Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat betekent Brussel voor jou?
Brussel is een Franstalige stad en daarom 'voorgoed' verloren voor Vlaanderen 3 8,82%
Brussel is een vuile, vieze stinkstad vol allochtonen 6 17,65%
wanneer Vlaanderen onafhankelijk wordt zal Brussel vanzelf in onze schoot vallen 7 20,59%
Vlaanderen moet meer investeren om Brussel voor zich te winnen 12 35,29%
iets anders (uit te leggen) 6 17,65%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2010, 09:12   #141
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
In theorie is dat nochthans zeer gemakkellijk : alle niet Nederlandstalige individuen verplaatsen naar het Franstalige gedeelte van het land, of voor een gedeelte onder hen, naar hun thuisland. Daarna de stad grondig opkuisen, volledig renoveren, en verhuren/verkopen aan Nederlandstalige blanke autochtonen.
Dit vereist natuurlijk enige politieke moed...
ik heb het niet zo voor het verplicht verhuizen van mensen.

en hoe zie jij dat gebeuren zonder geweld?

en wie zijn niet-Nederlandstaligen? ga je dat met een taaltest laten bewijzen? en wat doe je met alle Europese ambtenaren en hun gevolg?
Oud 21 augustus 2010, 09:13   #142
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik heb het niet zo voor het verplicht verhuizen van mensen.

en hoe zie jij dat gebeuren zonder geweld?

en wie zijn niet-Nederlandstaligen? ga je dat met een taaltest laten bewijzen? en wat doe je met alle Europese ambtenaren en hun gevolg?
dat je daar nog op reageert zeg
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2010, 09:16   #143
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Brussel is ook een stad waarvan de meeste inwoners, wiens "identiteitsgevoel" moeilijk tot niet te bepalen is, het beu zijn om als speelbal te fungeren voor de Vlamingen en de Franstaligen.
Als ze al de speelbal zouden zijn, dan is dat op een wip verholpen: dat Brussel eens stopt met Vlamingen en Walen tegen elkaar op te zettten, zoals het al twee eeuwen doet, en zich begint te gedragen als een echte hoofdstad. Maar dat zal moeilijker zijn, gezien het dan zijn priviliges en zijn buitenproportionele macht in dit land op de helling moet zetten.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2010, 09:18   #144
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
dat je daar nog op reageert zeg
ach, een mens mag toch eens lachen hé? het is weekend, het is mooi weer, ...
Oud 21 augustus 2010, 10:08   #145
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

laat uw vrouwen es los nabij brussel-zuid, hoe jonger hoe liever...

Niet bang zijn voor hun eerbaarheid hoor, tis gewoon es om ernaar te spuwen
Oud 21 augustus 2010, 10:20   #146
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ach, een mens mag toch eens lachen hé? het is weekend, het is mooi weer, ...
ja nu je het zegt, daar schijnt al wat blauw door de wolken...

het beloofd wat
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2010, 18:52   #147
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Citaat:
laat uw vrouwen es los nabij brussel-zuid, hoe jonger hoe liever...
Niet bang zijn voor hun eerbaarheid hoor, tis gewoon es om ernaar te spuwen
Waarom niet, ik ga regelmatig naar de maché du midi met vrouw en kinderen ... zonder probleem !

Ik zou meer bang zijn mijn 12jarige dochter alleen laten in de zonienwoud ...

Marché du Midi

Les deux grands marchés hebdomadaires de la Capitale se tiennent le dimanche dès l'aube.
Le marché du Midi a la réputation d'être le plus grand d'Europe après celui de Vintimille, sur la Riviera italienne! En moyenne, 450 commerçants y exposent leurs marchandises, principalement dans le domaine de l'alimentation et du vêtement au sens large. Il se tient autour de la Gare du Midi, �* l'intersection des communes de Saint-Gilles et Anderlecht. Très facile d'accès en transports collectifs (métro, train, tram, bus), il est également accessible aux automobilistes grâce �* l'immense parking (payant toutefois) aménagé depuis peu dans ce quartier où les vastes ensembles de bureaux ont poussé comme des champignons! http://www.brusselslife.be/F/article/id/374
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2010, 22:01   #148
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Want alle Turken, Arabieren, Spanjaarden, Italianen, Polen, Kongolezen... in Brussel hebben éénzelfde cultuur?
nee maar ze hebben geen bezwaar tegen FR als lingua franca.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2010, 18:18   #149
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Waarom niet, ik ga regelmatig naar de maché du midi met vrouw en kinderen ... zonder probleem !

Ik zou meer bang zijn mijn 12jarige dochter alleen laten in de zonienwoud ...

Marché du Midi

Les deux grands marchés hebdomadaires de la Capitale se tiennent le dimanche dès l'aube.
Le marché du Midi a la réputation d'être le plus grand d'Europe après celui de Vintimille, sur la Riviera italienne! En moyenne, 450 commerçants y exposent leurs marchandises, principalement dans le domaine de l'alimentation et du vêtement au sens large. Il se tient autour de la Gare du Midi, �* l'intersection des communes de Saint-Gilles et Anderlecht. Très facile d'accès en transports collectifs (métro, train, tram, bus), il est également accessible aux automobilistes grâce �* l'immense parking (payant toutefois) aménagé depuis peu dans ce quartier où les vastes ensembles de bureaux ont poussé comme des champignons! http://www.brusselslife.be/F/article/id/374

Seriously?

Hmm, mja, ze moeten ook wel de moeite waard zijn hé...
Oud 22 augustus 2010, 19:50   #150
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

De antwoorden komen niet echt overeen met de vraag, vind ik. Op één antwoord na lijken het allemaal antwoorden te zijn op de vraag “Wat dient er met Brussel te gebeuren na een opdeling van ons land?”. Ik zal dan maar op beide vragen antwoorden.

Wat is Brussel voor mij? Brussel is noch Vlaams, noch Waals. Brussel is Belgisch, Europees, Nederlandstalig en Franstalig. Daarom is het een hoofdstad van noch het Vlaamse, noch het Waalse Gewest en kon het wel de hoofdstad worden van België, Europa, de Vlaamse Gemeenschap (wat op de taal slaagt en niet op een volk of gebied) en de Franse Gemeenschap. Maar bovenal is Brussel Brussels en dat maakt het de hoofdstad van de Brusselse gemeenten die het Brusselse Gewest vormen.

Wat dient er met Brussel te gebeuren na een opdeling van ons land? Indien er een volledige opdeling van het land zou gebeuren, dan zou dit op drie manieren kunnen gebeuren: op basis van gemeenschappen, op basis van gewesten of op basis van de taalgrens. De vraag die ik me stel is “Op basis waarvan dient een opdeling te gebeuren?”. Even de mogelijkheden afgaan.

Volgens gemeenschappen: Bij deze mogelijkheid ontstaan er drie nieuwe staten. Deze staten komen overeen met de huidige gemeenschappen. Brussel komt dan onder co-bestuur te staan, aangezien het nu deel uitmaakt van twee gemeenschappen. Het beleid dat enkel voor het huidige Brusselse Gewest geldig zal zijn bij deze mogelijkheid wordt niet enkel bepaald door de Brusselaars zelf, maar ook door mensen die mogelijk geen enkele band met Brussel hebben. Dit terwijl de Brusselaars geen inspraak krijgen in de leefruimte van de 'buitenstaanders'. Indien ze daar wel inspraak in zouden krijgen, zou het toch nog altijd belachelijk blijven dat Brusselaars dingen mogen beslissen die niet voor hen gelden en niet-Brusselaars dingen mogen beslissen die enkel voor Brusselaars gelden.

Volgens gewesten: Bij deze mogelijkheid ontstaan er drie nieuwe staten die overeen komen met de huidige gewesten. Er zijn dan geen gebieden die onder co-bestuur komen te staan.

Volgens taalgrens: Hierbij is het allesbehalve duidelijk wat zou gebeuren. De enige zekerheid is dat de Duitstalige Gemeenschap dan een staat wordt. De huidige Vlaamse en Waalse gewesten zullen in ieder geval niet samen horen, maar over Brussel kan er discussie bestaan, aangezien het officieel vastgelegd tweetalig is. De vraag die zich dan stelt, is dat Brussel dan een aparte tweetalige staat dient te worden, een onderdeel van twee andere staten onder co-bestuur of een onderdeel van de Franstalige staat, aangezien Brussel meer Franstalig dan Nederlandstalig is.

De opdeling volgens gemeenschappen is zeer duidelijk oneerlijk t.o.v. de Brusselaars. De opdeling volgens taalgrens, welke opdeling er ook uit zou volgen, zou een eeuwige discussie veroorzaken over dat de opdeling al dan niet correct verlopen is. De opdeling volgens gewesten blijft dan nog als enige optie over. Indien er ooit een opdeling zou komen, wat ik niet verlang, dan zou ik voor een opdeling volgens gewesten ijveren.

Een andere opdeling, meer bepaald één die Brussel onderdeel maakt van Vlaanderen of Wallonië, houdt noch rekening met de federale realiteit, noch met een confederale logica. Zo'n gedrochten zijn daarom zowel onrealiseerbaar als oneerlijk t.o.v. de Brusselaars. In een federatie kunnen bevoegdheden namelijk niet afgenomen worden van een deelstaat zonder goedkeuring van die deelstaat. Een afschaffing van het Brusselse Gewest kan ook enkel met de goedkeuring van een Brusselse meerderheid gebeuren.

Maar liefst van al kan Brussel de hoofdstad van België blijven en komt het nooit tot een volledige opdeling.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be