![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Euhm; je beseft toch dat dit een discussie is uit de 'humane' wereld? Het onderwerp is mss wel de natuurwetenschap, maar de discussie is een 'humane' discussie, i.e. een goed argument en een bewijs moet voldoen aan de eisen uit de humane wetenschap. En ja; counterfactuals zijn daarbij belangrijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kan je raden waarom?
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 25 september 2009 om 04:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Parlementslid
|
![]() Het is nu officieel er is water op de Maan en ook op Mars.
Maan: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...924_maan_water Mars: http://www.physorg.com/news173021371.html ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kijk eens naar de kolonisatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De kolonisatie is maar mogelijk geweest door middel van spaargeld, i.e. uitgestelde consumptie waar een grotere kapitaalstructuur mee is gebouwd, waaruit de militaire macht voortkwam die noodzakelijk was om Afrika te koloniseren. Niet dat ik de kolonisatie goedkeur, natuurlijk. Verre van. Een 'land' (in zoverre dat dat relevant is) met technologie heeft wel degelijk spaargeld nodig. Anders ben je geen zak met de technologie; buiten hem te verkopen, natuurlijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat ik bedoelde met het voorbeeld kolonisatie was dat wij westerse landen dmv onze technologische voorsprong op de inheemse bevolking hun gronstoffen konden roven. Een man met een goudmijn is daar niks mee als hij zijn mijn niet kan verdedigen of ontginnen.... Welk recht heb jij op iets als er geen systeem is om dat recht te beschermen ? Daar scheelt het dus met jouw denkwijze. Je denkt constant in een gefabriceerde menselijke wereld terwijl de natuurlijke wereld helemaal anders in elkaar zit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zie 'spaargeld' is, zoals ik gezegd heb, 'uitgestelde consumptie', i.e. reeële productiefactoren (land & arbeid) die niet gebruikt worden voor onmiddellijke consumptie, maar gestoken kunnen worden in een langere kapitaalstructuur. Als jij dan zegt: 'je hebt grondstoffen nodig en menselijke kennis' (en arbeid, natuurlijk) zeg je compleet hetzelfde. Dat je dat niet door hebt, is wel schrijnend. Citaat:
Je hebt 2 mensen: de ene kan lasers maken, maar niet de kapitaalgoederen om die te maken, en de ander heeft een grote baseballbat. Voor de rest zijn ze gelijk. Wie zal dit gevecht winnen? Degenen met de grotere kapitaalstructuur, i.e. de baseballbat natuurlijk. Kennis is niets zonder kapitaal om de kennis uit te breiden. Natuurlijk kan je zeggen: 'maar zonder kennis weet je toch ook niet wat te maken?' En dat is zeer zeker waar. Maar dan komt er de empirische vaststelling bij: er is, zeker de laatste 150 jaar, geen gebrek geweest aan 'nieuwe kennis', maar wel aan de fysieke capaciteit om die kennis om te vormen in bruikbare zaken. Nu ik hoop dat je het snapt, kunnen we terug herhalen waarom we daarover begonnen: "Zonder spaargeld is dat (ter verduidelijking: 'de kennis') allemaal waardeloos. Kan je raden waarom?" Volgens mij kan je het, maar wil je precies niet uit je toren naar beneden komen en beseffen dat ik gelijk heb. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is er leven op Pluto ?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Minister-President
|
![]() Geeft niet. Ik doe m'n best wel.
![]() |
#151 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het zal aan mij liggen, maar ik vind het bestaan van kernwapens nu niet meteen zo positief.
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 26 september 2009 om 13:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Banneling
|
![]() Een aristokraat heeft geen concrete doelen voor zijn handelen. Een aristokraat doet het niet om later geld te hebben, om zijn sociale status te verbeteren, om een comfortabeler leven te hebben.
Een aristokraat gaat door de grootste moeilijkheden simpelweg omdat hij kan. Het gevoel ervan is overweldigend. Dat is de fameuze gevechtshelicopter die ik tegenover de tram plaatste in mijn vorig onderschrift. De principiele definitie van progressie is volgens mij juist het nastreven van dit gevoel. Cfr Fritjof Nansen. Waarom ging hij door kou en wind en wormerig rauw ijsberenvlees naar het Noorden? Omdat hij er een villa voor zou krijgen? Neen. Omdat hij kon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De drempel om iemand aan te vallen ligt torenkraanhoog wanneer men weet dat men goor op het muilwerk kan krijgen als men iets uithaalt. Er zijn dan ook geen wereldoorlogen meer (Congo niet meegerekend). Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 26 september 2009 om 13:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Minister-President
|
![]() Dat verhaaltje ken ik.
Ik geloof er niet in.
![]() |
#155 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Minister-President
|
![]() Hiermee doelde ik trouwens niet specifiek op de ruimtevaart.
![]() |
#157 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Minister-President
|
![]() http://www.9lives.be/forum/12056820-post182.html.
Niet ik, trouwens.
![]() |
#159 |
Minister-President
|
![]() Niet nog. Ik doelde op de redenen die Tavek aanhaalde, zonder een oordeel te willen vellen over de ruimtevaart an sich.
![]() |
#160 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En ja, MAD. Maar wat is het alternatief? |
|
![]() |
![]() |