Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > An Michiels (Vlaams Belang) (27 april tem 3 mei)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

An Michiels (Vlaams Belang) (27 april tem 3 mei) Vlaams volksvertegenwoordiger, partijraadslid, licentiate in de filologie, 1ste vrouw op de lijst in Vlaams Brabant. Actief in de commissies "Onderwijs, Vorming, Wetenschap en Innovati" en "Binnenlandse Aangelegenheden, Bestuurszaken, Institutionele en Bestuurlijke Hervorming en Decreetsevaluatie"

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2009, 13:45   #141
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
School moet niet boeiend zijn. School moet een goede voorbereiding zijn op de latere carriere, al is dat werken, hogeschool of universiteit. En dat is het grootste deel van de tijd ook niet boeiend. Of denk je dat CFD berekeningen op een vleugel boeiend zijn beste Flanel ?

Ik kan het weten....
Sommige dingen boeiend vinden is acquired taste. Wiskunde bijvoorbeeld. Door het te doceren op een apenniveau zullen mensen het altijd saai blijven vinden.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 13:47   #142
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben VOOR het belonen van bovenmaats presteren. Ik ben VOOR onderwijs op een hoger niveau te tillen. Maar ik ben TEGEN apartheid in het onderwijs.

Ik heb op de werkvloer gestaan als Ir. Je merkt snel genoeg dat de dingen niet zijn zoals ze lijken in de studie en dat een van de belangrijkste zaken is om efficient en goed te kunnen omgaan met uw techniekers en arbeiders. Dat kenmerkt een goede ingenieur: hij bedenkt niet alleen goede ontwerpen, maar kan ze ook goed uitleggen en overbrengen aan de mensen die deze ontwerpen moeten uitwerken in een product.

Competenties heet dat. Multinationals belonen op competentiegroei, niet op inhoudelijke groei.
De cool-factor die alles wat in een middelbare school bepaalt doet wat jij zegt teniet.
Oud 28 april 2009, 13:47   #143
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Jij had het overlaatst over jouw leven en de rat race. Wil je dat iedereen zo leeft?

School moet boeiend zijn, maar het moet ook doen wat jij zegt. Men moet daar leren werken.
Het kan perfect: men leert zowel de saaie als de boeiende dingen. Vocabulaire vanbuiten leren moet, dat kan men niet wegnemen. Maar als pakweg geschiedenis wordt gedoceerd op het niveau van eencelligen, snap ik niet welk heil jij daarin ziet.
En waarom zou dit niet kunnen in klasjes waar allerhande soorten mensen bijeen zitten (weliswaar allemaal ASO ?).

De mensen die sterk waren in hun vakken, waren meestal zwak op andere gebieden...rara welke ? Wat wil je, een klas homogeen nerd en pseudo autisten ? Je kan regelmatig ook wat leren van die "domme" speelvogels die zich meer interesseren in uitgaan, voetballen en sociaal bezig zijn. Maar dat beseft men vaak later pas.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 13:51   #144
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
En waarom zou dit niet kunnen in klasjes waar allerhande soorten mensen bijeen zitten (weliswaar allemaal ASO ?).

De mensen die sterk waren in hun vakken, waren meestal zwak op andere gebieden...rara welke ? Wat wil je, een klas homogeen nerd en pseudo autisten ? Je kan regelmatig ook wat leren van die "domme" speelvogels die zich meer interesseren in uitgaan, voetballen en sociaal bezig zijn. Maar dat beseft men vaak later pas.
De domme speelvogel zogt ervoor dat zijn cultuur de coolste is.

Wie zich niet schikt, wordt gepest. Als je het prima vindt dat mensen op die manier een trauma voor't leven oplopen, mij best, maar het gebrek aan sociale capaciteiten bij "nerds" zijn te wijten aan de isolatie die ze hadden meegemaakt in't middelbaar, vanwege het feit dat ze niet cool waren.
Oud 28 april 2009, 13:51   #145
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Sommige dingen boeiend vinden is acquired taste. Wiskunde bijvoorbeeld. Door het te doceren op een apenniveau zullen mensen het altijd saai blijven vinden.
Wiskunde werd voor mij op een te laag niveau gegeven in de derde graad, net zoals fysica. Frans en duits daarintegen kon ik met moeite volgen.

Moest ik nu maar in een klas gaan zitten met allemaal mensen die goed zijn in wiskunde en fysica ? Ik heb afgezien met die talen, maar uiteindelijk heb ik meer geleerd daardoor dan met die lessen wiskunde (eigenlijk stof die ge opt unief in razendsnel tempo toch opnieuw ziet, frans en duits krijgt ge nooit meer)
Oud 28 april 2009, 13:53   #146
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Wiskunde werd voor mij op een te laag niveau gegeven in de derde graad, net zoals fysica. Frans en duits daarintegen kon ik met moeite volgen.

Moest ik nu maar in een klas gaan zitten met allemaal mensen die goed zijn in wiskunde en fysica ? Ik heb afgezien met die talen, maar uiteindelijk heb ik meer geleerd daardoor dan met die lessen wiskunde (eigenlijk stof die ge opt unief in razendsnel tempo toch opnieuw ziet, frans en duits krijgt ge nooit meer)
Je vergeet ook ontwikkeling. Als men op jonge leeftijd iets leert, wordt men er simpelweg beter in.
Oud 28 april 2009, 13:57   #147
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De domme speelvogel zogt ervoor dat zijn cultuur de coolste is.

Wie zich niet schikt, wordt gepest. Als je het prima vindt dat mensen op die manier een trauma voor't leven oplopen, mij best, maar het gebrek aan sociale capaciteiten bij "nerds" zijn te wijten aan de isolatie die ze hadden meegemaakt in't middelbaar, vanwege het feit dat ze niet cool waren.
En dus moeten we de nerds maar verder isoleren. Ha, ik ken er zo een paar. Levenslang veroordeeld tot een kantoortje aan de unief. Soort black box. Ge stopt er data in, en er komen papers uit. Voor de rest willen ze zo min mogelijk sociale omgang. En praktische toepassingen voor hun werk, ho maar, de echte wereld is niet tof !

Nutteloze figuren die je kweekt als je ze blijft beschermen. Sociale skills zijn enorm belangrijk. Bedrijven selecteren er op. Ik was een nerd in de eerste twee graden vant middelbaar, maar ik ben opengebloeid in de laatste graad. Ik heb gemerkt dat goede sociale skills vaak belangrijker zijn als inhoudelijk sterk staan, tot nijd van mijn collegas die niet zo rad van tong zijn en niet door het assessment heenkwamen.....
Oud 28 april 2009, 13:59   #148
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
En dus moeten we de nerds maar verder isoleren. Ha, ik ken er zo een paar. Levenslang veroordeeld tot een kantoortje aan de unief. Soort black box. Ge stopt er data in, en er komen papers uit. Voor de rest willen ze zo min mogelijk sociale omgang. En praktische toepassingen voor hun werk, ho maar, de echte wereld is niet tof !

Nutteloze figuren die je kweekt als je ze blijft beschermen. Sociale skills zijn enorm belangrijk. Bedrijven selecteren er op. Ik was een nerd in de eerste twee graden vant middelbaar, maar ik ben opengebloeid in de laatste graad. Ik heb gemerkt dat goede sociale skills vaak belangrijker zijn als inhoudelijk sterk staan, tot nijd van mijn collegas die niet zo rad van tong zijn en niet door het assessment heenkwamen.....
Mijn punt is juist: door de nerds te plaatsen onder elkaar, bloeien ze open. Informatieuitwisseling op gelijk niveau, en niet enkel op't niveau van de coole jongens.

Zo heb ik er al veel gezien. Slimme mensen, maar hadden niemand om mee te praten. Dat traumatiseert.
Als men informatieuitwisseling op gelijk niveau toelaat, krijgt men juist betere sociale competentie.
Oud 28 april 2009, 14:01   #149
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn punt is juist: door de nerds te plaatsen onder elkaar, bloeien ze open. Informatieuitwisseling op gelijk niveau, en niet enkel op't niveau van de coole jongens.

Zo heb ik er al veel gezien. Slimme mensen, maar hadden niemand om mee te praten. Dat traumatiseert.
Als men informatieuitwisseling op gelijk niveau toelaat, krijgt men juist betere sociale competentie.
Het gaat er net om dat je ook om kunt met mensen die niet overeenkomen met u.

Arbeiders, managers, marketeers....en ga zo maar door. De speelvogel in het middelbaar komt ge ook niet mee overeen. Maak uw borst maar nat, ge gaat er nog veel tegenkomen int echte leven, en als ge u dan niet kunt aanpassen zijn de gevolgen veel drastischer.
Oud 28 april 2009, 14:02   #150
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maak school boeiend. Gedaan met het nivellerend gedoe. Een beetje elitarisme in't onderwijs, een competitieve sfeer kan geen kwaad.
100% mee eens. Maar de enige manier om zoiets te(rug te) bereiken is door harde lijnen te trekken en dingen op 't spel te zetten. Dat worden dan doelen, en op zich is "doelen halen" bijzonder motiverend.

De interesse van een doel is gedeeltelijk gegeven door de moeilijkheidsgraad, 't is te zeggen door de fractie mensen die faalt. Geen interessante doelen zonder falen. Natuurlijk doet dat zeer voor die die falen. En het is het eeuwige medelijden met de falers die gemaakt heeft dat men de doelen heeft afgeschaft.

Natuurlijk moet je ook doelen kiezen waar je een redelijke kans maakt om te slagen, het heeft geen zin om dingen te doen die je toch niet gaat kunnen halen. En natuurlijk moet het leven niet stoppen voor zij die op een doel falen, maar moet dat kunnen omgezet worden in een kleiner doel, of een tweede poging.

Citaat:
Mevrouw Michiels zei hier zaken die bijzonder raak zijn. Leren is niet langer cool, en een puber is niet van staat om te denken aan de toekomst. Verwachten van pubers dat ze dat doen is schreeuwen tegen je vleugel.
Als pubers zien dat die die zo "cool" waren, op hun snuit gaan, dan gaan ze dat misschien minder cool vinden, he. Het is omdat je ongestraft de coole mag uithangen dat dat cool is.

Citaat:
Opsplitsen van de laatste jaren ASO in 2-3 subverdelingen zou optimaal zijn. Kleinere klassen met op maat gekozen leerkrachten. Door geen contact te hebben met de lagere soorten kunnen de intellectuele kinderen zich helemaal ontplooien. Immers: iemand die goede punten haalt, wordt onderdrukt in't middelbaar.
Ja. Hoewel je wel moet opletten voor een verschijnsel dat Tavek aanhaalde, en een beetje heterogeniteit (maar niet te veel) is ook wel gunstig.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 14:02   #151
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

en wie gaat bepalen wie een nerd is en wie niet?
Oud 28 april 2009, 14:03   #152
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maak uw borst maar nat, ge gaat er nog veel tegenkomen int echte leven, en als ge u dan niet kunt aanpassen zijn de gevolgen veel drastischer.
't worden namelijk je bazen
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 14:05   #153
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en wie gaat bepalen wie een nerd is en wie niet?
Kom, niet afkomen met dat discours.
Oud 28 april 2009, 14:06   #154
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Tavek, patrickve,

Ik neem even een pauze om de door jullie aangeboden inzichten te verwerken. Meer vanavond.
Oud 28 april 2009, 14:08   #155
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
't worden namelijk je bazen
Dit cliche klopt enkel als de nerd in kwestie ook moeite doet om zich te ontwikkelen op het gebied waar hij of zij van nature zwak op is.

Een baas zonder menselijke skills is geen baas en flopt geweldig.
Oud 28 april 2009, 14:09   #156
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit cliche klopt enkel als de nerd in kwestie ook moeite doet om zich te ontwikkelen op het gebied waar hij of zij van nature zwak op is.

Een baas zonder menselijke skills is geen baas en flopt geweldig.
Of je hebt een aangeboren leider, en een man behind the man.
Oud 28 april 2009, 14:09   #157
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Tavek, patrickve,

Ik neem even een pauze om de door jullie aangeboden inzichten te verwerken. Meer vanavond.
Goed ik ben benieuwd Trouwens Flanel, het kan soms hard er tegen aan gaan, maar dat is allemaal niet persoonlijk he !

Ik apprecieer uw input hier wel !
Oud 28 april 2009, 14:11   #158
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of je hebt een aangeboren leider, en een man behind the man.
achter de schermen worden soms de belangrijkste beslissingen genomen, niet altijd door degene die naar buiten toe de leider is.....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be