![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Het frnas moet als een verplichte taal op school in Vlaanderen afgeschaft worden | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
61 | 49,59% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
62 | 50,41% |
Aantal stemmers: 123. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat uw leerdruk betreft; een hoop weetjes en theoretische kennis in kinderen hun kop proppen maar hun vermogen om te denken buiten die vooropgestelde kaders zoals u en vele andere klaarblijkelijk ook doen is niet de garantie voor de toekomst zoals jij nu beweert. Dat moet inmiddels nu overduidelijk zijn; men is daar al meer dan 30 jaar met bezig en het gaat alleen maar van kwaad naar erger. Vraag u beter eens af hoe ver je met jouw mening het voor u en andere nu beter kan maken. Kan mij niet voorstellen dat jij een sociaal gevoel hebt en jij ziet volgens mij als een goede toekomst, uitbuiting en sociaal verval waar hebzucht en eigenbelang voorrang heeft. Net dat is nefast voor die betere toekomst waar men naar hunkert of pleegt te streven.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Dus stop met te denken "hoe het moet zijn voor het kind" want het is de volwassenen hun kader dat beperkt is. Niet het kind. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw conclusie is trouwens niet juist: in Wallonië is er vooreerst een merkwaardig verschil tussen de gemeenschaps- en katholieke scholen in taalkeuze. Daarnaast onderbouwen de laatste cijfers ook uw bewering niet: in Wallonië kozen meer dan 30.000 Nederlands als eerste vreemde taal in het eerste secundair tegenover net geen 20.000 die voor het Engels gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alles hangt af van je beroep, plaats en bedrijf waar je werkt, soort sector, enz.
Bij het ene beroep heb je geen enkele vreemde taal nodig, bij andere af en toe en op heel informele basis, bij weer andere zal het essentieel zijn waarbij het dan nog eens afhangt van allerlei factoren om welke taal het juist gaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#148 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uiteindelijk moet men trouwens veel van die taalbaden met de nodige omzichtigheid benaderen. U spreekt over Geldenaken. Welnu, laten we eens kijken naar het atheneum. In het middelbaar omvat het taalbad slechts zes uur, waarvan vier uur al bestaat uit... het vak Nederlands. Daarnaast zijn er nog eens vier uur voorzien aan loutere "activités liées au projet d'immersion", wat leuk maar nogal vrijblijvend klinkt (en houdt bijvoorbeeld in dat men eens op uitstap gaat naar een Vlaamse school of toeristische uitstap plant naar Vlaanderen). Eigenlijk gaat het dus maar om zes uur die buiten de les Nederlands komt. Of u daarmee goede tweetaligheid op het einde van de rit bereikt, betwijfel ik heel sterk. De school spreekt trouwens over "bilinguisme fonctionnel", dat de leerlingen "savent se débrouiller en néerlandais". Vrij vertaald dus: dat ze hun plan weten te trekken. In het lager onderwijs is het aantal uren onderricht in het Nederlands veel groter, nl. de helft. Alleen is er een frappant verschil tussen lager en middelbaar als het op doorstroming aankomt. Er blijken immers veel meer kinderen in het lager in het taalbad te zitten, terwijl het middelbaar dat weer flink afneemt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Vreemdeling
|
![]() Strafpleiters zijn naar mijn smaak paljassen waar veel te veel aandacht aan geschonken wordt.
'de zweep weven die hen slaat' ...omfg, da's al zo erg als Vermassens 'net zoals de draden van haar parachute, knipte zij haar levensdraad door' in het Clottemansproces (tiens, waren dat geen tegenstanders daar?). Pompeuze emo-retoriek waarvan ik niet begrijp dat iemand daar intrapt. Tja, echte talenten raken aan de bak in het theater. Was Jan Decleir strafpleiter geworden, dan droeg hij vandaag de titel 'Mister vrijspraak'. En als ze dan in de politiek gaan, wordt het dus nog erger.
![]() |
#150 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Veralgemenen is hier alvast de regel niet. Voor mijn beroep heb ik sinds ik de school verlaten heb, ondertussen toch al héél wat jaren geleden, buiten het Nederlands, nog nooit een andere taal nodig gehad. Buiten mijn beroep gebruik ik - het meest Engels (computer, films en boeken, reizen). Deze taal was -in mijn schooltijd- vrij te kiezen als tweede taal ipv het Frans. In het middelbaar was er eentje (1) (op de honderden) die dit deed. - het Duits. In school was de belangstelling van de meeste leerlingen zéér matig. Gelukkig was de juf wel voldoende interessant. Het is maar met verlof te gaan naar Duitsland, Oostenrijk, Zuid-Tirol, CH dat ik de taal veel beter onder de knie gekregen heb. En ik ook gaan houden ben van het Duits en haar sprekers, en hun culturen. - het Frans. Omdat ik dit amper nog gebruikte na de schooltijd, kwam er vrij vlug sleet op. Daar waar ik bij het spreken in het Duits en het Engels, dénk in het Duits en het Engels, lukt me dat niet (meer) in het Frans. En moet ik constant vanuit mijn hoofd het NL naar het FR zitten vertalen. Met mijn contacten met Fransen (in Frankrijk) gebruik ik steeds meer en meer het Engels. Veel makkelijker, en er zijn ondertussen zelfs Fransen die ook een Engelsachtig taaltje kunnen spreken. Wel hilarisch meestal. - het Italiaans. Naar aanleiding van een vakantie naar Italië heb ik een zeer korte onderdompeling in het Italiaans gekregen. Een zeer prachtige taal. En, buiten de toeristische centra, een aangenaam volkje. En -verbazend- goedkoop. Als ik op een schaal van honderd mijn jaarlijks gebruik van een vreemde taal zou neerpennen, kom ik aan : 70 : Engels 25 : Duits 4 : Frans 1 : Italiaans
![]() |
![]() |
#151 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien kan met de besparing op het verplichte Frans onderwijs BHV wel worden 'gekocht'. Maar goed, voor die kruipers die de NLtalige gemeenschap vertegenwoordigen is dit vele bruggen te ver. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Parlementslid
|
![]() Volgorde is niet belangrijk, maar zoveel mogelijk talen leren vind ik fijn.
Nederlands, Frans, aan 12 jaar Latijn en Oudgrieks, 13 j Engels, 15 j Duits. Ik had in het hoger middelbaar 3 jaar Duits, dus ik zou ook verwonderd zijn moesten ze dat afgeschaft hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Minister-President
|
![]() Frans is gewoon niet belangrijk meer, dat was 20 jaar geleden ook al zo. Aan Engels en Duits mag alleszins een opwaardering gegeven worden, daar ben je nog iets mee !
Natuurlijk dient er de mogelijkheid te zijn om Frans als interesse vak te volgen.
![]() |
#154 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Neen, alhoewel ik gedeeltelijk de mening van Van Aelst deel, Engels als tweede taal (of ten minste een keuze in het secundair onderwijs tussen Frans of Engels als tweede taal), werd hij teruggefloten door de N-VA, maar wel voor andere redenen. http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...ranse-les.aspx Laatst gewijzigd door Jakko : 7 april 2011 om 16:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Gouverneur
|
![]() Op welke criteria moet ge het belang van een taal beoordelen?
- economische mogelijkheden? - aantal sprekers? (met taal als primaire taal) - aantal sprekers (met taal als secundaire taal) - aantal landen waarin de taal gebruikt wordt? - afstand? (geografisch) - afstand? (taalkundig) - historisch belang? - politieke overwegingen? - ... Vic Van Aelst zou beter eerst hierop een antwoord formuleren. Laatst gewijzigd door captain jack : 7 april 2011 om 17:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#157 |
Gouverneur
|
![]() Jep, en dan zijn we al rap zéér subjectief bezig.
Nog een goeie: - De mate waarin de taal in kwestie een basis vormt voor het aanleren van andere talen. Laatst gewijzigd door captain jack : 7 april 2011 om 17:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ach....weet je wat....
Leraar Frans wordt zo langzamerhand een knelpuntberoep...en door de voorspelde geleidelijke verarming zullen KEUZES moeten gemaakt worden in de opleidingen die deoverheid nog kan bekostigen... Ondanks een "opleiding" vanaf het 5de leerjaar is de kennis van het Frans....euh....vrijwel nihil.Ondertussen zit het zelfs in het Federale parlement ongetwijfeld behoorlijk vol met Nederlandstaligen die geen "werkende kennis" van de Franse taal meer hebben(nog niet zo lang geleden hadden enkel de tolken Nederlands-Frans veel luisteraars,dat zal ondertussen wel serieus veranderd zijn).... Ik herinner er aan dat zowel Wallonie,Brussel als eigenlijk ook Frankrijk,steeds groter wordende bevolkingsgroepen hebben die ook "het Frans" niet als werkende taal gebruiken,of hoogstens in eens soort mengelmoes.. Het is een aflopende zaak.....is het niet uit politieke wil,dan wegens gebrek aan centen en interesse ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 7 april 2011 om 17:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Komaan. In de uitspraken van Van Aelst was vrij duidelijk dat ie pleitte voor het stopzetten van de lessen Frans in Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Banneling
|
![]() Waar kan men met Frans in feite terecht? Buiten Frankrijk en quasi Frankrijk?
Probeer het eens als toerist in Duitsland, Zweden, Rusland, Denemarken, Engeland, Spanje, Portugal, Griekenland, Turkije, Iran, de VS, China, Noord-Korea... Men kan dan al evengoed eentalig Nederlandstalig zijn... ![]() |
![]() |
![]() |