![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als ik jouw aanname 1) aanvaard dan hoef ik 2) nog niet te aanvaarden. Ik kan evengoed jouw 'redenering' omdraaien en stellen: 1) Wij hebben beeld van "niets" 2) "Niets" is niet meta-fysisch Conclusie: Het deel dat concept van "niets" creëert moet fysisch zijn. Hierbij ga ik ook uit van twee dualistische premissen, ten eerste dat als niets bestaat er ook iets moet bestaan (of omgekeerd). Ten tweede dat als meta-fysisch bestaat er fysisch moet bestaan (of omgekeerd). Voor beide premissen ontbreekt echter nog het bewijs. Tegen het dualisme 'fysisch en meta-fysisch' kan men nog het bezwaar maken dat er een derde mogelijkheid is, namelijk niet-fysisch. Dat wil zeggen, er zijn misschien meerdere categorieën naast fysisch. Vervolgens moeten wij erkennen dat wij weliswaar objecten fysisch kunnen noemen maar dat deze wellicht ook kunnen veranderen in niet-fysisch of meta-fysisch want wij doorgronden niet volledig de aard van hetgeen wij fysisch of meta-fysisch noemen. Deze begrippen zijn slechts concepten en mogelijk illusies. Je begrijpt nu misschien waarom ik en velen met mij op dit forum, jou voortdurend erop wijzen dat je niet duidelijk bent, dat je niet logisch redeneert en dat het gewoon niet waar is wat je allemaal stelt. Dat kan jij niet helpen. Het is mogelijk het gevolg van het eindeloos herhalen van teksten en dogma's van de koran. Mensen die dogmatisch denken hebben moeite om in ingewikkelde aangelegenheden het grote geheel te zien en om zaken van een verschillende orde in een logisch verband te brengen. Met jouw dualistische denkwijze ben je een uitstekende computerprogrammeur. Je werkt met ja en nee en je bouwt een structuur waarin alles een goed beschreven plaats krijgt. Maar je programma kan geen gegevens verwerken van een nog onbekende categorie. Onze concepten van de fysica en de meta-fysica zijn helaas niet zo helder dat ze eenvoudige linguïstisch kunnen worden geduid. Ze zijn nog grotendeels terra incognita. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik zal eens een linkske geven ![]() http://www.frissewateren.nl/archief/...%3F%20(I).html graag gedaan he moslima ![]() ![]() Laatst gewijzigd door grimbergen : 1 oktober 2010 om 23:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Pas op, met fysisch bedoel ik niet het materialisme (externalisme: materie creëert bewustzijn, dus materie is eerst) van idealisten. Ik weet niet wat materie is, ik heb een beeld van materie; het object (niet de essentie) van materie haal ik uit een stelling samen haar tegenstelling en oplossing dmv van "ik" met componenten die dualistisch MOETEN zijn. Ik ben = dit is een these Ik ben niet = dit is een antithese Een oplossing (synthese) is niet mogelijk zonder dualiteit. Zonder een bestaan voor het concept van iets (dit kan fysisch, meta-fysisch, niet-fysisch, combinatie van de 2 of 3 en nog andere mogelijkeden zijn) EN een bestaan voor het concept van "niets" (dit kan ook fysisch, meta-fysisch, niet-fysisch, combinatie van de 2 of 3 en nog andere mogelijkheden zijn mits het een negatie van iets is of omgekeerd). Sofisterij: Wij kunnen idealistisch denken (als ik het eens denken mag noemen) en zowel "iets" als "niets" en (mogelijk) andere substanties (die ik in ieder geval niet ontken) als illusies beschouwen en daarmee in voetsporen van de pantheïsten als Ibn Arabi, Spinoza en George Berkeley treden. Of anders de tegenstrijdigheden van een materialist die een ontologisch wereldbeeld op na houdt gebaseerd op het ontkennen van niet-materie (filosofen/theoretische wetenschappers spreken zelfs van anti-materie) waarbij niet-materie bij hen geest/ziel moet zijn; deze ontkenning an sich is metafysisch. Wij mogen niet over realistische feiten filosoferen zonder rekening te houden met de natuur van de mens. Een beschaafde mens, in alle tijden bij alle volkeren en culturen, gelooft in "niets" en andere meta-fysische objecten van zijn natuur, en hoeven hierin geen bewijs voor te leveren, het gebeurt volledig natuurlijk zoals het geloof dat iets dat wij waarnemen mogelijk kan zijn, de schepping en wil en andere feiten. Ik heb logica 1) niets hebben wij als beeld 2) niets is het ontbreken van iets 3) wij ervaren iets als fysisch Het bestaan dat niets creëert, moet derhalve meta-fysisch zijn (noem het ook niet-fysisch op voorwaarde dat je het niet pantheïstisch bedoelt), of het geloof dat het geheel multi-dimensionaal moet zijn (meerdere aspecten van het bestaan buiten/naast wat wij als "lichaam" beschouwen). Ik heb de realiteit voor mijn ogen en op basis van geschiedenis. Ik heb de openbaring die deze logica en realiteit steunen. Daarin vindt men het grootste verschil tussen rationalisten en andere idealisten en sofisten (empiristen, pantheïsten, fysicalisten, Darwinisten ..). Laatst gewijzigd door porpo : 2 oktober 2010 om 00:27. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Europees Commissaris
|
![]() En nu kunnen we wel verder gaan met jouw weg, op voorwaarde dat je geen Darwinist en/of Spencerist bent, natuurlijk. Als je toch gelooft dat de bronnen van jouw kennis jouw lichaam is die in een evolutieproces zit, dan heb ik geen enkel reden om met jou in serieuze discussie te treden, tenzij je wilt beweren dat je absoluut bent geëvolueerd en het einde van proces bent bereikt.
Laatst gewijzigd door porpo : 2 oktober 2010 om 00:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |||
|
![]() Citaat:
In de filosofie maakt men onderscheid tussen concrete zaken en ideeën. Hierboven geef jij een betekenis aan het begrip fysisch, je zegt dat is 'iets'. Ik volg je daarin niet. Het woord concreet heeft de betekenis van waarneembaar, d.w.z. met of via de zintuigen waarneembaar. Daar uit volgt dat die dingen fysisch zijn, want onze zintuigen zijn fysisch. Dan is het consequent ('logisch') dat je dingen die niet concreet zijn (dus niet zintuiglijk waarneembaar) 'niet-fysisch' noemt. We denken dan aan abstracte zaken, begrippen of ideeën. Dan vinden we de begrippen 'concreet en abstract' (geen dualiteit) en niet de tegenstelling of dualiteit of these en antithese 'iets en niets'. Dus hoewel abstracte dingen geen substantie hebben zijn het wel degelijk dingen in de taal en in ons verstand. Je ziet dat hierbij het woord metafysica niet aan de orde is, ook niet in het woordenboek. Dat woord staat niet in een logisch of causaal verband met fysica, d.w.z. het bestaan van fysica impliceert niet het bestaan van metafysica. Maar het waarnemen van een fysisch ding zou kunnen leiden tot het ontstaan van metafysica in het bewustzijn van de waarnemer. Dus zonder bewustzijn en waarneming bestaat metafysica niet. Ben je dat met mij eens? Betekenissen van metafysisch zijn bovenzinnelijk, bovennatuurlijk en (nog) niet wetenschappelijk te verklaren. De godsdienst en de filosofie verdiepen zich in de metafysica: Citaat:
Citaat:
Alstublieft Herr porpo. ![]() P.s. Of ik nu wel of niet een darwinist ben, ik heb je hiervoor tweemaal erop gewezen dat jij het onderwerp 'waarheid en weg' hier heb ingebracht en dat mijn opvatting daarover niet geschikt is voor een discussie. Ik verzoek je dat te respecteren en mij niet te gaan STALKEN of TROLLEN. Laatst gewijzigd door Piero : 2 oktober 2010 om 16:34. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#146 | |||
|
![]() Citaat:
Aan de andere kant is het volgens de islam ook zo dat als de omstandigheden verhinderen dat een moslim(a) de voorschriften precies kan nakomen, er geen sprake is van een zonde. De islam is dus in principe redelijk en pragmatisch. De individuele moslim (en de westerling evenzo) is helaas niet altijd pragmatisch en dat zou ik dan extremistisch willen noemen. Zo kan ik mij voorstellen dat Mustafa Kemel Atatürk, gelet op de betekenis van de hoofddoek onder het Sultanaat, vond dat het in het belang was van de vrouw om de hoofddoek te niet te dragen. Dat was op het platteland toch al nauwelijks het geval en in de stad was het een afgedwongen traditie. Was dat nu een vorm van extreem secularisme of was dat pragmatisch en verstandig? Dit zie ik als een waarschuwing voor de westerse samenlevingen. > Citaat:
Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 4 oktober 2010 om 23:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Ik lees veel beweringen hieronder:
Citaat:
Citaat:
In welke filosofie betekent concreet wat waarneembaar is (met of via de zintuigen waarneembaar) en dus fysisch en waarom moet wat waarneembaar is, fysisch zijn en wie zegt dat onze zintuigen fysisch zijn? Concreet = waarneem = fysisch Komt dit uit een idee en dus a-priori kennis of aangeboren kennis (meta-fysica en dus dualiteit), of is onze idee uit concrete zaken afkomstig (dan is uw bewering dat een idee niet-fysisch weerlegd)? Ik ga niet verder citeren want uw reactie zit vol met beweringen die hier niet uiteengezet worden met argumenten en ik zie u nergens mijn dualiteit kunnen kritiseren. Ik kom daar later op terug op voorwaarde dat wij eerst het bovenstaande verwerkt hebben. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat voorbeeld van Plato is hetzelfde voorbeeld van wiskundigen van oude-Egypte en Babylonische astronomen, en het is het voorbeeld van alle denkers die een verschil willen maken tussen abstract en concreet. Er is mens soort en er is Piero de bepaalde persoon. In concreet maken we een onderscheid tussen instrument (zintuiglijke indrukken), vorm (representaties), essentie, accident en nog wat meer als we alle filosofieën in acht nemen. In grote lijnen maken we binnen abstractie een onderscheid tussen een volledige subjectieve idee, een idee op basis van een object en een idee op basis van een deel van een object (de steen die ik zie -of beweer het te zien- bestaat concreet in de vorm van een massa beweegt in de tijd en ruimte terwijl bijvoorbeeld vorm en kleur subjectief zijn). Gedetailleerd kan ik slechts uit kalam-filosofie meer dan vier verschillende theorieën over een substantie dat in de tijd en ruimte beweegt waarbij ik ook rekening moet houden met de tijd volgens Einstein en volgens Sadr al-Din al-Shirazi.
Een substantie kun je niet definiëren want definitie = bepalen en bepalen =/= abstractie. Dit leidt tot een feit dat die onderscheiding van concreet en abstractie in de materialistische filosofie een waanzin is. Dat allemaal moet de reden zijn waarom ik de bovenstaande vragen aan jou heb gesteld, maar ik zie helaas geen antwoord. Nog eens? p.s: ik zie dat u beroep doet op marxists.org, wilt u hier over materie/idee spreken vanuit een marxistisch perspectief of bent u misschien marxisit? Voor mij is het geen probleem want het helpt mij denken aan mijn kindertijd, het eerste boek dat ik de materialistische filosofie las, was van een marxist, Georges Politzer (ik was 13jaar oud) "de fundamenten van de filosofie". Keer terug naar mijn vragen hierboven a.u.b want u hebt daar veel beweringen die beargumenteerd moeten worden om verder met uw reactie te kunnen. Laatst gewijzigd door porpo : 6 oktober 2010 om 14:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
|
![]() Citaat:
In dit geval is het probleem dat je ontwijkt mijn bezwaar dat jij de concepten fysisch en metafysisch als tegengestelden probeerde voor te stellen door ze te duiden als iets of niets. Ik kan je daarin niet volgen. Als je daar bij blijft dan kunnen we dit deel van de discussie beter sluiten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Europees Commissaris
|
![]() Een puntje op i zetten. Ik schreef waarom ik geloof dat er dualiteit (meerdere aspecten/vorm van het bestaan) is op basis van wat ik weet (=geloof/justified true belief):
1) niets hebben wij als beeld 2) niets is het ontbreken van iets 3) wij ervaren iets als fysisch Conclusie: Niets komt uit een idee, dus a-priori kennis of aangeboren kennis (meta-fysica en dus dualiteit), of is onze idee van "niets" uit fysische zaken afkomstig (dan is de aanname dat "niets" niet-fysisch is, weerlegd). Je ging niet akkoord (omdat je reageerde) in het bericht #146 Dit bericht zit vol met beweringen en ik heb het recht om naar uw argumentatie te vragen zodat ik verder kan, en ik heb slechts op een deel gereageerd van dit bericht. Als je niet reageert, dan is er geen discussie mogelijk = ik kan verder op het bericht #146 niet meer reageren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
|
![]() Citaat:
Als je dualiteit wilt bewijzen loop je bij mij vast als je dat via een redenering met iets en niets wilt doen. Jouw postulaten of axioma's 1,2,3 zeggen mij NIETS. Dus een conclusie kan ik niet trekken. Bovendien, elke conclusie gebaseerd op postulaten is alleen geldig binnen het systeem waartoe de postulaten behoren. Dit systeem kan conflicteren met een systeem dat op andere postulaten is gebaseerd. Jij hebt dan jouw waarheid met een dualiteit en ik heb de mijne zonder die dualiteit. Dat is de status quo. De vraag is nu of wij een gemeenschappelijk basis kunnen vinden om het vraagstuk van de dualiteit te bespreken (in een aparte draad - je houdt toch niet van chaos?). Laatst gewijzigd door Piero : 6 oktober 2010 om 17:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Minister
|
![]() Duaal denken bij Moslims? Dat gaat zo:
op de werkvloer voor de theepauze kom ik met de stelling: "dat het best wel fijn is dat Osama bin Laden die Amerikanen een poepie heeft laten ruiken." Bijval, bijval. "Osama is onze held! Hij heeft goed werk verricht. Zouden er meer moeten doen. Strijden voor de Islam." Na de thee waar gesproken werd over schapen en geiten (ja voor de multicul over ons heen kwam hadden we het over koetjes en kalfjes) , kom ik met de stelling: "dat van die Twin Towers in New York: dat hebben de Joden gedaan." En ik krijg bijval. "Ja, een complot, van de CIA en de Mossad , Joden zitten er achter. Heeft niks met de Islam van doen." |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je zei dat er in de filosofie een onderscheid wordt gemaakt tussen abstract en concreet en dat concreet fysisch is. Heb ik niet het recht om te vragen welke filosofie dat dat is? Citaat:
Voorbeeld Op deze wiki artikel staat een lijst over hoe leven dag van vandaag gedefinieerd wordt; als je duidelijk weet hoe je leven definieert, dan is het goed om een theorie/discussie daarover te volgen, maar een wetenschapper kan geen bepaling opleggen (leven is dit dat en enkel dit dat!!!!). Hij heeft het over verklaring van een natuurlijke verschijnsel, misschien noemt hij dat leven, maar je mag zelf ervan uitgaan dat het een 'spookje' is, dan bedoelt de wetenschappers, voor jou, met zijn de theorie de verklaring van dat 'spookje'. In de filosofie is het ook niet anders. In de kritiek van Ibn Taymiyyah (1263–1328) op de logica van Grieken (ar-Radd 'ala al-Mantiqiyyin) had hij een lijst van logische uitgangspunten die algemeen aanvaard zijn waarmee hij hun zgn. logica weerlegde. Ik kan beweren dat mijn pen een A is, maar ik kan B, C, D, E, F, .. niet ontkennen. Waarom? Niet bewijs =/= bewijs voor niet(s). Of "afwezigheid van een bewijs, is geen bewijs voor afwezigheid". Onthoud dit goed. Mijn pen is A (A kan voor 'materie' staan) Ik mag niet de andere (misschien oneindige) identiteiten van mijn pen ontkennen want aanname dat ik daarvoor geen bewijs heb, justificeert het bepalen van één identiteit helemaal niet. Mijn tweede bezwaar: Het definiëren van iets om het in een hok van "concreet" te stoppen, is een bepaling en een bepaling =/= abstractie. Dus, vanwaar komt een idee (abstractie)? Het komt van iets dat concreet is, dus m.a.w bepaald, derhalve is het geen abstractie. Je zei: Concreet = waarneem = fysisch Komt dit uit een idee en dus a-priori kennis of aangeboren kennis : los van fysisch (=meta-fysica en dus dualiteit), of is onze idee uit concrete zaken afkomstig (dan is uw bewering dat een idee niet-fysisch weerlegd)? Citaat:
p;s: kunnen we misschien een moderator vragen om onze discussie hier te verplaatsen naar mijn topic "het rationalistisch vs. het dogmatisch denken"? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
|
![]() Je hebt natuurlijk het recht om dat te vragen. Ik heb jouw redenering afgewezen op goede gronden en heb daarvoor gerefereerd naar erkende bronnen voor mijn opvattingen over abstract en concreet. Ik ben niet bereid dieper op deze filosofie in te gaan en er meer over te verklaren. Betreffende je overige vragen schijnen we langs elkaar heen te praten. Daarom verkies ik om ook daarover verder te zwijgen. Bovendien is dit een open forum en er is kennelijk niemand die blijk geeft van belangstelling voor onze discussie. Dat zegt mij ook wel wat.
Laatst gewijzigd door Piero : 7 oktober 2010 om 00:05. |
![]() |
![]() |