Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 november 2009, 18:49   #141
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Wie niet akkoord is met de regels en de sancties moet dat vooraf kenbaar maken, en niet achteraf, als men ze overtreden heeft.
Inderdaad Paulus, als je niet akkoord bent met een decreet, kan je binnen de zes maanden na de bekendmaking van dat decreet in het Belgisch Staatsblad steeds beroep tot nietigverklaring instellen bij het Grondwettelijk Hof. En dit wegens hetzij schending van de Grondwet, hetzij schending van de bevoegdheidsverdelende regels.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 18:52   #142
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Inderdaad Paulus, als je niet akkoord bent met een decreet, kan je binnen de zes maanden na de bekendmaking van dat decreet in het Belgisch Staatsblad steeds beroep tot nietigverklaring instellen bij het Grondwettelijk Hof. En dit wegens hetzij schending van de Grondwet, hetzij schending van de bevoegdheidsverdelende regels.
Inderdaad. En dat is niet gebeurd.

Ik vraag me af of er ook zoveel heisa zou gemaakt worden als het om mindere bekende sporters zou gaan, zoals pakweg de zoon van mijn buurman bijvoorbeeld. Ik vermoed sterk van niet.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 18:55   #143
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Ik ook niet. Dat zou ik trouwens klassejustitie vinden. A law for the rich and a law for the poor. Iedereen dient op gelijke voet te worden behandeld. Of het nu gaat over Malisse, Wickmayer of de Belgische kampioen vogelpik. If you can't do the time, don't commit the crime.

Ge kunt er in elk gevallen zeker van zijn dat deze hele episode een ontradend effect zal hebben... de sporterkens zullen naar de toekomst toe allen het invullen van hun kalenderken serieus nemen
Oud 9 november 2009, 18:59   #144
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ook niet. Dat zou ik trouwens klassejustitie vinden. A law for the rich and a law for the poor. Iedereen dient op gelijke voet te worden behandeld. Of het nu gaat over Malisse, Wickmayer of de Belgische kampioen vogelpik. If you can't do the time, don't commit the crime.

Ge kunt er in elk gevallen zeker van zijn dat deze hele episode een ontradend effect zal hebben... de sporterkens zullen naar de toekomst toe allen het invullen van hun kalenderken serieus nemen
En wat meer is:

Echte sportmensen kunnen hun verlies toegeven.

Toegeven dat men een fout gemaakt heeft tegen de regels, dat is pas echt 'sportief' zijn. Men kan verzachtende omstandigheden pleiten, maar juist is juist en een fout is een fout.

Maar gaan pleiten dat anderen die wel hun plicht deden tegen de publieke opinie in onsportief zouden zijn..... Tjah?!

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 9 november 2009 om 19:01.
Oud 9 november 2009, 19:03   #145
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Het beroep werkt opschortend. Voorlopig mag Wickmayer terug tennissen.
Gelukkig maar.
Oud 9 november 2009, 19:05   #146
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad. En dat is niet gebeurd.

Ik vraag me af of er ook zoveel heisa zou gemaakt worden als het om mindere bekende sporters zou gaan, zoals pakweg de zoon van mijn buurman bijvoorbeeld. Ik vermoed sterk van niet.

Paulus.

Eigenlijk draait het niet om het feit of er al dan niet een overtreding begaan is, eigenlijk draait het om de hoogte van de straf. en geef eerlijk toe, 3 maal niet doorgeven waar je bent, zonder ooit betrapt geweest te zijn op doping, daar één jaar schorsing tegenover stellen is toch wel een heel zware straf.
Oud 9 november 2009, 19:07   #147
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat meer is:

Echte sportmensen kunnen hun verlies toegeven.

Toegeven dat men een fout gemaakt heeft tegen de regels, dat is pas echt 'sportief' zijn. Men kan verzachtende omstandigheden pleiten, maar juist is juist en een fout is een fout.

Maar gaan pleiten dat anderen die wel hun plicht deden tegen de publieke opinie in onsportief zouden zijn..... Tjah?!

Paulus.
Ze heeft toegegeven dat ze fouten gemaakt heeft, en het is best mogelijk dat het systeem of niet werkte of dat ze er niet mee kon omgaan.
Oud 9 november 2009, 19:11   #148
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar zullen er veel naar komen kijken, dat is vechten als Don Quichot tegen de windmolens.

Nee mijn beste, het decreet moet aangepast worden, desnoods moet het reglement van WADA maar aangepast worden. Evenzeer gek dat Vlaanderen een decreet heeft en Wallonië nog niet.

BB was de eerste om te spreken over de geest en de letter van de wet, een teken dat zelfs hij vond dat de straf te zwaar is.
Oud 9 november 2009, 19:16   #149
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Wallonnie werkt momentaal aan een eigen decreet... gelijk gewoonlijk lopen ze daar achter met de omzetting van internationale zaken, nog meer zelfs dan Vlaanderen.

De straf is zwaar, maar ze is wat ze is. Niemand die er voorheen kabaal over maakte. Ze zijn er dus rijkelijk laat mee. Ze wisten he nochtans reeds lang wat de decretaal vastgestelde minimumstraf is... maar ja, in hun arrogantie zullen ze gedacht hebben mij gaan ze nooit straffen... :rolleyes:
Oud 9 november 2009, 19:18   #150
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er worden alle dagen honderden mensen geschorst...bij de rva. Geen mens die zich daar wat van aantrekt.
2 "sporthelden" worden geschorst en het is koekenbak.

Raar he?
Oud 9 november 2009, 19:18   #151
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kun je dit ook als gewone burger ?

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 19:26   #152
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
De Grondwet en de bijzondere wet van 1980 bepalen dat de uitvoerende macht nooit de toepassing van een decreet of wet kan schorsen. Dat is één der elementaire zaken van de democratische staat en een rem op de praktijken van het ancien regime.
Met de scheiding der machten heb ik al langer problemen mee. Neem nu het Spagettiearrest ten tijde van de zaak Dutroux. De uitvoerende macht moet als een grote meerderheid van het volk dat eist of bij absurde of onverantwoorde vonissen; kunnen gerechtelijke beslissingen ongedaan maken. Neem nu ook de vrijlating van allerlei moordenaars en criminelen op basis van procedurefouten en dergelijke. De politiek moet kunnen ingrijpen in dergelijke gevallen. Trouwens als jullie je toch blindstaren op het begrip democratie dan betekent democratie, de wil van het volk respecteren, het volk beslist, dus dan is de wil van het volk prioritair op de scheiding der machten, wat feitelijk kul is en in de praktijk altijd problemen geeft.

Ik pleit al langer voor een meer flexibeler systeem die veel meer aangepast is aan de noden van de realiteit, dus zonder strikte scheiding van de machten en zonder scheiding tussen Kerk en Staat.

Oud 9 november 2009, 19:29   #153
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De verdachten werden wel degelijk eerst uitgenodigd voor een hoorzitting en konden zich daarbij laten verdedigen door een advocaat. Dus twee maal neen. Als zij er echter voor kiezen om dit niet te doen, is dit niet de fout van de VDC.

Neen want die demarche van Muyters is plat populisme.
Waarom zou dit plat populisme zijn? Omdat hij N-VAer is?
Oud 9 november 2009, 19:32   #154
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Er worden alle dagen honderden mensen geschorst...bij de rva. Geen mens die zich daar wat van aantrekt.
2 "sporthelden" worden geschorst en het is koekenbak.

Raar he?

Waarom worden die mensen geschorst? Omdat ze niet meedelen waar ze verblijven? Of omdat ze werk weigeren?

Een heel ander verhaal mijn beste.

Ik ben niet tegen de veroordeling, ik ben wel tegen de zwaarte van de straf.
Oud 9 november 2009, 19:32   #155
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Kun je dit ook als gewone burger ?
Ja en neen. Een ontvankelijkheidsvoorwaarde bij het GH is dat men voldoende belang moet hebben om de maatregel te laten vernietigen. Men dient dus rechtstreeks geraakt te zijn door de geviseerde maatregel.
Oud 9 november 2009, 19:32   #156
Max van Dietschland

Standaard

Citaat:
NEEN DAT KON HIJ NIET.

Want dat behoorde niet tot de sanctiemogelijkheden. De decretaal vastgestelde sanctie voor dit vergrijp was immers één tot twee jaar schorsing effectief. Dus niets voorwaardelijk en niets geldboete.
Inderdaad, Bert Anciaux en zijn collega's zijn verantwoordelijk voor dit misbaksel van een decreet en zonder beroepsmogelijkheid dan nog

En partijgenoot Caroline Gennez nu maar kraaien op de radio

Een oplossing kan onder meer zijn: het Vlaams Parlement moet dit decreet nog deze week afschaffen, dat dopingtribunaal alle bevoegdheden afnemen en speciaal decreet in het leven roepen die alle uitspraken van dat dopingtribunaal annuleert. En dan kan men een deftig systeem op poten zetten.

Oud 9 november 2009, 19:32   #157
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Waarom zou dit plat populisme zijn? Omdat hij N-VAer is?
Neen omdat het windvaan achtig is...
Oud 9 november 2009, 19:34   #158
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Ik pleit al langer voor een meer flexibeler systeem die veel meer aangepast is aan de noden van de realiteit, dus zonder strikte scheiding van de machten en zonder scheiding tussen Kerk en Staat.
Tsja, Max we weten al lang dat je een bruin facistoide geurtje hebt... lang leve de dectauur van de paus, nietwaar...
Oud 9 november 2009, 19:38   #159
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
BB was de eerste om te spreken over de geest en de letter van de wet, een teken dat zelfs hij vond dat de straf te zwaar is.
Maar BB heeft dit decreet wel ingediend hé
het is toch te zot om los te lopen dat diegenen die dit decreet ingevoerd hebben nu om ter hardst roepen dat de rechters verkeerd liggen en de straf te streng is. wisten ze toch op voorhand

wat moeten die rechters doen? wat kunnen zij eraan doen dat de straf zo streng is en er geen marge is?
zij kunnen toch niet zomaar vrijspreken omdat yanina de 1/2 finale op de US open gespeeld heeft.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2009, 19:40   #160
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk draait het niet om het feit of er al dan niet een overtreding begaan is, eigenlijk draait het om de hoogte van de straf. en geef eerlijk toe, 3 maal niet doorgeven waar je bent, zonder ooit betrapt geweest te zijn op doping, daar één jaar schorsing tegenover stellen is toch wel een heel zware straf.
Als dat je mening is moet je dat bekendmaken en eventueel bestrijden voor je de overtreding begaat en niet daarna.

Paulus.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be