![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Burger
|
![]() Beste,
ik vind uw handtekening zeer interessant. Waar heeft u die informatie vandaan? Bedankt.
![]() |
#142 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Sommige zaken zijn algemeen in Vlaanderen (zie Algemeen Vlaams). Zoals de dubbele ontkenning. "Ik heb niemand nie gezien" (AN: Ik heb niemand gezien). Als lid van de Gentsche Sosseteit (Gentse Sociëteit) kan ik zeggen dat ik al heel "intellectuele" toespraken en discussie's heb gehoord in het plat Gents, waarbij van platvloersheid geen spoor lijkt te zijn. Misschien af en toe een mopje zoals "Ij es van de ratte geneukt". Maar verder vrees ik dat dialect niks te maken hoeft te hebben met platvloersheid. Wees niet schizofreen. Als je niet wil dat je dialect verdwijnt, voed je kind dan ook in die taal op! Want het algemene standpunt is: Ik vind het jammer dat mijn dialect verdwijnt, maar ik leer het mijn kind toch niet aan... Jammer, jammer, jammer...
![]() |
![]() |
#143 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Driewerf neen. Indien u van Nederland bent, spreekt u nu dus geen mooi AN (verrassing?) Indien u van België is, spreekt u nu dus geen schoon AN (verrassing?)
![]() |
![]() |
#144 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
met vriendelijke groeten, sn00py |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik heb de tekst gelezen, en de informatie is schokkend. Dat is wel eens wat anders dan wat ze je in de geschiedenisles leren... ![]()
Dat ieder zijn verantwoordelijkheid neme! Que tout le monde prenne sa responsabilité! Laatst gewijzigd door jdg120789 : 31 december 2007 om 13:24. Reden: ik heb de tekst nu gelezen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De oorzaak daarvan is de vroegere invoering van het AN in NL dan in Vlaanderen. Citaat:
Ik heb overigens niet de indruk dat er alleen met Nederland rekening is gehouden. Wel dat door het vroege verdwijnen van de dialecten in het westen van NL de indruk kan ontstaan dat AN gelijk staat aan 'Hollands'. Dat is evenwel niet het geval. Ook in NL moest men omschakelen van uitsluitend dialect naar AN of AN naast dialect (dat laatste is in de Randstad nauwelijks gebeurd, de dialecten zijn m.u.v. de grote steden simpelweg verdrongen). Citaat:
Datzelfde zie je soms bij Vlamingen die Nederlands schrijven: ze gebruiken samenstellingen die in de spreektaal nogal omslachtig overkomen. Ik denk dat dat komt door onwennigheid met het spreken van AN. Als je alleen gewend bent dialect en verkavelingsvlaams te spreken, tja... Dat losser worden komt vanzelf, net als in NL destijds. Citaat:
"Hij heb" heeft niets met taalvereenvoudiging te maken, maar wel met dialectinvloed van de Hollandse stadsdialecten. Het Afrikaans heeft dat niet uit de lucht gegrepen. Die invloed wordt niet groter, maar eerder kleiner, met het langzaam verdwijnen van deze dialecten. |
||||
![]() |
![]() |