![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
|
![]() Er zijn in onze samenleving trouwens dingen die als heel evident worden gezien, terwijl ze dat eigenlijk niet zijn.
Zo wordt er vanuit gegaan, dat iedereen tegen het feit kan, dat als hij een euro verdient of krijgt, een ander per definitie een euro minder zal krijgen. Iedereen in het westen moet er ook tegen kunnen dat hij het goed heeft, terwijl anderen het elders bijzonder slecht hebben. Je hoort er wel van, maar je voelt je machteloos omdat je alleen niets kan doen van betekenis en beseft dat het heel moeilijk is een ganse bevolking op gang te krijgen. (Vandaar ook btw dat ik nieuws of beelden over destijds Iran, recent Tunesië en heden Egypte niet kan zien zonder compleet ondersteboven te zijn van zoveel samenwerking tegen grote machten). In onze economie moet iedereen zijn plaatsje vinden, sommige vinden dit niet en velen willen dit zelfs niet vinden, omdat ze simpelweg niet met het idee omkunnen dat ze eigenlijk marionetten worden of zijn in een veel groter systeem, waarvan de voornaamste functie consumeren is (iedereen wil je geld ...) en vooral Steeds minder betekenende marionetten bovendien (globalisering), met steeds minder invloed op wat er zich allemaal boven hun hoofden afspeelt. Onze samenleving is niet gemaakt voor de mensen die inzitten met anderen, met dieren, die snel mededogen of medelijden hebben, die heel deftig en gemanierd zijn en zoveel mogelijk goed voor de ander proberen te doen. Ten eerste worden ze al snel geconfronteerd met het probleem dat ze niet voor iedereen tegelijkertijd goed kunnen doen, en door voor de ene goed te willen doen de ander voor het hoofd stoten, met alle gevolgen en vraagtekens achteraf vandien. Ten tweede worden ze diep teleurgesteld en blijven ze ontgoocheld achter, als ze merken dat heel veel mensen niet zo zijn en totaal geen rekening houden met mogelijke anderen. Er zijn er zelfs die een ander bv. heel bewust koeieneren (vaak is "de goedzak" dan een dankbaar slachtoffer ... hij is immers een makkie in de omgang en heeft zich nog nooit 'gehaaid' getoond: daar valt dus weinig van te vrezen). Daarin kan men zeer ver gaan, vele voorbeelden passeerden de media maar je kan ze ook dichterbij huis gaan zoeken. Op dit forum bv. Probleem is dat dit type mensen het wrede idee waarmee de ander zeer hard wordt bejegent zelf niet eens zouden kunnen bedenken, laat staan de uitvoer ervan te overwegen of het te doen... Dat leidt dus naast de directe pijn die het berokkende leed veroorzaakte, ook tot de indirecte nood aan erkenning van het feit dat een mens tot zeer veel in staat kan zijn, en dus tot een breuk in het vertrouwen of de goedheid van de mensheid. Dat strookte al met de eerdere vaststellingen van deze personen... Dat soort mensen heeft slechts enkele keuzes: - de samenleving veranderen naar hun wensen (maar daarvoor ontbreken hun mondigheid en vooral de wil om te vechten om aan de top te geraken waarvoor een gehaaide mentaliteit vereist is, wil je opvallen in de rat race. Dat hebben ze niet en willen ze zelfs niet hebben.) - zich in het systeem voegen, al zijn ze er allesbehalve tevreden mee. Het kan dan een goed idee zijn om de informatiekanalen (nieuws ![]() - eruit stappen... Mijn hoop is dat deze mensen zich ooit samen kunnen voegen, om dan te komen tot de eerste optie.
![]() |
![]() |
#144 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Als je al 10 jaar ziet dat het bergaf gaat met je broer en je vind het normaal dat hij dan op een dag zelfmoord pleegt ? Nu ja, misschien ligt het wel aan mijn familie, waarin we wel op mekaar letten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
|
![]() Citaat:
![]() Hier speelt ook weer een spanning tussen zelfbehoud (je eigen tijd is immers ook beperkt, je hebt ook een agenda, ook relaties om te onderhouden, werk, eigen problemen, en op enkele uitzonderingen na, word je zelf niet vrolijk van de miserie, depressieve en wanhopige gedachten van een ander) en het feit dat je weet dat het risico bestaat dat ...
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 februari 2011 om 00:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
|
![]() Wat vind je precies een simplificatie: dat longhorn misschien zijn best niet genoeg heeft gedaan of het feit dat ik het daar niet mee eens was? Anderzijds heb ik hier erg uitgesproken meningen over die ik liever niet deel met een hoop mensen die ik eigenlijk niet ken, maar die dat wel tegen mij zouden kunnen gebruiken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik weet namelijk wat het is, macheloosheid. Een messias kan tegen iedereen woorden zeggen die voldoende zijn om die persoon uit zijn of haar moeras te trekken. "Sta op, en wandel." Gewone mensen kunnen dat niet. We kunnen slecht hetgeen verhelpen wat we zelf begrijpen, kunnen verwoorden, en weten welke drukpuntjes te stimuleren. Ik maak wel uitspraken als "men doet niet genoeg", maar niet over individuen. Het gaat over de mensen in't algemeen. De collectieve persoon handelt ontoereikend. Individuen kunnen vaak niet meer doen. En ik ben benieuwd naar je verhaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het komt mij voor dat we in deze maatschappij met een dergelijk hoog zelfmoordcijfer zitten, gewoonweg omdat het nu éénmaal een kutmaatschappij geworden is en daar ga ik het bij laten, want het heeft vrijwel geen zin om daar op in te gaan.
Het is "sign of the times" waarin we leven. Bovendien heb ik jaren geleden zelf aan de afgrond gestaan en dit kwam wel door het werk (spijts wat sommigen hier beweren). Ik heb het geluk gehad dat mijn familie dit tijdig inzag en mij zeer tegen mijn zin naar behandeling gestuurd hebben en ik zeer tegen mijn zin medicatie genomen heb. Ik kan je met de hand op mijn hart zeggen dat de chemie in je hersenen soms dingen doet die je niet voor mogelijk houdt. Mja, ook dat zal wel weer tegengesproken worden. Het zij zo. Laatst gewijzigd door Yves38 : 1 februari 2011 om 00:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ja. Er is dwang om tof te zijn, zo kan men het in feite zeggen. Praten over gevoelens wordt opgevat als "anderen opzadelen met problemen". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben het daarmee eens. Er was het taboe, de gebrekkige medische middelen om de doodsoorzaak juist vast te stellen. Iemand die 'plots' gestorven was, kon evengoed zijn omgekomen door zichzelf met plant, pil, ... te vergiftigen. Een ongeval, kan in werkelijkheid helemaal geen ongeval geweest zijn. Dan heb je de oorlogen: Bij iemand met een fatale schotwonde of messteek bv., werd niet nagegaan hoe hij daar precies aankwam (men veronderstelde uiteraard dat het de vijand was). Bij andere grote rampen of onzekere tijden speelde (en nu nog speelt) hetzelfde fenomeen: de omstandigheden waren te chaotisch en het was niet meer na te trekken, of de gelegenheid en de middelen waren er simpelweg niet. Toen men wat verder vorderde, speelde ook het financiële mee. Een zelfdoding is voor de nabestaanden financieel gezien nu eenmaal veel minder interessant om diverse redenen ... Dat is een factor die nu zeker ook nog meespeelt. Nabestaanden willen ook niet altijd dat één en ander onderzocht wordt. In het geval dat oudere mensen sterven, gaat men er ook meestal vanuit dat het om een natuurlijke doodsoorzaak gaat zonder er al te hevige forensische middelen op los te laten. Dan heb je nog de verkeersongevallen, met name bij deze waarbij maar één voertuig betrokken is, kan sprake geweest zijn van zelfdoding. Ook bij onopgeloste verdwijningszaken, kunnen er altijd gevallen van zelfdoding zitten. Ook nu is er dus nog zeker sprake van onderraportering, ondanks het feit dat de cijfers al onthutsend genoeg zijn.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 februari 2011 om 00:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
|
![]()
![]() |
![]() |
#153 |
|
![]() Wat vinden jullie van de volgende these, die ik vaak hoor bij mensen van rond de 50 - 60.
"De jeugd van tegenwoordig heeft het te gemakkelijk. Ze krijgen alles, zonder dat ze er iets voor hoeven te doen. Alles is evident. (Daarom kennen ze ook geen dankbaarheid of respect meer. Ze weten namelijk niet wat anderen voor iets hebben moeten doen. ![]() Dit is een beetje consistent met de vaststelling, dat mensen in extreme en onmenselijke omstandigheden toch de moed en wilskracht tonen om te blijven vechten om te overleven. Al is de situatie objectief gezien zelfs hopeloos en uitzichtloos.
![]() |
![]() |
#154 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#155 | |
|
![]() Citaat:
![]() Het is dus in ieder geval een fenomeen dat heden ten dage eh... "aan populariteit heeft gewonnen".
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Minister-President
|
![]() korea aan de top,
verbaast me niet vermits de prestatiedruk en verwachtigen er ook moordend zijn
![]() |
#157 | |
|
![]() Citaat:
Zo veel mogelijk sociale gelijkheid, lijdt ertoe dat de verschillen die er zijn door biologische factoren doorslaggevend zullen zijn ... Of m.a.w. zij die genetisch gezien "minder bedeeld" zijn met "talenten" (of beter: met hetgeen je in de maatschappij waarin je geboren wordt op dat moment het verst komt, in dit geval bv. 'gehaaidheid', 'assertiviteit', 'dominantie', en liefst een fikse dosis intelligentie, maar zeker niet te veel!...) of die "afwijkingen" (ziektes, handicaps, ...) vertonen, delven dan zeker het onderspit... Ook als zieke of gehandicapte zal je bv. carriëre maken. Kansen genoeg tegenwoordig. ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
|
![]() Citaat:
Mensen hebben blijkbaar de neiging om, wanneer ze horen dat een ander het deed, naast zich de vraag te stellen waarom de ander het deed, zich de vraag te stellen waarom zij het niet doen. ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 1 februari 2011 om 00:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Veel mensen die zelfmoord plegen (of willen plegen) zitten wel in situaties die 'objectief' niet zo uitzichtloos zijn als ze zelf percipiëren. Niet allemaal natuurlijk, maar vaak is er ergens eigenlijk toch wel een uitweg. Die perceptie wordt toch wel sterk beïnvloed door hoe je over jezelf denkt. In eenzelfde situatie heb je een persoon A die zich capabel voelt om daaruit te geraken of ermee om te gaan, en een persoon B die zich daar totaal machteloos bij voelt. Dat is nogal hoopgevend, want dat betekent dat persoon B daar eigenlijk wel kan uitgeraken. Heel vaak zijn er dan ook mensen in de omgeving die het idee hebben dat het eigenlijk niet zo uitzichtloos is en die persoon willen helpen. De helaasheid der dingen is dat je dan als omstaander vaak in een gevecht beland met de suicidale. Je wil die duidelijk maken dat er hoop is en het enige wat er gebeurt is dat de suicidale zich nog minder begrepen voelt. Dat moet zo ongeveer het meest frustrerende zijn voor de omgeving dat je kan tegenkomen: je probeert en probeert en je loopt steeds tegen die muur. Ook frustrerend voor de suicidale, want die voelt zich steeds meer geïsoleerd. Ik kan me echt inbeelden dat dat uiteindelijk de reserves van de omgeving sterk overstijgt. Ik zie hier in dit topic nogal veel "gekap" op de falende omgeving, maar die omgeving zijn dus geen goden die blijvend omkunnen met de confrontatie met die gigantische machteloosheid. Dit naar iedereen toe, het is geen privébericht naar jou.
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |