Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Schf de lonen (verplichte donaties ) aan van de kerk door de belastingbetaler af
Ja 37 72,55%
Nee 11 21,57%
anders omschrijf 3 5,88%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2011, 21:37   #141
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Wat heeft dat te maken met de RKK kwestie in deze draad ?? Niks , nada , nul , zero ........
Simpel, jullie maken over jullie oren dat een meerderheid voor een minderheid betaalt, terwijl dat net het punt is van belastingen. Jullie principe dat iedereen voor zijn eigen behoeften moet instaan is volledig naast de kwestie

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 21:38   #142
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat bedrag is belastinggeld maw , legaal gestolen van het volk .
Ja net zoals het geld voor het OCMW, geld voor werklozen, enz. Ook legaal gestolen, maar daar klaag je niet over

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 7 januari 2011, 21:38   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Begrafenissen behoren tot de normale werkzaamheden van priesters, dus volmondig ja. En de vraag stellen waar het geld vandaan moet komen, als je 600miljoen € jaarlijks opstrijkt om 10% vd bevolking te bedienen, maakt mij lichtjes misselijk.
En ik ben geen voorstander om hier een WK te organiseren.
Uw redenering klopt niet. Uit cijfers van de kerkelijke begrafenis blijkt dat die heel wat hoger liggen dan uw 10%. Uit de telling blijkt dat in 2006 nog 70% van de overledenen kerkelijk werden begraven. Het aantal doopsels lag aan 69%, ook dus flink hoger dan 10%. 30% van de huwelijken gebeurde ook met een kerkelijke plechtigheid (alweer meer dan 10%). En alhoewel het misbezoek flink is gedaald, is het zo dat het vrijwilligerswerk dat verbonden is met de Kerk nog steeds belangrijk is in Vlaanderen (32%).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 21:39   #144
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat heeft dat te maken met de RKK kwestie in deze draad ?? Niks , nada , nul , zero ........
Alles. Uw redenering was dat er geen geld moet gegeven worden aan de Kerk omdat dit maatschappelijk niet relevant is. Welnu, voor heel wat mensen is een bibliotheek ook niet maatschappelijk relevant, net zoals de grote bedragen die aan kunst worden besteed ook niet relevant zijn voor veel mensen.
Oud 7 januari 2011, 21:40   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat bedrag is belastinggeld maw , legaal gestolen van het volk .
Dan is het de overheid die steelt, beste vriend.
Oud 7 januari 2011, 21:41   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Volgens de site waarnaar u verwijst, zou een beginnend pastoor jaarlijks dus 16.672 € verdienen. Dat betekent dus 1389.58 € per maand of een slordige 56.041 vroeger Belgische franken per maand. Indien dit bedrag een bruto-bedrag is (wat ik vermoed), is dat toch geen al te hoge wedde.
Dit is inderdaad geen grote wedde. Daarenboven kan een priester maar nauwelijks belastingsverminderende elementen in zijn belastingsaangifte brengen.
Oud 7 januari 2011, 21:42   #147
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Simpel, jullie maken over jullie oren dat een meerderheid voor een minderheid betaalt, terwijl dat net het punt is van belastingen. Jullie principe dat iedereen voor zijn eigen behoeften moet instaan is volledig naast de kwestie

Is dat zo ? Herlees dan deze thread eens ? jullie blijven spartelen en terug zaken die niet relevant zijn bovenhalen die we hier telkens opnieuw moeten weerleggen . ? .. Geloof heeft geen maatschapelijk nut .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 21:45   #148
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Is dat zo ? Herlees dan deze thread eens ? jullie blijven spartelen en terug zaken die niet relevant zijn bovenhalen die we hier telkens opnieuw moeten weerleggen . ? .. Geloof heeft geen maatschapelijk nut .
Oja? Gelovigen leven langer, gelovigen leven gelukkiger (o.a. omdat ze minder te maken hebben met scheidingen)

Dat jij deze zaken niet maatschappelijk relevant vindt, mag je voor je eigen rekening schrijven, voor gelovigen zijn ze wel degelijk relevant

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 7 januari 2011, 21:45   #149
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
er zijn amper nog missen, en een kerk heeft altijd al de reputatie gehad van zeer koud te zijn, ook in de winter.
In de meeste parochies is er iedere week een mis. In een parochie waar er nog een pastoor woont, is er normaal iedere dag een mis. Daarnaast zijn er de gelegenheden waarbij men sacramenten toedient (doopsels, huwelijken...), en dus wordt de Kerk weer verwarmd. En in iedere parochie is er wel heel geregeld een begrafenis. Ook dan moet de verwarming weer draaien.

En ja, ondanks de verwarming kan het in een kerk nog steeds relatief koud zijn. Wat wil je? Het zijn vaak heel oude gebouwen die gebouwd werden in een tijd dat men nog niet wist wat isolatie was. Ook zijn het heel hoge gebouwen en zoals u ongetwijfeld ook wel weet, stijgt warme lucht. Met alle gevolgen van dien.
Oud 7 januari 2011, 21:46   #150
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is inderdaad geen grote wedde. Daarenboven kan een priester maar nauwelijks belastingsverminderende elementen in zijn belastingsaangifte brengen.
???

Pastoor in actie !

Citaat:
Een andere heilige koe is je BMW 320i. ‘Vroeger had ik een Porsche. Die plakte aan het wegdek, maar reed niet zo comfortabel. Ik hou van een stevige en snelle wagen. Als ik in Duitsland tegen 180 kilometer per uur over de autoweg kan scheren, voel ik me helemaal in mijn sas. Dat geeft me een kick. Helaas ben ik ook wel eens tegen de lamp gevlogen. Elk jaar vind ik wel een proces-verbaal in mijn brievenbus.'
http://www.nieuwsblad.be/article/det...E_20090609_001
Oud 7 januari 2011, 21:46   #151
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat beweert u. Dat is dus een hoogst persoonlijke mening, om uw eigen woorden nog maar eens aan te halen.

Net zo zijn er mensen die menen dat een bibliotheek of een museum moderne kunst geen maatschappelijk nut heeft.

Allemaal persoonlijke meningen.
Oud 7 januari 2011, 21:48   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
???

Pastoor in actie !
Een van mijn beste vrienden is priester. Hij heeft geen wagen. Hij doet alles met de fiets en met het openbaar vervoer. Daarnaast ken ik heel wat priesters en geen enkele is ook maar enigszins geïnteresseerd is de status van de wagen. Voor hen is dat een gebruiksmiddel om hun apostolaat te kunnen vervullen.
Oud 7 januari 2011, 21:48   #153
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Oja? Gelovigen leven langer, gelovigen leven gelukkiger (o.a. omdat ze minder te maken hebben met scheidingen)

Dat jij deze zaken niet maatschappelijk relevant vindt, mag je voor je eigen rekening schrijven, voor gelovigen zijn ze wel degelijk relevant

Kan best , proficiat ! Maar wederom is dat niet relevant daar deze gelovigen een absolute minderheid zijn .
Oud 7 januari 2011, 21:50   #154
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Een van mijn beste vrienden is priester. Hij heeft geen wagen. Hij doet alles met de fiets en met het openbaar vervoer. Daarnaast ken ik heel wat priesters en geen enkele is ook maar enigszins geïnteresseerd is de status van de wagen. Voor hen is dat een gebruiksmiddel om hun apostolaat te kunnen vervullen.
Gek dat u elke priester kent , , wedden dat de parochiepriester bij u een dikke vette BMW op zijn oprit heeft staan .
Oud 7 januari 2011, 21:50   #155
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga naar geen enkele kerk, maar dat is een klacht die ik al altijd sinds mensenheugenis hoorde. Ah, en de gemeente moet voor de verwarming zorgen ?? Wat nog allemaal ?? Het wordt hoogtijd dat die organisatie zelfbedruipend wordt.
De verwarming in de kerken is de afgelopen jaren flink verbeterd. Vroeger werkte men meestal met luchtverwarming die niet zo doeltreffend bleek te zijn. De nieuwste vormen zijn vloerverwarming die een veel behagelijker gevoele geeft en ook stukken zuiniger is.

En ja, als u nog meer in de tijd teruggaat, kunt u ongetwijfeld nog verhalen horen van een kerkgebouw waar er vroeger nog een ronde kachel stond of waar men werkte met propaanblazers.
Oud 7 januari 2011, 21:51   #156
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gek dat u elke priester kent , , wedden dat de parochiepriester bij u een dikke vette BMW op zijn oprit heeft staan .
Lees eens wat ik schrijf, beste vriend.
Oud 7 januari 2011, 21:51   #157
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kan best , proficiat ! Maar wederom is dat niet relevant daar deze gelovigen een absolute minderheid zijn .
Ja, en uw mening is ook een absolute minderheid dat dit niet maatschappelijk relevant is

Wat nu?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 7 januari 2011, 21:51   #158
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat beweert u. Dat is dus een hoogst persoonlijke mening, om uw eigen woorden nog maar eens aan te halen.

Net zo zijn er mensen die menen dat een bibliotheek of een museum moderne kunst geen maatschappelijk nut heeft.

Allemaal persoonlijke meningen.

Dan zijn die mensen fout .. en al zeker een klein dom marginaal groepje . Waarschijnlijk 24/7 VTM kijkers .
Oud 7 januari 2011, 21:52   #159
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Lees eens wat ik schrijf, beste vriend.

Heb ik gedaan , u kan schrijven wat u wil ????? BRON ?????
Oud 7 januari 2011, 21:53   #160
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dan zijn die mensen fout .. en al zeker een klein dom marginaal groepje . Waarschijnlijk 24/7 VTM kijkers .
Ja, jij kijkt waarschijnlijk 24/7 naar de linksgeïndoctrineerde BRT

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be