![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zeg dat tegen Bourdieu.
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 19 januari 2010 om 02:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#143 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar stel eens bijvoorbeeld voor hoe de Oostenrijkse analyse van 'prijsregulering leidt tot schaarste' empirisch getest moet worden? Of, beter, de 'impact' daarvan empirisch getest moet worden? Leg mij verder uit wat dit te maken heeft met de zoektocht naar economische wetten en niet met, bijvoorbeeld, het reproduceren van economische geschiedenis. Verder valt er iets voor te zeggen dat de Oostenrijkse school in een 'vacuüm' denkt, in die zin dat wiskunde ook in een vacuüm conclusies beredeneert. (Ooit al eens een perfecte cirkel gezien, bijvoorbeeld?) Op dezelfde wijze is de werkwijze van de Oostenrijkse school om gebruik te maken van een niet-precieze abstractie, zoals Aristoteles en sommige scholastici deden. In tegenstelling tot de mainstream, die gebruikt maakt van precieze abstractie, waardoor hun vooronderstellingen onrealistisch worden. Perfecte competitie kan je bijvoorbeeld omschrijven als Platoonse competitie, omdat het abstractie maakt van alles dat juist kenmerkend is voor het competitieve proces! Prijs- & kwaliteitdifferentiatie, verschillende kostencurves, de verdeling van kennis wordt allemaal weggeabstraheerd, terwijl dit wezenlijk is aan het competitieve proces. (Zoals ik dus al zei: een precieze abstractie, dat natuurlijk onderdoet voor niet-presieze abstractie.) Om dan te zeggen dat ze 'inhoudsloos' zijn... Alweer: het zuiver formele karakter van de Oostenrijkse school moet je goed in het oog houden en onderscheiden van de concrete invulling daarvan. (Net zoals de libertarische consequentialistische conclusies. Ik wil daar gerust eens wat dieper op ingaan, als je dat wilt.) Als ik zeg: 'mensen handelen op zo'n manier dat zij trachten hun doelen te bereiken' heb ik daar niets gezegd met of de persoon een correcte relatie ziet (aboriginals die een regendans doen handelen ook, ook al denken we niet dat dit zal leiden tot regen), de manier waarop mensen doelen bereiken, welke doelen men tracht te bereiken, hoe deze doelen tot stand komen, etc. Dat zijn heel interessante vragen, maar die zijn onderdeel van sociologie, psychologie, geschiedenis, antropologie, etc. Dat is op een bepaalde manier ook heel beperkend van de Oostenrijkse school, zeker omdat ze zich vaak bediend van de terminologie van de neo-klassieke school (alhoewel dat Mises zijn eigen terminologie had, wordt deze vaak, jammer genoeg, genegeerd.) Als Mises het bijvoorbeeld heeft over catellactische competitie heeft hij het o.a. over 'verschillende bedrijven die voor de concurrent wedijveren' maar heeft hij het niet alleen daarover. De manier waarop kinderen wedijveren voor de aandacht van ouders, (zou ik zeggen) kan ook op zo'n manier geanalyseerd worden. Alleen hebben we nogal vaak een psychologische afkeer om dat soort gedrag in 'economische terminologie' te analyseren. Maar daarmee hebben we niet gezegd - zoals Gary Becker deed - dat kinderen homo oeconomicussen zijn die liefst elkaar de kop in zouden slaan en enkel lief zijn omdat ze dan aandacht krijgen van de ouder. (Voor de duidelijkheid: dat zei hij niet, maar hij heeft wel werk waarin hij aantoont (om neo-klassieke redenen) dat zelfs als kinderen zo rot zijn, ze nog altijd een 'incentive' hadden om vriendelijk tegen elkaar tezijn.) Tot slot snap ik niet goed de verschillende kritieken. Is het nu dat de Oostenrijkse school zaken zegt die waar, maar irrelevant zijn (omdat ze te abstract/formeel zijn of omdat de uitgangspunten nooit met de werkelijkheid overeen komen)? Of zegt ze zaken die misschien wel relevant zijn, maar gewoon onwaar? Jullie proberen een beetje van beide hoeken de school te bekritiseren (wat je natuurlijk kan doen), maar hou dan wel beide kritieken goed uit elkaar. Ik wil gerust meegaan dat de relevantie van de Oostenrijkse school niet altijd even duidelijk is, als die er al is. Dat is een empirische kwestie, die we niet in abstracto kunnen bestuderen. Maar ik heb nog geen goede kritiek gezien die stelt dat wat de Oostenrijkse school zegt, onwaar zou zijn. Ik wacht verder nog op een uitgebreide specificatie van de 'onnozele' (of wat was het woord?) assumpties. Sorry als ik overigens het over en weer geschouderklop onderbreek.
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het subjectivisme dat inherent is aan de Oostenrijkse school...?
Citaat:
De waarheid is dat in de humane wetenschappen er heel veel zaken worden benaderd vanuit een verstehen-perspectief, dat zich logischerwijze niet empirisch laat testen. Citaat:
Maar het zijn dus geen vooronderstelligen, maar gevolgen van een logische redenering uit het handelingsaxioma. Als je deze zaken wilt bekritiseren, dan ben ik benieuwd naar je kritiek op de logische keten die volgt uit het handelingsaxioma. Te vinden in hoofdstuk 1 van Man, Economy & State. Ik ben hartstikke benieuwd naar de kritiek. (Om die dan zelf te kunnen reproduceren in een academische paper en enorm populair te worden, natuurlijk.) Citaat:
Het is waar dat 'lange termijn' afhankelijk is van product tot product; ik kan me inbeelden dat die voor brood korter is dan voor een auto. De lange termijn wordt daarbij altijd bepaald door de termijn waarbij de kosten van de producent 'sunk' zijn of niet. Het is waar dat het mogelik is dat producenten uit de goedheid van hun hart besluiten om verliezen te incasseren om mensen toch brood te geven. (Maar dat konden ze daarvoor ook al, dus was de prijscontrole niet nodig. In dit geval kunnen we dan afleiden dat de prijscontrole niet alleen economische, maar ook sociale effecten heeft gehad, waardoor de prijscontrole niet meer nodig is - want ze willen toch uit de goedheid van hun hart brood blijven maken. Een ander 'tegenvoorbeeld' is dat mensen die gewoon voor de lol brood maken (ongeacht hoeveel winst/verlies ze maken) misschien nog steed sbrood procuceren aan dezelfde hoeveelheid, ook al is er een lagere prijs. Ook dat is mogelijk (maar dan zullen die wel minder verdienen dan ervoor). Dat is allemaal mogelijk, maar weerlegt niets van de zuiver formele theorie van de praxeologie. Het punt is echter dat in grote, informele ecnomieën zoals de onze, een bijkomende assumptie zoals 'mensen zijn uit op monetaire winst' héél vaak empirisch terecht is. Niet altijd, zoals ik hierboven met enkele voorbeelden tracht te formuleren, maar toch wel vaak. (Tenzij je dat wilt tegenspreken?) De 'spatio-temporaliteit' is niet zo belangrijk; economische wetten zijn wetten van het menselijk handelen (dat zich in tijd en plaats bevindt). Maar de wet is niet afhankelijk van tijd en plaats. Kwantitatieve resultaten zijn dat wél, kwalitatieve economische wetten niet. De historische school - waar Praetorian toch wel vaak inspiratie uit put - zal dit allemaal ontkennen. Maar ik heb toch nog niet al te veel goede argumenten tegen de praxeologische redenering gezien. Het beste punt is inderdaad dat het niet (altijd) relevant is wat er uit de logische conclusies komt en soms is het heel moeilijk te gebruiken. (Praxeologie toepassen op aboriginals vereist een hee grote kennis van hun cultuur, om te weten wat zij als 'winst' beschouwen en wat als 'verlies' (geld zou het wel eens niet kunnen zijn...).) Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat ik nu toch bezig ben...
Citaat:
Het 'probleem' van zaken die logisch dwingend zijn, is de mate van abstractie. Net zoals een rechthoekige driehoek altijd de stelling van pythagoras heeft, zo heeft de praxeologie bepaalde noodzakelijke waarheden. Om deze praktisch te maken/gebruiken, heb je natuurlijk een bepaalde mate van 'imperfectie' nodig, i.e. het is niet eenvoudig om economische, historische situaties te analyseren met praxeologie alleen. Daarvoor heb je kennis nodig over de tijd en plaats, om te weten wat mensen begrijpen onder de puur formele woorden (in de oostenrijkse terminologie) van 'winst', 'ruil' en al die zaken. Alweer: dit zijn voor de oostenrijkers puur formele woorden, die iedereen (naar zijn eigen subjectieve evaluaties) invult. Ik vind een briefje van 100 euro krijgen 'winst', maar iemand die de waarde daarvan niet kent, zal dat niet vinden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Stel bijvoorbeeld dat een praxeoloog dénkt dat in een bepaalde samenleving het geven van een schouderklop een zuiver formeel punt is zonder enig belang, maar in weze is het een enorm belangrijk onderdeel, wat een grote eer is. Hij zal dan grote moeite hebben om te begrijpen waarom bepaalde mensen zaken ver onder de 'marktprijs' verkopen (omdat ze die schouderklop krijgen, natuurlijk!) Een praxeoloog moet het verstehen perspectief gebruiken in zijn theorie, maar ook in het toepassen daarvan. Als hij zo'n belangrijke antropologische issue mist, is hij een slechte 'praktische praxeoloog'. Het punt is dat wij menen dat er zoiets bestaat als formele economische wetten (en dan anderen dan de Marxistische). De reden is dat wij een redenering opstellen over wat we kunnen concluderen als 'mensen handelen' en 'mensen ruilen' (wat een vorm is van handelen). Daaruit kunnen wij bepaalde abstracte wetten deduceren, maar deze moeten nog altijd 'toegepast' worden om de evaluatie van de mensen zelf. (Wat zij als 'winst' begrijpen, wat zij als 'ruil' beschouwen, etc.) Citaat:
Misschien nog dit: ja, ik denk inderdaad dat de concrete wereld daaraan 'beantwoordt', zolang dat je onthoudt dat de praxeologische wetten zuiver formeel zijn (dus die op veel verschillende manieren 'gecontretiseert' kunnen worden) en dat het gaat over hoe de actoren daar zelf over denken (niet over hoe ik daarover denk). Maar dat ze aan die wetten onderhevig zijn, is zeker. (Door de logische redenering, die je gerust mag bekritiseren. Maar bestudeer die dan eerst eens?) Citaat:
Daarom heb je de praxeologische methode ook nodig, omdat zuiver empirie zou zeggen dat de ene keer er meer werk is en de andere keer minder. Iemand als Schmoller zou er dan op springen en zeggen: 'er zijn geen economische wetten!' Ja, dat kan hij zeggen, maar dan begrijpt hij de aard van economische wetten niet. Jouw kritiek is eigenlijk heel terecht op de mainstream benadering van economie, niet op de praxeologische benadering. Citaat:
Citaat:
De kritiek van: 'beschouwt alles wat niet aan de basisassumptie beantwoordt als een afwijking die de interne rationaliteit van het systeem waar je van uitgaan aantast' ga je verder moeten uitwerken. Citaat:
Nog 1 kleine opmerking: 'wiskundige zekerheid' is er niet dat het libertarisme de 'ideale wereld' zal creëren. Wat ik wel zou zeggen, is dat 'met wiskundige zekerheid' (natuurlijk is het geen wiskunde, maar praxeologie) een compleet vrije samenleving veel meer overeen zal komen met de preferenties van de individuen in zover deze zich actualiseren in hun handelingen (binnen hun eigendomsprincipe). (Integenstelling tot de politieke manier van het duidelijk maken van preferenties zoals onze huidige democratie.) Misschien (hier is geen wiskundige zekerheid over) betekent dit dat gehandicapten inderdaad vaak in de steek zullen gelaten worden, zwarten zwaar gediscrimineerd worden, de armen (die niet kunnen werken) het heel moeilijk zullen hebben, mensen heel vaak domme beslissingen maken, veel meer mensen sterven door onveilige werkomstandigheden, etc. Het beargumenteren dat deze zaken (over het algemeen) niet zo drastisch zullen verergeren (en,volgens mij, in sommige van die zaken, zullen verbeteren) steunen op andere argumenten dan de zuiver praxeologische - met 'wiskundige zekerheid' zoals je dat noemt. Het argument dat er in een vrije samenleving 'genoeg' fondsen zullen zijn om de ergste problemen aan te pakken die nu uit de boot vallen, is een stelling gebaseerd op historisch onderzoek (niet van mij, hoor), niet op een of andere a priori waarheid. Ik snap wel dat het moeilijk is dit allemaal uit elkaar te houden, daarom dat ik het even wat uitleg. (Vele libertariërs die nog niet echt goed de nuts & bolts kennen, maken deze vergissing. Ongetwijfeld dat ik deze verwarring ook al heb gemaakt.) Citaat:
Ik denk natuurlijk niet dat ik je hiermee overtuig, maar ik hoop toch ten minste duidelijk gemaakt heb dat er toch wel net iets meer over nagedacht dan het misschien (voor jou) op eerste zich lijkt. In ieder geval: voor mij kunnen we deze discussie sluiten.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 19 januari 2010 om 03:57. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- Heeft Praetorian geen doel voor ogen? - Heeft hij geen middelen gehanteerd?
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik heb al op zijn minst een half boek geschreven over jouw methode en denkbeelden, alleen zijn ze "onnutig, niet relevant, ondeskundig" etc... omdat ze gewoonweg niet passen in jouw theologisch bouwwerk, vermits je telkens terugvalt op een zelfreferentiële zelfversterkende logische inhoud. Maakt niet veel uit uit welke naam je dat doet, wat dan wel de stok achter de deur is:"Ja maar, je snapt me niet, want alleen dat kader met die formele eisen zijn van tel." Is dan niet moeilijk dat bepaalde mensen weigeren de Waarheid te erkennen, eh AH. En dat kan moeilijk anders dan via een meta-niveau of wetenschapstheoretische kwesties, want daar ligt juist het probleem. En gelukkig maar, of anders bestond er gewoon geen wetenschappelijke progressie. Laatst gewijzigd door Praetorian : 19 januari 2010 om 04:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus voor de zoveelste keer formuleer je een belediging, maar ontbreekt kritiek. Het is niet omdat je beweert dat je 'kritiek' geeft, dat als kritiek vervormde beledigingen niet opvallen, he.
't is nochtans niet zo moeilijk: waarom aanvaard je niet dat mensen handelen en dat je daaruit op logische grond redeneringen op kan maken waar je conclusies uit kan trekken?
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 19 januari 2010 om 04:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
|
![]() Theologie kan je niet aanvallen wanneer je de formaliteit accepteert, vermits het niet de filosofische fundamenten heeft om dat te doen. Omdat jouw vertrekpunt gewoon problematisch is omwille van bovenstaande argumenten.
Alleen zijn ze van geen tel, omdat ze niet passen in jouw vooropgesteld logisch formalisme. Cirkelredenering in het kwadraat. En nog geen beetje. Ps. en je beroepen op wiskunde zoals in de discussie met Polle was een zware fout. Zoals reeds Husserl quasi een eeuw geleden stelde, wiskunde is de enige tak van de wetenschap dat zich kan beroepen op ideële objecten als onderzoeksgebied (het enige zuivere gebied van de Nous). |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Minister-President
|
![]() Niet noodzakelijk, nee.
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dus Praetorian is een of ander doelloos mechanisch wezen dat maar wat beweegt (zoals kleren die wapperen in de wind)? Alhoewel het verleidelijk is omdat te accepteren, lijkt mij dat toch niet correct en lijkt mij dat ook niet wat jij zou beweren. Maar ik zie geen middelpositie; maar jij (dan?) wel?
Kan je die dan eens uitleggen?
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welke argumenten? Waarom is het vertrekpunt problematisch? Waarom is het problematisch om te aanvaarden dat 'mensen handelen' en je daar zaken uit kan concluderen?
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 19 januari 2010 om 13:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
|
![]() Citaat:
En dit zonder dat er boosaardige marxisten zijn die weigeren de Waarheid te accepteren. Breek nu mijn klomp. Laatst gewijzigd door Praetorian : 19 januari 2010 om 13:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
|
![]() Omdat dat dergelijke uitspraken geen nulpunt zijn. Snap je het nu nog altijd niet? Best wel vermoeiend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En natuurlijk heeft Husserl zijn benadering in het algemeen zijn waarde bewezen - zijn kritiek op het naturalistisch paradigma in de wijsgerige psychologie, bijvoorbeeld. Maar daarom zou die ene uitspraak (als die überhaupt van hem komt) niet verkeerd kunnen zijn, natuurlijk. In ieder geval: ik heb hierboven uitgebreid uitgelegd waarom het geen 'religie' is, maar een volstrekt volwaardig wetenschappelijke methode met haar sterke punten en haar beperkingen. Vermits je er niet echt in slaagt om daar iets tegen in te brengen - buiten de herhaling van een belediging - is het nogal wiedes wie het sterkste punt heeft.
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Handelen mensen of niet? Zo moeilijk is deze vraag toch niet; het is dus kenmerkend dat je daar om heen staat te dansen.
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
|
![]() Behalve dat ik te lui ben om de halve verzamelde werken van Husserl bij te halen, wat je evengoed zelf kan opzoeken, heb je in wezen nergens meer gezegd dan:"Ik vind het niet mooi dat je niet werkt in mijn eigen logisch vooropgesteld raamwerk, daarom win ik de discussie."
Laatst gewijzigd door Praetorian : 19 januari 2010 om 13:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik heb natuurlijk wel wat meer gezegd. Ik heb bijvoorbeeld gevraagd of dat mensen handelen. Iets waar jij maar om heen zit te dansen. Interessant.
![]() |
![]() |