![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik dacht dat het begrip 'kunstmatige staa't juist door flaminganten gebruikt werd als reden om de splitsing van België te eisen. Ik ben het wel met je zienswijze eens. Ik ben toevallig ook een boek aan het lezen 'De dreiging van de chaos' De crisis in Pakistan, Afghanistan en Centraal-Azië. Het is geschreven door Ahmed Rashid, een journalist. Hij vertelt hoe Pakistan na het uiteenvallen van Brits-Indië probeert een natie te worden, soms steunend op godsdient (islam) soms op volksverbondeheid. Het is uiteraard veel bloederiger dan hier maar de drijfveren zijn dezelfde. Kleine groepen leidinggevende die godsdienst of nationalisme gebruiken om mensen tegen elkaar op te zetten. Soms doen zij het om geld soms om hun ego, veelal om beiden. De vlaamse strijd is uiteraard verschillend maar de drijfveren komen overeen. Het is niet goed voor de bevolking.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor het overige: u heeft het woord "zogezegd" in de mond genomen. Nog steeds heeft u evenwel geen verklaring gegeven wat de redenen zijn. Waarom is het "zogezegd Vlaanderen" en zou Limburg zich van dat Vlaanderen moeten afscheuren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
'Zogenaamd' omdat het ganse grondgebied - dat nu Vlaanderen moet heten -weinig met Vlaanderen te maken heeft. De macht ligt wel in Gent. Maar het toekennen van de naam aan het ganse gebied duidt toch op een zekere arrogantie. In het zuiden gaan zij Eupen toch niet plots Wallonie noemen. In Brussel hoor ik de Belgische Deutsche Rundfunk. Ik blijf het spijtig vinden dat er geen Nederlandstalige equivalent van is.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Had België zijn tweetaligheid verder uitgebouwd - ongeveer zoals de duitstaligen dat doen- met echt Nederlands dan zouden wij verder staan. Ik blijf het schokkend vinden dat een onderwijzer dit promoot.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Gouverneur
|
![]() Wat heeft die Vlaamse emancipatie verwezenlijkt dat niet zou te verwezenlijken zijn met de bestaande structuren zoals die in omliggende landen bestaan. Het naast elkaar bestaan van taalgemeenschappen, gewesten die allemaal beslissingen moeten nemen leidt toch tot een inefficiënte warboel. Wij zijn niet het enige land met meedere talen. Waarom geen voorbeeld aan Finland.
Neen je moet mij enkel voorbeelden geven waar het zogenaamde Vlaanderen dingen heeft verwezenlijkt die anders niet te verwezenlijken waren. Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enz. Natuurlijk gaat het zo niet: namen kennen betekenisverschuivingen, net zoals volkeren en staten zich ontwikkelen. Dat een deel van het graafschap Vlaanderen vroeger ergens anders lag, belet helemaal niet dat de naam "Vlaanderen" in later tijden een veel uitgebreidere betekenis heeft gekregen. Beste vriend, de geschiedenis stopt niet op een bepaald moment. Daarom zijn uw argumenten eigenlijk volkomen waardeloos. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In België zijn er nog steeds bevoegdheidsconflicten tussen de verschillende overheden omdat men nagelaten heeft de zaken grondig en eenduidig te splitsen. De Vlaamse overheid heeft al veel goeds gedaan in vergelijking met het unitaire België: ruimtelijke ordening, wegenbeleid, openbaar vervoer (het unitaire België heeft na WO II alleen maar gesloopt), waterzuivering, onderwijs, enz. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat promoot ik als onderwijzer trouwens? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() niet zo heel lang geleden vonden de meeste mensen het ook onnodig om te vechten voor de Nederlandstalig onderwijs in Vlaanderen. of iets daarachter om te ijveren voor een federaal België, of voor de splitsing van cultuur en onderwijs, enz enz enz.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
maw, een voorstander voor een tweetalig België is voorstander voor het verdwijnen van het Nederlands in Vlaanderen.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Of Vlaanderen zo fier moet zijn op infrastructiuur wil ik toch in vraag stellen. Niet alleen de fietswegen en het onderhoud van de autowegen. De Noord-Zuid verbinding in Limburg, het geklungel van de Lange Wapper, de snelle tramverbindig, ..... neen zo fier moet je er niet over zijn. Misschien denk je aan de Vlaamse huizen en al degenen die ervan profiteren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Gouverneur
|
![]() De neergang van een beschaafde Nederlandse omgangstaal door het promoten van de vele uitwassen van het eng Vlaams Nationalisme. In het federale België werd er meer gedaan voor het ABN dan de onderschriften die nu noodzakelijk zijn. Neen, de verschillende splitsingen hebben de bevolking weinig goeds gebracht. Zij hebben alleen veel gekost.
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mensen die geen 'Ollengers menen te verstaan zijn meestal bejaarden, dat is gewoon zo.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 november 2009 om 10:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
La kialo por miaj reagoj estas gxuste la rajto de la popoloj. Cxiu devas havi la eblecon paroli cxian unuan (ne patrina) lingvon. Pro tio monda helplingvo estas granda avantagxo. Sed mi tute ne sxatas la flandra nationalismo. Gxi sencxese atakas la francparolantoj. La kialo ne cxiam estas klara: ofte miksado de egoismo kaj egocentro. Estas pli bone havi komunikaj celon kaj klopodi realigi gxin. Amike, V
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 9 november 2009 om 11:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Hier heeft de TV (federale BRT) een positieve rol gespeeld. DE splitsingen die andere belangen dienden hebben daarentegen eerder een averechtse rol gespeeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Vive la Wallonie. Of zoals ze ginder ook wel zeggen: li waloneye ![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Europees Commissaris
|
![]() De losse omgang in taal is een Europees fenomeen uit de jaren 2000. Ja, zelfs in Frankrijk maalt men bij de jonge generatie niet meer om het gebral en accepteert men/geef men toe dat er verschillende accenten/uitdrukkingen bestaan. Een genormeerde standaardtaal wordt overal minder agressief opgelegd, alsof men de regio's stelselmatig voorrang wil geven.
Ik voorspel dat andere dialecten (eerder verstaanbare tussentalen) ook aandacht zullen krijgen, nu ik meer en meer mensen zich druk hoor maken over het 'opgelegde' Brabants-Antwerps (alsof er maar één Tussentaal bestaat die verstaanbaar is voor alle Vlamingen, quod non).
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 november 2009 om 11:13. |
![]() |
![]() |