![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het is niet omdat je een paar jaar ooit een vreemde taal geleerd hebt, dat je opeens tweetalig wordt hoor. het Frans van de meeste Vlamingen is trouwens ondermaats, gewoon omdat ze het nooit kunnen oefenen.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In regio's waar het contact hoog is met Franskundigen (én Nederlandsonkundigen cq onwilligen) neemt die tweetaligheid toe. De Rand. Sommige gedeeltes van Oost Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zodat je je onwillekeurig afvraagt waarom deze taal dan verplicht zou moeten blijven voor alle Vlamingen. Of is het een pleidooi uwerzijds om nog meer lesuren Frans in te roosteren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je gebruikt een goed woord om de situatie te kenmerken... De ganse discussie rond de Rand is verziekt door percepties, en dit aan beide kanten...
Weet je, de meeste Franstaligen die ik ken zijn eigenlijk "jaloers" op mij omdat ik perfect tweetalig ben. Zij zien dit écht als een onwaarschijnlijke meerwaarde, en zouden graag in mijn plaats zijn. Wat jullie als "arrogantie" voelen, voel ik als minderwaardigheids- en schaamtegevoel die zij niet willen tonen, waardoor zij zich, zoals een gewond beest, agressief gaan opstellen . Veel Franstaligen waarmee ik spreek beseffen zeer goed dat Vlaanderen rijker, properder, welvarender is, met partijen die niet geteisterd worden door schandalen, enz. En merkwaardig genoeg zien ZIJ Vlaanderen als een imperialistische, fascistische regio die België kapot wilt maken uit weerwraak voor de Franstalige heerschappij vroeger. En nog merkwaardiger: zij zien Vlaanderen als een van de grote oorzaken voor de Waalse economische crisis, die zij in een zekere zin als een "Vlaams complot" beschouwen... Je ziet maar, het gans verhaal is er een van balken en splinters, van vooroordelen, van onwetendheid, van onvermogen om zichzelf in vraag te stellen, en van Calimerosyndroom. ![]()
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 15 september 2010 om 13:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou daaraan toe willen voegen dat onze 'media' in dit alles een nefaste rol (blijven) spelen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Dit gezegd zijnde, de situatie is volgens mij niet hopeloos: het Nederlands is beetje bij beetje, met vallen en opstaan, terug een plaats aan het vinden in Brussel, het probleem BHV kan eindelijk eens opgelost geraken, Maingain komt in een hoekske te staan (wat heeft diene chance gehad dat Simonet zo (veel te) vroeg gestorven is, ja...), én Wallonië is begonnen met zich uit haar economische moeras te trekken. Een aantal lichtpunten dus... Het is niet het einde, zelfs niet het begin van het einde, het is gewoon het einde van het begin. ![]()
![]() |
![]() |
#147 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik had misschien beter "zowel 'onze' als 'hun'" gebruikt (komt minder 'imperialistisch' over ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() mocht je hier af en toe wat lezen, zou je weten dat ik net voor minder uren Frans ben.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is volstrekt zinloos (in sommige regio's zelfs contraproductief) en kostbaar op 100 % van de bevolking in het Frans te onderrichten terwijl minder dan 10 % dat ooit nodig zal hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met de schoolfrans-kennis van de gemiddelde Vlaming ben je nog geen tweetalige. Bovendien, da's verdomme nogal straf zeg! Omdat in het Vlaams onderwijs het Frans nog steeds (ten onrechte) als eerste vreemde taal wordt onderwezen moet Vlaanderen dan maar als "tweetalig" beschouwd worden!? Lees eerst eens aandachtig artikel vier van de grondwet.
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
die kan je bestellen, trouwens ![]()
![]() |
![]() |
#155 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
|
![]() Ik ben een Hollander, dus uiteraard!
maar ook gewoon via een drukkerij of relatiegeschenkenleverancier ![]()
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Dan toch liever bij jou, hoor. Ik gun je wel wat ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
|
![]() Ik zit er wel over te denken om een webwinkeltje prinsenvlagjes te beginnen.
zin om in te stappen?
![]() |
#159 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...ten_Nederlands
De reputatie van Pascal Smet als Vlaams minister van onderwijs wordt met de dag bedenkelijker... |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
www.macarel.org |
|
![]() |
![]() |