Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Zonder Brussel?
Ja 37 45,12%
Nee 45 54,88%
Aantal stemmers: 82. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 20 september 2010, 11:12   #141
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Maar ondertussen heeft de Franse Gemeenschap dezelfde ongrondwettelijke beslissing genomen, dus zijn we quitte, of niet?

).
Nogmaals jullie maken een amalgaam van gewesten enerzijds en gemeenschappen anderzijds.
Voor de laatste keer dan, Brussel is zowel de hoofdstad van de Vlaamse- als de Franse gemeenschap
Maar Brussel is niet de hoofdstad van Het Waalse of Vlaamse gewest.
speurneus is offline  
Oud 20 september 2010, 11:13   #142
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Waarom is (het Franstalige) Brussel afstoten een uiting van onmacht en het afstoten van het (al even Franstalige) Wallonie niet?
O, maar dat is het evenzeer, hoor. Indien de Vlamingen hun ontvoogding al achter de rug hadden, zouden we in een 'état Belgo-Flamand' leven en was het nu zo goed als zeker Wallonië geweest dat zich wilde afscheiden.
Zwartengeel is offline  
Oud 20 september 2010, 11:16   #143
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kunnen ze toch ook éénzijdig WalloBrux uitroepen (Bruxelles is toch een franstalige stad, neen?), met corridor of zonder?

.
Dat weet ik niet. Ik weet wel dat heel wat franstalige Brusselaars, Maingain op kop, niet moet hebben van Walo-Brux dat officieel niet bestaat.
Maingain wil immers de keizer worden van een onafhankelijk Brussel. Maar om tegen de sossen te kunnen opboksen heeft hij de steun nodig van de kiezers in de rand en daar wringt het schoentje.
speurneus is offline  
Oud 20 september 2010, 11:19   #144
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
O, maar dat is het evenzeer, hoor. Indien de Vlamingen hun ontvoogding al achter de rug hadden, zouden we in een 'état Belgo-Flamand' leven en was het nu zo goed als zeker Wallonië geweest dat zich wilde afscheiden.
Lode Claes aan het woord...
Vito is offline  
Oud 20 september 2010, 11:22   #145
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, op basis van het zelfbeschikkingsrecht der volkeren en Brussel.

Geloof je die truut nu allemaal zelf? Dan kan ik alleen nog maar aannemen dat je comedie speelt en van kwade wil bent tegenover Vlaanderen. Want dat je te dom bent bent kan ik moeilijk geloven.

U lijkt maar niet te willen begrijpen dat het Brussels hoofdstedelijk gewest zich helemaal niet hoeft te beroepen op het zelfbeschikkingsrecht als het land uiteenvalt.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 20 september 2010, 11:23   #146
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus de hele situatie is het gevolg van de ('onvolgroeide') houding van de Vlamingen? Volgens mij draagt de houding van de Franstaligen evenzeer (zo niet meer) bij tot de hele toestand in Belgie. Een houding waar je helemaal geen vat op hebt, want zij hebben een totaal andere cultuur.

In geval van Vlaanderen + Brussel haal je die houding/cultuur (waar je geen vat op hebt) binnen, met alle gevolgen/problemen vandien (taalproblemen, conflicten,...) - die zo eigen zijn aan Belgie (of mini-Belgique in dat geal).
Zeno! is offline  
Oud 20 september 2010, 11:25   #147
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ze moeten dan ook geen Vlaming worden, ze moeten afstappen van de idee dat Vlaanderen slecht is voor hun.
Maar momenteel doet Vlaanderen er veel aan om de Brusselaars bang te maken. Kijk maar naar de reacties van sommigen hier op het forum.
Ikzelf heb als franstalige gestudeerd in Vlaanderen, college in Turnhout en nadien KUL, ben getrouwd met een Vlaamse (weliswaar uit een franstalige famillie), heb participaties in een paar Vlaamse bedrijven. Dus kan je toch niet zeggen dat Vlaanderen een vreemde planeet voor mij is. Maar ik heb toch ook geen vertrouwen in de Vlaamse politiek t.ov. alles wat Franstalig is, alhoewel als ik echt eerlijk ben met mezelf ik de frustraties wel ergens kan begrijpen.

Laatst gewijzigd door speurneus : 20 september 2010 om 11:26.
speurneus is offline  
Oud 20 september 2010, 11:26   #148
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Dus de hele situatie is het gevolg van de ('onvolgroeide') houding van de Vlamingen? Volgens mij draagt de houding van de Franstaligen evenzeer (zo niet meer) bij tot de hele toestand in Belgie. Een houding waar je helemaal geen vat op hebt, want zij hebben een totaal andere cultuur.

In geval van Vlaanderen + Brussel haal je die houding/cultuur (waar je geen vat op hebt) binnen, met alle gevolgen/problemen vandien (taalproblemen, conflicten,...) - die zo eigen zijn aan Belgie (of mini-Belgique in dat geal).
*kuch*
300.000 Franstaligen (Brussel + Rand) vs 6.000.000 Vlamingen? mini-België?
waar heb jij leren rekenen Zeno?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 20 september 2010 om 11:26.
Shadowke is offline  
Oud 20 september 2010, 11:27   #149
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Nogmaals jullie maken een amalgaam van gewesten enerzijds en gemeenschappen anderzijds.
Voor de laatste keer dan, Brussel is zowel de hoofdstad van de Vlaamse- als de Franse gemeenschap
Maar Brussel is niet de hoofdstad van Het Waalse of Vlaamse gewest.
Lees de discussie eens opnieuw en wijs me dan terecht.

Ik zeg net dat het argument van de Vlaamse Gemeenschap (Vlamingen en niet Vlaanderen) evengoed van toepassing is op de Franse Gemeenschap (Franstalige Belgen en niet Wallonië) en er dus geen opeising van welke kant kan komen. Lees: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=120

Nogmaals, blijven speuren neus, maar pas snuiten als het relevant is, hé!

Je hebt zelf al een keer of 2 de Franse Gemeenschap de Waalse genoemd (zie: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=135). Je moet je dromen (nog niet) voor waarheid nemen!
Kawadude is offline  
Oud 20 september 2010, 11:28   #150
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar momenteel doet Vlaanderen er veel aan om de Brusselaars bang te maken. Kijk maar naar de reacties van sommigen hier op het forum.
Ikzelf heb als franstalige gestudeerd in Vlaanderen, college in Turnhout en nadien KUL, ben getrouwd met een Vlaamse (weliswaar uit een franstalige famillie), heb participaties in een paar Vlaamse bedrijven. Dus kan je toch niet zeggen dat Vlaanderen een vreemde planeet voor mij is. Maar ik heb toch ook geen vertrouwen in de Vlaamse politiek t.ov. alles wat Franstalig is, alhoewel als ik echt eerlijk ben met mezelf ik de frustraties wel ergens kan begrijpen.
we moeten ophouden met elkaar als vijanden te bekijken. we zijn dat helemaal niet, we zijn buren die moeten samenwerken om beter te worden. maar dan moeten we beginnen om elkaar te bekijken zoals het is, buren, geen huisgenoten.
Oud 20 september 2010, 11:29   #151
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Een eenzijdige onafhankelijkheid zal zonder Brussel zijn. Vlaanderen heeft immers op territoriaal vlak geen enkele bevoegdheid in Brussel.
En Wallonië kan Brussel niet betalen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 20 september 2010, 11:30   #152
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de Waalse Gemeenschap bestaat helemaal niet!
sorry natuurlijk niet. Maar ik moet hier zo dikwijls tussenkomen dat ikzelf mijn pedalen begin te verliezen.
speurneus is offline  
Oud 20 september 2010, 11:30   #153
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Maar ik heb toch ook geen vertrouwen in de Vlaamse politiek t.ov. alles wat Franstalig is, alhoewel als ik echt eerlijk ben met mezelf de frustraties wel ergens kan begrijpen.
Ah, wel dan?

Als wij zien hoe grote delen van Vlaams-Brabant dag na dag verder verfranst worden, ben je dan verbaasd over de beschermingspolitiek van de Vlaamse autoriteiten!?

Moesten de Franstaligen wat meer moeite doen om onze taal le leren (als ze in VL komen wonen) en niet direct eisen beginnen stellen over Franstalige documenten en scholen, of -erger nog- de aansluiting bij Bruxelles vragen, waren er allemaal zoveel problemen niet. Dan zou de Vlaamse regering geen maatregelen moeten nemen die als 'pesterijen' kunnen overkomen.

Oorzaak en gevolg niet verwarren!
Zeno! is offline  
Oud 20 september 2010, 11:31   #154
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Maar je weet zo goed als ik dat voor dat zulks een feit is, Vlaanderen al een economisch kerkhof is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 20 september 2010, 11:33   #155
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
*kuch*
300.000 Franstaligen (Brussel + Rand) vs 6.000.000 Vlamingen? mini-België?
waar heb jij leren rekenen Zeno?
Het Brussels gewest telt meer dan 1 miljoen inwoners, waarvan 95% op Franstalige partijen stemt.
Zeno! is offline  
Oud 20 september 2010, 11:36   #156
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan had je zaterdag in het Kaaitheater moeten zijn, waar de Brusselssprekende Brusselaars het 10-jarig bestaan van hun theatergemeenschap gevierd hebben (het BVT).

Het was 30/40 jaar geleden misschien een uitstervende taal, vandaag is ze meer en meer levend, al moet ze wel aan een academie onderwezen worden gezien er niet zo veel native speakers meer zijn, maar soit.

Met dank aan de francophonen die besloten hebben (iets meer dan 30/40 jaar geleden dus) dat dit onmogelijk als taal kon blijven gebruikt worden door de bevolking...
Oh ja aan welke academie dan wel, want eerlijk gezegd dat intersseert me wel.
In de buurt van de Sablon en het Vosseplein hoor je oudere mensen nog wel eens Brussels spreken. Maar jongeren spreken het niet meer. Idem dito wat het Walsch betreft. Je kan de natuurlijke evolutie natuurlijk niet tegenhouden.
speurneus is offline  
Oud 20 september 2010, 11:37   #157
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zijn de franstalige Brusselaars nu opeens Walen?

Ze zullen het graag horen...
Ik weet dat ik er begin naast te kloppen, zal eens vlug mijn pilleke pakken.
speurneus is offline  
Oud 20 september 2010, 11:37   #158
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Het Brussels gewest telt meer dan 1 miljoen inwoners, waarvan 95% op Franstalige partijen stemt.
euhm in Brussel kan iedereen op iedereen stemmen.
dus die verkiezingen kan je moeilijk als maatstaf nemen.
Shadowke is offline  
Oud 20 september 2010, 11:37   #159
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik blijf erbij: die taalproblemen en -conflicten zijn niet in de eerste plaats inherent aan België of aan de aanwezigheid van anderstaligen - ééntalige natiestaten zijn in Europa immers eerder hoge uitzondering dan wel regel - maar komen vooral voort vanuit de knechtenmentaliteit van de Vlaming, die ertoe kunnen leiden heeft dat een minderheid in staat werd gesteld een meerderheid te gaan overheersen. Mijn grootste vrees is dan ook dat indien Vlaanderen door één of andere omstandigheid onafhankelijk zou worden vooraleer het daar mentaal rijp voor is, de Vlaming die knechtenmentaliteit ook in het zelfstandige Vlaanderen verder gaat cultiveren. En dan zullen er zich andere problemen manifesteren. Het zal dan niet meer Nederlandstaligen versus Franstaligen zijn, maar bijvoorbeeld de verhouding autochtonen versus allochtonen die hoe langer hoe meer voor problemen zou kunnen zorgen. Om nog maar te zwijgen van wat we zullen moeten verwachten indien Vlaanderen op de internationale scène zijn belangen zal moeten verdedigen.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 20 september 2010 om 11:43.
Zwartengeel is offline  
Oud 20 september 2010, 11:40   #160
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
euhm in Brussel kan iedereen op iedereen stemmen.
dus die verkiezingen kan je moeilijk als maatstaf nemen.
?!?

Net wel! Om de reden die je aangeeft in je eerste zin !
Zeno! is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be