Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2010, 00:28   #141
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Naar de gretigheid van Bourgeois te oordelen moet het toch nog een een vette hap zijn om in de terminologie van het NVA te blijven.
U veronderstelt dat, maar is dat wel zo? Dus, graag de feiten in plaats van uw veronderstellingen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 00:29   #142
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Probeer eens onbevooroordeeld na te denken. Dat het zogenaamde Vlaanderen volledig achter Limburg zou staan bij de pogingen tot samenwerking met Nederlands Limburg, Luik of Aken Lijkt mij onwaarschijnlijk. De politiek is vooral gericht om een nieuw natiegevoel te creëren. Daarom ook het centraliserende waar veel gemeenten tegen in opstand komen.
"... lijkt mij onwaarschijnlijk..." Dat zegt al genoeg. Uw eigen vooroordelen koestert u. Feiten interesseren u overduidelijk niet.
Oud 13 november 2010, 00:31   #143
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is er van?
Een gebrek aan de ontwikkeling van goede noodzakelijke wegen.
pajoske is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 00:35   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een gebrek aan de ontwikkeling van goede noodzakelijke wegen.
Waaraan dacht u dan?

Even trouwens opmerken dat het grootste deel van ons wegennet behoort tot de gemeentelijke bevoegdheden.
Oud 13 november 2010, 10:08   #145
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waaraan dacht u dan?

Even trouwens opmerken dat het grootste deel van ons wegennet behoort tot de gemeentelijke bevoegdheden.
Ik heb het daarom in deze enkel over gewestwegen.
Hoe lang is men al bezig met het dossier Noord-Zuid verbinding door/via Houthalen, met de weg Maaseik-Lanaken-Tongeren?
pajoske is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 10:28   #146
leuri
Provinciaal Statenlid

leuri's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Precies volg ik het allemaal niet. Maar ik dacht dat - volgens verklaringen van de onderhandelaars - de splitsing weinig problemen meer gaf bij de huidige onderhandelingen. Het werd wel gekoppeld aan de erkenning van de 3 burgemeesters. Dan kwam Bart De Wever met andere eisen.

Dus: alle schuld op mensen steken die slecht zijn omdat zij Frans spreken kan Flamingantisch zijn maar heeft weinig met rechtvaardigheid te maken.
Die andere eis was financiële verantwoordelijkheid en de herziening van de financieringswet werd eerst aangekaart door Wouter Beke als ik me niet vergis.
leuri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 11:40   #147
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is veel in je mail waarmee ik het oneens ben. Het zogenaamde Vlaanderen is minstens zo artificieel als België. Hoe je Limburgers en West-Vlamingen zo eenvormig wil maken is mij een raadsel. De problemen van Tongeren liggen korter bij die van Visé dan bij die van Zeebrugge.

Een multinational tracht toegevoegde waarde te scheppen en doet dat met het gebruik van verschillende talen. Geloof mij zoveel verschil bestaat er niet tussen inwoners van het Noorden en Zuiden van België. Allebei kunnen ze geen 3 minuten zonder zuurstof, geen 3 dagen zonder water en geen 3 weken zonder voedsel. Dat zijn prioriteiten.

Ik ben het wel met je eens dat er socio-economische problemen zijn. Maar dan meer in de klassieke links-rechts verhouding dan op taalkundige of etnische basis. De ganse staatshervorming draait trouwens om de controle over de geldstromen. Met daarbij het beangstigende beeld dat de NVA een wel zeer rechtse koers wil varen met het maximum aan vrijheid voor VOKA.

Het creëren van een vijandbeeld, inclusief het zwaaien met de Leeuwenvlag dient dat ook meer om de ware bedoelingen te maskeren dan om de levenskwaliteit van de mensen in het Noorden te bevorderen.
Dat "maximum" vrijheid voor VOKA is een slogan uit ABVV-kringen. Die, vanzelfsprekend, niet willen gezegd hebben dat zij op hun beurt een maximum vrijheid voor hun organisatie willen. Overigens, wat is de voornaamste bekommernis van VOKA? Dat er iets wordt gedaan aan de schandalige kloof die er in la Belgique bestaat tussen de loonkost en het (té lage) netto-loon van de werknemers. Nergens is die zo hoog als bij ons. En dat is toe te schrijven aan het doodeenvoudige feit dat er in de sociale wetgeving elementen zitten die er niet in horen te zitten. Bijvoorbeeld het verhaal omtrent gebruik van het tijdkrediet om wereldreizen te maken, of een cursus gitaar spelen te volgen of een cursus bloemschikken. Dit is realiteit. We zitten in een sterk concurrentiële Europese Unie als een relatief kleine economie. Dan kunnen we er maar beter voor zorgen dat onze loonkost zich richt op die bij onze voornaamste handelspartners en niet beladen wordt door allerlei fantazietjes ten koste van de onderneming.

Wat dat "vlaggenzwaaien" betreft, wees er maar zeker van dat dit verschijnsel veel meer ingebakken zit bij de Francofonen dan bij de Vlamingen. In Brussel geweest in de periode van de Leterme-crisis? De balkons waar de "bourgeoisie Bruxelloise" de Belgische tricolore liet verschijnen waren goed vertegenwoordigd.
Oud 13 november 2010, 11:55   #148
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... alle schuld op mensen steken die slecht zijn omdat zij Frans spreken kan Flamingantisch zijn maar heeft weinig met rechtvaardigheid te maken.
Wie o wie heeft ooit al beweerd dat mensen 'slecht' zijn omdat zij Frans spreken?

Ik heb tot nu toe vooral te maken gehad met mensen die het soms behoorlijk moeilijk hebben met mensen die flamand spreken, of Ollands.

Diegenen die de Flamand 'slecht' vinden, kom ik vooral hier in Brussel tegen, diegenen die de Ollander 'slecht' vinden op dit forum.

Die 3 would-be burgemeesters en hun aanhangers waar u zo'n medelijden mee voelt, zijn 'slecht' omdat ze doelbewust en systematisch hun voeten aan bepaalde wetten vegen, en aan de gewest-grenzen morrelen zonder de daarvoor vereiste grondwettelijke procedure te volgen, niet omdat ze Frans spreken.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 13 november 2010 om 11:56.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 14:46   #149
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat dat "vlaggenzwaaien" betreft, wees er maar zeker van dat dit verschijnsel veel meer ingebakken zit bij de Francofonen dan bij de Vlamingen. In Brussel geweest in de periode van de Leterme-crisis? De balkons waar de "bourgeoisie Bruxelloise" de Belgische tricolore liet verschijnen waren goed vertegenwoordigd.
Dat is zo, al moet dat aantal zeker niet overschat worden. Het 'vlagvertoon' is dan ook typisch Belgisch:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politics.be Bekijk bericht
Op een met een grote Belgische vlag versierd podium bracht de presentator en historicus Mark Reynebeau, ondanks enkele kleine fatalistische opmerkingen over de toekomst van België, geen triest “fin-de-siècle”-spektakel, maar slaagde er al snel in de tot de nok gevulde zaal van ongeveer 300 mensen enthousiast te maken.
Ik bedoel dus maar.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 16:53   #150
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
"... lijkt mij onwaarschijnlijk..." Dat zegt al genoeg. Uw eigen vooroordelen koestert u. Feiten interesseren u overduidelijk niet.
Probeer eens met feiten uit te leggen dat een centralistische Vlaamse overheid die een regelgeving wil uitvaardigen waarin en Veurne en Tongeren baat hebben, efficiënter kan zijn dan de provinciale overheid Limburg die met de buren regelingen treft.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 16:57   #151
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Dat is zo, al moet dat aantal zeker niet overschat worden. Het 'vlagvertoon' is dan ook typisch Belgisch:

Ik bedoel dus maar.
Is dat zo? Op wielerwedstrijden waren de Leeuwenvlaagen toch overduidelijk in de meerderheid. Men werd er trouwens behoorlijk voor gesponsord. Gratis - of geringe vergoeding - naar wielerwedstrijden in buitenland. Men ziet het tegenwoordig weer minder. Is daar een verklaring voor? Ongevallen?
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Oud 13 november 2010, 17:07   #152
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat "maximum" vrijheid voor VOKA is een slogan uit ABVV-kringen. Die, vanzelfsprekend, niet willen gezegd hebben dat zij op hun beurt een maximum vrijheid voor hun organisatie willen. Overigens, wat is de voornaamste bekommernis van VOKA? Dat er iets wordt gedaan aan de schandalige kloof die er in la Belgique bestaat tussen de loonkost en het (té lage) netto-loon van de werknemers. Nergens is die zo hoog als bij ons. En dat is toe te schrijven aan het doodeenvoudige feit dat er in de sociale wetgeving elementen zitten die er niet in horen te zitten. Bijvoorbeeld het verhaal omtrent gebruik van het tijdkrediet om wereldreizen te maken, of een cursus gitaar spelen te volgen of een cursus bloemschikken. Dit is realiteit. We zitten in een sterk concurrentiële Europese Unie als een relatief kleine economie. Dan kunnen we er maar beter voor zorgen dat onze loonkost zich richt op die bij onze voornaamste handelspartners en niet beladen wordt door allerlei fantazietjes ten koste van de onderneming.

........
Wat je aanhaalt over het verschil in loonkost en netto-loon is zeker waar. Maar dat is toch omdat het zo gegroeid is zowel in het Noorden als in het Zuiden. Moesten de pensioenfondsen functioneren zodanig dat zoals bij een verzekering gelden werden gecumuleerd en uitgezet ipv dat de huidige werkende bevolking de pensioengelden moet opbrengen, dan waren er andere mogelijkheden.
Ik vind het daarbij vreemd dat zelfs de overheid via cheques de bijdragen aan de gemeenschap tracht te omzeilen.

Maar je zal toch ook toegeven dat dit weinig met taal (en de splitsingen in gemeenschappen en gewesten) te maken heeft.
Oud 13 november 2010, 17:10   #153
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat zo? Op wielerwedstrijden waren de Leeuwenvlaagen toch overduidelijk in de meerderheid. Men werd er trouwens behoorlijk voor gesponsord. Gratis - of geringe vergoeding - naar wielerwedstrijden in buitenland. Men ziet het tegenwoordig weer minder. Is daar een verklaring voor? Ongevallen?
Ze zijn misschien het beu met vlaggetjes te spelen zomaar voor de lol.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 17:14   #154
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
neen, de tv probeert ze zoveel mogelijk uit beeld te houden.

en op wielerwedstrijden worden ze, wegens praktische reden, geweigerd.
Oud 13 november 2010, 17:15   #155
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
neen, de tv probeert ze zoveel mogelijk uit beeld te houden.

en op wielerwedstrijden worden ze, wegens praktische reden, geweigerd.
Het zijn ook wielerwedstrijden en geen tentoonstellingen van vlaggen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 17:19   #156
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
U veronderstelt dat, maar is dat wel zo? Dus, graag de feiten in plaats van uw veronderstellingen.
Beweer je nu dat Bourgeois niet uit is op dat geld? Ik dacht dat dit toch duidelijk in de kranten stond.

Nu mag je mij toch eens feitelijk aantonen dat Bourgeois dit niet bedoelde en dat het maar een veronderstelling is. Of nog beter dat het een virtuele feitelijke veronderstelling is waarbij dhr. Bourgeois enkel de achterstel van Limburg trachtte weg te werken.
Ik zou werkelijk verheugd zijn de feiten hierover te kennen.
Oud 13 november 2010, 17:45   #157
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wie o wie heeft ooit al beweerd dat mensen 'slecht' zijn omdat zij Frans spreken?

Ik heb tot nu toe vooral te maken gehad met mensen die het soms behoorlijk moeilijk hebben met mensen die flamand spreken, of Ollands.

Diegenen die de Flamand 'slecht' vinden, kom ik vooral hier in Brussel tegen, diegenen die de Ollander 'slecht' vinden op dit forum.

Die 3 would-be burgemeesters en hun aanhangers waar u zo'n medelijden mee voelt, zijn 'slecht' omdat ze doelbewust en systematisch hun voeten aan bepaalde wetten vegen, en aan de gewest-grenzen morrelen zonder de daarvoor vereiste grondwettelijke procedure te volgen, niet omdat ze Frans spreken.
Ik heb in Brussel gestudeerd (UCL en VUB) en gewerkt. Uiteraard ben ik ook verwaande, domme en onbetrouwbare mensen tegen gekomen. Maar meestal waren het mensen van goede wil. Aan de UCL mocht ik bij bij de voornaamste prof examen in het Nederlands afleggen. Met respect en wat goede wil komt men heel ver - zeker wanneer het om communicatie gaat.

De heisa rond die drie burgemeesters vind ik onzin. indien men het begrip van subsidiariteit echt wil belijden dan moet men toegeven dat zij verkozen zijn door de burgers. Het is veel heisa om niets. Dat men zich toch met ernstiger dingen bezig houdt. De burgers van die gemeenten zullen de veiligheid van hun kinderen op de fiets belangrijker vinden dan de administratieve taal om eventueel hun paspoort te laten verlengen.
Oud 13 november 2010, 17:46   #158
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb in Brussel gestudeerd (UCL en VUB) en gewerkt. Uiteraard ben ik ook verwaande, domme en onbetrouwbare mensen tegen gekomen. Maar meestal waren het mensen van goede wil. Aan de UCL mocht ik bij bij de voornaamste prof examen in het Nederlands afleggen. Met respect en wat goede wil komt men heel ver - zeker wanneer het om communicatie gaat.

De heisa rond die drie burgemeesters vind ik onzin. indien men het begrip van subsidiariteit echt wil belijden dan moet men toegeven dat zij verkozen zijn door de burgers. Het is veel heisa om niets. Dat men zich toch met ernstiger dingen bezig houdt. De burgers van die gemeenten zullen de veiligheid van hun kinderen op de fiets belangrijker vinden dan de administratieve taal om eventueel hun paspoort te laten verlengen.
dus een burgemeester moet niet de wetten volgen?? wie dan in feite nog wel?
Oud 13 november 2010, 18:08   #159
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... De burgers van die gemeenten zullen de veiligheid van hun kinderen op de fiets belangrijker vinden dan de administratieve taal om eventueel hun paspoort te laten verlengen.
Awel, wat is dan het probleem?

Die 3 klojo's van kandidaat-burgemeesters kunnen dan toch gewoon ophouden met hun gemekker over hun 'droits de francophone', hun geleuter over Anschluss bij Bruxelles en hun systematisch ruzie zoeken met de regering van het Vlaamse Gewest/de Vlaamse Gemeenschap,

en in de plaats daarvan voor veilige fietspaden voor de kinderen van hun burgers zorgen, of niet soms?

Edit: blijkbaar vinden zij het belangrijker de Vlamingen uit te dagen en te kakken te zetten, om dan achteraf een potje krokodillentranen te kunnen huilen als die Vlamingen hen laten weten dat het nu welletjes is geweest.

Wat een belachelijke stoethaspels, dat houdt een mens toch niet voor mogelijk?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 13 november 2010 om 18:13.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 18:46   #160
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus een burgemeester moet niet de wetten volgen?? wie dan in feite nog wel?
Het ging over subsidiariteit. En of die heisa belangrijk is voor de levenskwaliteit van de inwoners.
Opnieuw de kwaliteit van lucht, water en voedsel moeten prioriteit krijgen. Het hangt samen met zekerheid en veiligheid. Het is verkeerd - en het dient andere doelstellingen - om van een administratieve taal zulke belanngrijke beleidsprioriteit te maken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be