Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 mei 2010, 01:03   #141
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Inderdaad. Maar bij sommige Vlamingen zit de Ollanderhaat diep en dat zijn niet altijd Belgicisten. Het is jammer maar anderzijds worden het er steeds minder.
Juist, maar even vaak hoor je uit Nederland commentaar �* la 'domme Belgen' - en het zijn trouwens steevast 'Belgen', Vlamingen bestaan blijkbaar niet voor Nederlanders.

Maar ik realiseer me gewoon dat daarentegen aan beide kanten intelligente, politiek bewuste mensen beseffen hoeveel Nederland en Vlaanderen elkaar te bieden hebben, al hoeft dat zich voor mij niet te vertalen in een staatkundig project. Ik zou me dan ook nooit laten provoceren tot een infantiele scheldpartij geïnspireerd door een inhoudsloos voetbalnationalisme. Dat heeft geen betekenis.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 01:10   #142
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Juist, maar even vaak hoor je uit Nederland commentaar �* la 'domme Belgen' - en het zijn trouwens steevast 'Belgen', Vlamingen bestaan blijkbaar niet voor Nederlanders.
Ook dat worden er steeds minder. Het is soms ook wel verwarrend hoor: Noem je een Nederlandstalige Belg ''Vlaming'' wil hij ''Belg'' genoemd worden en andersom.

Citaat:
Maar ik realiseer me gewoon dat daarentegen aan beide kanten intelligente, politiek bewuste mensen beseffen hoeveel Nederland en Vlaanderen elkaar te bieden hebben, al hoeft dat zich voor mij niet te vertalen in een staatkundig project. Ik zou me dan ook nooit laten provoceren tot een infantiele scheldpartij geïnspireerd door een inhoudsloos voetbalnationalisme. Dat heeft geen betekenis.
Ach, de grondhouding van de meeste Nederlanders ten opzichte van Vlamingen is: ''We horen bij elkaar, laten we samendoen.'' Soms krijg je dan een brok venijnigheid als antwoord wat ook weer reacties oproept.
Soms word je een beetje moe van de achterdocht en de ons toegedachte geheime agenda's.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 01:26   #143
Hertog van Gelre

Standaard

En misschien moet Vlaanderen, internationaal gezien, eens wat meer en beter aan PR gaan doen. In al die jaren - en dat zijn er nogal wat - dat ik de Belgische politiek volg heb ik maar twee mensen gehoord die de Vlaamse belangen helder en duidelijk konden uitleggen: JM Dedecker (ja, inderdaad h�*j)op de NLtv en F. Brepoels op de NLradio.
Oud 13 mei 2010, 01:26   #144
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Ook dat worden er steeds minder. Het is soms ook wel verwarrend hoor: Noem je een Nederlandstalige Belg ''Vlaming'' wil hij ''Belg'' genoemd worden en andersom.
Je hebt gelijk, dat soort dingen is deels onze fout, net als het feit dat sommige buitenlanders het over de 'Flemish' taal hebben - sommige Vlamingen gaan daar gewoon in mee.

Citaat:
Ach, de grondhouding van de meeste Nederlanders ten opzichte van Vlamingen is: ''We horen bij elkaar, laten we samendoen.'' Soms krijg je dan een brok venijnigheid als antwoord wat ook weer reacties oproept.
Soms word je een beetje moe van de achterdocht en de ons toegedachte geheime agenda's.
Ik krijg gewoon de indruk dat we dergelijke zaken ook volledig anders beoordelen op emotioneel vlak. Voor Nederlanders is de aanhechting/hereniging met Vlaanderen een leuk ideetje, 'zijn we wat groter', het is er gewoon een denkpiste die af en toe ter ontspanning gelanceerd wordt op internetfora en op café.
Voor Vlamingen is de toekomstige staatsstructuur waar Vlaanderen zich in zal bevinden daarentegen een zaak van bittere ernst. Ik denk ook dat veel Vlamingen er wrokkig om zijn dat Nederland nagenoeg afwezig was tijdens de taalstrijd en nu doodleuk even de Vlaamse kaart trekt, nu we welvarend en min of meer vrijgevochten zijn. Er is nog altijd die stand-alone mentaliteit, hoewel de rol van Nederlanders in de Voerenkwestie bv. al wat goedmaakt.
Oud 13 mei 2010, 01:35   #145
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk, dat soort dingen is deels onze fout, net als het feit dat sommige buitenlanders het over de 'Flemish' taal hebben - sommige Vlamingen gaan daar gewoon in mee.

Ik krijg gewoon de indruk dat we dergelijke zaken ook volledig anders beoordelen op emotioneel vlak. Voor Nederlanders is de aanhechting/hereniging met Vlaanderen een leuk ideetje, 'zijn we wat groter', het is er gewoon een denkpiste die af en toe ter ontspanning gelanceerd wordt op internetfora en op café.
Voor Vlamingen is de toekomstige staatsstructuur waar Vlaanderen zich in zal bevinden daarentegen een zaak van bittere ernst. Ik denk ook dat veel Vlamingen er wrokkig om zijn dat Nederland nagenoeg afwezig was tijdens de taalstrijd en nu doodleuk even de Vlaamse kaart trekt, nu we welvarend en min of meer vrijgevochten zijn. Er is nog altijd die stand-alone mentaliteit, hoewel de rol van Nederlanders in de Voerenkwestie bv. al wat goedmaakt.
Neen, het is meer dan een denkpiste ter ontspanning maar ik begrijp wat u bedoelt. Ik heb er bijna dagelijks mee te maken.
Nederland was niet afwezig tijdens de taalstrijd maar werd soms hardhandig de deur gewezen. Daarnaast blijft Belgie natuurlijk een ''bevriend Europees buurland'' waarmee we ook nog in de Benelux zitten, dus voor de NL-staat is en was voorzichtigheid geboden.

Vreemd en paradoxaal genoeg is het juist de federalisering en de gedeeltelijke autonomie van Vlaanderen geweest die ons verder de ogen heeft geopend. De herwonnen zelfbewustheid van de Vlamingen, in combinatie met de structurele wil tot samenwerking van de Vlaamse overheid ten opzichte van de Belgische, markeren de verschillen tussen toen en nu heel duidelijk.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 13 mei 2010 om 01:35.
Oud 13 mei 2010, 01:47   #146
Vlaanderen Boven

Standaard

Eerlijkheidshalve moet ik wel vermelden dat ik geen Groot-Nederlander ben, hoewel die optie natuurlijk aantrekkelijker is dan het huidige federale België - maar dat wilt nu niet zoveel zeggen.

Hoe dan ook zouden we inderdaad beter naar de toekomst kijken. 1640 noch 1830 zullen we ooit kunnen uitwissen omdat men de geschiedenis nu eenmaal niet kan terugdraaien, maar er is geen reden om dezelfde fouten te herhalen; genoeg gemiste kansen. De troeven die we gezamenlijk zouden kunnen uitspelen op linguïstiek en cultureel vlak zijn enorm waardevol.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 13 mei 2010 om 01:47.
Oud 13 mei 2010, 01:59   #147
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Samenvoegen met Nederlands zou ik helemaal niet zien zitten. een diepere samenwerking lijkt me wel interessant.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 02:02   #148
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Samenvoegen met Nederlands zou ik helemaal niet zien zitten. een diepere samenwerking lijkt me wel interessant.
Zo kun je mijn mening en vermoedelijk de mening van de meeste Vlaams-nationalisten wel samenvatten, denk ik.

Hoe dan ook, ik ga wat Spaans lezen en dan in bed kruipen.
Oud 13 mei 2010, 02:04   #149
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo kun je mijn mening en vermoedelijk de mening van de meeste Vlaams-nationalisten wel samenvatten, denk ik.

Hoe dan ook, ik ga wat Spaans lezen en dan in bed kruipen.
buenas noches
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 09:10   #150
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat den ollander zich eerst zelfs maar eens beleefd opstelt tegenover andere, voor hij dit van andere eist.
Begrijp ik dit nu of begrijp ik dit niet?

Ik zie hier weer eens een Laming of elg, in ieder geval en jammer genoeg een andgenoot van mij, die van anderen eist dat ze zich beleefd opstellen. En die zo beleefd is, die anderen niet als Nederlanders aan te duiden, laat staan aan te spreken, om, ja, waarom? Om aan de geografisch reducerende naam ook nog een fonetisch reducerende uitspraak toe te kunnen voegen?

Wiens reputatie zou hiermee nu gereduceerd worden?

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 13 mei 2010 om 09:12.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 09:31   #151
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk, system, de waarheid is dat we 99 % van onze woordenschat gemeen hebben. Een van de vele redenen dat het dom is om van een 'Vlaamse' taal te spreken.

Oh ja, en deze hele draad slaat gewoon nergens op. En niet eens op een grappige manier.
Niets van. Volgens taalkundige Van der Sijs (die er een grondige studie over maakte) is het huidige ABN hoofdzakelijk ontstaan uit het Hollands, dus uit Hollandse dialecten. Alleen, men moet die woorden die nu eens niet van Hollandse origine zijn (zoals 'wesen', later: 'wezen') niet proberen op te eisen als zijnde 'Hollands' of 'Zeeuws'.

Laatst gewijzigd door system : 13 mei 2010 om 09:32.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 09:33   #152
Shadowke

Standaard

Citaat:
de die hard-vlaams nationalisten zullen zeker voor een diepe samenwerking zijn met Nederland.
maar het is wel de hele bevolking die zich via referendum moet uitspreken of er effectief een politieke en staatkundige toenadering zal gebeuren tussen nederland en vlaanderen met een confederatie (tweelandenstelsel) als tussenstap.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 09:44   #153
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Het wordt 'wezen' krijgt hier een aparte wending. http://www.youtube.com/watch?v=GLZ2sfyBKAQ
Goed gebracht van Jekkers. Absoluut.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 09:56   #154
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik hoor de laatste 20 jaar al zeker geen goede belgenmop meer.

daarnaast heb je bij punt 2 gewoon helemaal gelijk.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 09:57   #155
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
is dit je excuus om jouw deel van fase 3.c.IV niet uitgevoerd te hebben op de deadline van 1 mei j.l. ?

slap.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 10:35   #156
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
de die hard-vlaams nationalisten zullen zeker voor een diepe samenwerking zijn met Nederland.
maar het is wel de hele bevolking die zich via referendum moet uitspreken of er effectief een politieke en staatkundige toenadering zal gebeuren tussen nederland en vlaanderen met een confederatie (tweelandenstelsel) als tussenstap.
Kun jij eigenlijk ook andere zaken verkondigen ?
Waarom moet dat altijd Nederland-kontenkruiperij zijn ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 10:43   #157
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
wat een kul.

sluiten maar.
Waarom, hollander?
Wanneer Nederlanders zich zo opstellen tegenover Belgie doe je vrolijk mee met het bashen.
Wanneer er nu omgekeerd kritiek komt moet de draad ineens dicht?

Beetje last van lange tenen?
Oud 13 mei 2010, 10:46   #158
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De enige constante die ik zie, is jouw ongefundeerde en blinde haat tegen alles wat Nederland(s) is. Je stigmatiseert naar hartenlust erop los:
In tegenstelling tot jouw blinde haat tegen alles wat Belgisch is, en je stigmatiseren naar hartelust ... oh, right.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
En dat zijn stereotiepe aanduidingen die je kwistig rondstrooit.
In tegenstelling tot jouw ... idd.
Oud 13 mei 2010, 10:47   #159
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Waarom, hollander?
Wanneer Nederlanders zich zo opstellen tegenover Belgie doe je vrolijk mee met het bashen.
Wanneer er nu omgekeerd kritiek komt moet de draad ineens dicht?

Beetje last van lange tenen?
Tja........ grote voeten wellicht ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2010, 11:02   #160
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk Bekijk bericht
Kaaskoppen spreken van "jus d'orange" (uitgesproken zju dooransj), wij Vlamingen spreken van sinaasappelsap.
Eerder appelsiensap

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be