Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 3 februari 2011, 19:53   #141
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Komt vooral door de angst van BDW van verkiezingen. We dachten dat Vlaanderen een leider had gevonden, blijkt het weer iemand te zijn zonder enige voeling met de realiteit.

Bang van verkiezingen, de man die voor de grootste aardverschuiving aller tijden zou zorgen als we nu naar verkiezingen zouden gaan. Politieke onnozelaar!

Hij ziet bij de walen nog altijd de bereidheid om tot een akkoord te geraken... Politieke onnozelaar!
Er komen verkiezingen in juni, nu kunnen ze nog niet omdat er een aantal maatregelen moeten gebeuren voor Europa tegen april, daarom rekken ze het nog wat. Niet dat het momenteel een fraai schouwspel is, maar die verkiezingen komen wel.

CD&V zal geen regering durven vormen zonder NVA. Ik ben daar redelijk zeker van.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline  
Oud 3 februari 2011, 19:57   #142
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Leg dan even uit waarom hij per se wil blijven proberen, en toon ons ook even de bereidheid bij de Walen die BDW nog altijd ziet om tot een akkoord te komen?

Volgens mij heeft BDW schrik van de verkiezingen.
Momenteel zijn er heel veel mensen die opzien tegen verkiezingen, dat zou NVA wel eens duur te staan kunnen komen. Ook moeten er maatregelen genomen worden van Europa. Als NVA nu het parlement zou laten ontbinden dan krijgen ze de zwarte piet.

De NVA zal wachten tot eind april, begin mei.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline  
Oud 3 februari 2011, 20:05   #143
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zoals ik al stelde in : http://forum.politics.be/showthread.php?t=150351&page=7

uit De tijd :

Vlamingen hebben zich weer laten rollen ...

2007 helemaal opnieuw ...

goed gespeeld en gewonnen door DiRupo ...

en de Vlamingen (of ik zou eigenlijk beter Noordbelgische politici schrijven) staan erbij en kijken ernaar ...

STOEMMEKLOTEN !!!
politieke nitwits en naievelingen!
Bullocks
Oud 3 februari 2011, 20:44   #144
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Jongens en meisjes, velen onder jullie lopen volgens mij veel te hard van stapel! Er is hier geen sprake van een doorstart of wat dan ook. België moet voldoen aan de "Europese semester" en bovendien wil men budgettair iets meer doen dan de zaken zomaar op hun beloop laten. Die regering blijft aan handen en voeten gebonden door dat regime van lopende zaken. Kijk naar de PRAKTIJK!!! Deze regering zal NIET om het vertrouwen vragen van een meerderheid! Er worden geen grote wetgevende initiatieven genomen. Enkel de begroting zal ietsje meer zijn dan een louter twaalfdenrekening, meer niet. En Elio's natte droom komt er niet omdat geen enkele Vlaamse partij die nu in de regering van lopende zaken zit, daar baat bij heeft.
Ye off little faith!
Ah bon ? Er is helemaal niets aan de hand, dus ?

Mmmja, dat is inderdaad een typisch Vlaamse houding, nietwaar. Al 180 jaar, overigens. La preuve : de volkomen ondemocratische en aan de Vlamingen ongevraagd opgelegde staatsconstructie “Belgique” bestaat nog steeds…

Uw belgofonen daarentegen kennen wel degelijk de basisregels van het spel : om het minste groot misbaar maken, en eenvoudigweg de wil van de bevolkingsmeerderheid blokkeren. Geen enkel probleem, echter : je mag de Vlamingen gerust in de zak zetten waar ze bij staan, ze hebben niets in de gaten. Fluitje van een cent.

Ach ja, de Vlamingen durven wel eens beweren dat ze “ingrijpende veranderingen” eisen en zo, maar eigenlijk betekent dat niets, nietwaar. Het komt er al bijna twee eeuwen op neer dat ze graag een omelet willen, maar daartoe geen eieren durven breken…

Allez vooruit dan maar, als er niets aan de hand is hoeven we ons ook nergens druk om te maken.

Het valt wel mee :
niets aan de hand.
Steeds peis en vree
in Belgenland.

Een lach, een geeuw,
een scheet, een gaap :
de Vlaamse leeuw
blijft vast in slaap.
Gwylan is offline  
Oud 3 februari 2011, 20:58   #145
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Er komen verkiezingen in juni, nu kunnen ze nog niet omdat er een aantal maatregelen moeten gebeuren voor Europa tegen april, daarom rekken ze het nog wat. Niet dat het momenteel een fraai schouwspel is, maar die verkiezingen komen wel.

CD&V zal geen regering durven vormen zonder NVA. Ik ben daar redelijk zeker van.
Niet zeveren hé.

Voor Nieuwjaar konden ze ook zogezegd niet men zou wachten tot na Nieuwjaar en dan zouden er nieuwe verkiezingen komen. Nu is het weer omwille van Europa. Wat zal het in mei zijn?

Inderdaad heeft hij schrik de zwarte piet toegedeeld te krijgen, maar hebben wij Vlamingen een angsthaas nodig of een Jan Breidel.
Garry is offline  
Oud 3 februari 2011, 21:44   #146
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Als een meerderheid van het parlement de begroting goedkeurt, wat is dan het probleem?
De CD&V, de OVLD en de SPa gaat niet in een regering zonder de N-VA beweren deze partijen bij hoog en bij laag.
De N-VA wil geen sociaal-economische regering zonder staatshervorming.

Omdat ze geen nieuwe regering kunnen vormen zullen ze de oude gebruiken met een beperkt sociaal-economisch programma. Verkiezingen zijn voor niets nodig.

We zitten vast aan de permanente regering Leterme die regelmatig via het parlement instructies krijgt over het budget en maatregelen voor de financiële markten. Een gewone meerderheid is voldoende. Als alle Vlaamse partijen zich onthouden bij een stemming (aanwezig uit landsbelang en onthouden uit angst voor de kiezer) dan passeert alles behalve het communautaire.

Op naar 2014. Na de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in 2012 zullen de Vlaamse traditionelen even meten of ze nog bang moeten zijn. Zo ja, op naar 2014. Na deze verkiezingen zonder een volstrekte V-meerderheid in het Vlaamse Parlement gaat het spel gewoon verder. n.l. Leterme-van-eeuwig-lopende-zaken.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 3 februari 2011 om 21:46.
Cyrano is offline  
Oud 3 februari 2011, 22:11   #147
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
zucht ...

het is in strijd met onze grondwet en met democratische basisprincipes, Jaz, dat zou voldoende moeten zijn ...
Die grondwet die al 180 jaar niet wordt gerespecteerd? Laat me even lachen.

BHV
Artikel 35
Gelijkheid aller "belgen"
....

Chamberlain vergeten dan? "I have in my hand this piece of paper...". Alsof de houding van belgique tov van de grondwet anders is dan dat stuk papier dat NC van Hitler had gekregen of zelfs het monsterpact tussen Stalin en Hitler pre-WOII.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 3 februari 2011, 22:20   #148
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Als een meerderheid van het parlement de begroting goedkeurt, wat is dan het probleem?
Dat maakt niet uit of een meerderheid van het parlement dat goedkeurt of niet, het is de Europese Commissie die voortaan beslist.

Ik vraag me toch af hoe het komt dat dat gegeven na zo veel keer herhalen nog steeds niet doorgedrongen is. Ik zal het nog eens herhalen, voor de blinden en de doven hier:

DE EUROPESE COMMISSIE BESLIST.

HET PARLEMENT HEEFT NIETS MEER TE ZEGGEN.

dringt het nu zo'n beetje door?
Pelgrim is offline  
Oud 3 februari 2011, 22:28   #149
pinarello
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Dat maakt niet uit of een meerderheid van het parlement dat goedkeurt of niet, het is de Europese Commissie die voortaan beslist.

Ik vraag me toch af hoe het komt dat dat gegeven na zo veel keer herhalen nog steeds niet doorgedrongen is. Ik zal het nog eens herhalen, voor de blinden en de doven hier:

2

en het zal zo hier en daar beginnen duwen denk ik.
Oud 3 februari 2011, 22:35   #150
janverb
Burger

Standaard

Citaat:

Stop eens met die dingen te poneren en haal es Europese wetgeving aan die deze bevoegdheid aan de Commissie verleent.

Kom ons daarna vertellen dat u deze niet vindt en dat wat u in aangehaalde post schrijft, helemaal niet waar is.
janverb is offline  
Oud 3 februari 2011, 22:40   #151
pinarello
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janverb Bekijk bericht
Stop eens met die dingen te poneren en haal es Europese wetgeving aan die deze bevoegdheid aan de Commissie verleent.

Kom ons daarna vertellen dat u deze niet vindt en dat wat u in aangehaalde post schrijft, helemaal niet waar is.
Leer eerst eens de Belgische wetgeving (daar staat het), of ben je nog zover niet in uw 1e BACH rechten?

Ik geef bijles PM mij maar.
Oud 3 februari 2011, 22:42   #152
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4940612699.htm

http://opinie.deredactie.be/2011/02/...opa-duitsland/
Pelgrim is offline  
Oud 3 februari 2011, 22:45   #153
janverb
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinarello Bekijk bericht
Leer eerst eens de Belgische wetgeving (daar staat het), of ben je nog zover niet in uw 1e BACH rechten?

Ik geef bijles PM mij maar.
U moet daarvoor niet kijken naar Belgisch recht hoor.

Als u spreekt over een bevoegdheid van de Commissie is dit een bevoegdheid die aan deze instelling verleend wordt in de Verdragen of in secundaire wetgeving.

Belgische wetgeving kan helemaal geen bevoegdheid verlenen aan een Europese instelling. Wel kan Belgische wetgeving uitvoering geven aan Europese wetgeving. Maar ook in dat geval volstaat het dus te verwijzen naar Europese wetgeving, bovendien is het ook aangewezen gelet op het feit dat Europees recht voorrang heeft op Belgisch recht en in geval van conflicten dus het Europees recht geldt boven het Belgisch recht.

Dus nogmaals, welke is de rechtshandeling die deze bevoegdheid aan de Commissie geeft?
janverb is offline  
Oud 3 februari 2011, 22:45   #154
janverb
Burger

Standaard

Ik vroeg juridisch bindende teksten. Geen persartikelen.

Als de Commissie de door u beweerde bevoegdheid heeft zal ze niet met de Knack moeten staan zwaaien voor de rechter om haar prerogatieven te doen gelden, nietwaar?

Laatst gewijzigd door janverb : 3 februari 2011 om 22:48.
janverb is offline  
Oud 3 februari 2011, 22:52   #155
pinarello
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
U moet daarvoor niet kijken naar Belgisch recht hoor.

Als u spreekt over een bevoegdheid van de Commissie is dit een bevoegdheid die aan deze instelling verleend wordt in de Verdragen of in secundaire wetgeving.

Belgische wetgeving kan helemaal geen bevoegdheid verlenen aan een Europese instelling. Wel kan Belgische wetgeving uitvoering geven aan Europese wetgeving. Maar ook in dat geval volstaat het dus te verwijzen naar Europese wetgeving, bovendien is het ook aangewezen gelet op het feit dat Europees recht voorrang heeft op Belgisch recht en in geval van conflicten dus het Europees recht geldt boven het Belgisch recht.

Dus nogmaals, welke is de rechtshandeling die deze bevoegdheid aan de Commissie geeft?
mueeet dikke buis, hop hop, opnieuw en nu goed, TIP: rechtshandeling.
nu moet u het zelf doen hoor ik ga uw huiswerk niet maken en u kneden voor interpretatie.
Vraag het eens aan VDL anders.

Laatst gewijzigd door pinarello : 3 februari 2011 om 22:52.
pinarello is offline  
Oud 3 februari 2011, 22:53   #156
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ga ze vragen aan Vanhengel en De Ville, als je denkt dat ze liegen.
Pelgrim is offline  
Oud 3 februari 2011, 22:53   #157
janverb
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinarello Bekijk bericht
mueeet dikke buis, hop hop, opnieuw en nu goed, TIP: rechtshandeling.
nu moet u het zelf doen hoor ik ga uw huiswerk niet maken en u kneden voor interpretatie.
Vraag het eens aan VDL anders.
Als ik examen wil afleggen schrijf ik mij wel in met een creditcontract hoor.

Als u gewoon op de vraag kan antwoorden, kunnen we verder discussieren.
janverb is offline  
Oud 3 februari 2011, 22:56   #158
janverb
Burger

Standaard

Citaat:
Ga ze vragen aan Vanhengel en De Ville, als je denkt dat ze liegen.
In feite heb ik wel wat beters te doen dan te antwoorden op mijn eigen vragen, maar ik zal het in uw plaats toch doen.

Meneer Van Hengel zegt

Citaat:
Voortaan controleert de Europese Commissie in de lente van elk begrotingsjaar vooraf de budgettaire voornemens van de nationale regeringen. Ook verwacht de Commissie van de lidstaten gedetailleerde beleidsplannen om de Europese economische doelstellingen, zoals die onder meer in de Europa-2020-strategie vervat zijn, in de praktijk te brengen.

Veel zorgwekkender is de vraag hoe de Europese Commissie in juni de Belgische begrotingsopmaak en de voorgestelde economische hervormingen zal beoordelen. Als we niet kunnen aantonen dat onze ramingen stoelen op daadwerkelijk in het parlement goedgekeurde besluiten, krijgen we ongetwijfeld een heel slecht rapport.
De Commissie controleert en beoordeelt dus.

De Commissie beslist niet.

En nu kan u natuurlijk beweren dat de Commissie wel beslist en ik zal u dan weer vragen naar een Europese rechtshandeling die deze bevoegdheid aan de Commissie verleent. U zal kunnen zoeken tot u erbij neervalt, want de door u vermeende bevoegdheid bestaat niet.

Laatst gewijzigd door janverb : 3 februari 2011 om 22:58.
janverb is offline  
Oud 3 februari 2011, 22:59   #159
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat versta je niet in "Voortaan controleert de Europese Commissie in de lente van elk begrotingsjaar vooraf de budgettaire voornemens van de nationale regeringen. "?
Pelgrim is offline  
Oud 3 februari 2011, 23:01   #160
janverb
Burger

Standaard

Citaat:
Wat versta je niet in "Voortaan controleert de Europese Commissie in de lente van elk begrotingsjaar vooraf de budgettaire voornemens van de nationale regeringen. "?
Is controleren een synoniem voor beslissen?

In concreto gaat de Commissie nagaan of de voornemens realistisch en voldoende zijn. Als dit niet zo is gaat ze dit ook te kennen geven aan de lidstaat (althans dat is de bedoeling), dit moet voor extra druk en ruchtbaarheid zorgen zodat de lidstaat in kwestie zijn huiswerk opnieuw en goed maakt.

Of dacht jij nu echt dat de lidstaten een begrotingsbevoegdheid gaan onttrekken aan hun parlementen en die gaan overhevelen naar de Commissie?

Laatst gewijzigd door janverb : 3 februari 2011 om 23:03.
janverb is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be