Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 maart 2011, 21:25   #141
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat mag Wikipedia schrijven, het is evenwel onjuist. Het woord "antisemitisme" gaat over een opstelling die inhoudt dan men tegen een welbepaald Semitisch volk is.

Daarnaast is het ook fout te stellen dat de Kerk tegen het Joodse volk is. Dat is men niet, wel tegen de joodse godsdienst. 'n Wereld van verschil.
Maar die "wereld van verschil" maakt in de praktijk weinig uit. Of je nu aan Joden een hekel hebt om raciale redenen, om religieuze motieven of puur uit economische afgunst, het loopt allemaal uit op platvloers antisemitisme.
Oud 14 maart 2011, 21:27   #142
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Het is dus zijn eigen schuld. Maar de Joden krégen de schuld. Sinds Paulus al.
Arme joden.
Oud 14 maart 2011, 21:28   #143
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar die "wereld van verschil" maakt in de praktijk weinig uit. Of je nu aan Joden een hekel hebt om raciale redenen, om religieuze motieven of puur uit economische afgunst, het loopt allemaal uit op platvloers antisemitisme.
U begrijpt dus niet wat ik schrijf en al evenmin wat de Kerk leert: wij hebben als katholieken helemaal geen hekel aan Joden (weet u, vroeger ging ik bij de Joodse bakker Bloch in Gent altijd een koffie drinken), maar verwerpen wel de huidige joodse godsdienst als een verduistering van Gods oorspronkelijke openbaring. Daarom ook bidden we als christenen voor de bekering van het eens door God uitverkoren volk, opdat het de sluiers van de dwaalleer moge afdoen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 21:55   #144
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U begrijpt dus niet wat ik schrijf en al evenmin wat de Kerk leert: wij hebben als katholieken helemaal geen hekel aan Joden (weet u, vroeger ging ik bij de Joodse bakker Bloch in Gent altijd een koffie drinken), maar verwerpen wel de huidige joodse godsdienst als een verduistering van Gods oorspronkelijke openbaring. Daarom ook bidden we als christenen voor de bekering van het eens door God uitverkoren volk, opdat het de sluiers van de dwaalleer moge afdoen.
Misschien ging u naar Bloch omdat hij uitmuntende koffie had.

Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2011 om 21:55.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 21:58   #145
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En daarom sloot u het 'uitverkoren volk' maar op in getto's, verbood u het de meeste beroepen uit te oefenen en moesten ze een kenteken dragen, enz, enz.

U zult me nog vanalles komen wijsmaken.

Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2011 om 21:58.
Oud 14 maart 2011, 21:59   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Misschien ging u naar Bloch omdat hij uitmuntende koffie had.
In de eerste plaats omdat de koffiekoeken er zo lekker waren. Dus, moet ik nu als katholiek een hekel hebben aan Joodse mensen?
Oud 14 maart 2011, 22:00   #147
system
Banneling

Standaard

Citaat:
In de eerste plaats omdat de koffiekoeken er zo lekker waren. Dus, moet ik nu als katholiek een hekel hebben aan Joodse mensen?
Men kan de koffiekoeken wel appreciëren, maar daarom nog niet de mensen die ze maken.

Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2011 om 22:04.
Oud 14 maart 2011, 22:01   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men kan de koffiekoeken wel appreciëren, maar daarom nog niet de mensen die ze maken.
Nogmaals: waarom zou ik die mensen niet appreciëren?
Oud 14 maart 2011, 22:03   #149
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Zie #145 .

Laatst gewijzigd door system : 14 maart 2011 om 22:05.
Oud 14 maart 2011, 22:08   #150
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie #145 .
Ik zie geen reden tot verwerping van de mens. Wel van het joodse geloof. Of meent u dat wie kritiek op het katholicisme heeft, mij als persoon verwerpt?
Oud 14 maart 2011, 22:49   #151
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat mag Wikipedia schrijven, het is evenwel onjuist. Het woord "antisemitisme" gaat over een opstelling die inhoudt dan men tegen een welbepaald Semitisch volk is.
Ook voor Van Dale staat antisemitisme gelijk aan Jodenhaat. Misschien moet u eens uw eigen woordenboek uitbrengen, schoolmeester?
Citaat:
Daarnaast is het ook fout te stellen dat de Kerk tegen het Joodse volk is. Dat is men niet, wel tegen de joodse godsdienst. 'n Wereld van verschil.
Jammer dat ontelbare gelovige christenen dat verschil nooit hebben gemaakt. Een klein doch interessant inheems voorbeeldje: http://www.serendib.be/gievandenberg...corpusmeum.htm
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 maart 2011, 23:45   #152
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Dat vertelt Alexandra Colen ook, maar zij zegt erbij 'behalve de slechten'.
Heeft niet de expertise om "the community of believers" te definiëren.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 08:13   #153
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik twijfel geen ogenblik aan uw persoonlijke positieve instelling tegenover de joden als individuële personen. En dat meen ik. Maar, geef toe, de geschiedenis van de laatste twee duizend jaar heeft ook haar rechten. Joden zijn met de regelmaat van een klok het slachtoffer geweest van acties die uitgingen van Christenen. Dat ging van gewone pesterijen zoals het ghetto-regime, beperking van de toegang tot allerlei beroepen tot regelrechte moordpartijen. En de beschuldiging "moordenaars van Christus" werd daarbij steevast gehanteerd. Hoewel dat dikwijls een scherm was waar ook nog iets anders achter stak, met name frustratie en jaloersheid omwille van de doorgaans meer succesvolle maatschappelijke prestaties van de joodse bevolking. Dat laatste hoefde eigenlijk niet te verbazen vermits de alfabetisering en intellectuële vorming bij de Joden veel hoger lag. Door de systematische studie, bevraging en bediscussiëring van elk vers uit de Torah, de Profeten en de Geschriften in de Yeshiva ("Schule") werd hen van jongsaf een sterke geestelijke stimulans bezorgd. En dat is nog steeds zo. Dat heb ik onlangs nog horen bevestigen door de Israëlische auteur Amos Oz.

Laatst gewijzigd door quercus : 15 maart 2011 om 08:16.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 10:35   #154
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik twijfel geen ogenblik aan uw persoonlijke positieve instelling tegenover de joden als individuële personen. En dat meen ik. Maar, geef toe, de geschiedenis van de laatste twee duizend jaar heeft ook haar rechten. Joden zijn met de regelmaat van een klok het slachtoffer geweest van acties die uitgingen van Christenen. Dat ging van gewone pesterijen zoals het ghetto-regime, beperking van de toegang tot allerlei beroepen tot regelrechte moordpartijen. En de beschuldiging "moordenaars van Christus" werd daarbij steevast gehanteerd. Hoewel dat dikwijls een scherm was waar ook nog iets anders achter stak, met name frustratie en jaloersheid omwille van de doorgaans meer succesvolle maatschappelijke prestaties van de joodse bevolking. Dat laatste hoefde eigenlijk niet te verbazen vermits de alfabetisering en intellectuële vorming bij de Joden veel hoger lag. Door de systematische studie, bevraging en bediscussiëring van elk vers uit de Torah, de Profeten en de Geschriften in de Yeshiva ("Schule") werd hen van jongsaf een sterke geestelijke stimulans bezorgd. En dat is nog steeds zo. Dat heb ik onlangs nog horen bevestigen door de Israëlische auteur Amos Oz.
We moeten de zogenaamde ‘bovengemiddelde’ intelligentie van joden toch sterk relativeren. Er zijn ook zeer veel arme joden. Daarover spreekt men nooit. Alleen de succesvolle joden in de diasprora springen in het oog. Bovendien stellen we vast dat het land Israel (gemeenschap van joden) in niets andere de Westerse landen overstijgt. Integendeel zou ik zelfs durven beweren. En zo zou men in de verleiding kunnen komen, te denken dat deze joden die boven de middelmaat uitsteken, vooral joden zijn die in de diaspora leven. Dat zijn in principe ook de meest ondernemende joden, tenminste indien de tocht naar het buitenland ‘vrijwillig’ is. En de meeste joden hebben altijd in de diaspora geleefd. Ook in de tijd van Jezus. Men schat het aantal joden in het toenmalige Palestina op 600.000 tot 2.5 miljoen, terwijl de joden in de hele diaspora ruim boven de 4 miljoen lag. Voegen we daar nog bij dat wegens de discriminerende maatregelen van de kerk in het verleden (christenen mochten zich niet bezig houden met geldhandel en renten heffen) dat de joden zich wél met de geldzaken mochten bezig houden ‘omdat hun ziel toch niet meer te redden viel’, dan kan men begrijpen dat joden vaak geldschieters werden van wereldlijke heren (die hun oorlogen moesten bekostigen) en alzo enige macht verwierven. En ‘ons hielp ons’. Dat het onderzoek van de Thora en de religieuze discussies zouden hebben bijgedragen hebben tot het scherpen van de geest zal wel zijn, maar dat deze discussies zouden hebben bijgedragen tot een zekere overstijgende joodse intelligentie, is zeer betwistbaar. Want mocht dit het geval zijn, dan zouden alle joden succesvol moeten zijn, hetgeen alles behalve zo is zoals ik hierboven aanstipte.

Meer dan waarschijnlijk werden joden vindingrijk omdat ze gedurende eeuwen opgejaagd werden en hun plan moesten trekken. Ook hun groepsgevoelen en solidariteit in en door het geloof hielpen hen hierbij. Maar brengt men de joden in één land (in casu Israël) samen, waar er die gestresseerde uitdaging en externe dwang niet meer voorhanden is, dan worden joden zoals alle mensen: gewone doorsnee- mensen die in niets verschillen van alledaagse mensen .

En dat laatste zijn de Israëlische joden -hic und nunc- dan ook geworden: doodgewone middelmatige mensen, met hier en daar een uitschieter, maar die zich zich in niets meer onderscheiden van andere 'Westerse' mensen.

Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2011 om 10:42.
Oud 15 maart 2011, 10:40   #155
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat laatste zijn de Israëlische joden -hic und nunc- dan ook geworden: doodgewone middelmatige mensen, met hier en daar een uitschieter, maar die zich zich in niets onderscheiden van andere 'Westese' mensen.
"Westerse" mensen die zich in niets onderscheiden van andere "westerse" mensen?

Zijn westerse mensen dan allemaal semieten?
Oud 15 maart 2011, 10:46   #156
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
"Westerse" mensen die zich in niets onderscheiden van andere "westerse" mensen?Zijn westerse mensen dan allemaal semieten?
Israel heeft een staat uitgebouwd volgens een 'westers' model. Met een democratisch gegeven en alles wat dit inhoudt.

We stellen dus vast dat wanneer joden in een 'normale' leefcultuur wonen zoals in het land Israel, zonder dwang, repressie, discriminatie en noem maar op, dat zij dan worden zoals de doorsnee-Westerling. En dat zij dus niet beter of slechter presteren dan andere democratieën. Dus de zogenaamde 'uitzonderlijke joodse intelligentie' is een fabel. Maar dat wist u waarschijnlijk ook al.

Laatst gewijzigd door system : 15 maart 2011 om 10:50.
Oud 15 maart 2011, 11:04   #157
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Israel heeft een staat uitgebouwd volgens een 'westers' model. Met een democratisch gegeven en alles wat dit inhoudt.

We stellen dus vast dat wanneer joden in een 'normale' leefcultuur wonen zoals in het land Israel, zonder dwang, repressie, discriminatie en noem maar op, dat zij dan worden zoals de doorsnee-Westerling. En dat zij dus niet beter of slechter presteren dan andere democratieën. Dus de zogenaamde 'uitzonderlijke joodse intelligentie' is een fabel. Maar dat wist u waarschijnlijk ook al.
Ik heb geen idee over de joodse intelligentie, ik lig er ook niet wakker van. Als ik me moest uitspreken daarover zou ik veronderstellen dat er domme en slimme mensen bij zijn zoals zowat overal.
Oud 15 maart 2011, 12:09   #158
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb geen idee over de joodse intelligentie, ik lig er ook niet wakker van. Als ik me moest uitspreken daarover zou ik veronderstellen dat er domme en slimme mensen bij zijn zoals zowat overal.
Zo is dat.
Oud 15 maart 2011, 12:34   #159
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Westerse" mensen die zich in niets onderscheiden van andere "westerse" mensen?

Zijn westerse mensen dan allemaal semieten?
'Semieten' zoals gebruikt in deze context is een raciaal begrip. En zoals we weten is het concept 'ras' een sociale constructie. M.a.w.: je gebruikt het alleen als je de intentie hebt om een onderscheid te maken (om wat voor reden dan ook).
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2011, 12:35   #160
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
'Semieten' zoals gebruikt in deze context is een raciaal begrip. En zoals we weten is het concept 'ras' een sociale constructie. M.a.w.: je gebruikt het alleen als je de intentie hebt om een onderscheid te maken (om wat voor reden dan ook).
Bovendien wordt deze term eigenlijk onjuist gebruikt. Arabieren zijn ook Semieten. Maar de term werd verengd en daarom betekent antisemitisme nu een 'vijandige houding tegenover de joden'.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 maart 2011 om 12:38.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be