![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Vlaams-Brussel maakt deel uit van Vlaanderen !
Vlaanderen omvat ook de Vlamingen in Brussel; Vlaams-Brussel. Brussel wordt in onze visie een echt stadsgewest, uitsluitend bevoegd voor plaatsgebonden aangelegenheden. In dat stadsgewest en zijn gemeenten eisen we als Vlamingen onze rechtmatige plaats op. Wij moeten Vlaams-Brussel institutioneel opnemen in ons geheel-Vlaams beleid en er Vlaamse instellingen inplanten, eerder dan er eigen, lokale instellingen uit te bouwen. Op die manier kunnen we steeds meer inwoners van Brussel/Vlaams-Brusselaars ertoe aanzetten om te kiezen voor een volle deelname aan onze gemeenschap, ons Vlaanderen. |
![]() |
![]() |
#142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
NEEN, voor mij is het géén probleem dat het aantal 'allochtonen' in Brussel toeneemt. Waarom zou het? Ik vind het wél een beetje spijtig dat niet iederéén die in Brussel woont, lijkt te begrijpen dat beschaafd gedrag heus niet bij wet verboden is.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. Zie 1. 3. Daar doe ik allemaal niet aan mee omdat ik nu eenmaal op een andere manier functioneer. Ik weet bovendien maar al te goed WIE de 'munitie' in handen krijgt.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
#144 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
maar maakt niet uit hoor, je goed recht. Citaat:
Citaat:
Volgens de vandale is het "van een ander land" dan zullen de meeste brusselaars (buiten een groot aantal europeanen) daar niet ondervallen. Citaat:
Citaat:
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country." -Hermann Goering (1893 - 1946) Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor The second in command of the Third Reich |
|||||
![]() |
![]() |
#145 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() ![]() Is Brussel wel een Franstalige stad, wat onze Franstalige medeburgers zo vaak beweren? Is het niet bij uitstek de multiculturele stad van het land? Dat aspect en de kansen, mogelijkheden en problemen, met aanbevelingen voor handelen, worden besproken door Naïma Charkaoui en Veerle Huwé (beiden werken bij het Minderhedenforum). Lees verder ... |
![]() |
![]() |
#146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U beschikt blijkbaar over bijzondere talenten. Ik weet nog niet goed of ik daar nu jaloers op moet zijn, of net niet. 2. In het exemplaar van "van Dale Woordenboek Hedendaags Nederlands" dat ik hier nu op m'n schoot heb liggen, staat op bladzijde 58: al-loch-toon de ∼ (m.), -tonen 1 iem. die van elders afkomstig is al-loch-toon bn. 1 van elders afkomstig Nu kunnen we natuurlijk nog urenlang doorbomen over de betekenis van 'afkomstig van' en/of 'elders', maar ik vermoed dat we beiden onze tijd wel nuttiger kunnen besteden. U 'denkt' trouwens toch al dat u begrijpt wat ik daaronder versta. 3. Niet álle Brusselaars/Bruxellois zijn zo dom dat ze een pars niet van een toto kunnen onderscheiden.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 18 januari 2011 om 17:11. |
|
![]() |
![]() |
#147 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Brussel = Babylon ?
Volgens onderzoek worden in Brussel opmerkelijk veel verschillende talen gesproken in thuisverband, en bestaan er ook veel taalgemengde gezinnen. Desondanks blijft Frans de lingua franca. 7 tot 15 procent van de inwoners van het Brussels Gewest zou Nederlandstalig zijn. Tijdens werkdagen komen zowat 220.000 Vlaamse pendelaars erbij. Dit maakt van Brussel de op een na grootste Vlaamse stad (na Antwerpen). Uiteraard maken ook vele Vlamingen die niet in Brussel wonen ten slotte gebruik van het nachtleven en rijke culturele aanbod in de hoofdstad. Lees verder ! |
![]() |
![]() |
#148 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() ![]() Frans als enige officiële taal ! De grondwettelijke taalvrijheid geldt in de praktijk vooral voor de overheid zelf. Reeds op 16 oktober 1830 werd het Nederlands, dat een voorkeursbeleid had genoten onder Koning Willem I, als officiële taal afgeschaft.[52] De enige officiële taal van de jonge gecentraliseerde staat werd Frans, hoewel de meerderheid van de Belgische bevolking Vlaams was.[40][22] Frans werd de taal van het gerecht, de administratie, het leger, de cultuur, het onderwijs en de media. Het genoot het aura van vooruitgang, cultuur en universalisme en gold als kenmerk van "fatsoen".[47] Het Nederlands daarentegen had geen enkel aanzien en werd beschouwd als een taal van kleine boeren en arme arbeiders.[53] Naast de geografische taalgrens tussen Vlaanderen en Wallonië, lag er dus in feite ook een sociale taalgrens tussen Vlamingen en Franstaligen.[54][37][51] Het Frans was de taal van de politieke en economische suprematie van de maatschappelijke elite en een symbool voor opwaartse sociale mobiliteit.[44] Dat Frans spreken chic stond, was ook de Franse dichter Charles Baudelaire niet ontgaan, die bij zijn kortstondige verblijf in België de huichelarij van de bourgeoisie aanklaagde.[55] In Brussel kan men geen Frans, niemand kan het, maar ze doen alsof ze geen Vlaams kennen: dat getuigt van goede smaak. Het bewijs dat ze het wel degelijk kennen, is dat ze hun dienstpersoneel in het Vlaams afblaffen. - Baudelaire, 1866 ... De nieuwe Belgische hoofdstad was ook nog steeds een hoofdzakelijk Nederlandstalige stad, waar de inwoners een lokale vorm van het Zuid-Brabants spraken. Er woonde een Franstalige minderheid van ongeveer 15 procent, die vooral bestond uit Fransen die waren ingeweken tijdens de voorgaande decennia.[40] Toch verhief de eerste burgemeester, Nicolas Rouppe, in 1830 ook voor Brussel het Frans tot enige bestuurstaal.[41] Het politieke centrum in de hoofdstad trok de financieel-economische elite aan, waardoor Brussel snel een Franssprekende bovenklasse en middenklasse kreeg.[54] In 1846 gaf al 37,6% van de bevolking van Brussel-stad (het centrum) aan Franssprekend te zijn; in Gent was dit 5 procent, in Antwerpen 1,9 procent. Een belangrijk deel van die zogenaamde Franstaligen was echter Vlaamse burgerij die zich als Franssprekend opgaf, ook al waren ze van afkomst Nederlandstalig.[57] In 1860 sprak ruim 95% van de bevolking van Vlaanderen Nederlands, maar deze mensen hadden door het cijnskiesrecht nauwelijks economische en politieke macht[43] en zagen de beheersing van het Frans als volkomen noodzakelijk om hogerop te raken.[4 |
![]() |
![]() |
#149 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#150 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#151 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar goed, bij deze noteer ik dan ook dat u niet vindt dat er plaats is voor Vlaams (of bedoelde u eerder Nederlandstalig) onderwijs in Brussel, net zoals in de eerste jaren van de Belgische onafhankelijkheid. Hiermee toont u vooral uw hypocrisie aan, omdat u 1 van de forumleden bent die het voortdurend heeft over het "onverdraagzame" Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
#152 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
12,7 miljard € per jaar geven aan je buren, is dat niet pùùr egoïstisch ? |
|
![]() |
![]() |
#153 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#155 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#157 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar ook hier past een nuance. In Antwerpen (de stad) en Limburg de provincie richten migranten zich weer sterk op de Nederlandse cultuur. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 19 januari 2011 om 01:21. |
|||
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Had hij het omgekeerde gezegd, was zijn politieke carrière overigens voorbij geweest, terwijl er nu nauwelijks mediaberoering ontstond omwille van zijn uitspraak. Het geeft echter tegelijkertijd ook een aardige inkijk in de filosofie van het concept 'België'. |
|
![]() |
![]() |
#160 | |
|
![]() [quote=djimi;5236718]1. U 'denkt' dat u begrijpt wat ik daaronder versta, en u 'ziet' dat het voor mij een probleem zou zijn.
U beschikt blijkbaar over bijzondere talenten. Ik weet nog niet goed of ik daar nu jaloers op moet zijn, of net niet. 2. In het exemplaar van "van Dale Woordenboek Hedendaags Nederlands" dat ik hier nu op m'n schoot heb liggen, staat op bladzijde 58: al-loch-toon de ∼ (m.), -tonen 1 iem. die van elders afkomstig is al-loch-toon bn. 1 van elders afkomstig Nu kunnen we natuurlijk nog urenlang doorbomen over de betekenis van 'afkomstig van' en/of 'elders', maar ik vermoed dat we beiden onze tijd wel nuttiger kunnen besteden. U 'denkt' trouwens toch al dat u begrijpt wat ik daaronder versta. Citaat:
EN ja een kleine groep beseft dat vlaanderen helemaal zo niet is, maar de overgrote meerderheid niet, en daar gaat het hem over in een democratie.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country." -Hermann Goering (1893 - 1946) Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor The second in command of the Third Reich |
|
![]() |