![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
|
![]() Leuk Fred. Volgens de denker Michel Foucault kan je de menselijke geest vergelijken met een ui. Je kan de kern zoeken door er blaadjes af te scheuren. Als je de laatste twee blaadjes van elkaar trekt blijkt dat er niets meer over is van de ui.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
|
![]() Citaat:
De uitzending van horizon (je link) had ik gemist. Interessant maar vaag en erg opgeleukt met filmpjes en spannende geluiden. In het slot komen de bosonen van Rempert Duine uit de openingspost nog even ter sprake. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
|
![]() Hier wordt bewustzijn bekeken als oorzaak van materie, of wat daar voor moet doorgaan, niet andersom: http://www.youtube.com/watch?playnex...&v=y9bVd3BspIQ
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#146 | |
|
![]() Citaat:
De materialistische conditionering zit blijkbaar heel diep. Trouwens, over holisme het volgende:"De tendens in de natuur gehelen te vormen die groter zijn dan de som der delen door creatieve evolutie". http://nl.wikipedia.org/wiki/Holisme Kan u eens uitleggen wat hier mis aan is ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#148 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bewustzijn heeft een substraat nodig, inderdaad, omdat het niet op zichzelf kan bestaan, tenzij bij God (maar die bestaat niet). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Minister-President
|
![]() Bewustzijn heeft een substraat nodig als het zich wilt manifesteren in onze tijd/ ruimte dimensie, lijkt mij nogal logisch. Of het wel of niet op zichzelf kan bestaan laat ik in het midden. Bestaan in onze wereld vereist manifest worden in één of andere vorm als energie/materie.
![]() |
#150 | |
|
![]() Citaat:
Hier een link die ik al in een andere draad postte, ivm de werking van ons bewustzijn en de invloed ervan op het fysieke vlak: http://www.tigweb.nl/TIG21-22_24_van...Zelfheling.pdf In deze is bewustzijn dus de agens activa, van onze lichamelijke toestand, zeker niet andersom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Je kan uitgaan van solipsisme, en vandaar stellen dat de hele resem subjectieve ervaringen die je hebt, toch wel heel erg hard overeenkomen met wat je zou ervaren moest er een echte objectieve werkelijkheid bestaan waarin je subjectieve ervaringen afgeleid worden van een materieel lichaam dat zich daarin bevindt. Maw, we kunnen niet echt weten dat de objectieve materiele werkelijkheid bestaat, maar FAPP (for all practical purposes), kunnen we toch wel doen alsof, he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#153 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als je droomt dat je een dinosaurus in je kamer ziet, dan kan je stellen: ik droom dat. Maar als je droomt dat je met z'n vijven naar een dinosaurus in je kamer kijkt, is die er dan objectief, want (jij neemt waar dat) die door vijf anderen ook wordt waargenomen ? Maar goed, we maken dus de hypothese dat wij er echt zijn, dat die anderen er echt zijn, en het leuke is dat dat in de meeste gevallen allemaal lijkt te kloppen met wat we waarnemen. Laatst gewijzigd door patrickve : 12 februari 2011 om 18:39. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
|
![]() Citaat:
Ik las zojuist 'Harry Mulisch leende van Augustinus, van Carnap, van Weizsäcker', over 'het verleden en de toekomst bestaan niet en het heden bestaat ook niet.' (NRC Opinie 11 feb. 2011, p6) Dat brengt mij op de volgende gedachte. Ik zie bewustzijn als een functie waarmee wij aan de beweging en actie van de materie ontsnappen door ons tijdloosheid voor te stellen ofwel door uit de tijd te ontsnappen, al is het maar voor een halve seconde. We benutten daarvoor ons geheugen en voorstellingsvermogen van de toekomst om te interpreteren. Dit doen wij ook in bij werken praten en spelen, maar ook als wij kijken, luisteren, enzovoort. Intussen kunnen wij veel sneller handelen en reageren dan dat wij ons daarvan bewust kunnen zijn. Dit wordt o.a. door (tafel)tennisspelers en voetballers ervaren. Ik neem aan dat we met de producten van ons bewustzijn ons geheugen voeden. Ons bewustzijn loopt dus altijd achter de feiten, of de actie, aan. Misschien is ons bewustzijn slechts datgene wat het geheugen in gaat, wat aan de tijd ontsnapt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#156 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die mentale deconstructie is denk ik eerst nodig om ten volle tot het begrip "subjectieve ervaring" (maw, bewustzijn) te kunnen komen (door het fenomeen af te zonderen als een zuiver fenomeen). Natuurlijk is het geen goeie werkhypothese, want je kan er niks op bouwen. Vandaar dat de hypothese dat die subjectieve ervaringen ergens ECHT te maken hebben met een ECHT lichaam in een of ander ECHT extern universum vruchtbaarder vertrekpunten zijn. Maar de oefening is nodig om eerst ten volle te beseffen wat er bedoeld wordt met "bewustzijn" of met "bewuste subjectieve ervaringen". Voor een materialistisch behaviorist is het bovenstaande namelijk ondenkbaar. Hoe zouden er subjectieve ervaringen kunnen zijn zonder materiele drager, of zonder materieel "gedrag" ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
|
![]() De definitie noemt de mentale functies niet maar sluit ze niet uit of maakt geen onderscheid. Dwz, ze gaat er nmm niet van uit dat er enkel het fysieke is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
|
![]() Mocht iedereen verdwijnen dan zijn wij niet meer dezelfde. Dit is ervaren door bv gevangenen op Guantanamo bay die acht jaar in volkomen afzondering gehouden zijn, zonder kranten en tv. Zij kunnen zich alleen nog identificeren met hun bewakers en ondervragers en ze zijn zichzelf, hun verleden, hun vroegere status, volkomen kwijt geraakt. Dat vertelde er een in een documentaire.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 13 februari 2011 om 10:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | ||||||
|
![]() Sorry voor de late reactie, maar mijn tijd was beperkt. En het ligt niet eenvoudig allemaal.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |