door de nucleaire sector. Maw uranium in militaire toepassingen wordt niet gebezigd omwille van zijn stralingseigenschappen, of radioactief verval. Men had evengoed wolfraam kunnen gebruiken bvb., en dan had u de gloeilampenindustrie kunnen betichten van misdaden tegen de menselijkheid.
![]() |
#154 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik lees dat 'men' kan aantonen dat DU-munitie kan aangemaakt worden zonder de kernindustrie, maar ook dat 'men' het aandeel als leverancier van de kernindustrie niet uitsluit. Niet uitsluiten betekent dat de kernergie niet wakker ligt van besmetting en dumpingspraktijke, want dat is het toch. Ik lees dat 'men' wanneer er verontrustende cijfer bekend zijn over en rond een besmetting, die liever negeert. Ik lees dat men 'het gelijklopen' negeert. Ik lees dat men naief blijft geloven in een kernsector die geleid wordt door mensen die 't goed voorhebben.
![]() |
![]() |
#155 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De reden waarom het gebruikt word. 1) De hoge densiteit en hardheid maakt verarmd uranium tot het materiaal voor superieure pantserdoorborende "kogels". Wolfram doet net dezelfde taak. Maar. 2) Het chemische effect wat uraniummetaal zo dodelijk maakt is het feit dat het goed brand. Denk als vergelijking aan magnesium, of nog erger, fosfor. Wolfram heeft dit effect niet. 3) de radioactiviteit en de chemische toxiteit zijn voordeeltjes. -mensen zijn onredelijk bang van het concept radioactiviteit en iemand verzorgen die DU verwondingen heeft is een zaak van lange duur, als die persoon al ooit terug erboven op komt. Al bij al, een dikke + voor het materiaal. Maar uranium metaal gewonnen uit natuurlijk uranium, zonder verarming is even bruikbaar voor deze toepassing. Citaat:
Citaat:
Maar het is gewoon te goed spul om niet te gebruiken als kogel. Een ander gebruik van verarmd uranium is stralingsschild. Ook prima voor mij. Citaat:
En ook dat ik een gloeiende hekel heb aan politicie en ambtenaren.
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We hebben jammer genoeg niet veel statistieken over grote kernrampen en dus komen we altijd maar bij Chernobyl uit, maar je moet toch wel weten dat exact zulk een ongeluk in een westerse centrale gewoon fysisch onmogelijk is. In Chernobyl zijn een paar dingen gebeurd die gewoon niet kunnen in een Westerse centrale, en het voornaamste is dat de reactor in Chernobyl nog meer dan een dag is BLIJVEN DOORWERKEN na het ongeluk. Dat heeft ervoor gezorgd dat die gigantische brand niet snel is geblust, en dat heeft voor de grote verspreiding van een groot deel van de kern over een heel groot gebied gezorgd. Welnu, dat is iets dat fysisch niet kan in een westerse centrale. Het andere aspect was natuurlijk dat die reactor niet in een confinement gebouw stond, want zelfs een lekkend confinement gebouw zou toch wel een rem zijn op de gemakkelijke verspreiding van die materialen. Dit gewoon om te zeggen dat als we Chernobyl als voorbeeld nemen, we een sterke *bovengrens* van wat echt kan misgaan, beschouwen. Want het tweede ongeluk in het rijtje, namelijk Three Miles Island, deze keer met een Westerse centrale, heeft GEEN gevolgen gehad. Het echte "zwaarste ongeluk" moet dus ergens tussenin liggen. Als we dus Chernobyl in Doel plaatsen, hebben we al een sterke overdrijving van wat in de meest onwaarschijnlijke gevallen echt zou kunnen voorvallen, terroristen inkluis. Maar we hebben niks anders als daadwerkelijk vergelijkingspunt. Welnu, bij een zwaar kernongeluk is het eerste wat je moet doen, de bevolking beschermen tegen het heel actieve I-131. Dat kan gelukkig relatief gemakkelijk, door jood tabletjes te slikken. Dat is niet gebeurd in Chernobyl, bijvoorbeeld. Hier gaat het hem op een tijdschaal van uren. In tweede instantie moet je de bevolking ontruimen in gebieden waar er sprake is van een serieuze contaminatie. Afhankelijk van de ergheid van die contaminatie en de tijd die je er doorbrengt, ga je de bevolking in kwestie een zekere dosis laten integreren en die gaat op lange termijn, a priori, statistisch de kans een *klein beetje* verhogen om een kanker te krijgen. Het is wel zo dat je al HEEL ZWARE dosissen moet opdoen alvorens die kans op kanker *significant* verhoogt (dat wil zeggen, van een vergelijkbare orde wordt als alle andere oorzaken van kanker die we toch ondergaan). Vanaf een zekere, vrij hoge "flash" dosis, ga je acute stralingsziekte krijgen. Stralingsziekte is iets dat je niet "na 5 jaar" kan krijgen, het is een haast onmiddellijk ziekteverschijnsel (dat ten hoogste enkele dagen na bestraling tevoorschijn komt). Maar hiervoor moet je wel ongelooflijk hoge dosissen opdoen. In Chernobyl is zo goed als geen enkele burger daar, ondanks de heel slechte maatregelen, aan ten slachtoffer gevallen. Het zijn enkel de mensen die bij de WERKENDE reactor zijn blootgesteld, die daaraan zijn gestorven: ongeveer 60 of zo. Maar, zoals reeds gezegd, dat is fysisch onmogelijk in een Westerse centrale (een kapotte reactor kan niet blijven werken: die is zo gemaakt). Met andere woorden, bij goed geplande ontruiming en zo is de sanitaire impakt van de pollutie veroorzaakt door een grote kernramp kleiner dan die van andere pollutieproblemen die we geregeld tegenkomen. Daarentegen, de echte "ramp" schuilt hem in het feit dat we een gebied hebben dat nu een natuurgebied moet worden voor een eeuw of zo. Wat kost het om een stad als Antwerpen, als die zwaar zou gecontamineerd worden, in een natuurgebied om te vormen, en dus al die inwoners en hun economische activiteit ergens anders onder te brengen ? Dat is grotendeels een financiele ramp. Als de frequentie waarmee dat verwacht wordt, te gebeuren, zeg maar, 1 keer gemiddeld om de 100 000 jaar is, is dat aanvaardbaar of niet ? Zijn er geen andere dingen van hetzelfde rampen niveau die op zulke tijdschaal kunnen voorvallen ? Wat ik ook niet weet is of het uberhaupt mogelijk is om een stad zoals antwerpen voldoende te decontamineren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu, uranium is zowiezo een zwaar metaal, en ook een beetje actief, dus een heel gezonde stof is het niet, net zoals kwik of zo. Maar, zoals reeds gesteld, ik zie niet goed in wat deze *militaire toepassing van een bepaalde stof* te maken heeft met kernenergie. Moeten zonnecellen nu maar verdwijnen omdat arseen een deel is van sommige types zonnecel, en dat het mogelijk is om mensen te vergiftigen met arseen ? Citaat:
De militairen gebruiken bijgevolg bij voorkeur dat ter beschikking staande verarmde uranium, zo brengen ze wat minder activiteit in de omgeving (hoewel hen dat waarschijnlijk relatief weinig kan schelen). Dus moeten we onmiddellijk ophouden met de industrie die als bijprodukt, verarmd uranium gebruikt ? Zodat de militairen gedwongen zijn om natuurlijk uranium te gebruiken ? Citaat:
Het antwoord is natuurlijk dat zoiets dom zou zijn, want verarmd uranium is helemaal geen moeilijk "afval" om te beheren. Het heeft toepassingen in alle plekken waar men uranium kan gebruiken, met het extra voordeel van minder actief te zijn, en het wordt in de kernindustrie ook gebruikt, bijvoorbeeld als gamma scherm. En het simpelste om er vanaf te komen indien zoiets zinnigs zou zijn wat het niet is, zou zijn van het in zee te dumpen, want er zit reeds 5 miljard ton uranium in zeewater. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In Iraq echter heb je te maken met een industrieel maagdelijk gebied. Als referentiekader kan dat dus wel tellen. Probeer nu bijvoorbeeld dit artikel eens te minimaliseren: NIET VOOR GEVOELIGE MENSEN. http://www.need2know.eu/?p=1008 Jouw argument dat dit totaal niks te maken heeft met de kernenergie sektor is vlucht gedrag.
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk, een sensationeel artikeltje samengooien met een paar misvormende babylichaampjes kan iedereen, natuurlijk. Maar een ding staat vast: welke schade *verarmd* uranium ook zou maken, *natuurlijk uranium* zal hetzelfde veroorzaken (of een heel klein beetje meer in de mate dat de zwakke straling daarvan een gevolg zou zijn). Er zijn echter verschillende goede redenen om aan deze gevolgen te twijfelen op het vlak van de *straling*. U-238 is een zwakke alfastraler, en gaat, op die manier, essentieel twee soorten kankers veroorzaken: longkanker en beenderkanker. Longkanker omdat longen gevoelig zijn aan lokale poederkorreltjes en beenderkanker omdat uranium chemisch geneigd is om zich op lange tijd vast te zetten in de beenderen. Maar dat zijn kankers die ettelijke tientallen jaren nodig hebben om tot ontwikkeling te komen, en zijn dus dingen die zo goed als nooit aan babies overkomen. Nu, als je enkele feitelijke kemels in je sensatieartikeltje wil horen: "Uranium-238 is vaak vervuild met giftig Americum en Plutionium." haha. Uranium-238 komt van natuurlijk uranium, en americium en plutonium komen niet natuurlijk voor, maar worden in een reactor geproduceerd. Op het ogenblik dat DU afgescheiden wordt, heeft dat dus nog nooit Am of Pu gezien. "Alles van lichte, permanente hoofdpijn tot geboortedefecten in je kinderen en dodelijke kanker is daarbij mogelijk." Het stralingseffect kan enkel maar aanleiding geven tot kankers, en dat na een lange tijd. Al de rest is niet van stralings-oorsprong (misschien wel van zware-metaal vergiftiging). Men heeft dat destijds in Chernobyl ook gedaan: ongeveer alle kwalen die men in de omgeving had waren natuurlijk het gevolg van de straling. Maar men heeft nu bijna een eeuw studies verricht over de gezondheidseffecten van straling. Maar ze zeggen het zelf: "Een Iraaks instituut heeft tot 5000x hogere radioactiviteit gemeten in de grond rondom Bashra. Er zijn abnormale kankerpatronen in lokale families waaronder dubbele kanker en drievoudige kanker. Er is enorme toename in sterfgevallen door bv. leukemische kanker. (Waarschuwing, dit is absoluut geen prettig rapport om te bekijken)." Om tot 5000 x meer dan natuurlijke straling te komen moet je nogal wat doen, hoor! Dat wil zeggen dat je aan ettelijke Sieverts per jaar zitten, wat zou willen zeggen dat iedereen daar nu dood gevallen is aan stralingsziekte. Dit is ronduit belachelijk. Natuurlijke dosis = 2.4 mSv/jaar wereldgemiddelde. We zouden daar dus aan 12 Sv/jaar zitten. Dat heb je zelfs in de zone rondom Chernobyl niet. Maar daarentegen: "Canadese soldaten lopen met stralingstags rond in Afghanistan. Het Canadese leger ontkent dat DU gevaarlijk is maar zal wel stoppen met het gebruik ervan omdat de logistiek er omheen te duur is. Niet vreemd, want het is dus kernafval en moet op een speciale manier opgeslagen en vervoerd worden. Onschadelijk maar kennelijk toch te gevaarlijk voor normale opslag en vervoer. Stralingstags meten straling, maar geen vergifiting en zoals gezegd is de straling niet grootste probleem. De tags zijn dus onzin. " We moeten weten wat we willen, he. Ofwel is de straling zo enorm (5000 x meer dan de achtergrond) en in dat geval is dat een *ongelooflijk zwaar probleem*, ofwel is de "straling niet het grootste probleem", maar dan heeft al die insinuatie met "kernafval" en dergelijke geen enkele zin. Iets belachelijks: "Brits stralingsexpert dr. Chris Busby waarschuwt dat de gevaren ook ons zullen treffen omdat DU-stof uiteindelijk de hele wereld zal overwaaien." terwijl er in ongeveer alle materialen die ons omringen wel een kleine fractie natuurlijk uranium aanwezig is. In steenkool is dat enkele ppm bijvoorbeeld. Ik weet niet in hoeverre *verarmd* uranium "radioactief afval" is, maar in elk geval is (4 keer actiever) *natuurlijk uranium* dat niet, en vereist bijvoorbeeld geen specifieke bescherming bij transport. Maar, juist, uranium is een redelijk giftig zwaar metaal, zoals lood of kwik dat ook zijn. Laatst gewijzigd door patrickve : 11 maart 2009 om 14:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Goed. Dan wat minder 'sentationele' berichten. http://www.laka.org/info/publicaties...98-du-emma.pdf http://www.stopusa.be/scripts/texte....ngue=2&id=7817 http://www.motherearth.org/nuke/milieu_nl.pdf Overigens maakt het geen ene reet uit of je sterft door chemishe of stralings schade aan je lijf. En nogal wiedes dat de chemische complicaties de stralings complicaties vooraf gaan. Chemische symptonen zijn op zich een bevestiging van besmetting. Een brand in een kerncentrale heeft het zelfde besmettings potentieel. Jouw 'hoon' over verontreinigd uranium is ook msplaatst. http://www.motherearth.org/bulletin/...katern_web.pdf Je wil niet zien, en je wil het niet bevatten. En het is wel degelijk een bijprodukt van kernenergie. Dat ontken je niet.
![]() |