![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Banneling
|
![]() Woordspelletjes.
![]() ![]() Citaat:
Ik hoef jou niet uit te leggen hoeveel beter de mensheid kan, en wat voor last wij veroorzaken voor de aardwezens. Op den duur begint die uiterlijke wereld dan jouw innerlijke wereld te herschikken en zoeken mensen wanhopig rond zich naar een manier ermee om te gaan. Citaat:
Probeer dat nu eens andersom te doen. Je innerlijke Zelf (ongeschonden van deze realiteit) naar buiten dragen en in religie gieten. Dat is voor mij heel moeilijk, want ik zou direct veganist verkiezen te zijn. Ik zou liever mijn wagen verkopen. Maar ik heb een groot bereik nodig en ik ben echt goedkoper af met de wagen. Dat vrouw/man, duivel/god gedoe onderscheidt ons voor veel te lang. Ieder moet gewoon in zijn eigen rol vallen dat vanuit het pure zelf verder vloeit... Oerinstincten ... alsof wij barbaarse kinderslachters zouden zijn zonder religie? Maar misschien heeft het wegdrijven van onze basisinstincten ons wel tot een scheiding gebracht van dualiteit. En dan heb je normaal en abnormaal. Toen E het hier zei: het is normaal dat een vrouw 10 kinderen krijgt. Wel... op zich... als je er werkelijk bij stil staat... Waar leggen wij de grens van normaal en abnormaal? En is dat wijzende vingertje daarboven nu net niet de oorzaak waar het individu tot dwalen overgaat? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Minister
|
![]() Citaat:
dW = F*dx (geleverde arbeid is kracht maal verplaatsing) F is de afgeleide van impuls over tijd: p = mv(t) dp/dt = d(mv)/dt = mdv/dt dx = vdt (want dx/dt = v) dW = mdv/dt * vdt dW = mvdv W = mv²/2 Deze geleverde arbeid wordt E kin genoemd net zoals mgh U of E pot genoemd wordt enz. waar jij E=mv² vandaan haalt idk. Zelfs moest dE = ma dx dan wordt dit dE = m dv/dt v dt dan krijg je terug dE = mvdv of 1/5 mv²... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Energie recht evenredig met massa. Citaat:
m is de relativistische massa die afhankelijk is van snelheid. m=gamma*m rest. Gamma = 1 bij v=0 en oneindig bij v=c. E=mc² is dus voor massa's die niet in beweging zijn. E=pc dan weer voor zaken die een m rest = 0 hebben. Een foton bvb is nooit in rust, eender welk referentiekader. Die beweegt altijd met snelheid C en heeft m rest = 0. Een foton dat geabsorbeerd wordt, zal massa toevoegen. Een foton dat wordt uitgestraald, zal massa meenemen en bewegen aan C. Wat mij betreft lijkt je aanvoelen totaal verkeerd maar het is moeilijke materie eens je nr relativiteit gaat. Alle begrippen verliezen hun intuitief aanvoelen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je moet wel proberen wat duidelijk te zijn, want al die afkortingen begrijp ik niet.
Citaat:
Want als je massa omzet in energie is het juist andersom: des te minder massa des te meer energie. Citaat:
Probeer op mijn niveau mijn vragen te beantwoorden zonder te vluchten in nog grotere ingewikkeldheid van formules die ik niet ken. Want daarmee wordt het mij echt niet duidelijker van. Laatst gewijzigd door harriechristus : 7 mei 2015 om 12:14. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Minister
|
![]() Citaat:
dW = F*dx (geleverde arbeid is kracht maal verplaatsing) Dit is je eigen originele stelling, nl dat energie niets meer is dan kracht maal afstand. Geleverde arbeid (energie erin gestoken) = kracht maal verplaatsing (dx of x1 - x2). Nu gaan we het tweede deel omzetten in functie van snelheid v(t). 2e wet van Newton zegt ons dat F = massa * versnelling (F=am) Versnelling is de afgeleide dan de snelheid oftewel a(t) = dv/dt Stel je rijdt 10 m/s op t=0s en 20 m/s op t=10s dan is je snelheid met 10m/s toegenoemen op 10s tijd. Je versnelling is dus 10/10 m/s² oftwel 1 m/s² versnelling.. juist? F = m*a = m*dv/dt In onze originele vgl wordt dat dW = a*m*dx dW= m*dv/dt * dx Een verplaatsing uitdrukken tov een snelheid is ook vrij eenvoudig. Een verschil in positie = snelheid * verschil in tijd Van 0m tot 200m op 10s tijd dan ga je 20m/s 200 - 0 = 20 * (10-0) klopt inderdaad. dx = vdt dW = m*dv/dt *v*dt (we schrappen dt want gelijk interval) dW = m * dv * v dit integreren we dan over v en vermits (x²)' = 2x zal de integratie van onze x (zijnde v) = x² /2 zijn W is dus gelijk aan een massa * snelheid² gedeeld door twee W = mv²/2 Laatst gewijzigd door Athelas : 7 mei 2015 om 15:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoe kan je dat nou zeggen?.....
![]() ![]() ![]() Citaat:
Het hier en nu is juist blind voor de toekomst, ook voor het feit dat deze wereld onder zal gaan. Het hier en nu is: als we vandaag maar gelukkig zijn. Na ons de zondvloed. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is de vrede van een stille zomerdag. Citaat:
Maar als het per se moet zou je een gedicht kunnen schrijven of een muziek werk of zoiets. En bovendien is het al buiten: de schoonheid van de natuur en de kosmos en ook in de wereld is veel schoons te zien aan alles wat de mens aan kunst en cultuur heeft gewrocht. Citaat:
Citaat:
Neen, wij brengen de hele wereld om. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Anders is ie volledig in de war met de vroegere tijd, toen de meeste kinderen stierven. Nu zitten we met het probleem der overbevolking en dat kinderen geen konijnen zijn. Citaat:
En wie dwaalt leert de wereld kennen en als ie oud is vindt hij de weg wel weer naar huis om in vrede te kunnen sterven. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar wat betekent dan de x in delta x? Het is dus niet veel beter geworden, het gaat veel te kort door de bocht, zo van dat weten we wel. Nu, ik weet het niet. Ik ben een filosoof en geen natuurkundige. En het gegoochel met formules zegt mij niet veel. Het is mij om de basisbegrippen te doen om daar een voorstelling van te maken, speciaal in verband met mijn atoomtheorie en ook Einstein om daar verder over na te kunnen denken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Minister
|
![]() Citaat:
dv is analoog het verschil in snelheid op een tijdstip 1 en 2 oftewel v2 - v1 dt is dan weer je tijdsinterval of t2 - t1 Zoals je kan aanvoelen veranderen positie, snelheid en versnelling afhankelijk van tijd. Als je met je auto rijdt, ga je vooruit (verschil in positie). De snelheid waarmee je dit doet, is soms constant maar vaak ga je van 50km/u naar 70km/u. We zeggen dat alle drie afhankelijk zijn van de tijd en we kunnen dit schrijven als x(t), v(t) en a(t) dan relaties tussen snelheid, versnelling en positie. x wordt uitgedrukt in m (meter) v wordt uitgedrukt in m/s a wordt uitgedrukt in m/s² Indien je een verschil in positie dx wenst uit te drukken tov een snelheid, moet je die dus vermenigvuldigen met een tijdsinterval. dx = vdt v(t) = dx(t)/dt -> dit wordt ook wel een afgeleide genoemd van x(t) naar zijn variabele zijnde de tijd. EDIT: intuitief kan je dit ook zien als zijnde de gemiddelde snelheid is het verschil in positie, gedeeld door het verschil in tijd zo is ook dv = adt of a = dv(t)/dt of a = d²x(t)/dt² EDIT: de versnelling is het verschil in snelheid gedeeld door een verschil in tijd. Je kan ook de tweede afgeleide van x in functie van t nemen. Intuïtief is dit minder eenvoudig uit te leggen maar je kan zaken meerdere keren afleiden naar dezelfde variabele. In vergelijkingen worden nooit eenheden zoals Watt gebruikt. dW zal dus nooit voor een verschil in vermogen staan. W staat hier zoals al vermeld voor arbeid (http://nl.wikipedia.org/wiki/Arbeid_%28natuurkunde%29) Laatst gewijzigd door Athelas : 7 mei 2015 om 16:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |||||||
Banneling
|
![]() Omdat de woorden ons perspectief beperken. Ze dualiseren/onderscheiden te neig. Daar de kunst ligt in de eenheid van het al te reiken. Goed/slecht is onafscheidelijk verbonden/entangled.
Citaat:
Wat doet de mensheid? Stemmen op partijen die uiterst pro industrie zijn. We roepen de eigen zondvloed over ons af. Eigen schuld dikke bult, maar toch... wie houdt de mens in trance van de liedjes Harrie ![]() Citaat:
Anarchie is de grootste rebellie aller tijden. En de overgangsfase is NU aan het gebeuren, de next gen zal godeloos besturen en de industrie maakt steeds grotere foutjes en er blijven steeds meer chemicaliën terug in zee vloeien. Citaat:
Iedereen conform hetzelfde, iedereen helfie ![]() Ik hoop echt dat ik binnen dit en 2 decennia al die jeugd hoor zeggen: "That's just fucking bullshit!!!!" ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zoveel gebeurd op zo'n korte tijd... Maar 1 ding is zeker: De weg naar beneden gaat sneller dan de weg omhoog |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
"De elektrische spanning, anders bekend als het elektrische potentiaalverschil (aangegeven als ∆U -hier hebben we de delta opnieuw ![]() m = massa opnieuw, h is de hoogte en g is de valversnelling: "Het is de versnelling waarmee voorwerpen naar de aarde vallen in vrije val, dus als er geen andere krachten op werken dan de zwaartekracht, ze dus bijvoorbeeld niet ondersteund worden." Citaat:
Ook heb je de behoudswetten in de natuurkunde zowel van energie, impuls en jawel, massa. Ik denk niet dat het mogelijk is om zomaar massa om te zetten in energie. Als je dat zou kunnen, dan schendt je twee behoudswetten :-/ Wikipedia: Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En de hoeveelheid arbeid wordt uitgedrukt in het aantal Watts als Joule per seconde. Citaat:
Er ontstaat daardoor verwarring tussen Engelse en Nederlandse afkortingen. Zo kan s space betekenen maar ook seconde. Minder formules alsjeblieft. En als je dan toch moet gebruiken leg ze dan goed uit en geen delta x erbij wat onnodig is. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Ja, W staat voor Watt maar niet in een vergelijking als dW = F dx. Dit zijn allemaal grootheden terwijl Watt een eenheid is. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Nu zijn er twee vuistregeltjes: 1/ ruimtetijd zegt hoe materie zich beweegt (in een rechte lijn) 2/ materie bepaald hoe ruimtetijd wordt vervormd In aanwezigheid van materie en energie wordt deze ruimtetijd vervormd. Je hebt ongetwijfeld al beelden hiervan gezien waar een planeet de ruimte vervormt en doet lijken op een put in deze ruimte (maar belangrijkste is dat het wordt vervormd, put of torentje maakt geen verschil). Nu zal iets wat beweegt in deze ruimtetijd zonder andere invloed, steeds bewegen met een constante snelheid en in een rechte lijn doorheen de ruimte. Mooie animatie hiervan: https://www.youtube.com/watch?v=DdC0QN6f3G4 Omdat de appel hier een rechte lijn volgt in een gekromde ruimte, komt de appel dichter bij de aarde en lijkt dat ook sneller te gebeuren (acceleratie) voor een mens op deze aarde, terwijl het voor de appel zelf lijkt alsof die aan cst snelheid beweegt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
De m in die vergelijking is eigenlijk de relativistische massa: m = m(rest) /SQR(1 - (v²/c²)) Indien dat deeltje effectief met de snelheid C zou bewegen, dan zou m oneindig worden tenzij de rustmassa nul is. Bovendien zou dan het tweede deel van de vergelijking weer van kracht zijn en zou E niet alleen afhangen van mc² maar ook van het momentum van het deeltje, nl pc (p is impuls en c snelheid vh licht). Citaat:
Indien zo'n deeltje een Higgs veld doorkruist (Higgsvelden zijn overal, creatie na de big bang), dan zal een deel van zijn kinetische energie omgezet worden in rustmassa. Gevolg een vermindering in snelheid, verlies in kinetische energie maar een verhoging in rustmassa. Totale relativistische massa en ook energie blijft hierdoor behouden. De deeltjes verliezen snelheid door wrijving, oftewel interactie met Higgs bosons die het veld uitmaken. Het is dus juist dat energie kan omgezet worden in rustmassa en vice versa maar dat ondanks dit alles, totale energie en totale massa behouden blijven. Vermits iedereen het constant over 'energie' en 'massa' heeft zonder te specifieren welke, wordt het al snel ingewikkeld en onduidelijk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Citaat:
En zouden zij wel weten dat de mens steeds weer door het uiterste lijden heen moet om wedergeboren te kunnen worden in een nieuwe tijd? Citaat:
Citaat:
Neen, de toekomst is aan de microwezentjes, die de ware goden zijn. Laatst gewijzigd door harriechristus : 9 mei 2015 om 12:29. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Beweeg ik met oneindige snelheid (met name ten opzichte van het licht, maar ook ten opzichte van sterren heel ver weg aan de "rand" van ons heelal), dan moet ik een oneindige massa bezitten en wegens de contractie theorie bovendien nog eens plat in alle richtingen zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | ||||
Banneling
|
![]() Het is neutraal en gewetenloos
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar voor de microwezentjes binnen het foton als ruimteschip moet ik plat zijn en een oneindige massa bezitten. Citaat:
Citaat:
Hoeveel kracht en hoeveel massa moet hij dan wel niet bezitten? Citaat:
Want zo zie ik een ander door de perspectief van het licht ook kleiner en zelfs veel kleiner, maar dat is niet werkelijk zo, maar schijn, want ook in dit geval kan de ander zichzelf niet zo ervaren, dus dat hij zelf veel kleiner is. Kortom: mijn conclusie in deze is dat er net zoveel werelden als waarnemers zijn, maar is dat nu werkelijk zo of is dat slechts schijn of moeten we concluderen dat het verschil tussen schijn en werkelijkheid ook relativistisch is? Bijvoorbeeld in de geschiedenis der mensheid: wat de mens gisteren meende werkelijkheid te zijn blijkt nu schijn te zijn, maar wat we nu denken werkelijkheid te zijn zal morgen schijn blijken te zijn. Enzovoort. |
||||||
![]() |
![]() |