Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2009, 13:34   #141
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

als we de zaken even nuchter op een rij zetten
de imam verklaart dat men zonder hoofddoek geen echte moslim is
dat de hoofddoek nodig is om moslima te zijn
met andere woorden de hoofddoek is een religieus symbool (ik ben een, goede, moslima)
Laat nu in de grondregels van het GO staan dat het NEUTRAAL moet zijn. Hoe kan men dan het dragen van uiterlijke kentekens van een godsdienst, overtuiging tolereren????
Oud 9 september 2009, 17:43   #142
korvo
Gouverneur

korvo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Oké, je zwakt het af. Je krabbelt terug, zelfs zover dat je niets meer zegt.
Want wat is dat, respecteren? "Zich schikken naar" is duidelijk: naleven of straf. Maar restecteren? Is dat afdwingbaar? Kan je boetes, gevangenisstraf oplopen als je de leitcultuur niet respecteert? Neen. maw, wat je zegt heeft inhoud nul.
Met zich "schikken" bedoel ik dat je de consequenties van emigreren moet aanvaarden. Je komt terecht in een andere cultuur en je past jezelf aan, zoals ieder gezond denkend mens zou doen. Dat niet accepteren maakt dat je jezelf uitsluit uit die samenleving, met alle gevolgen vandien.
Stel dat de hoofddoek (en alle andere uiterlijke religieuze kenmerken) verboden zou zijn in alle onderwijsnetwerken, en iemand zou nog weigeren om voor die reden naar school te gaan, (en zichzelf uit te sluiten) dan kunnen de ouders gesanctioneerd worden voor het niet naleven van de schoolplicht. Dat zijn dus de consequenties.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 18:20   #143
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
met andere woorden de hoofddoek is een religieus symbool (ik ben een, goede, moslima)
Laat nu in de grondregels van het GO staan dat het NEUTRAAL moet zijn. Hoe kan men dan het dragen van uiterlijke kentekens van een godsdienst, overtuiging tolereren????
Ge hebt 100% gelijk, maar zelfs zonder dat, schoolreglement is schoolreglement.

Wanneer de school een uniform voorschrijft dan draag je dat uniform of je zoekt elders een andere school waar er geen uniform voorgeschreven is. Wanneer hoofddeksels in de klas niet zijn toegestaan zijn ze niet toegestaan,punt uit. Zo niet, wanneer ze aan hen moeten toestaan een vod op hun kop te dragen in de klas, moet Jantje ook mogen zijn pet op zetten en Paul zijn cowboyhoed en misschien is er wel eentje die een sombrero op wil of een hoge hoed of een indianengedrocht. Dan is het geen school meer maar een carnavalsvereniging.

Maar het zou me totaal niet verbazen dat ze ook hier weer zouden aan toegeven onder de druk van dat zootje hoor en dan kunnen wij uit protest onze kinderen tuis gaan houden van de school of anders onze snadder houden en weer maar eens slikken zoals gewoonlijk.

Laatst gewijzigd door Garry : 9 september 2009 om 18:26.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 19:37   #144
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Relativeren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Niet veralgemenen hoor....
Tussen 2004 en 2008 had ik "de eer en het genoegen" een groot aantal
scholen te bezoeken.
Tussendoor ook een paar hogescholen.
Het gedrag van die gasten viel reuze mee.
Er waren ook "staats-scholen" bij, omdat er ergens nog een vooroordeel bestaat.
Dat is héél relatief !
De leerkrachten die er dagdagelijks tussen staan, spreken een andere taal !!!
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 19:46   #145
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dat is héél relatief !
Mijn echtgenote heeft dit jaar het genoegen van ook in een klas vanuit het beroeps les te mogen geven, Belgskes. Die mag je ook allemaal door de vleesmolen draaien hoor, dan zijn ze nog voor iets goed. Dan kunt ge er hondeneten van maken.
Oud 9 september 2009, 19:46   #146
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Indien ze per se hun hoofdoek in 't school willen dragen, dat ze dan naar hun oorspronkelijk land van herkomst gaan studeren en, als het even kan, ginder blijven na hun studies.
Dat is nu net het probleem, in de meeste islamitische landen mogen meisjes niet naar school of toch zeker niet verder studeren!

Het is ronduit schandalig dat dez mensen dit durven eisen. Onze waarden, vrijheden en wetten zijn de enige reden dat zij hier nog mogen rondlopen.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 20:18   #147
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
Dat is nu net het probleem, in de meeste islamitische landen mogen meisjes niet naar school of toch zeker niet verder studeren!

Het is ronduit schandalig dat dez mensen dit durven eisen. Onze waarden, vrijheden en wetten zijn de enige reden dat zij hier nog mogen rondlopen.
Is alleen maar omdat ze weten dat ze het hier kunnen gedaan krijgen.
Daarbij speelt het cordon van het VB ook een grote rol. Je ziet wel hoe, als het erop aan komt, individuen zoals Patrick Janssen plat op hunne buik gaan om maar niet de indruk te verwekken aan de kant van het VB te staan, en dat weet de islamietengemeenschap maar al te goed en daar profiteren ze mateloos van.
Oud 9 september 2009, 20:30   #148
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Het is precies die tweedracht die de moslims sterkt en hen de indruk geeft dat ze hun geloof gaan kunnen laten primeren op de belgische wetten.

Trouwens, we zitten hier te lullen over die hoofddoeken. Maar de volgende stap is hallal vlees... ik begrijp zelfs niet dat er wettelijk een kader bestaat om het hallal slachten toe te laten, en ik ga zelfs verder, voor mij zouden ze rustig de hallal slachting mogen taxeren...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 20:32   #149
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In Turkije mogen ze wel naar school gaan.

Alleen mogen ze daar op school ook geen hoofddoek dragen
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 22:49   #150
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
In Turkije mogen ze wel naar school gaan.

Alleen mogen ze daar op school ook geen hoofddoek dragen
En bovendien in de meeste gevallen ook een uniform dragen!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2009, 23:04   #151
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dat is héél relatief !
Inderdaad, dat begrijp ik.
Ik heb dan ook geen Antwerpse scholen kunnen bezoeken.
Zoals ik al eerder zei, het is precies of dat alles gebeurt of ontstaat in het Antwerpse.

Hoe zit dat met die hoofddoeken in de rest van ons land??
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 02:22   #152
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De neutraliteit van het GO geldt voor de leerkrachten en de school. Ze geldt niet voor de leerlingen. De leerlingen mogen absoluut met Vlaamse Leeuwtjes, PVDA-stickers of wat dan ook afkomen.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 02:29   #153
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo Bekijk bericht
Met zich "schikken" bedoel ik dat je de consequenties van emigreren moet aanvaarden. Je komt terecht in een andere cultuur en je past jezelf aan, zoals ieder gezond denkend mens zou doen. Dat niet accepteren maakt dat je jezelf uitsluit uit die samenleving, met alle gevolgen vandien.
Dat geldt misschien nog voor de eerste generatie migranten, voor diegenen die hier geboren zijn geldt dat niet. Want dat betekent dat je bepaalde groepen de vrijheid van meningsuiting ontzegt, de vrijhied om hun
(vermeende) belangen te verdedigen ontzegt. En op basis van wat? Ofwel op basis van afkomst; en dat houdt dan in dat je tweede, derde etc generatie migranten als tweederangsburgers blijft bezien, ofwel op basis van hun inhoudelijke mening, en dan betekent dat dat je bepaalde meningen buiten de wet gaat stellen.
Citaat:
Stel dat de hoofddoek (en alle andere uiterlijke religieuze kenmerken) verboden zou zijn in alle onderwijsnetwerken,
Maar dat zijn ze net niet. Is er al ooit een christelijke leerling verplicht zijn kruisje af te doen? Neen. Dus gaat je premisse al niet op.
Citaat:
en iemand zou nog weigeren om voor die reden naar school te gaan, (en zichzelf uit te sluiten) dan kunnen de ouders gesanctioneerd worden voor het niet naleven van de schoolplicht. Dat zijn dus de consequenties.
Maw, we willen heelder roten van volgzame zwijzame sukkels opvoeden die van jongs af aan getraind worden in het ja en amen knikken, zodat ze later ook braaf en volgzaam alle nukken van de kapitalisten volgen.
Oud 10 september 2009, 02:30   #154
driewerf

Standaard

Citaat:
Is er al ooit een christelijke leerling verplicht geweest zijn kruisje af te doen? Daar gaat dan volgens jou de neutraliteit.
Oud 10 september 2009, 02:33   #155
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Mijn echtgenote heeft dit jaar het genoegen van ook in een klas vanuit het beroeps les te mogen geven, Belgskes. Die mag je ook allemaal door de vleesmolen draaien hoor, dan zijn ze nog voor iets goed. Dan kunt ge er hondeneten van maken.
Ik heb een aantal jaren les gegegven, zowel ASO, TSO als BSO. En er is geen enkele lijn in te trekken. Überzalige klassen gehad op de drie niveaus als rotklassen in de drie niveaus.
Oud 10 september 2009, 02:34   #156
driewerf

Standaard

Citaat:

Nog ene die het moeilijk heeft met het recht op vrije meningsuitng, en met vrijheid tout court.

Laatst gewijzigd door driewerf : 10 september 2009 om 02:35.
Oud 10 september 2009, 02:36   #157
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Is alleen maar omdat ze weten dat ze het hier kunnen gedaan krijgen.
Daarbij speelt het cordon van het VB ook een grote rol. Je ziet wel hoe, als het erop aan komt, individuen zoals Patrick Janssen plat op hunne buik gaan om maar niet de indruk te verwekken aan de kant van het VB te staan, en dat weet de islamietengemeenschap maar al te goed en daar profiteren ze mateloos van.
Terwijl die zelfde Patrick Janssens maandag alle activisten liet oppakken.
Oud 10 september 2009, 03:00   #158
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog ene die het moeilijk heeft met het recht op vrije meningsuitng, en met vrijheid tout court.
U hebt het eerder moeilijk met het feit dat er regels zijn om te volgen....

In elk bedrijf moet men verplicht het bedrijfsreglement volgen...

In elke school moet men verplicht het schoolreglement volgen...

Op de openbare weg mogen zij mits binnen het kader van de wettelijke en zedelijke wetten doen wat ze willen...

Klaar mijn beste.....

Overigens in de school waar mijn vrouw werkt is er ook een verbod op het dragen van een hoofddoek in de klas,en niemand die daar op reclameert,en zo hoort het...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 04:37   #159
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Rap en z'n maat Bekijk bericht
Wacht, we hebben het blijkbaar niet goed begrepen. Zohra Salhi zal het eens uitleggen.

http://www.deredactie.be/permalink/1.593426

"Als een meisje er voor kiest om een hoofddoek te dragen wordt dat ook een deel van haar identiteit. Dus ze voelt zich goed bij die hoofddoek. Dat is ook haar overtuiging. En als je die identiteit afpakt, dan voelt ze zich niet meer goed op school en dat hypothiceert de slaagkansen en dat is wat we niet willen bereiken."
Als een meisje er voor kiest om een hoofddoek te dragen dan is dat een aanslag om mijn identiteit.

Ik wil niet beschouwd worden als iemand die seksueel opgewonden geraakt bij het zien van vrouwen zonder hoofddoek en bovendien is het in mijn cultuur zo dat wij ons voegen aan de bestaande schoolreglementen of veranderen van school.

Wanneer er dan mensen komen met andere waarden dan deze van mijn cultuur en die waarden aan ons beginnen op te dringen, dan is dat niet alleen een aanslag op mijn cultuur, maar ook op mijn identiteit die met deze cultuur verbonden is.

Waarom mag een aanslag op mijn identiteit wel en op hun identiteit niet?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2009, 06:30   #160
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Is er al ooit een christelijke leerling verplicht geweest zijn kruisje af te doen? Daar gaat dan volgens jou de neutraliteit.
Is er al ooit iemand, laat staan een leerling, verplicht geweest een kruisje te dragen, zijnde een religieus symbool ter bevestiging van de identiteit?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be