![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat maakt het allemaal zo moeilijk hé. De Vlaamse regering is niet goed bezig, maar omdat de N-VA er in zit, zijn veel nationalisten benauwd om ook maar het minste van kritiek te geven.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
#142 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Vandaar dat een goedwerkend parlement zo belangrijk is, met parlementariërs die hun controletaak ernstig nemen en dus geen genoegen nemen met wat vragenstellerij.
|
![]() |
![]() |
#143 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het bewijst alleen maar mijn stelling dat de mentale ontvoogding van Vlaanderen iets is wat niet zomaar louter in de zetelverhoudingen in het Vlaamse Parlement uit te drukken valt.
|
![]() |
![]() |
#144 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hoe anders controleer je dan door vragen te stellen over het beleid???
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
zolang dat zo is, waarom zouden we onafhankelijk moeten worden? om een mini-België te worden?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
#146 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Anderzijds blijft er natuurlijk de vraag wat "links" is en wat "rechts". Is een bestuur van individuele responsabilisering (en dus emancipatie) "links" of "rechts"? Is een beleid van actieve tewerkstelling (en dus tegen werklozen gericht) "links" of "rechts"? Is steun aan Vlaamse KMO's "links" of "rechts"?
![]() |
#147 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het belangrijkste is dat het 'tegen (het fenomeen van) de werkloosheid' is gericht. Maar dan nog ben ik niet tevreden (ik weet het, ik ben een lastigaard), want niet alle werk is even zinvol, even productief, even 'duurzaam'. Het komt er dus niet alleen op aan iederéén die 'werk' wil ook te laten 'werken', het komt er bovendien op aan dat 'werk' niet te laten bijdragen tot de verdere vernietiging van onze leefomgeving/levenskwaliteit. Of dat nu "rechts" moet worden genoemd dan wel "links", zal mij eerlijk gezegd worst wezen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
#149 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Door niet braaf en gedwee te wachten tot er 'een antwoord' komt, maar zélf op onderzoek uit te gaan, of op z'n minst een 'vierde macht' op poten te zetten die dat onderzoek in jouw plaats kan doen?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door solidarnosc : 29 november 2010 om 16:25. |
|
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#152 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als je de huidige parlementaire praktijk een beetje volgt/kent, dan zou je weten dat de huidige vragenstellerij weinig of niets om het lijf heeft. In de praktijk komt het vaak (te vaak?!) hier op neer: een volksverkloter vraagt zijn medewerker om de kranten angstvallig in de gaten te houden, uit te pluizen en onderwerpen te zoeken waarover al eens een vraagje kan worden gesteld. De onderwerpen die daarbij dan aan bod komen zijn soms interessant en relevant. Door de enorme massa vragen gaat het echter al vlug over zinloos gezwets (En nee, vraag me niet om voorbeelden aan te halen, daarvoor ontbreekt me elke goesting! Ze liggen echter voor 't rapen op de website van de kamer.) dat NIETS bijbrengt aan het beleid. Heel populair zijn dan ook nog eens de "vervolg"vragen die om de zoveel tijd terugkeren, dezelfde vragen aan verschillende ministers, bijkomende vragen, vragen waarop al een antwoord werd gegeven in de pers maar die "voor de volledigheid/de goede orde/" (lees: om de tijd te vullen en de hitlijstjes van de kranten te halen) nog eens worden gesteld, vragen die gewoon een "een-tweetje" zijn tussen het parlementslid en de minister (van dezelfde partij)... Kortom, vaak komt al die vragenstellerij gewoon neer op bezigheidstherapie aangezien er geen parlementaire "stok achter de deur" zit zoals dit bij interpellaties wel het geval is/kan zijn. Via een interpellatie (met uitsterven bedreigd wegens potentieel te gevaarlijk - lees: een te democratisch controleinstrument op het beleid) kan een regering worden gedwongen om zijn beleid bij te sturen, of zelfs erger... Van dit alles is de laatste 10 �* 15 jaar nauwelijks nog sprake. De vrijblijvendheid van al dat gevraag is gewoon wraakroepend in een democratie die naam waardig. Verwacht jij van je parlementslid dat hij weegt op de besluitvorming of gewoon dat hij zichzelf op de hoogte houdt over ditjes en datjes? Of ben je vergeten wat ex-minister De Padt zei toen hij hoog eindigde in de ranglijst van topvragenstellers? Niet letterlijk, maar 't klonk ongeveer als: "Ik heb al heel veel geleerd door al die vragen te stellen?" Als ik wil dat mijn parlementslid bijleert, dan zou ik hem aanraden om terug naar school te gaan. Ik heb echter graag dat hij zich concentreert op zijn parlementaire taak: het beleid controleren en waar nodig initiatieven nemen om dat bij te sturen. Zoiets doe je niet door honderduit vragen te stellen... |
|
![]() |
![]() |
#153 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() dubbel
Laatst gewijzigd door den ambetantsten : 29 november 2010 om 19:58. |
![]() |
![]() |
#154 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik ben het in dezen volledig (=100%) met u eens.
|
![]() |
![]() |
#155 | |
|
![]() Citaat:
En natuurlijk dienen die onderbouwd te zijn, maar sommige informatie kan je alleen van een minister bekomen, daar hij alleen inzage heeft in alle documenten en eigenlijk op de hoogte dient te zijn. Vragen stelen is de manier om iets aan te klagen. Dat dit misbruikt wordt om al eens in de kijker te lopen, moet je er bij nemen.
|
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ze hebben wel 1 voordeel met de Belgische regering natuurlijk, ze moeten geen compromissen maken met mensen die een totaal andere visie hebben en in een totaal andere realiteit leven. maar dat betekent niet dat het in Vlaanderen goed gaat, de Vlaamse democratie is niet beter dan de Belgische, er is nauwelijks controle van het Vlaams parlement op de regering. en op dit moment lijkt het er niet op dat dit snel gaat veranderen.
|
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
#159 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Om even de anekdotische toer op te gaan... Dan kun je dus het geval krijgen dat een volksverkloter een keurig voorbereid tekstje begint voor te lezen om dan ergens na een paar zinnen luidop de bedenking te maken: "Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Ik stel voor dat ik deze vraag laat vallen." Controlerecht zei je? Onderbouwd? Ook hier zie je dat de parlementaire praktijk ongenadig te lijden heeft onder de "verkleutering". Een parlement zijn naam waardig kan nochtans heel wat werk op de plank hebben. Ik zeg maar wat: een grondige opkuisbeurt van het zogenaamde "wetgevende arsenaal" waarbij wetgeving die niet meer wordt toegepast, die niet volledig wordt toegepast, die enigszins gewijzigd wordt toegepast of waarbij de praktijk zelfs ingaat tégen de wetgeving wordt opgezocht en aangepakt. JAAAAREN werk dat ook nog eens heel nuttig zou kunnen zijn, maar helaas... onze volksverkloters hebben het te druk... met vragen stellen... |
|
![]() |
![]() |
#160 | |
|
![]() Citaat:
|
![]() |