![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Moet de doostraf pijnloos uitgevoerd worden? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
22 | 57,89% |
neen |
![]() ![]() ![]() |
10 | 26,32% |
ja met enkele uitzonderingen |
![]() ![]() ![]() |
6 | 15,79% |
neen met enkele uitzonderingen |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Burger
|
![]() Geen rechter mag beslissen over leven of dood.
De wet zegt "U zal niet doden" en brengt de boodschap over door te doden. Wat klopt hier niet? Nogal subjectief trouwens, voor de ene is dit massamoord, voor de ander een bankoverval. Laatst gewijzigd door edeses : 5 november 2009 om 11:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij verwart met iets uit de bijbel of zo (en ook de kaloten interpreteerden dat licht anders, of interpreteren dat in sommige streken nu nog licht anders). We gaan hier niet aan een jurist vragen in welke woorden de wet dat allemaal presies zegt, want dan zijn we vertrokken voor een kursus van een akademiejaar. Maar samengevat: u zal niet doden, behalve in de toegelaten uitzonderingen. (ge weet toch dat momenteel reeds een jaar of twee een aantal Vlamingen/Walen kompleet legaal aan het doden zijn, ergens in het buitenland ? (ge weet toch dat wettige zelfverdediging ook een uitzondering is ?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als een soldaat een vijand mag doden, en een politieagent een misdadiger die hem aanvalt, of een poging daartoe doet, waarom zou een beul geen misdadiger mogen doden, die gepakt is na zijn misdaad, en veroordeeld is tot de doodstraf wegens de zware misdaden die hij gepleegd heeft. Ik denk daarbij aan even zware misdaden als de veroordeling zelf: bvb moord met voorbedachten rade, lustmoord, kinder- en andere verkrachtingen, al dan niet gepaard met foltering en ander barbaars gedrag... Ik vind de doodstraf in zulke gevallen 100 % gerechtvaardigd , al was het maar om recidive te voorkomen, binnen of buiten de gevangenis indien de veroordeelde zou kunnen ontsnappen, of vervroegd vrijgelaten word, zoals in België geregeld voorkomt... Voor mijn part mag het best pijnloos gebeuren, in zoverre dit mogelijk is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vraag stelt zich wel (dat is wat ik wilde aangeven) welke strafmaat men moet toekennen aan die enkele individuen die zich zo verschrikkelijk barbaars hebben gedragen en die, welwetend, abominabele misdaden hebben begaan waarbij onschuldige mensen veel hebben geleden en/of gedood zijn. Men is geneigd om die een strafmaat te willen geven die ongeveer overeen komt met wat ze anderen hebben aangedaan, en ik zou daar a priori mee kunnen meegaan. Iemand die zelf mensen heeft gefolterd en gedood, ik zie niet in waarom we daar vriendelijk zouden moeten tegenover zijn. Maar ik heb teveel schrik van zowel de gerechtelijke dwaling, of erger nog, van het tot zware misdaad verheffen van een of andere politieke of ideologische tegenstand, om aan staat en gerecht die slagkracht te geven.
![]() |
![]() |
#145 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#147 |
Minister
|
![]() Doodstraf zou moeten worden afgeschaft. Het is toch niet effectief noch afschrikwekkend, en bij vergissing onherstelbaar. Maar als het toch wordt uitgevoerd moet het inderdaad pijnloos zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kan altijd hopen dat er een ommekeer komt - bijvoorbeeld in ex-Oost-duitsland. Ik weet het, magere troost, maar toch beter dan een kopje kleiner, he.... EN, en, als gevangene zou je nog altijd het recht mogen hebben om bvb een boek te schrijven of zo zou ik denken. Met een kopje kleiner gaat dat ook weer moeilijker.
![]() |
#149 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben dan ook alleen maar voor de doodstraf voor psychopaten die moorden uit fanatisme voor een of andere ideologie of godsdienst, en waarvan de schuld onomstotelijk vaststaat.
![]() |
![]() |
#150 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#151 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#152 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inlichtingen bekomen onder foltering hebben geen waarde. Voor mij heeft foltering vooral zin als straf. Het is mijns inziens de ergste straf (veel erger dan de doodstraf). Maar ik vind dat er dus wel enkele misdadigers zijn - niet veel - die zoiets verdienen a priori.
![]() |
#153 |
Minister
|
![]() Bij folteren gaat de gefolterde alleen maar vertellen wat hij denkt dat de ondervrager wil horen, juist om van de pijn af te zijn. Geen enkele garantie dat dit ook de waarheid is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Euthanasie is toch ook pijnloos. Wat is het probleem met de doodstraf? Mogen we beide ethische domeinen als even ernstig nemen ?
Laatst gewijzigd door Rudy : 9 november 2009 om 17:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Europees Commissaris
|
![]() Nee, maar de informatie kan wel nagetrokken worden.
![]() |
#156 |
Minister
|
![]() Niet altijd. Sommige informatie die je immers zo krijgt, zul je niet via onafhankelijke bronnen kunnen checken op hun waarachtigheid. Trouwens hoe check je het dan vaak? Door het folteren van nog anderen...?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
u hebt bang van de dwaling van het gerecht of misbruiken. maar als er dictators herrijzen of regimes die mensonvriendelijk zijn zal het invoeren van de doodstraf op dat moment echt niet moeilijk zijn. als je me begrijpt wat ik bedoel dus de doodstraf nu invoeren in een systeem waar momenteel criminelen meer als slachtoffer worden behandeld vind ik niet zo erg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De voorwaarde is simpel. Een vraag word gesteld, en als de antwoorden niet gelijktijdig en gelijkluidend komen, sneuvelen er tenen, dan vingers enzoverder.
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- residive is onmogelijk - het wraakgevoel van de naasten van hun slachtoffers kan definitief afgewend worden naar een aanvaardingsproses dat ze hun geliefde nooit meer zullen zien, maar tenminste ook niet de moordenaar van hun geliefde.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |